Katalog Agata Darewicz Uroczystości, Scenariusze Tradycje wigilijne - scenariusz apeluScenariusz apelu pt. "Tradycje wigilijne"Cele apelu:- zapoznanie uczniów z dawnymi tradycjami świątecznymi, - kultywowanie tradycji i zwyczajów świątecznych, - ukazanie uroków, nastroju rodzinnych świąt, - kształcenie umiejętności poprawnego wygłaszania wierszy i śpiewu kolęd, - wdrożenie do umiejętnego zaprezentowania się na scenie. Scenografia: cały wystrój przypomina stylizację domowego pokoju, w kącie bogato ozdobiona choinka, pod choinką prezenty, w tle zawieszone duże okno z kolorową firanką, za oknem widać zimowe widoki, nad oknem wisi gwiazda betlejemska ( elektryczna), obok okna wisi dużych rozmiarów kartka z kalendarza z datą zaznaczoną na czerwono - 24 grudnia - Wigilia. Przed dekoracją stoją ukośnie postawione ławeczki dla występujących, na samym środku sceny stoi pięknie wystrojony świąteczny stół. Z boku ustawiona jest atrapa stołu kuchennego wraz z naczyniami, ceratą, przygotowanymi potrawami, uczennica przy nim stojąca na podczas swojej recytacji założy na strój galowy fartuszek. Wszyscy uczniowie ubrani na galowo. Rekwizyty: elementy do dekoracji stołu, opłatek w dużych ilościach, szablony potraw wigilijnych z kartonu, kartki z życzeniami dla każdego nauczyciela i jego klasy, maskotka pieska pod stołem, siano, płyty CD, kasety, imitacja stołu kuchennego z naczyniami i potrawami. Występujący: cała klasa Czas trwania: ok. 40 minut PRZEBIEG APELU: Dziecko 1: Wychodzi na środek sceny i mówi: Wigilia to najbardziej uroczysty i wzruszający wieczór roku, wyzwalający w ludziach ich najlepsze uczucia. Za oknem zimno, a w domu najcieplej i dziwnie urokliwie. W każdy kąt wciska się woń świerkowych igieł, grzybów w kapuście i kompotu z suszonych śliwek. Zapraszamy wszystkie dzieci na spotkanie, które przybliży nam tradycje wigilijne. Dziecko 2: Już od rana w naszym domu trwają świąteczne przygotowania. Każdy chce być przydatny, chce pomagać, aby zapewnić sobie pomyślność w nadchodzącym roku. Dzieci ubierają w świecidełka choinkę. Choinka zwana była kiedyś "podłaźniczką" lub "wiechą". Tradycja ubierania jej w ozdoby przywędrowała do nas z Niemiec 100 lat temu. Choinka miała chronić domowników przed chorobami, zapewniając dobrobyt, zgodę i miłość w rodzinie. Dziś nie wyobrażamy sobie Świąt Bożego Narodzenia bez choinki. Cała klasa: śpiewa piosenkę pt. "Zielona panna" - melodia z kasety. Dziecko 3: Podchodzi do choinki i mówi: To zielone drzewko, ten zapach igliwia, jak uścisk matczyny serce uszczęśliwia. Dziecko 4: Podchodzi do stołu, w ręce trzyma kupkę siana i mówi: Dość rozpowszechnionym zwyczajem w przygotowywaniu Wigilii jest wkładanie siana pod obrus. Jest to symbol sianka ze stajenki. Kiedyś młodzież wróżyła sobie z siana po wieczerzy. Wyciągnięte zielone źdźbło oznaczało powodzenie w życiu. - wkłada sianko pod obrus i odchodzi. Dziecko 5: Wychodzi na środek i mówi wskazując ręką: Choinka już wystrojona, stół wigilijny prawie gotowy. Zajrzę do kuchni i zobaczę co się tam dzieje. Już od rana mama krząta się w kuchni: piecze, gotuje, smaży potrawy wigilijne. Mama: W fartuszku, stoi za kuchennym stołem i mówi: Na wigilię szykuje się najczęściej 12 postnych potraw. Wszystkim daniom już od wieków przypisywano jakieś znaczenie: OPŁATEK - symbolizuje zgodę i jedność wśród ludzi, CHLEB - dobrobyt i początek nowego życia, ZIARNO ZBÓŻ I WYPIEKI Z MĄKI - miały zapewnić pomyślność w nadchodzącym roku, RYBA - przypomina o chrzcie, jest symbolem zmartwychwstania, KAPUSTA - symbolizuje siłę sprawiającą, że po zimowym uśpieniu cała przyroda ponownie odrodzi się na wiosnę, GROCH - chroni przed chorobami, GRZYBY - symbolizują łączenie świata żywych ze światem umarłych, MAK - symbolizuje urodzaj w polu i w sadzie, MIÓD - przyniesie domownikom szczęście, ORZECHY - chronią przed bólami gardła, zębów i głowy. Cała klasa: śpiewa piosenkę pt. "Wigilia" Dziecko 6: Podchodzi do stołu wigilijnego i mówi: Jest jeszcze jeden miły zwyczaj, który zachował się w wielu domach - przy stole musi pozostawać jedno wolne miejsce dla strudzonego wędrowca, przybysza, samotnego sąsiada. Dziecko 7: Gdy zmierzch zapada, a stół wigilijny już przygotowany, niecierpliwie wypatrujemy pierwszej gwiazdki. Nauczyciel gasi światła w sali, a wybrany uczeń włącza gwiazdę betlejemską, drugi uczeń zapala świecę na stole wigilijnym. Dziecko 8: Wychodzi przed stół wigilijny i mówi: Wigilią pachnie cały dom, O bliskich myśli każdy, Zapal choinkę, wyjdź przed sień Poszukać pierwszej gwiazdy. Gwiazda - jest taka jedna, jedyna, Co radosnym mrugnięciem Wigilię zaczyna. A kiedy wreszcie ta gwiazda uśmiechnie się wesoło, Zasiądziemy do wspólnego stołu.[1] Cała klasa: śpiewa I zwrotkę kolędy Czerwonych Gitar "Jest taki dzień" Uczniowie (7 osób): podchodzą do stołu, ustawiają się w półkolu Dziecko 1: Bierze do ręki opłatek i mówi: Pamiętaj - będą ludzie samotni, opuszczeni, niepotrzebni nikomu. I nikt z nimi słowa nie zamieni, nie zaprosi do domu. Weź do ręki biały opłatek, Choćbyś nawet nie miał go z kim dzielić, życz szczęścia całemu światu. I niech się wszystkie serca rozweselą. Dziecko 2: Gdy opłatkiem się łamiemy, to życzymy bliskim, żeby pokój był na ziemi i niósł miłość wszystkim. Dziecko 3: Żeby słońce nam świeciło, raj był naokoło, żeby ludziom tutaj było dobrze i wesoło. Dziecko 4: Tatusiom spełnienia planów i marzeń, sukcesów w różnych zawodach, osiągnięć w sporcie i miłych wrażeń, i niech im sprzyja pogoda. Dziecko 5: Mamusiom, aby miały trochę wytchnienia i mniej kłopotów codziennych, by też spełniły się ich marzenia w dzieciach rozsądnych i dzielnych. Dziecko 6: Życzymy również całemu światu tego, co wszystkim potrzeba, uśmiechów, słońca i kwiatów, pokoju na świecie, pracy i chleba. Dziecko 7: Wszystko to niechaj spełni się bez końca pod gwiazdą naszych przeplecionych rąk.[2] Uczniowie splatają ręce, podnoszą do góry i śpiewają kolejne zwrotki kolędy "Jest taki dzień". Potem biorą do rąk kartki świąteczne z życzeniami i opłatkiem i idą do nauczycieli i gości. Dziecko 9: Wychodzi na środek z opłatkiem w ręce i mówi: Po zakończonej wieczerzy nie zapominajmy o zwierzętach. Podajemy im opłatek, aby zapewnić im zdrowie. Panuje też przekonanie, że tej nocy zwierzęta przemawiają ludzkim głosem. Pamiętajmy więc o naszych milusińskich: psach, kotach, chomikach, papużkach. - chłopiec improwizuje podawanie opłatka maskotce pod stołem. Dziecko 10: Wychodzi na środek i mówi: Gdy Wigilia dobiega już końca, zbliża się najprzyjemniejsza chwila - czyli rozdawanie prezentów spod choinki, a potem cała rodzina zasiada do wspólnego kolędowania. Polskie kolędy są bardzo stare i należą do klejnotów polskiej pieśni ludowej. Cała klasa: śpiewa kolędę "Dzisiaj w Betlejem" - I zwrotka. Dziecko 11: Wychodzi na środek i mówi: Po kolędowaniu dorośli szykują się na Pasterkę. Jest to uroczysta msza o północy, gdzie przy śpiewie kolęd oddaje się hołd narodzonemu Jezusowi. Cała klasa: śpiewa kolędę "Przybieżeli do Betlejem" - I zwrotka. Cała klasa: wstaje i głośno mówi: Życzymy wszystkim miłych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia! Przypisy: 1. fragment wiersza "Wigilia" K. Dzikowski 2. fragmenty wierszyków z podręcznika Nasza Szkoła - kl.II część grudzień Opracowanie: Agata Darewicz Wyświetleń: 4651
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |