Katalog Renata Harasimik Lekcja wychowawcza, Scenariusze Budowanie poczucia własnej wartościBudowanie poczucia własnej wartości - scenariusz godziny z wychowawcąI. TEMAT: Budowanie poczucia własnej wartości.II. CELE: 1. Poszukiwanie mocnych stron w sobie. 2. Otrzymanie pozytywnych informacji o sobie. 3. Zachęcanie do pozytywnego myślenia o innych. 4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. III. BIBLIOGRAFIA: 1. Jak żyć z ludźmi, MEN. 2. M. Jachimska, Scenariusze lekcji wychowawczych, UNUS 1997. IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Wprowadzenie: a) sprawy organizacyjne i omówienie bieżących problemów klasowych; b) uczestnicy siadają w kręgu; c) opracowanie zasad obowiązujących podczas zajęć np. zasada życzliwości, zachowanie kultury wypowiedzi itp. d) przedstawienie celów spotkania; e) przeczytanie wiersza A. DE Mello "Śpiew ptaka"; 2. Realizacja tematu zajęć: a) Moje zalety: Uczniowie pisemnie wypowiadają się na następujące tematy, a odpowiedzi omawiają w parach: - Dwie cechy własnego wyglądu, które podobają się Tobie. - Dwie cechy osobowości, z których jesteś zadowolony. - Umiejętność lub talent, który posiadasz. - Osiągnięcie, z którego jesteś zadowolony. - Szczególnie dobre relacje z jakąś osobą. - Marzenie, w którym zrealizują się twoje najlepsze cechy. b) Zwierzęta: Każdy uczeń rysuje na kartce zwierzę, które według niego najlepiej symbolizuje jego cechy charakteru. Rysunki zostają ułożone na podłodze czystą stroną do góry. Każdy wybiera jedną kartkę (nie swoją) i patrząc na rysunek wpisuje dwie pozytywne cechy, które kojarzą mu się z tym zwierzęciem. Powtórnie kartki wracają na środek sali i następuje ich losowanie. Tym razem osoba wyciągająca kartkę stara się odgadnąć, kto mógłby być ich autorem. Właściciel kartki komentuje wpisane pod zwierzęciem cechy, pasują do niego czy nie, czy o nich myślał wykonując rysunek. c) Papierowa torba: Każdy uczeń ma przygotowaną kopertę, klej, nożyczki i kolorowe czasopisma. Na zewnętrznych stronach koperty maluje lub nakleja obrazki, słowa, wyrażenia, które ilustrują różne jego cechy osobowości zewnętrznej. To zdarzenia i sytuacje, które pokazują innym ludziom, których nie ukrywają. Do wnętrza koperty wkładają to, co chcą zachować dla siebie. Uczestnicy omawiają zewnętrzne strony swoich kopert. Zachęcamy do ujawnienia czegoś z wewnętrznej strony koperty. Zadać można pytanie: Jak czuliście się opowiadając innym o swojej osobowości zewnętrznej i ujawniając cechy osobowości wewnętrznej? d) Życzenia noworoczne: Wyobraź sobie, że możesz spędzić wymarzone święta, gdzie chcesz i z kim chcesz spośród osób z klasy. Napisz życzenia świąteczne, w których wyjaśnisz, dlaczego wybierasz tę osobę. Wskaż jej zalety. 3. Podsumowanie zajęć: Nauczyciel prosi uczniów, aby na kartkę wpisali co im się podobało, a co uważają, że wrzucą "do kosza" po zajęciach Opracowanie: Renata Harasimik Wyświetleń: 5752
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |