AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Paweł Duda
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Życzliwość przepustką do drugiego człowieka

- n +

Życzliwość przepustką do drugiego człowieka

Scenariusz zajęć.

Data: 04.11.2002r.

Miejsce: Z.P. Kcynia

Grupa: IV.

Prowadzący: mgr Paweł Duda

Zamierzone cele:

poznawczy:
poznanie przez wychowanków swego poziomu empatii i zrozumienia

kształcący: kształ6towanie postawy pozytywnego i poprawnego kontaktu z innymi ludźmi

wychowawczy: kształtowanie empatii i zrozumienia

Metody: dyskusja, burza mózgów, scenki rodzajowe, wizualizacja.

Forma:
- organizacyjna: - grupowa, jednostkowa
- przedmiotowa: - zadaniowa, twórcza

Środki dydaktyczne: Taśma klejąca, nożyczki, arkusze papieru, markery, encyklopedia, magnetofon, CD, kartki ze scenkami.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie i przedstawienie tematu zajęć.
Wprowadzenie do tematu zajęć metodą problemową - tak aby wychowankowie sami doszli do tematu zajęć.

2. Zabawa - Definicja
Wychowankowie podzieleni na grupy robocze tworzą własną definicję empatii i zrozumienia. Każda z grup odczytuje stworzoną przez siebie definicję. Następnie wyznaczony wychowanek odczytuje definicję prawa ze słownika i encyklopedii. Omówienie ewentualnych podobieństw i braków podanych definicji.
3. Zabawa - Wyjaśnij zachowanie poszczególnych osób.
Każdy z wychowanków dostaje karteczkę z opisem sytuacji, zachowaniem poszczególnych ludzi. Jego zadaniem jest wytłumaczenie dlaczego dana osoba tak się zachowuje - co może być przyczyną jej zachowania (np. mężczyzna nie skasował biletu w autobusie; starsza kobieta wybiega za sklepu z chlebem w ręce, chłopak ciągnie dziewczynę na przerwie szkolnej z włosy; dziewczyna siedzi na ławce w parku i płacze;)

4. Scenki rodzajowe.
Wychowankowie dobierani są w pary. Każda para dostaje do odegrania scenkę rodzajową (np. podchodzisz do kolegi na prywatce i proponujesz mu wypicie alkoholu - on odmawia; przychodzi do ciebie i prosi o pomoc ktoś, kto cię wcześniej oszukał).

5. Moje zdanie o życzliwości.
Wychowankowie wypowiadają się indywidualnie na temat pozytywnych i negatywnych stron bycia życzliwym. Co zyskujemy a na co się narażamy?

6. Podsumowanie i zakończenie zajęć.
Wychowawca prowadzący zajęcia ocenia aktywność poszczególnych wychowanków. Udziela pochwał i nagan, zwraca uwagę wychowankom na sfery swej aktywności nad którymi muszą jeszcze popracować, a które są zadawalające.
 

Opracowanie: mgr Paweł Duda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5512


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.