Katalog Jolanta Milewska Zajęcia zintegrowane, Różne Program współpracy nauczyciela wychowawcy z rodzicami pt. "Działajmy razem!"Program współpracy nauczyciela wychowawcy z rodzicami pt. Działajmy razem!WstępRodzice są pierwszymi partnerami interakcji społecznych dziecka, oddziałują na nie w najwcześniejszym okresie życia. Rodzina kieruje procesem poznawania przez dziecko świata, przyrody, kultury, wpływa na rozumienie zjawisk i faktów. Badania dowodzą, że niski poziom kultury pedagogicznej rodziców wpływa na powstawanie trudności wychow. Wypływa to w głównej mierze z braku wiedzy rodziców na temat właściwości psychicznych dzieci, nieznajomości ich potrzeb psychicz. i fizycz. Rodzice nie mają czasu dla swoich dzieci, nie potrafią im pomóc w przezwyciężaniu trudności szkolnych, nie zdają sobie sprawy jak ważny jest kontakt z dzieckiem, wspieranie go w trudnych chwilach. Czasami ciężar wychowania przerzucają na szkołę tłumacząc się brakiem czasu. Rzadko też uczestniczą w życiu szkoły do której uczęszcza ich dziecko. Moim zadaniem jako wychowawcy i pedagoga jest uświadomienie rodzicom wagi współpracy ze szkołą jako instytucji dydaktycz. - wychow. a także zachęcenie do uważnej obserwacji własnego dziecka, wspomagania go w rozwoju i stworzenia mu optymalnych warunków do zabawy i nauki. Stąd mój pomysł opracowania i realizacji programu współpracy z rodzicami. Okres realizacji Program będzie realizowany w okresie od IX 2004 r. do VI 2005 r. wśród rodziców kl. I i na koniec poddany ewaluacji i szczegółowej analizie w celu poprawy relacji nauczyciel - rodzice. Mam nadzieję, że przyniesie on wiele korzyści rodzicom, dzieciom, szkole i mnie jako nauczycielowi. Cele programu: 1. Nawiązanie właściwej i owocnej współpracy z rodzicami. 2. Uświadomienie rodzicom, że mają wpływ na jakość pracy szkoły. 3. Zainteresowanie rodziców pracą dydaktycz. - wychow. 4. Włączanie rodziców w życie klasy i szkoły. 5. Podnoszenie poziomu wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców. 6. Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców w celu ujednolicenia kierunku wychowania dziecka w szkole i w domu. 7. Budowanie swojego autorytetu poprzez rzeczowość, kompetencje, życzliwość i uprzejmość wobec rodziców. 8. Poznanie środowiska dziecka. Zadania: 1. Bliższe poznanie dzieci, ich przyzwyczajęń i upodobań oraz warunków w jakich się wychowują w trakcie rozmów indywid. z ucz. i rodzicami. 2. Zapoznanie rodziców z zasadami organizacji i funkcjonowania szkoły. 3. Zapoznanie z metodami i formami pracy z dzieckiem. 4. Organizowanie zebrań z rodzicami w czasie których wytworzona atmosfera będzie sprzyjać otwarciu się rodziców i zachęcić do rozmów o problemach i sposobach ich rozwiązywania. 5. Uczestnictwo rodziców w zajęciach otwartych. 6. Przeprowadzanie pogadanek na aktualne tematy i pedagogizacji rodziców. 7. Włączanie się rodziców w organizację wycieczek i uroczystości szkolnych. 8. Pozyskiwanie funduszy na rzecz klasy i szkoły. 9. Znajdowanie cech pozytywnych w każdym uczniu, podkreślanie osiągnięć i sukcesów. 10. Organizowanie wspólnych spotkań rodziców, dzieci i naucz. Spodziewane efekty 1. Większy udział rodziców w życiu klasy i szkoły. 2. Samodzielne inicjowanie i współorganizowanie imprez klasowych i szkolnych. 3. Postrzeganie nauczyciela jako sprzymierzeńca, doradcy i fachowca w kształceniu i wychowaniu ich dziecka. 4. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu ich problemów dydaktycz. i osobistych. 5. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym u dzieci. 6. Zwiększenie się poziomu wiedzy u rodziców na temat wychowania dzieci 7. Postrzeganie szkoły jako instytucji wspierającej rozwój dziecka. Formy ewaluacji - przeprowadzenie ankiety wśród rodziców - udział rodziców w życiu klasy HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Bibliografia: 1. Filipczuk H.: Zapobiegajmy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym, Warszawa1975 2. Izdebska H.: Aby szkoła dała się lubić, Warszawa 1975 3. Izdebska H.: Funkcjonowanie rodziny a zadania opieki nad dzieckiem, Warszawa 1967 4. Kamiński A.: Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa 1975 5. Pilch T., Lepalczyk I.: Pedagogika społeczna, Warszawa 1995 6. Pomykało W.: Vademecum dla rodziców, Warszawa 1998 7. Rataj M.: Szkoła- dzieci- rodzice, Warszawa 1979 8. Trempała E.: Szkoła a edukacja równoległa, Bydgoszcz 1994 9. Trempała E.: Integracja podstawowych środowisk wychow. a rezultaty pracy pedagog. szkoły, Warszawa 1969 10. Ziemska M.: Rodzina i dziecko, Warszawa1986
Opracowanie: Jolanta Milewska Wyświetleń: 4772
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |