AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Urszula Waczkowska
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz ślubowania uczniów IV

- n +

Dojrzałość szkolna

Nazywam się Urszula Waczkowska i pracuję w Szkole Podstawowej nr1 w Kożuchowie jako pedagog szkolny. W swojej pracy opiekuńczo-wychowawczej spotykam się z różnymi problemami, które staram się na bieżąco rozwiązywać oraz udzielam pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Podjęłam się opracowania powyższego zagadnienia, gdyż w swojej wieloletniej pracy spotkałam się z uczniami klasy pierwszej, którzy nie osiągnęli dojrzałości szkolnej.
Nie mogli sprostać wymaganiom szkolnym, tracili wiarę we własne możliwości i czuli się zagubieni.

Metody zbierania danych.
Narzędzia badawcze, które posłużyły mi do określenia dojrzałości szkolnej dziecka to kwestionariusze:
1) Do badań warunków domowych dziecka tzw. "Karta dziecka" ;
2) Do obserwacji zachowania się dziecka w grupie;
3) Do badań dojrzałości szkolnej w grupie.

Próbą badawczą zostały objęte dzieci z dwóch oddziałów przedszkolnych oraz ich rodzice.
Zbieranie informacji prowadzono w trzech grupach:
- nauczyciele - podczas obserwacji dziecka w grupie przedszkolnej,
- dzieci - podczas prowadzonych badań,
- rodzice - podczas zebrania z pedagogiem.

WZORY KWESTIONARIUSZY

KWESTIONARIUSZ NR 2
(do obserwacji zachowania się dziecka w grupie)

Proszę o podkreślenie właściwej odpowiedzi.

A. Stosunek do poleceń i zadań.

1. Rozumienie i wykonywanie zadań:
a) rozumie zadanie całkowicie i wykonuje je samodzielnie, tzn. bez szukania pomocy;
b) rozumie zadanie niecałkowicie i wymaga dodatkowych wyjaśnień lub sam zadaje dodatkowe pytania;
c) nie rozumie zadania w ogóle, zwraca się o pomoc przy rozwiązywaniu.

2. Wytrwałość w pracy:
a) pracuje chętnie, zawsze kończy zadanie;
b) pracuje powoli, wymaga zachęty;
c) przerywa pracę, lecz wraca do niej i kończy ją;
d) przerywa pracę mimo zachęty i porzuca ją.

B. Samodzielność

1. Samoobsługa.
a) umie samo korzystać z przyborów szkolnych (umie też zapakować je, odpakować);
b) korzysta z przyborów szkolnych, ale trzeba mu w tym pomóc;
c) nie umie samodzielnie korzystać z przyborów szkolnych.

2. Ubieranie i rozbieranie się.
a) potrafi samodzielnie ubrać i rozebrać się oraz zawiązać buty;
b) wymaga niekiedy pomocy ze strony dorosłych;
c) nie potrafi samodzielnie ubrać się i rozebrać oraz zawiązać butów;

C. Współdziałanie.

1. Wejście w grupę:
a) bez trudu, z własnej chęci dołącza do grupy;
b) wchodzi do grupy po zachęcie ze strony dorosłych;
c) broni się przed wejściem do grupy (np. nie chce odejść od matki, płacze, pracuje i bawi się lepiej samo).

2. Kontakt z grupą:
a) chętnie nawiązuje kontakt z grupą, pracuje i bawi się bez konfliktów;
b) nawiązuje kontakt z grupą powoli, szuka pomocy dorosłych;
c) nie nawiązuje kontaktu z grupą (popada w konflikty z dziećmi).

3. Inicjowanie zabawy przez dziecko:
a) inicjuje wszystkie zabawy;
b) rzadko;
c) nigdy.

4. Zachowanie dziecka podczas zabaw:
a) nie bierze udziału;
b) jest agresywne;
c) współdziała.

D. Sprawność manualna dziecka.

1. Tempo pracy manualnej:
a) dobre;
b) nierówne;
c) opóźnione.

2. Określenie ruchów ręki:
a) płynne i precyzyjne;
b) niezręczne;
c) ociężałe.

E. Uczęszczanie dziecka na zajęcia.

a) chodzi systematycznie;
b) czasami opuszcza;
c) wysoka absencja.

KWESTIONARIUSZ DO BADANIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO.

1.Jaki jest stan zdrowia dziecka?
a) prawidłowy;
b) nieprawidłowy.

2.Czy dziecko orientuje się w najbliższym środowisku?
a) wie, gdzie mieszka;
b) ile ma lat;
c) orientuje się gdzie pracują rodzice;
d) zna pory roku;
e) potrafi nazwać owoce i warzywa.

3.Badanie rozwoju mowy i myślenia:
- opowiadanie obrazka
a) opowiada całą akcję;
b) opisuje fragmenty;
c)wylicza pojedyncze elementy.

-opowiadanie historyjki obrazkowej i układanie jej
a) układa samodzielnie;
b) układa z pomocą;
c) nie rozumie zależności między obrazkami;
d) przejawia niechęć do układania.

4.Badanie poziomu przygotowania do nauki pisania i czytania.
- sprawdzenie znajomości liter.
a) prawidłowo rozróżnia pokazane litery;
b) popełnia błędy;
c) nie zna liter.

- odwzorowanie danej litery w kole
a) wykonuje prawidłowo;
b) popełnia błędy;
c) nie potrafi odwzorować.

5.Badanie funkcji słuchowych.
- sprawdzenie funkcjonowania analizatora słuchowego
"Powiedz zdanie np. Ela je lody" , "Połóż tyle kredek ile słyszysz wyrazów"
a) wykonuje prawidłowo
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- analiza sylabowa wyrazów (podział wyrazów na sylaby)
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- analiza głoskowa (wyróżnienie głosek w nagłosie, śródgłosie, i na końcu)
a) prawidłowo wyróżnia,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- synteza sylabowa wyrazów
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- synteza głoskowa
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- czytanie prostych wyrazów
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- dobieranie podpisów do obrazka
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- spostrzeganie wzrokowe
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

5. Badanie sprawności ruchowej dziecka (dziecko wykonuje następujące ćwiczenia: skoki pajaca, żabka, skoki obunóż, skoki na jednej nodze.
a) dobra,
b) przeciętna,
c) słaba.

6. Badanie motoryki małej (wycinanie koła, wiązanie butów).
a) umie ciąć po śladzie,
b) tnie dowolnie,
c) nie potrafi.

a) potrafi wiązać buty,
b) nie potrafi wiązać.

- pisanie elementów literopodobnych
a) poprawnie,
b) trochę zmienione,
c) zniekształcone,
d) nie podejmuje próby.

7. Badanie kierunku lateralizacji (ręka, oko, noga)
a) lateralizacja prawostronna,
b) lateralizacja leworęczna,
c) lateralizacja skrzyżowana.

8. Badanie wiadomości z zakresu matematyki.
- sprawdzenie znajomości cyfr
a) prawidłowo nazywa,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi nazwać.

- przeliczanie elementów
a) wykonuje poprawnie,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- znajomość znaków graficznych i wykonywania działań
a) prawidłowo,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- podział zbioru na dwie równe części
a) prawidłowo,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

- odwzorowywanie podstawowych kształtów figur
a) poprawnie,
b) trochę zmienione,
c) zniekształcone,
d) nie podejmuje próby.

- sprawdzenie pojęć pierwszy, drugi, trzeci.
a) prawidłowo,
b) popełnia błędy,
c) nie potrafi.

Dzieci będą oceniane następująco:
- za zadanie wykonane poprawnie - 3 punkty,
- z drobnym błędem - 1punkt
- brak odpowiedzi - 0 punktów.

Opracowałam następującą skalę oceny dzieci:
61- 68- pełna dojrzałość szkolna,
51- 60- wyższy próg dojrzałości szkolnej,
31- 50- niższy próg dojrzałości szkolnej,
0- 30- nie osiągnęło dojrzałości szkolnej.

Wyniki badań będę grupować w odpowiednie sfery:
- społeczno- przyrodniczą,
- rozwijania mowy i myślenia,
- przygotowującą do nauki pisania i czytania,
- sprawność ruchowa,
- motoryka mała,
- wiadomości z zakresu matematyki.
 

Opracowanie: Urszula Waczkowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1660


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.