Katalog

Jolanta Krzemińska
Ogólne, Scenariusze

Projekt imprezy ogólnoszkolnej "Barwy epok"

- n +

Projekt imprezy ogólnoszkolnej "Barwy epok"

Zrealizowanej w Publicznym Gimnazjum w
...................................................
Termin realizacji: październik 2003- maj 2004

1.Osoby odpowiedzialne za realizację projektu
- nauczyciele języka polskiego,
- wychowawcy klas,
- nauczyciele przedmiotów,
- opiekunowie S U

2. Opis problemu, który projekt chce rozwiązać
Projekt łączy treści programowe przedmiotów humanistycznych nauczanych w gimnazjum:
języka polskiego, historii, plastyki, muzyki, języków obcych jak również ścieżek edukacyjnych: czytelniczej i medialnej, europejskiej, kultury polskiej na tle tradycji śródziemnomorskiej, filozoficznej. Projekt ma uświadomić młodzieży gimnazjalnej, że: "Przeszłość- jest to dziś, tylko cokolwiek dalej", że orientując się w przeszłości można w niej znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, które zadaje sobie człowiek XXI w.

3. Cele projektu

Poznanie:
a) ideałów epok- zwrócenie uwagi młodzieży na fakt, że to, co wywołuje żywe emocje, kształtuje świadomość i postawy ludzi jednej epoki, staje się martwą literą w epoce następnej,
b) filozofii i nauki - zebranie argumentów świadczących o uniwersalnym (ponadnarodowym i powszechnym charakterze kultury antycznej),
c) literatury -bogactwa greckiej i rzymskiej wyobraźni, z której zrodziła się literatura i historia,
d) kultury i sztuki - zwrócenie uwagi jakie tematy podejmuje malarstwo, rzeźba, sztuka użytkowa poszczególnych epok,
e) życia społecznego i obyczajowości
-zagadnienia zdrowia, odżywiania się, ubioru, przesądów, kar,
f) integracja różnych grup (młodzieży, nauczycieli, rodziców, władz lokalnych) poprzez podejmowanie wspólnych działań,
g) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne działanie
h) umożliwienie uczniom szerszego dostępu do różnych źródeł informacji poprzez wykorzystanie pracowni internetowej,
i) nauczenie dokumentowania, systematyzowania i opracowywania
zdobytych informacji,
umożliwienie zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnych działań i przedstawienie ich społeczności szkolnej i społeczności lokalnej,

4) Metody

- zapoznanie uczniów ze sposobami zbierania potrzebnych informacji,
- zapewnienie konsultacji i pomocy ze strony nauczycieli,
- praca w zespołach klasowych pod opieką nauczycieli-
wychowawców,

5) Formy informacji

Zgromadzoną wiedzę o epokach należy zaprezentować w sposób wskazujący na różnorodność i inwencję twórczą realizatorów projektu: albumy, plansze, plakaty, wystawki, turniej wiedzy, występy wokalno- taneczne, drama, inne pomysły uczniowskie.

6) Źródła informacji

- Internet,
- lekcje języka polskiego, historii,sztuki, biologii i inne,
- zbiory biblioteki szkolnej,publicznej,
- wycieczki do muzeów, do teatru,
- filmy fabularne,
- filmy dokumentalne,
- źródła historyczne,

7) Plan realizacji

a) przedstawienie projektu nauczycielom i uczniom- (październik 2003)- "Organizacja, prowadzenie, metody działania i ewaluacja projektu" - prowadząca J.K.
b) powołanie niezależnej komisji czuwającej nad przebiegiem całokształtu projektu i oceny jej etapów,
c) wyznaczenie etapów realizacji projektu:
I etap - przygotowanie do konkursu wiedzowego na temat
epok (grudzień 2003),
II etap - prezentacja w izbach lekcyjnych w
postaci wystroju pomieszczenia w klimacie epoki
(każda klasa oceniana za wkład pracy, różnorodność form
prezentacji, efekt końcowy)- luty 2004
III etap - występy wokalno-muzyczne, dramy, scenki teatralne przygotowane na pierwszy dzień wiosny
pod hasłem: "Witamy wiosnę podróżą w przeszłość- przystanek XXIwiek"
IV etap - "Bal tysiącleci" - zabawa kostiumowa młodzieży,
zaproszonych rodziców, władz gminy- (maj 2004)

8. Opis form realizacji projektu
1. Zajęcia warsztatowe dla uczniów,
z wykorzystaniem Internetu, filmów, aktywnych metod nauczania, pod kierunkiem nauczycieli informatyki, języka polskiego, historii, służące przygotowaniu do I etapu realizacji projektu, wyjazdy do kina, teatru i muzeum.
Drużyny klasowe (3- osobowe) biorą udział w turnieju wiedzy o epokach. Przebieg turnieju uatrakcyjniają zadania ilustrowane muzyką, scenkami teatralnymi. Uczestnicy "zbierają" punkty dla klasy oraz indywidualnie.

2. Warsztaty plastyczne pod hasłem: "Jak efektownie i efektywnie" sprzedać " swoją wiedzę" -
przygotowanie do II etapu projektu. Z uczniami omawia się oddziaływanie reklamy, plakatu, billboardów na odbiorcę,

3. Warsztaty teatralne
z zakresu recytacji i teatru
szkolnego (emisja głosu, ruch sceniczny, znaki teatru) przygotowujące do III etapu

4. Wycieczka do teatru
mająca na celu zwiedzanie garderoby, poznanie pracowników obsługi teatru (pracownia krawiecka, zawód garderobianej)

5. Przygotowywanie
kostiumów, redagowanie zaproszenia
dla rodziców i władz gminy.

6.Podsumowanie
- wyłonienie zwycięzców na poszczególnych etapach oraz zwycięskiej klasy i ucznia.

7. Nagrody
- pieniężne dla klas, książkowe dla zwycięzców indywwidualnych

9. Ocena efektów projektu

1.Ewaluacja projektu
a) ankieta dla uczniów,
b) ankieta dla nauczycieli,

10. Formy dokumentacji projektu

- kroniki klasowe,
- gazetka szkolna,
- ankiety,
- protokoły

Realizatorzy projektu uważają, że praca nad jego realizacją znakomicie mobilizuje, stwarza atmosferę zdrowej rywalizacji, łączy cele poznawcze i wychowawcze.
 

Opracowanie: Jolanta Krzemińska

Wyświetleń: 2138


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.