Katalog

Renata Harasimik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Budowanie poczucia własnej wartości

- n +

Budowanie poczucia własnej wartości - scenariusz godziny z wychowawcą

I. TEMAT: Budowanie poczucia własnej wartości.

II. CELE:

1. Poszukiwanie mocnych stron w sobie.
2. Otrzymanie pozytywnych informacji o sobie.
3. Zachęcanie do pozytywnego myślenia o innych.
4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości.

III. BIBLIOGRAFIA:

1. Jak żyć z ludźmi, MEN.
2. M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych, UNUS 1997.

IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Wprowadzenie:
a) sprawy organizacyjne i omówienie bieżących problemów klasowych;
b) uczestnicy siadają w kręgu;
c) opracowanie zasad obowiązujących podczas zajęć np. zasada życzliwości, zachowanie kultury wypowiedzi itp.
d) przedstawienie celów spotkania;
e) przeczytanie wiersza A. DE Mello "Śpiew ptaka";

2. Realizacja tematu zajęć:
a) Moje zalety:
Uczniowie pisemnie wypowiadają się na następujące tematy, a odpowiedzi omawiają w parach:
- Dwie cechy własnego wyglądu, które podobają się Tobie.
- Dwie cechy osobowości, z których jesteś zadowolony.
- Umiejętność lub talent, który posiadasz.
- Osiągnięcie, z którego jesteś zadowolony.
- Szczególnie dobre relacje z jakąś osobą.
- Marzenie, w którym zrealizują się twoje najlepsze cechy.

b) Zwierzęta:
Każdy uczeń rysuje na kartce zwierzę, które według niego najlepiej symbolizuje jego cechy charakteru.
Rysunki zostają ułożone na podłodze czystą stroną do góry.
Każdy wybiera jedną kartkę (nie swoją) i patrząc na rysunek wpisuje dwie pozytywne cechy, które kojarzą mu się z tym zwierzęciem.
Powtórnie kartki wracają na środek sali i następuje ich losowanie.
Tym razem osoba wyciągająca kartkę stara się odgadnąć, kto mógłby być ich autorem.
Właściciel kartki komentuje wpisane pod zwierzęciem cechy, pasują do niego czy nie, czy o nich myślał wykonując rysunek.

c) Papierowa torba:
Każdy uczeń ma przygotowaną kopertę, klej, nożyczki i kolorowe czasopisma.
Na zewnętrznych stronach koperty maluje lub nakleja obrazki, słowa, wyrażenia, które ilustrują różne jego cechy osobowości zewnętrznej.
To zdarzenia i sytuacje, które pokazują innym ludziom, których nie ukrywają.
Do wnętrza koperty wkładają to, co chcą zachować dla siebie.
Uczestnicy omawiają zewnętrzne strony swoich kopert. Zachęcamy do ujawnienia czegoś z wewnętrznej strony koperty.
Zadać można pytanie: Jak czuliście się opowiadając innym o swojej osobowości zewnętrznej i ujawniając cechy osobowości wewnętrznej?

d) Życzenia noworoczne:
Wyobraź sobie, że możesz spędzić wymarzone święta, gdzie chcesz i z kim chcesz spośród osób z klasy.
Napisz życzenia świąteczne, w których wyjaśnisz, dlaczego wybierasz tę osobę. Wskaż jej zalety.

3. Podsumowanie zajęć:

Nauczyciel prosi uczniów, aby na kartkę wpisali co im się podobało, a co uważają, że wrzucą "do kosza" po zajęciach
 

Opracowanie: Renata Harasimik

Wyświetleń: 5752


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.