AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogusław Siedlarczyk
Biologia, Zadania

Encyklopedia Przyrody Optimus Pascal - Zadania.

- n +

Encyklopedia Przyrody Optimus Pascal - Zadania
Zadania

Encyklopedia Przyrody Optimus Pascal - Zadania

Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Życie prehistoryczne - "Początki życia"

  1. Jakie gazy reagowały ze sobą w pierwotnej atmosferze Ziemi tworząc proste związki organiczne: amino-kwasy i cukry?
    ........................................................................................................................................
  2. Gdzie pojawiły się pierwsze komórki?
    ........................................................................................................................................
  3. Z czego czerpały energię pierwsze komórki?
    ........................................................................................................................................
  4. Kiedy tlen zaczął wypełniać ziemską atmosferę?
    ........................................................................................................................................
  5. Gdyby historię Ziemi porównać do 24h zegara, to kiedy pojawił się człowiek współczesny?
    ........................................................................................................................................

Życie prehistoryczne - "Ewolucja"

  1. Dzięki czemu zachodzi ewolucja i na czym polega ten proces?
    ........................................................................................................................................
  2. Jak nazywał się najstarszy przodek konia, gdzie żył i kiedy?
    ........................................................................................................................................
  3. Na jakim statku i kiedy Karol Darwin odbył swą podróż dookoła świata?
    ........................................................................................................................................
  4. Jakie były inne poza teorią ewolucji dokonania Karola Darwina?
    ........................................................................................................................................

Życie prehistoryczne - "Co to są skamieniałości"

  • Kiedy odkryto skamieniałości praptaka?
    ........................................................................................................................................

Życie prehistoryczne - "Rośliny prehistoryczne"

  1. Podaj daty:
    dominacja roślin nagozalążkowych ........................................................................................
    pojawienie się roślin kwiatowych ...........................................................................................

Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Życie prehistoryczne - "Bezkręgowce prehistoryczne"

  • Jak nazywał się wymarły owad o największej rozpiętości skrzydeł?Ile ona wynosiła?
    ........................................................................................................................................
  • Kiedy powstały owady?
    ........................................................................................................................................
  • Podaj przykłady kilku grup bezkręgowców
    ........................................................................................................................................
  • Ile % ogółu zwierząt stanowią bezkręgowce?
    ........................................................................................................................................
  • Kiedy żyły amonity i jakie zwierzę obecnie żyjące jest ich krewniakiem?
    ........................................................................................................................................

Życie prehistoryczne - "Gady prehistoryczne"

  • Jakie 3 grupy gadów, dominowały na Ziemi 250-65 mln lat temu?
    ........................................................................................................................................
  • Kiedy powstały gady?
    ........................................................................................................................................

"Dinozaury"

  • Ogromny Diplodocus nie miał zębów, jak wobec tego rozdrabniał pokarm?
    ........................................................................................................................................
  • Jaka była najbardziej prawdopodobna przyczyna wymarcia dinozaurów i innych gadów prehistorycznych?
    ........................................................................................................................................

"Ssaki prehistoryczne"

  • Kiedy pojawiły się ssaki?
    ........................................................................................................................................
  • Gdzie żyły Glyptodonty i Megatherium?
    ........................................................................................................................................

Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Życie prehistoryczne - "Spirala czasu"

Spisać teksty odnoszące się do poszczególnych okresów geologicznych ze spirali czasu. Jakie charakterystyczne gatunki roślin i zwierząt pojawiały się w poszczególnych okresach?

  • prekambr
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • kambr
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • ordowik
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • sylur
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • dewon
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • karbon
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • perm
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • trias
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • jura
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • kreda
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • trzeciorzęd
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  • czwartorzęd
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................


Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Klimat - "Pogoda"

  1. Jak powstaje:
    • ciepły front atmosferyczny
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................;
    • zimny front atmosferyczny?
      ..........................................................................................................
      ...........................................................................................................
  2. Zapisz nazwy chmur w kolejności wysokości nad ziemią:
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  3. Dlaczego wieje wiatr?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  4. Jaką pogodę przynosi przeważnie niskie ciśnienie powietrza, a jaką wysokie?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  5. Spisać charakterystyki stopni skali Beauforta:
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  6. Trzy główne grupy wiatrów:
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................

Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Klimat - "Oceany"

  1. Jak powstają prądy gęstościowe i jaką noszą nazwę?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  2. Jaki jest kierunek wiru wód morskich na półkuli N, a jaki na półkuli S?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  3. Z jaką prędkością poruszają się prądy powierzchniowe?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  4. W jaki sposób zjawisko El Nino wpływa na pogodę w:
    • Australii:
      ..........................................................................................................
    • Azji SE:
      ..........................................................................................................
  5. Jak wygląda normalna cyrkulacja wiatrów i wód na S Pacyfiku?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  6. Co ile lat występuje zjawisko El Nino i jak długo trwa?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................

Zielona Księga - "Skażenie"

  1. Jakie gazy powoduje powstanie "kwaśnych deszczy"?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  2. Co powodują "kwaśne deszcze"?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  3. Na czym polega szkodliwe działanie ścieków komunalnych zanieczyszczających wody?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
  4. Co to jest biodegradacja?
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................
    ..........................................................................................................

Imię: .....................................
Nazwisko: ........................................
Klasa: ....................

Zielona Księga - " Skażenie"

    1. Jak wytwarzać mniej zanieczyszczeń?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
  • "Zagrożone siedliska"

    1. Jakie straty przynieść może osuszenie terenów podmokłych?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    2. Co zagraża wybrzeżom i rafom koralowym?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    3. Kiedy założono park narodowy Yellowstone i w jakim stanie USA?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................

    "Zagrożona przyroda"

    1. W jakich celach zabija się tygrysy?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    2. Ile podgatunków tygrysa żyło na Ziemi, ile wyginęło?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    3. Jaki był najliczniejszy gatunek ptaka na Ziemi?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    4. Jakie skutki przyniosło pozostawianie na odległych wyspach kotów, kóz czy świń?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    5. Podaj 2 przykłady roślin przeniesionych przez człowieka w odległe obszary, gdzie stały się one szkodnikami?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    6. Jak chronić zagrożone gatunki roślin i zwierząt?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................

    Imię: .....................................
    Nazwisko: ........................................
    Klasa: ....................

    Zielona Księga - "Globalne ocieplenie"

    1. Szkodliwe efekty wykorzystania:
      • energii i paliw kopalnych:
        ..........................................................................................................
        ..........................................................................................................
        ..........................................................................................................
      • energia jądrowa:
        ..........................................................................................................
        ..........................................................................................................
        ..........................................................................................................
    2. Odnawialne zasoby energii:
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    3. Które gazy określamy jako tzw. gazy szklarniowe?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    4. O ile % corocznie wzrasta zawartość CO2 w atmosferze?
      ..........................................................................................................
    5. O ile wzrosły średnie temperatury roczne w ciągu ostatnich stu lat?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    6. Gdzie znajduje się warstwa ozonowa i co zatrzymuje?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    7. Jakie szkodliwe skutki przynosi słoneczne promieniowanie ultrafioletowe B?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    8. Które gazy uszkadzają warstwę ozonową?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    9. Co jest źródłem gazów uszkadzających warstwę ozonową?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    10. O ile cm podniósł się poziom oceanów od 1900? o ile może się podnieść w XXI wieku?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    11. Jakie skutki może przynieść podnoszenie się poziomu oceanów?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
    12. Przykłady obszarów zagrożonych podnoszeniem się poziomu oceanów?
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................
      ..........................................................................................................

    Imię: .....................................
    Nazwisko: ........................................
    Klasa: ....................

    Siedliska

    1. Zapisz nazwy pokazanych ekosystymów. Dopisz po jednym przykładzie zwierzęcia lub rośliny
      • ekosystemy trawiaste:
        ..........................................................................................................
      • tropikalny las deszczowy:
        ..........................................................................................................
      • morze i wybrzeża morskie:
        ..........................................................................................................
      • roślinność twardolistna i sucha:
        ..........................................................................................................
      • góry:
        ..........................................................................................................
      • jeziora i obszary podmokłe:
        ..........................................................................................................
      • tereny zadrzewione i lasy:
        ..........................................................................................................
      • pustynia
        ..........................................................................................................
      • rafa koralowa:
        ..........................................................................................................
      • regiony polarne i tundra:
        ..........................................................................................................

    Odpowiedzi

    Życie prehistoryczne - "Początki życia"

    1. Jakie gazy reagowały ze sobą w pierwotnej atmosferze Ziemi tworząc proste związki organiczne: aminokwasy i cukry?
      metan, wodór, dwutlenek węgla, para wodna;
    2. Gdzie pojawiły się pierwsze komórki?
      w otwartym oceanie, w pobliżu głęboko zanurzonych kraterów wulkanicznych;
    3. Z czego czerpały energię pierwsze komórki?
      ze związków zawierających siarkę, azot i inne pierwiastki pochodzące z oceanu;
    4. Kiedy tlen zaczął wypełniać ziemską atmosferę?
      około 3,5 mld lat temu;
    5. Gdyby historię Ziemi porównać do 24h zegara, to kiedy pojawił się człowiek współczesny?
      2 sekundy przed północą;

    "Ewolucja"

    1. Dzięki czemu zachodzi ewolucja i na czym polega ten proces?
      głównie dzięki doborowi naturalnemu w procesie tym większe szansę przeżycia, a więc i rozmnożenia się mają w obrębie gatunku osobniki lepiej przystosowane do środowiska;
    2. Jak nazywał się najstarszy przodek konia, gdzie żył i kiedy?
      Hyracotherium, w bagnistych lasach Ameryki Północnej; 50 mln lat temu;
    3. Na jakim statku i kiedy Karol Darwin odbył swą podróż dookoła świata?
      H.M.S. Beagle 1831-36;
    4. Jakie były inne poza teorią ewolucji dokonania Karola Darwina?
      książka o wąsonogach, badał aktywność dżdżownic, teoria powstawania raf koralowych; opisał sposób zapłodnienia roślin;

    "Co to są skamieniałości"

    1. Kiedy odkryto skamieniałości praptaka?
      1861 r.;

    "Rośliny prehistoryczne"

    1. Podaj daty:
      • pojawienie się roślin na lądzie - 410 mln lat temu;
      • dominacja roślin nagozalążkowych - 290-90 mln lat temu;
      • pojawienie się roślin kwiatowych - 130 mln lat temu;

    "Bezkręgowce prehistoryczne"

    1. Jak nazywał się wymarły owad o największej rozpiętości skrzydeł? Ile ona wynosiła?
      Meganeura; 70 cm;
    2. Kiedy powstały owady?
      około 350 mln lat temu;
    3. Podaj przykłady kilku grup bezkręgowców
      krążkopławy, płazińce, obleńce, pierścienice, ślimaki, owady;
    4. Ile % ogółu zwierząt stanowią bezkręgowce?
      około 97%;
    5. Kiedy żyły amonity i jakie zwierzę obecnie żyjące jest ich krewniakiem?
      200 - 65 mln lat temu; łodzik.

    "Gady prehistoryczne"

    1. Jakie 3 grupy gadów, dominowały na Ziemi 250-65 mln lat temu?
      latające pterozaury (pterodaktyl), pływające plezjozaury (macroplata), dinozaury;
    2. Kiedy powstały gady?
      ponad 300 mln lat temu;

    "Dinozaury"

    1. Ogromny Diplodocus nie miał zębów, jak wobec tego rozdrabniał pokarm?
      Połykał kamienie, które rozcierały pokarm w żołądku;
    2. Jaka była najbardziej prawdopodobna przyczyna wymarcia dinozaurów i innych gadów prehistorycznych?
      Nagła zmiana klimatu wywołana uderzeniem asteroidu. Uniesiony pył zatrzymywał promieniowanie słoneczne powodując ochłodzenie, wyginięcie wielu roślin, brak pokarmu, wychłodzenie gadów zmienno cieplnych;

    "Ssaki prehistoryczne"

    1. Kiedy pojawiły się ssaki?
      210 mln lat temu;
    2. Gdzie żyły Glyptodonty i Megatherium?
      W Ameryce Południowej;

    "Spirala czasu"

    1. Jakie charakterystyczne gatunki organizmów występowały w:
      • prekambr - meduzy;
      • kambr - trylobity;
      • ordowik - bezżuchwowce;
      • sylur - żuchwowce i wielkoraki;
      • dewon - drepanaspis;
      • karbon - paprocie;
      • perm - Dimetrodon;
      • trias - herrasaurus;
      • jura - pterodaktyl;
      • kreda - tyrranosaurus;
      • trzeciorzęd - hyracotherium;
      • czwartorzęd - glyptodont.

    Spisać teksty odnoszące się do poszczególnych okresów geologicznych ze spirali czasu

    Klimat - "Pogoda"

    1. Jak powstaje:
      • ciepły front atmosferyczny - ciepłe powietrze przedostaje się ponad zimne;
      • zimny front atmosferyczny - zimne powietrze wpływa pod ciepłe;
      • front zamknięty - zimny front dogania ciepły i podnosi ciepłe powietrze do góry;
    2. Zapisz nazwy chmur w kolejności wysokości nad ziemią:
      cumulonimbus, cumulus, stratocumulus, cirrocumulus, cirrus;
    3. Dlaczego wieje wiatr?
      ponieważ powietrze przemieszcza się z terenów o wysokim ciśnieniu tam, gdzie jest ono niskie;
    4. Jaką pogodę przynosi przeważnie niskie ciśnienie powietrza, a jaką wysokie?
      • niskie - deszczową;
      • wysokie - piękną, bezdeszczową;
    5. Spisać charakterystyki stopni skali Beauforta;
    6. Trzy główne grupy wiatrów:
      pasaty, wiatry zachodnie i polarne wiatry wschodnie;

    "Oceany"

    1. Jak powstają prądy gęstościowe i jaką noszą nazwę?
      ciepła woda morska oziębia się w zetknięciu zimnym lodem pakowym i jako gęstsza opada i odpływa; konwergencje;
    2. Jaki jest kierunek wiru wód morskich na półkuli N, a jaki na półkuli S?
      Półkula N - zgodnie z kierunkiem ruchu zegara; półkula S - przeciwnie. To odchylenie spowodowane jest siłą Coriolisa;
    3. Z jaką prędkością poruszają się prądy powierzchniowe?
      8km/h;
    4. W jaki sposób zjawisko El Nino wpływa na pogodę w:
      • Australii i SE Azji powoduje suszę;
      • Ameryce S powoduje ulewne deszcze;
    5. Jak wygląda normalna cyrkulacja wiatrów i wód na S Pacyfiku?
      Wiatry przenoszą wilgotne powietrze na zachód. Zimna woda płynąca na północ jest odchylana od Ameryki S. Zachodnie wybrzeże Ameryki S pozostaje suche, a Australia i Azja SE nawiedzana jest przez obfite deszcze;
    6. Co ile lat występuje zjawisko El Nino i jak długo trwa?
      co 34 lata; 18 miesięcy;

    Zielona Księga - "Skażenie"

    1. Jakie gazy powoduje powstanie "kwaśnych deszczy"?
      tlenki azotu i dwutlenek siarki;
    2. Co powodują "kwaśne deszcze"?
      obumieranie lasów, zatruwanie wód i ryb;
    3. Na czym polega szkodliwe działanie ścieków komunalnych zanieczyszczających wody?
      Azotany i fosforany w wodzie prowadzą do "eksplozji" mikroskopijnych roślinek wodnych. Ograbiają one następnie wodę powodujące śmierć ryb i innych zwierząt;
    4. Co to jest biodegradacja?
      Proces rozkładania sztucznego związku chemicznego przez organizmy żywe głównie bakterie i grzyby które trawią go;
    5. Jak wytwarzać mniej zanieczyszczeń?
      • używać produktów z surowców wtórnych;
      • korzystać z transportu publicznego;
      • izolować budynki i ograniczać ogrzewanie;

    "Zagrożone siedliska"

    1. Jakie straty przynieść może osuszenie terenów podmokłych?
      erozja gleby, deficyt wody, wymarcie roślin i zwierząt związanych z tym środowiskiem;
    2. Co zagraża wybrzeżom i rafom koralowym?
      wydeptywanie roślin wydm, zbieranie korali i muszli, zanieczyszczenie (np. z hoteli), przekształcanie plaż i wybrzeży pod zabudowę;
    3. Kiedy założono park narodowy Yellowstone i w jakim stanie USA?
      1872, Wyoming;

    "Zagrożona przyroda"

    1. W jakich celach zabija się tygrysy?
      dla pięknych skór, kości i organy wewnętrzne wykorzystywane są w medycynie Wschodu;
    2. Ile podgatunków tygrysa żyło na Ziemi, ile wyginęło?
      8;3;
    3. Jaki był najliczniejszy gatunek ptaka na Ziemi?
      wytrzebiony w XX wieku amerykański gołąb wędrowny;
    4. Jakie skutki przyniosło pozostawianie na odległych wyspach kotów, kóz czy świń?
      zniszczenie rodzimej fauny, wyniszczenie roślinności;
    5. Podaj 2 przykłady roślin przeniesionych przez człowieka w odległe obszary, gdzie stały się one szkodnikami?
      opuncja w Australii i hiacynt wodny w tropikach;
    6. Jak chronić zagrożone gatunki roślin i zwierząt?
      • zmienić styl życia człowieka;
      • zakazać handlu zagrożonymi gatunkami;
      • tworzyć parki narodowe i rezerwaty;

    "Globalne ocieplenie"

    1. Szkodliwe efekty wykorzystania:
      • energii i paliw kopalnych - powstaje CO2 powodujący globalne ocieplenie zanieczyszczonych atmosfer;
      • energia jądrowa - niebezpieczne opady promieniotwórcze;
    2. Odnawialne zasoby energii
      wiatr, promienie słoneczne;
    3. Które gazy określamy jako tzw. gazy szklarniowe?
      dwutlenek węgla, para wodna, metan;
    4. O ile % corocznie wzrasta zawartość CO2 w atmosferze?
      o około 0,3%;
    5. O ile wzrosły średnie temperatury roczne w ciągu ostatnich stu lat?
      o 0,5 °C;
    6. Gdzie znajduje się warstwa ozonowa i co zatrzymuje?
      15 - 50 km nad ziemią; słoneczne promieniowanie ultrafioletowe B;
    7. Jakie szkodliwe skutki przynosi słoneczne promieniowanie ultrafioletowe B?
      powoduje raka skóry, uszkadza komórki roślin i zwierząt;
    8. Które gazy uszkadzają warstwę ozonową?
      chlor, freony;
    9. Co jest źródłem gazów uszkadzających warstwę ozonową?
      gaśnice, lodówki, rozpuszczalniki;
    10. O ile cm podniósł się poziom oceanów od 1900? O ile może się podnieść w XXI wieku?
      o 15 cm; 1 metr;
    11. Jakie skutki może przynieść podnoszenie się poziomu oceanów?
      Zalanie nisko położonych wysp i wybrzeży. Powodzie zagrożą nadbrzeżnym miastom;
    12. Przykłady obszarów zagrożonych podnoszeniem się poziomu oceanów?
      Floryda, Holandia;

    Siedliska

    1. Dopisz po jednym przykładzie zwierzęcia i opisz klimat
      • ekosystemy trawiaste - sawanna wschodnioafrykańska, step euroazjatycki, północnoamerykańskie prerie, południowoamerykańskie pampasy, sawanny południowej Afryki;
      • tropikalny las deszczowy - amazoński las deszczowy, wenezuelski las deszczowy, las deszczowy środkowej Afryki, lasy SE Azji, środkowoamerykański las;
      • morze i wybrzeża morskie - wybrzeże północnoatlantyckie, norweskie fiordy, wybrzeże Nowej Zelandii, Zatoka Kalifornijska, Galapagos;
      • roślinność twardolistna i sucha - australijski busz, kalifornijski skrub, lasy północnoargentyńskie, śródziemnomorski skrub, suche sawanny etiopskie;
      • góry - Góry Skaliste, Andy, Atlas, Alpy, Himalaje;
      • jeziora i obszary podmokłe - Jeziora północnoamerykańskie, delta Okawango, Morze Martwe, Jezioro Bajkał, Jezioro Titicaca;
      • tereny zadrzewione i lasy - brytyjski las liściasty, skandynawski las mieszany, tajga syberyjska, chiński las bambusowy, kanadyjski las iglasty;
      • pustynia - pustynia północnoamerykańska, Pustynia Atacama, Sahara, Pustynia Gobi, Wielka Pustynia Piaszczysta;
      • rafa koralowa - Wielka Rafa Koralowa, polinezyjska rafa koralowa, karaibska rafa koralowa, rafa koralowa Morza Czerwonego, rafa koralowa Malediwów;
      • regiony polarne i tundra - biegun północny i tundra kanadyjska, Antarktyka, tundra syberyjska;

    Opracowanie: Bogusław Siedlarczyk

    Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5250


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 6

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.