Katalog

Bogdan Olechnowicz
Informatyka, Konspekty

Konspekt lekcji - Elementy informatyki - Zastosowanie korespondencji seryjnej do przetwarzania danych z arkusza kalkulacyjnego.

- n +

Konspekt lekcji - Elementy informatyki: Zastosowanie korespondencji seryjnej do przetwarzania danych z arkusza kalkulacyjnego.
Konspekt

Elementy informatyki: Zastosowanie korespondencji seryjnej do przetwarzania danych z arkusza kalkulacyjnego.

  • klasa / zawód: Ia LO;
  • tygodniowy wymiar zajęć: 2;
  • czas: 2 x 45 min.

Cel lekcji

Poziom Kategoria Cele
Wiadomości Zapamiętanie Uczeń po zajęciach powinien zapamiętać:
  • definicję korespondencji seryjnej oraz cel jej stosowania;
  • czynności jakie należy wykonać do utworzenia złożonego dokumentu;
Zrozumienie Uczeń po zajęciach powinien zrozumieć:
  • czynności postępowania przy projektowaniu dokumentu wynikowego;
  • rolę zmiennych w dokumencie głównym;
  • powiązania między poszczególnymi funkcjami do wykonania;
  • potrzebę ścisłej współpracy w grupie;
Umiejętności Stosowanie w sytuacjach typowych Uczeń po lekcji powinien umieć:
  • tworzyć dowolne dokumenty, na bazie korespondencji seryjnej;
  • budować powiązania pomiędzy tabelą z danymi, a dokumentem głównym;
  • przygotować dane do wydruku;
Stosowane w sytuacjach nietypowych Uczeń po lekcji powinien umieć:
  • zastosować poznane funkcje programu z wykorzystaniem zaawansowanych metod wyboru danych w tabeli;
  • udostępnić dane za pośrednictwem konta pocztowego;
  • przygotować dane dla potrzeb innego użytkownika.

Metody

  • pogadanka;
  • zajęcia praktyczne z wykorzystaniem komputerów.

Pomoce dydaktyczne

  • podręcznik do Excel-a i ćwiczenia w arkuszu kalkulacyjnym;
  • podręcznik do Word-a ćwiczenia;
  • wykorzystanie istniejącego konta pocztowego.

Umiejętności

  • kluczowe w procesie nauczania, wykorzystywane i rozwijane w czasie lekcji:
    • uczenie się;
    • myślenie;
    • współpraca;
    • działanie w grupie;
  • praktyczna obsługa komputera;
  • posługiwanie się internetem;
  • praca w sieci lokalnej.

Przebieg zajęć

Struktura lekcji Czas Czynności nauczyciela Czynności ucznia
Czynności organizacyjne 4 Sprawdza obecność, podaje nowy temat Zapisują temat w zeszytach
Ewaluacja wstępna 4 Nawiązanie do poprzedniej lekcji przez sprawdzenie wiadomości ucznia:
  • co to jest korespondencja seryjna, gdzie można ją stosować;
Wybrany uczeń odpowiada na zadane pytania, w razie potrzeby we współpracy z pozostałymi uczniami
Formułowanie celów 8 Wprowadza do nowego tematu omawiając zagadnienia, które będą przedmiotem działania na lekcji:
  • wyjaśnia potrzebę wykorzystania arkusza kalkulacyjnego;
  • wyjaśnia konieczność importowania nagłówka i danych;
  • omawia sposób stosowania takiego powiązania danych z dokumentem głównym;
Zapisują do zeszytów najważniejsze elementy związane z tematem, wyjaśniają wątpliwości. Analizują krótki przykład podany na tablicy związany z tematem.
Realizacja tematu (ewaluacja bieżąca) 60 Formułuje zadanie do praktycznego wykonania, podając ogólny sposób realizacji:
  • rozdział tematów na grupy;
  • śledzi tok postępowania uczniów w realizacji tworzenia danych oraz ich przetwarzania. W razie potrzeby służy pomocą;
Przygotowują program do wykonania ćwiczeń:
  • konstruują arkusz z danymi oraz realizują podstawowe funkcje związane z zadaniem w oparciu o wcześniej nabytą wiedzę. Czynnie współpracują z nauczycielem oraz ze sobą;
  • gromadzą dane dla sporządzenia dokumentu wynikowego;
Ewaluacja podsumowująca 14 Sprawdza i ocenia prace:
  • omawia realizację zadania;
  • sprawdza poprawność wykonania zadania;
  • odpowiada na pytania uczniów;
  • wystawia oceny;
  • podaje temat następnej lekcji.
Prezentują swoje prace z jednoczesnym wyjaśnieniem sposobu realizacji:
  • odpowiadają na postawione pytania i zadają pytania.

Opracowanie: Bogdan Olechnowicz

Wyświetleń: 3560


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.