Katalog

Ewa Wijas
Przyroda, Różne

Na ratunek ozonosferze - terenowa gra dydaktyczna

- n +

Terenowa gra dydaktyczna "Na ratunek ozonosferze"

1. Miejsce gry:
- boisko szkolne

2. Co jest potrzebne:
- kolorowa kreda
- 10 kartek samoprzylepnych z napisem - Freon
- 10 kartek samoprzylepnych z napisem - Ozon
- 10 kartek samoprzylepnych z napisem - Promienie UV

3. Czas gry:
- około 40 minut

4. Liczba uczestników:
- opracowano dla grupy 30 osobowej (grę można dostosować do mniejszej i większej liczby uczestników)

5. Cele:
- zapoznanie uczniów z substancjami, które mogą niszczyć ozon i z zagrożeniami związanymi z powstawaniem "dziur ozonowych"
- uświadomienie uczniom zniszczeń jakie może dokonać na Ziemi krótkofalowe promieniowanie ultrafioletowe

Gra powinna być poprzedzona pogadanką dotyczącą roli ozonu, szkodliwego wpływu promieniowania UV na życie na Ziemi, substancjom, które niszczą cząsteczki ozonu.

6. Przygotowanie do gry:
- na boisku szkolnym rysujemy planszę gry według schematu (wymiary mogą mieć pewną tolerancję błędu)
- na obszarze Ziemia, każde dziecko rysuje dowolny element przyrody ożywionej np. psa, kwiat.
- dzielimy uczestników na trzy grupy
- grupa pierwsza zajmuje miejsce na części boiska oznaczającego Ziemię i otrzymuje karteczki z napisem freon
- grupa druga zajmuje miejsce na części boiska oznaczającym warstwę ozonową i otrzymuje karteczki z napisem ozon
- grupa trzecia zajmuje miejsce na części boiska oznaczającym Słońce i otrzymuje karteczki z napisem promienie UV

7. Przebieg gry:
- należy zwrócić uczniom uwagę na zachowanie bezpieczeństwa w czasie gry
- wyjaśnienie zasad gry

Etap pierwszy:
- z Ziemi wyrusza czwórka dzieci z oznaczeniem "freon". Mają one za zadanie złapać jakąś dziecko z oznaczeniem "ozon". W tej samej chwili wyruszają wszystkie dzieci z napisem "Promienie UV", biegną w kierunku Ziemi. Przebiegające "promienie UV" mają utrudnione przejście przez warstwę ozonową, gdzie są wychwytywane przez "ozon". Po dotarciu do Ziemi krzyżykiem skreślają wybrany rysunek przedstawiający element przyrody ożywionej.

Etap drugi:
- przeprowadzamy podobną rozgrywkę, lecz z Ziemi startuje teraz siedmiu uczestników z napisem "freon"

Etap trzeci:
- w etapie tym z Ziemi wyruszają wszystkie cząsteczki z napisem "freon"

8. Zakończenie gry
- dzieci obserwują zniszczenia na Ziemi, formułują wniosek dotyczący skutków niszczenia warstwy ozonowej przez freony
 

Opracowanie: Ewa Wijas

Wyświetleń: 1318


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.