AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Chociaj, Sylwia Kraus
Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

Odzdziaływania ekologiczno-zdrowotne na zieloną szkołę

- n +

Oddziaływania ekologiczne i zdrowotne dla klas II - III

Oddziaływania ekologiczno zdrowotne na "zielonej szkole".

Zielona szkoła to doskonała okazja dla realizacji celów edukacyjnych z zakresu ekologii i zdrowia. Tam mamy czas i okazję do nauki tego, na co nie mamy czasu i warunków w szkole. Jest bowiem wiele możliwości do prowadzenia zajęć w terenie, spotkań z ciekawymi ludźmi, poznania nowych miejscowości, ich zabytków, historii, a przede wszystkim do obcowania z przyrodą.

Wyjazdy na "zielone szkoły" organizowane są w miejscowościach o dużych walorach zdrowotnych. Jest to również szansa na poprawę zdrowia naszych dzieci. Warto tak zorganizować zajęcia, aby dzieci skorzystały na tym wyjeździe "podwójnie". W rozkładzie dnia planujemy dużo spacerów, zabaw ruchowych i konkursów sportowych na świeżym powietrzu. Codzienne spacery powinny stać się stałym punktem dnia.

Śródroczne wyjazdy stwarzają okazję, by nauczyć dzieci przyzwyczajeń zdrowotnych typu: codzienna higiena, dostosowanie ubioru do warunków pogodowych, umiejętność kupowania "zdrowej żywności", ruch na świeżym powietrzu, poprawne kontakty z rówieśnikami, dbałość o czystość otoczenia.

Systematyczne obcowanie z przyrodą to możliwość realizacji tematyki ekologicznej. W trakcie zajęć w terenie można zrealizować takie treści jak np. charakterystyczne cechy krajobrazu, roślinność i zwierzęta chronione, rezerwaty, pomniki przyrody, kierunki świata, wartości lasu i wód, oraz wyrabianie odpowiednich postaw ekologicznych.

Aby maksymalnie wykorzystać walory "zielonej szkoły" należy świadomie zaplanować te oddziaływania na których najbardziej nam zależy.

Poniżej przedstawiamy przykładowy plan oddziaływań ekologiczno-zdrowotnych, który opracowałyśmy i realizowałyśmy na wyjeździe w Sarbinowie w roku szkolnym 2003/2004.

1.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program adresowany jest do uczniów klas II i III -około 83 osób.

Będzie realizowany w trakcie wyjazdu na "Zieloną szkołę" do miejscowości Sarbinowo k.Kołobrzegu. Treści ekologiczne i profilaktyczne zostaną zaplanowane w codziennym rozkładzie dnia w formie wycieczek, zajęć ruchowych, spacerów, pogadanek, ćwiczeń praktycznych.

2.TREŚCI REALIZOWANE Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ I PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ

- Znaczenie czystych ekologicznie terenów w życiu człowieka i zwierząt.
- Przyczyny obumierania fauny i flory.
- Przyrodnicze wartości lasu oraz jego znaczenie w życiu człowieka.
- Poznanie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego.
- Czynniki wpływające na zdrowie człowieka.
- Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu.
- Higiena osobista i psychiczna uczniów.
- Wartości odżywcze spożywanych pokarmów.

3.CELE

- Poznanie miejscowości nadmorskich oraz ich specyfiki.
- Budzenie poczucia odpowiedzialności za otaczającą przyrodę (czystość wód i terenów).
- Propagowanie turystyki krajowej.
- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
- Dbałość o higienę psychiczną uczniów.
- Wyrabianie nawyków racjonalnego odżywiania się.
- Integracja uczniów ze środowiskiem.

4.ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA

Uczeń:
- zna elementy krajobrazu nadmorskiego,
- potrafi określić kierunki świata,
- zna historię i tradycje zwiedzanych okolic(Sarbinowa,Kołobrzegu,Gąsek),
- rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt morskich,
- zna specyfikę pracy rybaków i potrafi wskazać jej znaczenie,
- wie, że wydmy i roślinność wydmowa jest chroniona,
- jest wrażliwy na piękno otaczającej przyrody,
- wie w jaki sposób dbać o czystość środowiska,
- wie w jaki sposób chronić lasy,
- jest świadomy, że ponosi odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego,
- dostrzega wartości zdrowotne zabaw i ćwiczeń na świeżym powietrzu,
- umie samodzielnie zadbać o czystość swojego ciała i odzieży,
- potrafi właściwie dobrać odzież i sposób spędzania czasu w zależności od pogody,
- wie, które potrawy są najzdrowsze, a których należy unikać,
- zna zasady bezpieczeństwa w środkach transportu, na plaży, w wodzie oraz "zgodnego współdziałania" w grupie,
- wie, gdzie szukać pomocy podczas różnych zagrożeń(kontakty z nieznajomymi, konflikty w grupie, wypadki, choroby),
- potrafi racjonalnie zagospodarować wolny czas.

5.METODY PRACY: podające, eksponujące, praktycznego działania, aktywizujące.

6.FORMY PRACY: praca zbiorowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna, grupowa zróżnicowana.

7.OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCE: nauczyciele i opiekunowie klas, pracownicy zwiedzanych placówek, pedagog szkolny, uczniowie, rodzice.

8.SPOSOBY EWALUACJI:

- Konkurs plastyczny: "Co zachwyca Cię w krajobrazie nadmorskim?".
- Biegi przełajowe połączone ze znajomością wiedzy ekologicznej
- I zdrowotnej.
- Konkurs rzeźby w piasku "Najpiękniejsze zwierzęta morskie".
- Konkurs na najciekawsze zdjęcia obserwowanych zjawisk przyrodniczych.
- Konkurs wiedzy przyrodniczej.
- Konkurs czystości "Pokój na szóstkę".

Opracowanie: mgr Danuta Chociaj
mgr Sylwia Kraus

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2305


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.