Katalog Alicja Cader Matematyka, Konspekty Obliczanie pola ostrosłupaObliczanie pola ostrosłupa - scenariusz lekcji matematyki w klasie szóstej szkoły podstawowejCele lekcji:1. Kształcenie umiejętności odróżniania ostrosłupów od graniastosłupów na podstawie ich nazwy. 2. Nazywanie ostrosłupów i opisywanie ich własności na podstawie modeli. 3. Obliczanie pola powierzchni całkowitej danego ostrosłupa. Cele operacyjne: I. Wiadomości i umiejętności podstawowe - uczeń potrafi: - obliczyć pole trójkąta - obliczyć pole czworokąta- prostokąta, kwadratu, równoległoboku itp. - odróżnić graniastosłup od ostrosłupa na przykładzie modeli - wskazać podstawę i ściany boczne ostrosłupa na modelach - narysować siatkę ostrosłupa - na podstawie siatki (lub modelu) ostrosłupa obliczyć pole powierzchni bocznej i pole całkowite ostrosłupa. II. Wiadomości i umiejętności rozszerzające - uczeń potrafi: - określić jakimi wielokątami są podstawa i ściany boczne ostrosłupa na podstawie nazwy ostrosłupa - obliczyć pole powierzchni bocznej i całkowitej ostrosłupa na podstawie danych z zadania tekstowego. III. Wiadomości i umiejętności dopełniające - uczeń zna i potrafi: - obliczyć ilość papieru potrzebnego do sklejenia pudełka w kształcie ostrosłupa bez podstawy lub ilość farby do pomalowania dekoracji teatralnej w kształcie wieży złożonej z graniastosłupa i ostrosłupa - obliczyć pole brył złożonych np. z graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego z dachem dwunastokątnym. Metoda: Czynnościowa- praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: modele graniastosłupów i ostrosłupów plansze przedstawiające siatki graniastosłupów i ostrosłupów podręcznik "Matematyka 2001" dla kl. VI zeszyt ćwiczeń "Matematyka 2001" dla kl. VI Przebieg lekcji: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Przypomnienie wiadomości na temat budowy graniastosłupów i ostrosłupów. 3. Ćwiczenia w odróżnianiu graniastosłupów i ostrosłupów na przykładach modeli brył. 4. Wprowadzenie do tematu lekcji. Zapis tematu: Obliczanie pola ostrosłupa. 5. Rozwinięcie tematu (Badanie i przekształcanie). 6. Praca w grupach (podział na trzyosobowe grupy). Zadanie I. Ile papieru kolorowego potrzeba do oklejenia pudełka w kształcie ostrosłupa? Co należy najpierw określić, aby rozwiązać taki problem? Przykładowe odpowiedzi: - jakie ściany ma badany ostrosłup - jakimi figurami są ściany ostrosłupa - jak obliczyć pole danej ściany - ile jest ścian identycznych (przystających). Każda grupa otrzymuje model ostrosłupa i wykonuje obliczenia. Po zakończeniu pracy jedna osoba z grupy przedstawia rozwiązanie. 7. Zadanie dla całej klasy: Obliczyć ilość farby (1 puszka / 9 m2) do pomalowania bryły złożonej z graniastosłupa prawidłowego czworokątnego z dachem czworokątnym. ( "Matematyka 2001" z.11.13.16 str.107) Uczniowie oddają pisemne rozwiązania. PODSUMOWANIE 1. Zebranie i powtórzenie wiadomości na temat obliczania pola ostrosłupa. 2. Nagrodzenie za dobrą pracę i aktywność. 3. Podanie i omówienie zadania domowego- "Matematyka 2001" - zeszyt ćwiczeń I z.A5,A6 str.8. Dla chętnych: z. B5,B6 str.9.
Opracowanie: Alicja Cader Wyświetleń: 3900
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |