![]() | |||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Katalog Jarosław Maląg Geografia, Scenariusze Procesy integracji i dezintegracji politycznej oraz gospodarczej w świecie - scenariusz lekcji geografiiScenariusz lekcji geografii: Procesy integracji i dezintegracji politycznej oraz gospodarczej w świecieCELE OPERACYJNE:Wiadomości Poziom A Zapamiętywanie (identyfikacja) - Uczeń potrafi definiować pojęcia: integracja; dezintegracja. - Uczeń potrafi wymienić: przykłady organizacji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie; podstawowe zadania poszczególnych organizacji integracyjnych. Poziom B Rozumienie (rozpoznawanie) - Uczeń potrafi wykazać różnice: pomiędzy dezintegracją, a integracją. - Uczeń potrafi wyjaśnić: przyczyny oraz skutki procesów integracyjnych i dezintegracyjnych zachodzących we współczesnym świecie. Umiejętności Poziom C Działanie w sytuacjach typowych - Uczeń potrafi zaprojektować: działania jakie należy podjąć, aby maksymalnie wykorzystać fundusze płynące z Unii Europejskiej dla rozwoju swojej miejscowości. Poziom D Działanie w sytuacjach problemowych - Uczeń potrafi wskazać: na mapie świata przykłady procesów integracji i dezintegracji zachodzących we współczesnym świecie. - Uczeń potrafi zaplanować: działania, jakie powinny podjąć władze gminy będącej miejscem jego zamieszkania, aby mogły uzyskać fundusze z Unii Europejskiej. FORMY PRACY: - wykład - praca z podręcznikiem i mapą ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - podręcznik - mapa ścienna - Informator maturalny od 2005 roku z geografii, Warszawa 2003. TOK LEKCJI: 1. Przywitanie. 2. Sprawy organizacyjne (sprawdzenie obecności). 3. Przypomnienie najistotniejszych treści z poprzedniej lekcji (temat Spory wokół globalizacji). 4. Sprawdzenie i omówienie zadania domowego. 5. Podanie tematu lekcji i objaśnienie celów lekcji. 6. Podanie notatki (załącznik nr 1). 7. Czytanie przez uczniów fragmentu z podręcznika dotyczącego pojęcia integracja. 8. Wyjaśnienie przez nauczyciela po dyskusji z uczniami pojęcia integracja w oparciu o przeczytany przez nich wcześniej fragment z podręcznika. 9. Zapoznanie uczniów przez nauczyciela przy użyciu mapy z przykładami integracji. 10. Wykonanie przez uczniów zadania z zakresu Nowej Matury z Geografii dotyczącego organizacji integracyjnych (załącznik nr 2). 11. Czytanie przez uczniów fragmentu z podręcznika dotyczącego pojęcia dezintegracja. 12. Wyjaśnienie przez nauczyciela po dyskusji z uczniami pojęcia dezintegracja w oparciu o przeczytany przez nich wcześniej fragment z podręcznika. 13. Zapoznanie uczniów przez nauczyciela przy użyciu mapy z przykładami dezintegracji. 14. Podanie zadania domowego (załącznik nr 3). 15. Podsumowanie zajęć (nagrodzenie plusami najaktywniejszych uczniów). ZAŁĄCZNIK NR 1 1. Pojęcie integracja. 2. Przykłady organizacji integracyjnych: a. Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) b. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) c. Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) d. Unia Europejska (UE) e. Środkowoeuropejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (CEFTA) f. Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA) g. Wspólnota Niepodległych Państw (WNP) h. Liga Państw Arabskich i. Organizacja Jedności Afrykańskiej (OJA) j. Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) k. Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu (NAFTA) l. Pakt Andyjski 3. Pojęcie dezintegracja. 4. Przykłady dezintegracji: a. rozpad ZSRR na 15 niepodległych państw b. rozpad Czechosłowacji na 2 niepodległe państwa c. rozpad Jugosławii na 5 niepodległych państw d. rozpad Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) ZAŁĄCZNIK NR 2 Zadanie Przyporządkuj zapisanym w tabeli zadaniom organizacji właściwe nazwy: CEFTA, NATO, ONZ, UE, OPEC.
ZAŁĄCZNIK NR 3 Zadanie domowe Wyjaśnij nazwy i cele działalności następujących agend ONZ: UNESCO, FAO, WHO, MFW. BIBLIOGRAFIA Informator maturalny od 2005 roku z geografii, Warszawa 2003. Mordawski J., Wiecki W., Geografia 2. Geografia i człowiek. Zakres podstawowy, Rumia 2002. Wielki atlas świata, Warszawa 2003.
Opracowanie: Jarosław MALĄG Wyświetleń: 8907
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |