![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Renata Lewandowska-Kaczyńska Geografia, Konspekty Rodzaje transportuScenariusz lekcji "Rola transportu w gospodarce Polski"Nauczany przedmiot: GeografiaMiejsce pracy: Publiczne Gimnazjum nr 2 w Białymstoku Przedmiot: Geografia Dział: Potencjał gospodarczy Polski Klasa: III gimnazjum Czas trwania: 1 godz. lekcyjna Cele lekcji: - poznawcze: uczeń zna miejsce transportu wśród usług i zna rodzaje transportu, potrafi wskazać na mapie główne węzły kolejowe, porty rzeczne, morskie, lotnicze, przebieg rurociągów i głównych linii przesyłowych. - kształcące: uczeń potrafi za pomocą analizy SWOT wskazać mocne i słabe strony rodzajów transportu, określić szanse ich rozwoju oraz związane z nimi zagrożenia. Uczeń analizuje mapy transportu, dane statystyczne i wyciąga wnioski oraz uzasadnia swoje opinie. - wychowawcze: uczeń potrafi współpracować w grupie, wie, jakie rodzaje transportu są związane z rozwojem ekonomicznym kraju i regionu Metody: - praca z tekstem - analiza SWOT - analiza map transportu - analiza danych statystycznych Analiza SWOT (nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich terminów *S- strenghts → mocne strony *W- weakness → słabe strony *O-opportunities → szanse *T-threats→ zagrożenia Uczniowie w grupach oceniają rodzaje transportów wg schematu: mocne strony, słabe strony, szanse rozwoju, zagrożenia. Po zestawieniu efektów pracy grup następuje punktacja elementów w skali 1-5 Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa Środki dydaktyczne: podręcznik geografii kl. III gimn., atlas geograficzny, mapa fizyczna Polski, duże arkusze papieru i markery do zapisu analizy SWOT Tok lekcji: 1. podział klasy na grupy 2. rozdanie pomocy 3. krótkie wprowadzenie do tematu 4. grupy na podstawie treści z podręcznika, przeglądu map transportu i diagramów wykonują analizę SWOT dla jednego rodzaju transportu 5. grupy przedstawiają swoje arkusze z analizą SWOT 6. uczniowie wspólnie przydzielają punkty (1-5) poszczególnym elementom analizy 7. podsumowanie efektów wykonanej analizy - uszeregowanie rodzajów transportu wg największych walorów ekonomicznych i szans rozwoju 8. ocena rodzajów transportu pod kątem położenia geopolitycznego Polski i wybór tych, które mają największe znaczenie dla rozwoju kraju 9. zadanie pracy domowej i wystawienie ocen dla najbardziej aktywnych uczniów Załączniki: 1.Rodzaje transportu wg walorów ekonomicznych i szans rozwoju
Uporządkuj cechy- wady i zalety rodzajów transportu: nierównomiernie rozwinięta siec linii kolejowej najdroższy z transportów transport dostępny sezonowo (w porze ciepłej) konkurencyjność innych bander wygodny, "od drzwi do drzwi" dostępny przez cały rok tani przewóz materiałów masowych np. żwiru, węgla przewóz od stacji do stacji brak autostrad i dróg ekspresowych mała ilość szlaków wodnych i połączeń kanałowych przeładunki tranzytowe i żegluga kabotażowa jego rozwój ma współcześnie największe znaczenie (szybkość połączeń) zły stan nawierzchni dróg duży koszt budowy nowych stopni wodnych i portów rzecznych najtańszy z transportów masowych, mało szkodliwy dla środowiska renegocjowano umowy z Rosją o rozwoju tego rodzaju transportu INF. W PODRĘCZNIKU: (T,Krynicka - Tarnacka, G.Wnuk, Z.Wojtkowicz " Moje miejsce w Polsce i regionie" Wyd: SOP, Toruń 2001) Schemat podziału komunikacji Sieć połączeń kolejowych - mapka str.177 Sieć autostrad i dróg ekspresowych - mapka str. 180 Gęstość sieci dróg kołowych - tab.23 str.181 Drogi międzynarodowe- ryc.111, str.182 Transport rzeczny inf. str.184 Transport morski - inf. str.186 Transport lotniczy - inf. str.186-7 Transport przesyłowy - str. 188 Opracowanie: Wyświetleń: 4117
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |