Katalog

Małgorzata Bykowska
Ekonomia, Artykuły

Public Relation w szkole polskiej

- n +

Public Relation w szkole polskiej

Public Relation (PR) jest bardzo ważnym elementem zarządzania. Celem strategii PR jest wzmocnienie wizerunku firmy, jej związków z grupami otoczenia oraz skutecznie radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych. Także szkoła jest miejscem w której PR powinno być zastosowane i obecne. Szkoła działająca w konkretnym środowisku powinna nauczyć się odpowiednio przekazywać komunikaty i informacje pomiędzy nauczycielami, dyrekcją a grupami otoczenia, do których należą przede wszystkim rodzice i uczniowie szkoły. Cele PR jest stworzenie dobrego wizerunku szkoły w środowisku. W przypadku firm działających na polskim rynku bardzo ważny jest również marketing. Czy marketing może być wspierany przez PR również w szkole?. Zdecydowanie tak. Podstawowym celem marketingowym działalności szkoły jest zbudowanie mocnych i trwałych więzi ze środowiskiem (rodzicami) aby to osiągnąć należy organizować częste spotkania z rodzicami a nawet wydawać " raport" działalności szkoły w postaci informacji napisanej i rozdanej na zebraniu albo umieszczonej w holu szkoły. Bardzo ważne jest także zwiększenie publicznej świadomości na temat szkoły przez odpowiednia opinie mediów można w tym celu zorganizować dni otwarte. Marketing w szkole w tym przypadku nie będzie polegać na reklamowaniu towaru w takiej formie jak to robią firmy taki towar produkujące ale trzeba umieć zareklamować usługi jakie może świadczyć szkoła dla środowiska. Pomiędzy szkołą a środowiskiem musi być wypracowany odpowiedni i skuteczny sposób komunikowania się. Taki sam sposób komunikacji wcześniej powinien być wyprowadzony pomiędzy pracownikami szkoły a dyrekcją. W celu lepszej i skutecznej komunikacji wykorzystujemy zarówno ankiety jak i tradycyjne środki komunikacji: telefon, fax, e-maile. Od czasu do czasu osoby zatrudnione w szkole powinny spojrzeć na szkołę z pewnym dystansem. W takim przypadku zorientujemy się szybko, że dla osób z zewnątrz ważne jest pierwszy kontakt ze szkołą i jej pracownikami. Często to spotkanie decyduje o nastawieniu i jest komunikantem przekazywanym dalej.

PR szkoła powinna zaplanować. W tym celu należy opracować strategię działań i określić w nich właściwe cele i zasady. W takim projekcie może pracować cały zespół albo odpowiednio przygotowane osoby. Strategia RP może być częścią statutu szkoły.Dla wielu szkół podstawowym celem opracowania strategii RP może być poprawienie reputacji szkoły w środowisku, określenie nowego profilu szkoły, zbudowanie silniejszych związków z rodzicami. Większość szkół ma kilka grup otoczenia (zewnętrzne i wewnętrzne),trzeba te grupy zidentyfikować, uznać za najważniejsze. Do otoczenia mogą należeć: rodzice, pracownicy szkoły media, opinia środowiska, inne szkoły, miejscowa społeczność, władze lokalne, regionalne a nawet państwowe, instytucje współpracujące. Każdej grupie szkoła powinna przekazywać informacje stosowne do jej potrzeb i zainteresowań. Dobre RP zaczyna się już w szkole na linii dyrekcja - nauczyciele, dyrekcja- pracownicy administracyjni, nauczyciele- pracownicy administracyjni, nauczyciele- uczniowie, pracownicy administracyjni- uczniowie. W strategii RP należy zastanowić się nad przeszkodami w komunikacji wewnętrznej. Dobra komunikacja zespołu pozwala na usprawnienie pracy. Wszyscy pracownicy szkoły powinni wiedzieć co się w niej dzieje. Sposoby na przekazywanie informacji - plansze informacyjne, indywidualne pakiety informacyjne, zeszyt zarządzeń, rady pedagogiczne, rozmowy.

W RP nadrzędnym celem jest tworzenie dobrego wizerunku szkoły. Trzeba zbadać za pomocą kwestionariuszy jak rodzice i uczniowie postrzegają szkołę, jak postrzega ja środowisko i władze lokalne. Dobry wizerunek buduje się latami ale bardzo szybko można go zniszczyć. Niszczą wizerunek zarówno konflikty wewnętrzne w gronie nauczycielskim jak i skargi rodziców źle rozpatrzone, nie wyjaśnione .Udział uczniów w sprawach podlegających karze więzienia: kradzieże, rozboje, oszustwa. W budowaniu wizerunku szkoły bardzo ważny ja jest troska o ucznia i nie ignorowanie rodziców. Wszyscy pracownicy szkoły powinni mieć świadomość, że zawsze reprezentują szkołę i również ich życie osobiste często rzutuje na wizerunek szkoły. Czy może cieszyć się dobrą opinią w środowisku szkoła w której nauczyciele są postrzegani przez środowisko jako ludzie nieżyczliwi, nie kulturalni, zarozumiali, i nie zaangażowani w swoją pracę.

Troska o ucznia jest priorytetem dla wszystkich pracowników szkoły ale troska o nauczyciele powinna być priorytetem dla dyrekcji szkoły. Dyrektor nie powinien traktować nauczycieli grubiańsko i niewłaściwie. Nauczyciel zadowolony jest pracownikiem wydajniejszym, ambitniejszym a przede wszystkim jest rzecznikiem szkoły w środowisku a nie jej krytykiem. W celu poprawienia wizerunku szkoły można przygotować specjalną kampanię promocyjną w środowisku. Firmy marketingowe za pomocą kampanii wprowadzają nowe towary na rynek konsumencki. Szkoła po udanej kampanii powinna mieć lepszy wizerunek i większą niż normalnie liczbę dzieci zapisanych do pierwszej klasy (dotyczy to przede wszystkim gimnazjów i liceum). W dzisiejszym świecie rywalizacji pomiędzy firmami produkcyjnymi. Szkoły tez znalazły się w takiej sytuacji. Zmniejsza się liczba dzieci, wiele szkół już zostało zlikwidowanych. Na rynku edukacji rozpoczęła się ostra walka o ucznia i rodzica. Jak powinna wyglądać dobrze zorganizowana kampania?. Po pierwsze kampanię należy dokładnie zaplanować, wyznaczyć osoby odpowiedzialne za poszczególne części kampanii, nawiązać kontakt z prasą, instytucjami (sponsoring), z którymi można współpracować, szkołami. W czasie kampanii należy organizować specjalne spotkania z rodzicami, imprezy kulturalne, zapraszać prasę do szkoły. Przygotować materiały promocyjne: ulotki, plakaty.

Specjalne znaczenie w życiu szkoły mają imprezy szkolne: akademie, wystawy, konkursy, święto patrona czy Dzień Otwarty. Wszystkie imprezy powinny być przemyślane i dobrze zorganizowane. Planując imprezy trzeba być zawsze oryginalnym i twórczym, pomysłowym a jednocześnie naturalnym. Imprezy szkolne organizujemy w sali gimnastycznej ale także na boisku szkolnym w zależności od charakteru imprezy i pory roku. Na imprezy zapraszamy przede wszystkim rodziców , władze lokalne, zaprzyjaźnione instytucje, osoby znane w środowisku oraz prasę. Dobry kontakt z mediami często owocuje lepszym nastawieniem do szkoły. Trzeba poznać osobiście dziennikarzy piszących w prasie lokalnej. Można także zorganizować formalne spotkanie z grupą dziennikarzy zajmującymi się sprawami oświaty w regionie. Zapoznać dziennikarzy z pracownikami szkoły, szkołą, planem imprez. Ważne jest podtrzymywanie znajomości z wybranymi przedstawicielami mediów. Dla wielu szkół położonych z dala od siedziby gazet lokalnych kontakt z dziennikarzami może być utrudniony. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest redagowanie przez osobę upoważniona przez dyrekcję informacji prasowych, które następnie należy rozsyłać do prasy. Notatka prasowa powinna być napisana ciekawie. Jej treść także powinna być interesująca, ważna i unikatowa. W takiej notatce niestety nie możemy pisać o wszystkim i o niczym. Informacja prasowa powinna być adresowana do konkretnego dziennikarza zarówno jeśli jest przesłana pocztą, faksem lub drogą elektroniczną. Warto jest także nawiązać kontakt z dziennikarzami radiowymi. Ilość stacji lokalnych jest coraz większa te stacje wolą zawsze miejscowe informacje. Niektóre stacje mają specjalne programy poświęcone oświacie i szkołom trzeba dotrzeć do dziennikarzy prowadzących takie programy albo przekonać kierownictwo radia lokalnego, że taki program będzie ciekawy i zainteresuje środowisko lokalne. Bez wątpienia od czasu do czasu jakiś dziennikarz prasowy lub radiowy zechce przeprowadzić w szkole wywiad z nauczycielem albo dyrektorem szkoły. Z takiej propozycji oczywiście należy skorzystać.

Coraz więcej szkół zwłaszcza prywatnych wydaje foldery. Do takiego pomysłu warto również namówić grono nauczycielskie. Dokładnie przygotować tekst promocyjny, zdjęcia. Zaprojektować układ graficzny folderu. Projekt taki powinien wykonać nauczyciel Informatyki a może zrobią go sami uczniowie na lekcjach tego przedmiotu?.
Przed polska szkołą jeszcze wiele nowych zakrętów i bezdroży. Powinniśmy jednak nauczyć się wychodzić wszystkim strachom i nowinkom naprzeciw.
 

Opracowanie: Małgorzata Bykowska
bibliotekarz SP 166 w Warszawie
nauczyciel mianowany

Wyświetleń: 674


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.