Katalog Agnieszka Kostrzewa-Maniak Lekcja wychowawcza, Konspekty Co warto wiedzieć o stresie? Konspekt lekcji GDDWCo warto wiedzieć o stresie?Konspekt lekcji GDDW w liceum ogólnokształcącymCele: 1. Zrozumienie istoty i przyczyn stresu. 2. Poznanie metod pokonujących stres. 3. Nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem. Formy pracy: indywidualna, grupowa Materiały: karta pracy "Czynniki stresogenne" , karton, flamastry, zeszyt. Przebieg zajęć: 1. Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno określają swoje samopoczucie w skali od 1 do 6. 2. Podział klasy na grupy. Przydzielenie zadania. Zespoły poszukują własnych hipotez interpretacyjnych do podanej wstępnie formuły "Stres to........" Następnie po uzgodnieniu wspólnego stanowiska zapisują na tablicy propozycje, np.: - Stres to siedzenie w domu, kiedy koledzy poszli na dyskotekę. - Stres to chcieć, a nie mieć. - Stres to siedzieć na klasówce i marzyć o plaży. - Stres to powiększenie wszystkiego. - Stres to niespełnione pragnienia. - Stres to wstać rano i przypomnieć sobie, że dziś egzamin, matura. - Stres to brak wolności. - Stres to zmora naszych czasów. - Stres to sprzymierzeniec słabych. - Stres to hamulec uczenia się. - Stres to przeszkoda w wędrówce na szczyt. - Stres to potocznie nieprzyjemny stan emocjonalny związany z przykrymi doznaniami i trudnościami życia codziennego. 3. Praca indywidualna - karta pracy "Czynniki stresogenne" Uczniowie porządkują listę stresorów według nasilenia i częstości występowania ich w życiu.
4. Po uporządkowaniu wymieniają najczęstsze przeżycia towarzyszące sytuacji stresowej. Uzupełniają zdanie: Ogarnia mnie wówczas.................... Przykład: Ogarnia mnie wówczas: rozpacz, lęk, niepokój, smutek, rozczarowanie, złość, strach, przygnębienie, melancholia. 5. Praca w grupach - formułowanie porad. Doraźne sposoby radzenia sobie ze stresem. Przykładowe propozycje: - Nie ukrywaj złego nastroju i rozmawiaj o nim z bliskimi osobami. - Wygospodaruj codziennie czas na sport i swoje hobby. - Zadbaj o porządek w swoim otoczeniu, gdyż bałagan rozprasza. - Ucz się i pracuj systematycznie, bo zaległości pogłębiają stres. - Nie duś w sobie bólu, po prostu go wypłacz. - Stawiaj sobie cele, które jesteś w stanie zrealizować. - Wybacz sobie dotychczasowe błędy i skup się na sukcesach. - Spróbuj przetrwać ten trudny okres z ciekawą książką, przy ulubionej muzyce. - Sprytnie omijaj sprawy drażliwe. - Zrób coś, co lubisz. - Nie walcz, przystosuj się. - Zachowaj cierpliwość. - Nie krytykuj się, zadbaj o siebie. - Zadbaj o poczucie humoru, częściej się uśmiechaj. - Zdobądź się na żartowanie z samego siebie. 6. Podsumowanie lekcji: Redagowanie w parach krótkiego przepisu na dobre samopoczucie. Przykład: Sporą porcję uśmiechu wymieszaj ze zwiewną gimnastyką i garścią świeżo zerwanych pomysłów. Następnie dodaj wiernego przyjaciela, kilka przyjemnych myśli, szczyptę dobrego humoru i jedno dobrze utarte marzenie. Wyrwany od zatroskania umysł zmiksuj z górą dowcipów, odrobiną optymizmu i kroplą wiary w swoje możliwości. Na koniec wsyp szklankę sukcesów, dodaj soczystą zabawę i połącz z wodą przyjaźni. Delikatnie wymieszaj wszystkie składniki i cierpliwie poczekaj aż minie doba. Wtedy zacznij wszystko od początku. Literatura Bowkett S. Wyobraź sobie, że.... Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000 Chomczyńska - Miliszkiewicz M, Pankowska D. Polubić szkołę. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 Goleman D. Emocje destrukcyjne. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003 Siek S. Walka ze stresem. Warszawa ATK 1989 Opracowanie: Agnieszka Kostrzewa-Maniak Wyświetleń: 8534
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |