Katalog Barbara Potoczna Zajęcia pozaszkolne, Plany pracy "Kraków z Kościuszką w tle" - program pracy koła polonistycznego w klasach IV-VIProgram pracy koła polonistycznego w klasach IV-VI w Szkole Podstawowej w Brzezin w roku szkolnym 2004/05 "Kraków z Kościuszką w tle"I. Wstęp.Program został opracowany dla uczniów klas IV-VI, uczęszczających na zajęcia pozalekcyjne koła polonistycznego w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Brzeziu. Szczególną uwagę poświęcono w nim postaci patrona szkoły - Tadeuszowi Kościuszce oraz roli, jaką odegrał w historii Polski i w historii Krakowa. II. Cele kształcenia. Cele do osiągnięcia podczas realizacji tego programu zostały określone w oparciu o cele i osiągnięcia ucznia w obowiązującej podstawie programowej dla szkoły podstawowej - "Edukacja regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie". Po realizacji treści programu uczeń potrafi: - przedstawić postać patrona szkoły - Tadeusza Kościuszki - oraz jego związek z Krakowem, - umiejscowić Kraków na mapie Polski i krótko scharakteryzować dzieje miasta w powiązaniu z historią Polski, - posługiwać się mapą i planem miasta, - odszukać w literaturze kilka nazwisk wybitnych Polaków związanych z Krakowem oraz nazwy miejsc upamiętniających ważne wydarzenia historyczne, odgrywające się w Krakowie, - wymienić nazwy największych krakowskich uczelni i nazwiska uczonych z nimi związanych (przede wszystkim Akademii Krakowskiej = Uniwersytetu Jagiellońskiego), - wykonać ilustrowany przewodnik po miejscach związanych w Krakowie z Tadeuszem Kościuszką, - rozpoznać na fotografii najbardziej charakterystyczne dla Krakowa budowle historyczne, - opowiedzieć kilka najbardziej znanych legend krakowskich i wskazać na planie miasta miejsca z nimi związane, - nazwać i pokrótce scharakteryzować tradycje regionu, - wytłumaczyć usytuowanie Wawelu, wymienić główne obiekty znajdujące się na Wzgórzu Wawelskim, - odnaleźć na planie miasta miejsca służące do odpoczynku, rekreacji i zwiedzania (parki, Błonia, Kopiec Kościuszki, Wandy, Piłsudskiego i Kraka) , - przygotować plakat, reklamę lub w inny sposób zaprosić kolegów do zwiedzania Krakowa śladami Tadeusza Kościuszki. III. Cele wychowawcze. - rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, - dostrzeganie wpływu wartości związanych z kulturą narodu na życie ludzkie oraz wpływu poszczególnych jednostek - Tadeusza Kościuszki - na życie narodu, - wykazywanie wrażliwości i docenianie piękna zabytków kultury narodowej w regionie, - przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad zachowania w miejscach publicznych (muzeum, kościół, teatr, itp.), - współdziałanie w grupie rówieśniczej, wyrażanie własnych myśli i przekonań, szanowanie poglądów innych, - świadome uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta i regionu, - dostrzeganie potrzeby obejmowania ochroną zabytków Krakowa i całej Małopolski , znajdujących się na Światowej Liście Dziedzictwa Kulturowego UNESCO, - uświadamianie sobie wagi wykształcenia w życiu człowieka, - umiejętność reprezentowania regionu i Krakowa jako unikatowego w Europie. IV. Sposoby osiągania celów. - gromadzenie informacji na określony temat z książek, prasy, TV, materiałów źródłowych, - organizowanie wycieczek, spotkań, spacerów po mieście, - udział w Ogólnopolskim Zlocie Szkół imienia Tadeusza Kościuszki, - udział w corocznym apelu na Rynku Głównym w Krakowie w rocznicę przysięgi Tadeusza Kościuszki 24.III.1794 roku, - zorganizowanie wystawy dla uczniów pt. "Tadeusz Kościuszko - patron naszej szkoły", - wspólne przygotowanie książki z zebranych materiałów, przedstawiającej sylwetkę Naczelnika, - przygotowanie prezentacji multimedialnej w programie Power Point pt. "Tadeusz Kościuszko", z wykorzystaniem zeskanowanych materiałów, - zwiedzanie muzeów krakowskich, gromadzących pamiątki po Naczelniku, - wykonywanie gazetek, plakatów, albumów, folderów, ogłoszeń, zaproszeń, itp., - stosowanie aktywnych metod nauczania, m.in. metody projektu, pracy w grupach , wywiadu, dyskusji. V. Plan dydaktyczno-wychowawczy pracy koła polonistycznego.
VI. Ewaluacja programu. Jej celem jest ocena przydatności programu i sposobu realizacji przez uczniów. Można to ocenić poprzez jakość i staranność przygotowanych przez uczniów materiałów i ich przydatność dla pozostałych uczniów i całej szkoły. Aby je opracować uczniowie muszą wykazać się odpowiednim poziomem wiadomości i umiejętności. Jeżeli w trakcie realizacji programu grupa uczniów wykaże większe zainteresowanie konkretną tematyką oraz zadowolenie ze stosowanych metod pewne punkty programu mogą zostać rozszerzone i kontynuowane dłużej. VII. Bibliografia. 1. Adamczewski Jan, Kraków osobliwy, Kraków 1996. 2. Adamczewski Jan, Kraków od A do Z, Kraków 1986. 3. Dziedzictwo kulturowe w regionie - Małopolska - ścieżka edukacyjna, pod red. Janiny Mazur, Kraków 2000. 4. Dzieje Krakowa, pod red. J. Bieniarzówny i J. Małeckiego, T.3 - Kraków w latach 1796 - 1918, Kraków 1979. 5. Gaweł Tadeusz, Zinkow Julian, Kraków i okolice - teren geograficznych i krajoznawczych wycieczek szkolnych, Warszawa 1996. 6. Kronika Krakowa, pod red. M. B. Michalika, Kraków 1996. 7. Muzea - szkole. Informator dla nauczycieli, Warszawa 1993. 8. Rożek Michał, Przewodnik po kulturze i zabytkach Krakowa, Kraków 1993. 9. Zinkow Julian, Krakowskie podania, legendy i zwyczaje (oraz wybór podań i legend jurajskich), Kraków 1993.
Opracowanie: mgr Barbara Potoczna Wyświetleń: 3947
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |