Katalog

Piotr Kusiak
Matematyka, Scenariusze

Miara kąta

- n +

Miara kąta

Scenariusz lekcji - klasa II Gimnazjum dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

Zadania lekcji:
1. Przypomnienie wiadomości o kącie.
2. Zapoznanie uczniów z jednostkami miar kątów.
3. Rozwijanie umiejętności posługiwania się kątomierzem.
4. Kształtowanie postawy aktywnego udziału ucznia w lekcji.

Metody i formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca z podręcznikiem,
- podająco - poszukująca, objaśnienie nowego materiału.

Pomoce dydaktyczne:
Kątomierz.

Literatura:
1. Nowa Błękitna Matematyka podręcznik IV.
2. Nowa Błękitna Matematyka ćwiczenia 4.2.
3. Przewodnik metodyczny Nowa Błękitna Matematyka IV.
4. Beata Krawczyk Czy matematyką można się bawić?; w: Matematyka 1 (2002).
5. Helena Siwek, Katarzyna Siwek - Gardziel Matematyka 2 Podręcznik dla gimnazjum część pierwsza, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 2002.

Etapy lekcji:
I. Wiadomości o kącie.
II. Miara kąta.
III. Posługiwanie się kątomierzem.

Etap I
Nauczyciel zadaje uczniom pytania;
- Jakie znacie figury geometryczne?
- Czy kąt jest figurą geometryczna?
- Jakie kąty znacie?
- Gdzie w naszym otoczeniu można zobaczyć kąty?
Nauczyciel poleca zaznaczenie w zeszycie trzech dowolnych różnych punktów A, B, C i poprowadzenie półprostych AB i AC. Prosi uczniów o wskazanie i nazwanie wierzchołka kąta oraz jego ramion.

Etap II
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Jakie wielkości mierzy się w stopniach?
- Ile stopni ma kąt prosty?
wyjaśnia uczniom, że podstawową jednostką miary kątów w mierze stopniowej jest stopień kątowy. Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z tekstem w chmurce, która znajduje się na górze strony 185 podręcznika. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o głośne przeczytanie tekstu podręcznika z chmurki rysunek 5.23. Aby sprawdzić, czy uczniowie zrozumieli przeczytany tekst zadaje im pytania:
- Jak nazywają się jednostki mniejsze od 1˚?
- Na ile równych części dzieli się 1˚?
- Jak nazywają się jednostki mniejsze od 1'?
- Na ile równych części dzieli się 1'?
Nauczyciel poleca zastanowienie się przez chwilę nad pytaniami zawartymi w przykładzie 24 podręcznika ze stron y185. Uczniowie zgłaszają się i udzielają odpowiedzi na postawione pytania. Nauczyciel informuje, że istnieją także inne miary kątów, np. taka, która dzieli kąt prosty na 100 jednostek zwanych gradusami.

Etap III
Nauczyciel poleca przygotowanie kątomierzy, które uczniowie mieli za zadanie przynieść na dzisiejszą lekcję. Prosi, aby uczniowie przyjrzeli się dobrze swoim kątomierzom. Macie na nich trzy podziałki:
- na dole znajduje się podziałka centymetrowa, tę część kątomierza można wykorzystywać jako linijkę,
- na części półkola są dwie podziałki podające stopnie kątowe od 0 do 180 liczone z lewa na prawo i odwrotnie.
Nauczyciel poleca zapoznanie się z przykładem 23 podręcznika ze strony 84. Na przykładzie rysunek 5.22 dokonuje wraz z uczniami analizy pomiaru poszczególnych kątów przy użyciu kątomierza. Zwraca szczególną uwagę uczniów na właściwe ustawienie kątomierza.
 

Opracowanie: Piotr Kusiak

Wyświetleń: 2100


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.