Katalog

Marzena Dłużewska
Różne, Ankiety

Przygotowanie się do WDN - ankieta wstępna dla rady pedagogicznej

- n +

Przygotowanie się do WDN - Ankieta wstępna dla rady pedagogicznej

1. Z poniższej listy wybierz trzy tematy, którymi chciałabyś się zająć w ramach WDN?
1. efekty kształcenia
2. agresja
3. bezpieczeństwo w szkole
4. efekty wychowawcze
5. relacje między nauczycielami
6. relacje nauczyciel-uczeń
7. współpraca z rodzicami
8. praca z uczniem zdolnym
9. praca z uczniem trudnym
10. ścieżki edukacyjne
11. rozwój zawodowy nauczycieli
12. wewnątrzszkolny system oceniania
13. warunki placówki
14. samorządność w szkole
15. prawa a obowiązki ucznia
16. atmosfera szkoły
17. inne..........................................................................

Wpisz numer wybranych tematów w odpowiednie miejsce
a. temat najważniejszy:..........
b. temat średnio ważny:.........
c. temat mniej ważny:........

Temat najważniejszy opisz według poniższych pytań:

Jak widzisz ten problem w naszej szkole?
.................................................................................
..................................................................................
....................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
..................................................................................
2. Jak powinno według Ciebie być?
..................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
..................................................................................
..............................................................................
..................................................................................
.................................................................................
..................................................................................
Jakie masz pomysły na realizację?
..................................................................................
..................................................................................
...................................................................................
................................................................................
..................................................................................

3. Jaki rodzaj WDN jest według Ciebie najbardziej przydatny w rozwiązaniu, wymienionych przez Ciebie wyżej problemów? Jaka forma WDN wprowadziłaby według Ciebie pozytywne zmiany w życiu codziennym szkoły?(patrz załącznik)
- konferencja pedagogiczna
-  wzajemne hospitacje
- dzień pedagogiczny
-  cykl spotkań
- współpraca z moderatorem
- trening psychologiczny
- zespoły przedmiotowe
-  inne
.........................................................................................
.........................................................................................
4. Jak wysoko oceniasz swoją motywację / swoje zainteresowanie WDN? Ile czasu mógłbyś zainwestować w tę formę doskonalenia?
............................................................................................
............................................................................................
5. Jakie formy pracy preferujesz?
- praca z całą radą pedagogiczną
- podgrupy
- małe zespoły
- praca w tandemach
..........................................................................................
6. Jakich trudności obawiasz się, gdy myślisz o WDN?
.......................................................................................
7. Twoje życzenia i propozycje...
....................................................................................
....................................................................................
.....................................................................................
....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
....................................................................................

Załącznik:
Formy doskonalenia w ramach WDN

1. Konferencja pedagogiczna

Konferencja pedagogiczna jest jedną z form konferencji rady pedagogicznej. W odróżnieniu od konferencji typu informacyjnego lub dotyczącej procesu kształcenia przedmiotem konferencji pedagogicznej jest zawsze temat ważny dla szkoły z punktu widzenia szkoły jako placówki wychowawczej. Poruszane tematy muszą być istotne z pedagogicznego punktu widzenia, np.: Praca z uczniem trudnym, Wychowawca i jego klasa, Współpraca z rodzicami itp. Konferencja pedagogiczna odbywa się, tak jak inne konferencje rady pedagogicznej, po zajęciach dydaktycznych i trwa 3-4 godziny. W odróżnieniu od innych konferencji rady pedagogicznej udział w konferencji pedagogicznej jest dla nauczycieli nieobowiązkowy. Dlatego jej temat musi być na tyle ciekawy i ważny, aby nauczyciele czuli się zmotywowani do uczestnictwa w niej.

Dobra konferencja pedagogiczna to wymiana doświadczeń, wypracowywanie odpowiednich technik pracy, współpraca wszystkich uczestników przy ustalaniu sposobów rozwiązywania problemów.

Punktem wyjścia do organizowania konferencji pedagogicznej jest zawsze istniejący problem, trudności w pracy pedagogicznej, ewentualnie pomysły, propozycje zmiany, ulepszenie pracy pedagogicznej szkoły. Tak powstały temat konferencji pedagogicznej jest następnie przygotowywany przez małą grupę nauczycieli, którzy planują przebieg konferencji. W spotkaniach tej grupy może brać udział doradca z zewnątrz (moderator). Rezultat pracy grupy przedstawiany jest następnie na konferencji plenarnej całej radzie pedagogicznej. Dokonuje się poprawek i modyfikacji programu konferencji, a następnie poddaje projekt pod głosowanie.

Sama konferencja może mieć następujący przebieg:
- wymiana doświadczeń,
- krótki referat lub przedstawienie stanu faktycznego,
- praca w grupach nad problemem,
- dokumentacja i prezentacja wyników pracy w grupach,
- dyskusja plenarna,
- przyjęcie wspólnych ustaleń,
- podsumowanie,
- zaprotokołowanie podjętych decyzji i zobowiązań,
- przekazanie protokołu wszystkim uczestnikom.

2 Dzień studyjny
Pod względem tematyki i przebiegu dzień studyjny jest poniekąd rozszerzeniem formuły konferencji pedagogicznej. Dzień ten jest wolny od zajęć lekcyjnych.

Podobnie jak w przypadku konferencji pedagogicznej punktem wyjścia są występujące trudności w życiu szkoły, propozycje zmian, ulepszeń. Przykładowe tematy poruszane podczas dni studyjnych to: Problemy adaptacyjne pierwszoklasistów w szkole, Wprowadzenie nauczania międzyprzedmiotowego, Integracja ucznia niepełnosprawnego w zespole klasowym.

Dni studyjne odbywają się najczęściej w budynku szkoły i trwają cały dzień (np. od 9.00 do 17.00). Uczestniczą w nich na ogół wszyscy nauczyciele danej placówki, chociaż między poszczególnymi szkołami mogą występować pewne różnice, np. osoby nie zainteresowane tematem mogą w tym czasie zajmować się sprawami organizacyjnymi szkoły czy np. porządkowaniem biblioteki. W niektórych przypadkach dni studyjne są organizowane tylko dla części grona pedagogicznego (np. dla nauczycieli uczących w młodszych klasach gimnazjum).

Dni studyjne mogą być realizowane także poza szkołą, np. w ośrodku wypoczynkowym i mogą trwać dłużej niż jeden dzień, np. przez część weekendu. Koszty dojazdu i pobytu pokrywają wtedy sami uczestnicy.

Uczestnikami dnia studyjnego - w zależności od omawianego problemu - mogą być, oprócz nauczycieli, również przedstawiciele rodziców, uczniowie i inne osoby. W praktyce są to jednak najczęściej tylko członkowie rad pedagogicznych. Podobnie jak w przypadku konferencji pedagogicznych, dni studyjne prowadzone są przez osoby z grona pedagogicznego lub ekspertów z zewnątrz. Daje się zauważyć tendencja do zapraszania doradców (moderatorów) spoza grona pedagogicznego danej szkoły.

3. Cykl seminariów
Jest to cykl spotkań poświęconych jednemu tematowi, odbywanych w pewnej kolejności, ściśle ze sobą powiązanych. Po poszczególnych spotkaniach następują fazy, w których wprowadza się w życie zadania wypracowane na ostatnim spotkaniu. Wyniki praktycznego wdrożenia zaleceń są przedstawiane na następnym spotkaniu.

Tematyka cyklu seminariów dotyczy głównie zmian w procesie nauczania, umiejętności rozwiązywania konfliktów itp., a więc zagadnień wymagających długotrwałego działania, by doprowadzić do zmiany istniejącej sytuacji.

Ta forma doskonalenia wymaga intensywnej i długotrwałej pracy, najczęściej z pomocą doradców z zewnątrz, którzy mogą się zmieniać w zależności od fazy projektu.

4. Doradztwo systemowe
Ta forma doskonalenia w ramach WDN jest zawsze prowadzona przez doradcę spoza szkoły i dotyczy całości grona pedagogicznego lub szkoły jako systemu. Pomoc z zewnątrz ma umożliwić pozbycie się dawnych nawyków, zmienić sposób myślenia, dokonać zmian w szkole jako pewnym systemie.

Celem doradztwa jest "samoodnowa" szkoły jako systemu lub grona pedagogicznego jako części tego systemu.

6. Konferencja przedmiotowa
Ta forma doskonalenia w ramach WDN jest znana polskim nauczycielom jako spotkania zespołów przedmiotowych. Nauczyciele uczący jednego przedmiotu tworzą zespoły, których zadaniem jest dyskusja nad tematami specyficznymi dla danego przedmiotu, przekaz informacji, wymiana doświadczeń, określenie problemów, próba ich rozwiązania. Czasami zespół przedmiotowy staje się grupą inicjującą inne formy doskonalenia.

Jak wynika z informacji uzyskanych w placówkach doskonalenia pozaszkolnego nauczycieli, warsztaty i szkolenia przedmiotowe cieszą się wśród nauczycieli największą popularnością.

7. Hospitacja zajęć
Forma znana również polskim nauczycielom jako forma WDN mająca jednak inne funkcje. Nauczyciele hospitują zajęcia swoich kolegów i obserwują pewne aspekty lekcji, np. mowę ciała nauczyciela, sposób oceniania uczniów itp. Lekcja jest następnie wspólnie omawiana i w zależności od wyników dyskusji planuje się dalsze kroki.

Hospitacje są planowane i prowadzone najczęściej w niewielkich grupach, które wzajemnie hospitują swoje zajęcia. Impulsem do hospitacji może być np. rozpoczęcie pracy z nowym podręcznikiem. Czasami problem dotyczy tylko jednego nauczyciela, który ma np. problemy wychowawcze z uczniem lub klasą.

Przed rozpoczęciem hospitacji ustala się cele, kryteria hospitacji. W czasie lekcji wrażenia są protokołowane, najczęściej - dla większej wygody i szybszego tempa - na specjalnych arkuszach obserwacyjnych. Po zakończonej lekcji przedstawia się wyniki obserwacji. Ważną częścią omówienia lekcji jest informacja zwrotna od obserwatora i obserwowanego, ocena i usystematyzowanie wyników.

8. Badanie szkoły
Badanie szkoły przeprowadza się w formie ankiet lub wywiadów. Tematem badania może być np. zachowanie uczniów, nauczycieli lub inny problem z życia szkoły. Wyniki badania są następnie opracowywane; ich celem jest analiza i poprawa relacji nauczyciel-uczeń

9. Wycieczka dydaktyczna
W wycieczce dydaktycznej w ramach WDN może brać udział całe grono pedagogiczne lub jego część. Jest to wizyta w innej szkole w celu poznania wybranych aspektów jej życia. Wycieczki są organizowane, by zdobyć informacje i wiedzę, np. przed rozpoczęciem jakiegoś projektu, który jest już wdrażany w wizytowanej szkole (np. zmiany w prowadzeniu zajęć, tworzenie nowych programów itp.).

Wycieczka dydaktyczna pozwala na poznanie innej szkoły, poszerza horyzonty. Jak większość form WDN, przygotowywana jest przez niewielką grupę nauczycieli; wyniki pracy grupy są przedstawiane, korygowane, zatwierdzane na konferencji rady pedagogicznej.

Wycieczkę przeprowadza się pod określonym kątem. W czasie jej trwania zwiedza się szkołę, hospituje zajęcia, rozmawia z nauczycielami, uczniami itp.

10. Zespół pedagogiczny
Zespół pedagogiczny spotyka się w określonych odstępach czasu (np. raz w miesiącu), by omówić sprawy związane z pracą pedagogiczną. Celem jest zwiększenie kompetencji pedagogicznych nauczycieli.

11 Grupa treningowa/superwizyjna
Grupa treningowa ma na ogół stały skład, formowany spośród nauczycieli danej szkoły. Grupa spotyka się dosyć często (np. co dwa tygodnie), by omówić problemy szkoły, zanalizować je i rozwiązać.

Celem działania grupy jest dążenie do zadowolenia z wykonywania zawodu. Ponieważ zawód nauczyciela jest zawodem, w którym pracuje się z ludźmi, konieczne jest dążenie do zrozumienia innych, zmiana swojego postępowania, poprawa relacji międzyludzkich.

Charakterystyczne dla pracy grup jest to, że problemy rozwiązywane są przez poszczególne osoby w odniesieniu do własnych przeżyć: jakie ja mam trudności? Co dany problem ma wspólnego ze mną?

12. Zespół wsparcia
Przedmiotem pracy zespołu jest pojedyncza osoba, jej obawy, zachowanie się w szkole, stosunki z uczniami, kolegami, dyrekcją itp. W odróżnieniu od grup treningowych nie chodzi tu o omówienie jakiegoś konkretnego zdarzenia, lecz o danego nauczyciela i jego osobę. Celem grupy nie musi być koniecznie rozwiązywanie konkretnych problemów, lecz raczej nazwanie tych problemów i trudności przez ich poznanie i doświadczenie. Proces ten ma działanie terapeutyczne, trwa jednak długo i jest bolesny.

 

Opracowanie: Marzena Dłużewska

Wyświetleń: 9028


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.