Wydarzenie |
Cele |
Obszar działania (wg Planu Wychowawczego Zespołu Szkół Nr 1) |
Sposób realizacji zadania |
Realizacja ścieżki edukacyjnej |
Regularne spotkania zespołu uczniów należących do Koła Miłośników Teatru |
1. Zapoznanie uczniów z historią teatru od czasów greckich do dziś. |
Wykształcenie umiejętności zbierania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł. |
Przygotowanie przez uczniów literatury dotyczącej powstania i rozwoju teatru. Dzielenie się wiedzą. Prezentacja strojów z poszczególnych epok. |
Edukacja czytelnicza i medialna:
- poznanie historii teatru;
|
2. Zapoznanie z dramatem jako rodzajem literackim, z jego budową i przeznaczeniem. |
Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania światem dóbr kultury. |
Analiza tekstu literackiego pod względem budowy zewnętrznej i wewnętrznej. |
Edukacja czytelnicza:
- poszukiwanie ciekawych treści zaspokajających zainteresowania uczniów;
|
3. Różnorodność interpretacji sztuk składających się na przedstawienia teatralne. |
Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania światem dóbr kultury oraz przygotowanie do czynnego w nim uczestnictwa. |
Przygotowanie i prezentacja przez zespoły uczniów wybranego dramatu wg. indywidualnych pomysłów. |
Edukacja czytelnicza. |
Inscenizacja przygotowana przez uczniów pod kierunkiem prowadzącego zajęcia |
1. Rozwijanie zainteresowania teatrem. |
Poszanowanie dla dziedzictwa kulturowego. |
Prezentowanie przygotowanych przedstawień na forum szkoły i poza nią. |
Wychowanie do życia w rodzinie:
- istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca;
Edukacja prozdrowotna:
- poznanie swoich zalet i wad;
Edukacja wychowawcza:
- wspólnota uczniowska - więzi, podział obowiązków i odpowiedzialność;
|
2. Budzenie w uczniach chęci do samodzielnej, twórczej pracy. |
Pobudzanie twórczej pracy wobec siebie i świata. |
Samodzielne przygotowanie strojów i rekwizytów niezbędnych w przedstawieniu. |
3. Rozwijanie w uczniach umiejętności współdziałania w grupie. |
Kształtowanie zasad kultury życia w grupie. |
Przygotowanie przydzielonej roli, promowanie indywidualności. |
4. Kształtowanie tolerancji w stosunku do uczniów niepełnosprawnych. |
Tworzenie klimatu koleżeństwa, przyjaźni i tolerancji. |
Tworzenie atmosfery przyjaźni, współpracy, wzajemnej pomocy. |
Wizyty w teatrze |
1. Zapoznanie się z tworzywem teatralnym. |
Rozwijanie zainteresowań.
Poszanowanie dla dziedzictwa kulturowego.
Uczenie uczestnictwa w symbolicznym i aksjologicznym wymiarze kultury, by stawała się ona wewnętrzną i osobistą wartością młodego człowieka. |
Oglądanie przedstawień i wspólna analiza w czasie zajęć kółka.
Zwrócenie uwagi uczniom na istotę znaków teatralnych.
Rozmowy z aktorami, reżyserami, scenografami, charakteryzatorami.
Świadomy udział w życiu kulturalnym. |
Edukacja czytelnicza i medialna:
- rola teatru;
- uczeń zna i rozumie znaki teatralne;
- uczeń dostrzega wychowawczą rolę teatru w życiu człowieka;
|
2. Poznanie teatru "od kulis" |
3. Poszerzenie znajomości literatury. |
4. Dostarczenie przeżyć estetycznych. |
5. Kształtowanie nawyku uczestniczenia w życiu kulturalnym. |