Katalog

Adela Hiero
Zawodowe, Projekty edukacyjne

Scenariusz zajęć - Technologia i towaroznawstwo - magazynowanie towarów; klasa III. (Projekt)

- n +

Projekt - Technologia i towaroznawstwo - magazynowanie towarów; klasa III
Projekt

Technologia i towaroznawstwo - magazynowanie towarów; klasa III

Numer programu nauczania: 2302/T-5,SP/MEN/1998.02.24

Cele projektu

Wynikające z kompetencji i standardów wymagań przyjętych w szkole:

  1. Konfrontacja zdobytej wiedzy z praktyką poprzez zdobywanie potrzebnych doświadczeń i nawyków.
  2. Rozwijanie umiejętności planowania własnych i grupowych działań edukacyjnych.
  3. Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
  4. Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
  5. Rozwijanie umiejętności prezentacji zdobytej wiedzy (kreatywności).
  6. Rozwijanie umiejętności oceny pracy własnej i grupowej.
  7. Rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym stylem pracy i stylem pracy grupowej.

Instrukcja do projektu

Temat

Planowanie wyposażenia magazynu z uwzględnieniem powierzchni magazynowej i rodzaju przechowywanego towaru oraz dobór środków transportu wewnętrznego do wielkości magazynu i rodzaju przemieszczanych towarów.

Cele

  • Konfrontacja wiedzy o magazynowaniu towarów zdobytej na lekcjach i na podstawie dostępnej literatury z sytuacją jaka występuje na rynku lokalnym.
  • Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
  • Rozwijanie umiejętności pracy w grupie:
    • planowania pracy własnej i grupowej;
    • współpracy i komunikacji w grupie;
    • podejmowania decyzji grupowych;
  • Rozwijanie umiejętności prezentacji zdobytej wiedzy.
  • Rozwijanie umiejętności oceny pracy własnej i grupowej.
  • Rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym stylem pracy i stylem pracy grupowej.

Opis zadania

  1. Projekt będzie realizowany w grupach 8 osobowych. Każda grupa ma do wykonania takie same zadania:
    1. Zaplanowanie wyposażenia magazynu oraz dobranie środków transportu wewnętrznego z uwzględnieniem:
      • typu magazynu;
      • wielkości powierzchni magazynowej;
      • rodzaju przechowywanych towarów;
      • rozmieszczenia towarów z zachowaniem zasad towaroznawstwa.
    2. Teoretyczne uzasadnienie przyjętego rozwiązania.
    3. Sprawdzenie praktycznych rozwiązań dla przyjętego rozwiązania.
    4. Wskazanie cech wspólnych i różnic.
  2. Planując teoretyczne rozwiązania wyposażenia i transportu wewnątrzmagazynowego można wykorzystać:
    • wiedzę zdobytą na lekcjach;
    • podręcznik "Ogólne wiadomości z towaroznawstwa";
    • dostępną literaturę fachową;
    • czasopisma, biuletyny, prospekty, katalogi;
    • informacje publikowane w internecie;
    • inne źródła informacji.

Opis sposobu i przebiegu pracy

  1. Planowanie winno iść w takim kierunku, by móc porównać teoretyczne rozwiązania z rozwiązaniami praktycznymi(tzn. by można było odnieść się do konkretnego magazynu znajdującego się na rynku lokalnym lub przykładowego praktycznego rozwiązania przedstawionego na taśmie video, filmie, itp.).
  2. Rozpoczęcie projektu następuje z dniem realizacji pierwszego tematu lekcji nt. magazynowania.
  3. Planowanie zadań grupowych winno następować systematycznie wraz z realizacją kolejnych lekcji.
  4. Wiedza zdobyta na lekcjach a niezbędna do wykonania projektu zostanie sprawdzona w formie testu, po realizacji rozdziału "Magazynowanie towarów".
  5. Uzgodnienia dotyczące wyboru typu magazynu i zatwierdzenie harmonogramu pracy grupy odbędą się w pierwszym tygodniu po świętach wielkanocnych.
  6. Konsultacje grupowe w dniach (podane terminy)
    • grupy I i II
    • grupy III i IV

Opis zasad prezentacji

Prezentacja odbędzie się w dn. ........... (wszystkie grupy w jednym dniu). Grupa na prezentację będzie miała wyznaczony, ściśle określony czas. Ze względu na fakt, że każda z grup może przyjąć różne formy rozwiązań projektu, czas prezentacji zostanie uzgodniony w terminie późniejszym tak, by wszystkie grupy dysponowały tym samym czasem.

Opis systemu oceniania

Ocena pracy będzie przebiegała następująco:

  1. Test zostanie oceniony przez nauczyciela - po jego przeprowadzeniu.
  2. Za wykonanie projektu oceny wystawi nauczyciel:
    • jedna ocena wystawiona zostanie za spełnienie wszystkich wymagań zawartych w instrukcji według szczegółowo opracowanych kryteriów;
    • druga ocena dotyczyć będzie oryginalności i estetyki wykonania, przejrzystości w konstrukcji opracowania, systematyczności w realizacji zadań.
  3. Sposobu i formy prezentacji projektu dokonają uczniowie według opracowanych przez nauczyciela kryteriów, uzgodnionych z wszystkimi uczniami realizującymi projekt.

Karta oceny grupy (karta nauczyciela)

Grupa: ..............

Kryteria oceny Liczba punktów Suma punktów Ocena
1. Spełnienie wymagań zawartych w instrukcji 14    
Czy grupa zaplanowała wyposażenie magazynu i dobrała środki transportu z uwzględnieniem:
  • typu magazynu;
  • wielkości powierzchni magazynowej;
  • rodzaju przechowywanych towarów;
  • rozmieszczenia towarów z zachowaniem zasad towaroznawstwa
1 - 5  
Czy przyjęte przez grupę rozwiązanie było poparte szczegółowym opracowaniem teoretycznym? 1 - 3
Czy grupa porównała przyjęte rozwiązanie z rozwiązaniem występującym na rynku lokalnym? 1 - 3
Czy grupa wskazała cechy wspólne i różnice w rozwiązaniach? 1 - 3
2. Oryginalność i estetyka wykonania, przejrzystość, systematyczność, zaangażowanie 21    
Czy grupa wykorzystała różne źródła informacji przy opracowywaniu projektu? 1 - 3  
Czy w konstrukcji projektu grupa zawarła schematy, modele, makiety, diagramy, nagrania itp.? 1 - 3
Czy grupa opracowała projekt stosując techniki komputerowe, czy jest on czytelnie przedstawiony, wykonany estetycznie? 1 - 3
Czy grupa miała opracowany plan pracy nad zadaniem, na ile on był rzeczywiście pomocny w pracy? 1 - 3
W jakim stopniu odpowiedzialność za poszczególne zadania została sprawiedliwie rozłożona pomiędzy poszczególne osoby? 1 - 3
Czy decyzje grupowe podejmowane były sprawnie i z uwzględnieniem możliwych alternatyw? Czy w trakcie podejmowania decyzji w grupie uwzględniane były opinie wszystkich członków grupy? 1 - 3
Czy członkowie grupy pomagali sobie w realizacji zadania? 1 - 3
UWAGA!
Określonej liczbie punktów odpowiadają oceny:
Ocena 1 Ocena 2
celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny
14 - 13 punktów
12 - 11 punktów
10 - 9 punktów
8 - 7 punktów
6 - 5 punktów
4 i mniej punktów
21 - 20 punktów
19 - 18 punktów
17 - 15 punktów
14 - 11 punktów
10 - punktów
8 i mniej punktów

Karta oceny prezentacji (uczniowie)

Kryteria oceny Punktacja w skali 1 - 6
Grupa I Grupa II Grupa III Grupa IV
Konstrukcja prezentacji:
  • czy prezentacja miała wyraźne wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie?
  • czy zmieściła się w wyznaczonym czasie?
       
Zaangażowanie:
  • w jakim stopniu członkowie grupy byli zaangażowani w prezentację?
       
Język prezentacji:
  • czy język prezentacji był dla ciebie zrozumiały?
       
Oryginalność prezentacji:
  • czy stosowane środki audiowizualne i inne pomoce wspierały prezentację?
  • czy przyjęte rozwiązanie było niekonwencjonalne?
       
Zainteresowanie sposobem prezentacji:
  • czy prezentacja skupiała twoją uwagę i wywoływała zainteresowanie?
       
Suma punktów        

Tabela zbiorcza wyników - oceny

Grupa Wyniki punktacji grup Suma punktów Ocena
I          
II          
III          
IV          


UWAGA!
Określonej liczbie punktów odpowiadają oceny:
Celujący
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
Dopuszczający
Niedostateczny
18 - 17 punktów
16 - 15 punktów
14 - 12 punktów
11 - 9 punktów
8 - 6 punktów
5 i mniej punktów

Samoocena wkładu w pracę grupy

Grupa: ........... (ocena w skali 1 - 5)

Kryteria oceny I II III IV V
Czy byłem(am) zaangażowany(a) w układanie planu pracy przez grupę?          
Czy byłem(am) pomocny(a) wówczas grupie?          
Czy starałem(am) się wpływać na decyzje grupy?          
Czy zastanawiałem(am) się nad argumentami zgłaszanymi przez inne osoby?          
Czy wywiązywałem(am) się z przyjętych w grupie rozwiązań?          
Czy byłem(am) zaangażowany(a) w pracę grupy?          
W jakim stopniu to, co robiłem(am) w grupie odpowiada moim możliwościom?          

Pytania pomocnicze do ustalenia zasad pracy w grupie

  1. Kto będzie naszym liderem (przewodniczącym grupy)?
  2. Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?
  3. Jak będziemy podejmować decyzje?
  4. W jaki sposób będziemy rozwiązywać konflikty, spory?
  5. Gdzie i w jakim czasie będą odbywały się spotkania naszej grupy?
  6. Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie, aby nam się dobrze pracowało?

Harmonogram pracy grupy

Lp. Zadania (co trzeba wykonać?) Osoba (osoby) odpowiedzialna (odpowiedzialne) Termin
1.      
2.      
3.      

Plan sprawozdania

  1. Strona tytułowa
    • temat projektu;
    • nazwisko i imię autorów projektu;
    • nazwisko i imię nauczyciela koordynującego projekt;
  2. Spis treści
  3. Podziękowania
    • dla osób, instytucji, które poświęciły swój czas, udzieliły Wam pomocy;
  4. Streszczenie
    • przedstawienie najważniejszych osiągnięć, podkreślenie najważniejszych treści;
  5. Wstęp
    • cele projektu;
    • przedstawienie najważniejszego problemu;
  6. Część główna
    • zatytułowane rozdziały;
    • prezentacja rozwiązania;
    • metody dojścia do celu;
    • działania, które pozwoliły dojść do celu;
  7. Wnioski
  8. Załączniki
  9. Bibliografia

Plam prezentacji

  1. Wprowadzenie
    • przedstawienie celu wystąpienia i zagadnień, które będą przedstawiane;
  2. Motywacja
    • przekonanie słuchaczy, że warto wysłuchać tej prezentacji gdyż wysłuchają wiele ciekawych informacji na temat magazynowania;
  3. Plan prezentacji
    • podanie przebiegu prezentacji;
    • przedstawienie formy prezentacji;
    • podanie osób odpowiedzialnych za przedstawienie poszczególnych zagadnień;
  4. Prezentacja właściwa
    • przedstawienie zgodnie z planem poszczególnych zagadnień;
    • podkreślenie najważniejszych treści, elementów;
    • umiejętne wiązanie poszczególnych zagadnień tak, by stanowiły logiczną spójność, by wypowiedzi np. poszczególnych osób wiązały się ze sobą;
  5. Zakończenie
    • podsumowanie całości, wyjaśnienie ewentualnych niejasności;
  6. Wnioski i uwagi
    • odniesienie się do głównych założeń, tez;
    • podanie wypływających z projektu wniosków;
    • ustosunkowanie się do realizacji projektu przez członków grupy.

Opracowanie: Adela Hiero

Wyświetleń: 2735


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.