Katalog Stanisław Czajka Historia, Sprawdziany i testy Polska w XVI-XVIII wiekuSprawdzian wiedzy i umiejętności z historii dla klasy II gimnazjum Polska w XVI - XVIII w.Imię i nazwisko -.................................... ocena -........1. Uzupełnij tabelę wpisując podane niżej słowa w odpowiednie miejsca: 16 pkt/
- 1621 - Stanisław Koniecpolski - Kircholm - 1683 - pokój korzystny dla Polski - 1629 - Chocim - Karol Chodkiewicz - zwycięstwo - Trzciana - zwycięstwo - Wiedeń - 1605 - Karol Chodkiewicz - zwycięstwo - Jan III Sobieski - 2. Z wymienionych niżej określeń zaznacz te, które charakteryzują styl barokowy: 3 pkt/ - strzeliste, wysmukłe wieże - schody zewnętrzne - rzeźby postaci ludzkich, liści i kwiatów - małe otwory okienne - ogrody z fontannami, altankami, grotami i mostkami nad strumykiem - intarsja (układanie wzorów z różnych gatunków drzewa) - mury podparte przyporami 3. Przeczytaj poniższy tekst źródłowy i odpowiedz na pytania. 4 pkt/ Jędrzej Kitowicz "O zrywaniu sejmów w Polsce" "Do zerwania sejmu nie zażywano osób rozumem i miłością dobra publicznego obdarzonych, bo tez tego nie potrzeba było. Lada poseł ciemny jak noc... nie szukając pozornych przyczyn, odezwał się w poselskiej izbie:" Nie ma zgody na sejm! "... A gdy marszałek spytał:" Co za racyja? "odpowiedział krótko:" Jestem poseł, nie pozwalam ".... Przyczyny używane do zrywania sejmu były czasem pozorne, jaka była natenczas, kiedy Moskwa wojując z królem pruskim rozpościerała się po całej Polszcze. Zrywacze sejmu używali pretekstu tego, iż pod bronią obcego żołnierza wolność jest przyciśniona, a zatem sejm wolny być nie może, więc żaden być nie powinien.... I posłowie na takową zbrodnię, jaka było zrywanie sejmu, nigdy by się nie odważyli dla postronnej fakcyji (stronnictwa), gdyby wiedzieli, że wszyscy magnaci sejmu pragną, gdyż w takowym razie zrywacz sejmu nie mający protektora, byłby nie puszczony z miejsca obrad i Bóg wie jak prześladowany i batogami zbity i zabity na śmierć... gdy zaś względem sejmów dochodzenia i niedochodzenia partyje dworska z Czartoryskimi były rozdwojone, trudno było ścigać albo prześladować w jaki sposób ostry sejmu zrywacza, mającego pewną i mocną protekcyją magnatów pod pozorem obrony wolności, bo to było hasłem powszechnym, a na tym zasadzali wolność, że szlachcic na sejmiku, a poseł na sejmie z głosu swego nikomu sprawiać się nie powinien." a) Czym wyróżniali się posłowie zrywający obrady sejmu? .................................................................................................. b) Czy szlachcic zawsze mógł spokojnie zerwać sejm? ................................................................................................... c) Czym często szlachcic usprawiedliwiał konieczność zerwania sejmu? .................................................................................................. d) Pod jakim pozorem szlachta zrywała sejmy w czasie wojen? .................................................................................................. 4. Połącz w pary osoby, które mogły się spotkać wpisując w miejsca wykropkowane odpowiednie cyfry. 4 pkt/
5. Wymień stronnictwa polityczne działające w czasie Sejmu Wielkiego, ich przywódców i programy. 9 pkt/
6. Kim byli, z czego zasłynęli. 6 pkt/ Jan Kochanowski - .................................................................................. Katarzyna II - ....................................................................................... Stanisław Konarski - ................................................................................ Jan Kiliński - ....................................................................................... Stefan Czarniecki - ................................................................................. Andrzej Frycz Modrzewski - ........................................................................ 7. Zaznacz, które ze zdań odnoszących się do uniwersału połanieckiego jest niezgodne z prawdą. 4pkt/ a) znosił całkowicie pańszczyznę i dawał chłopom ziemie na własność b) ganił wrogą postawę szlachty wobec chłopów c) likwidował poddaństwo osobiste chłopów d) uwalniał chłopów - żołnierzy od pańszczyzny 8. Wyjaśnij znaczenie pojęć. 4 pkt/ folwark - ........................................................................................... pańszczyzna - ...................................................................................... sarmatyzm - ........................................................................................ konfederacja - ......................................................................................
Opracowanie: Stanisław Czajka Wyświetleń: 10078
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |