Projekt - Technologia i towaroznawstwo - magazynowanie towarów; klasa III
Projekt
Technologia i towaroznawstwo - magazynowanie towarów; klasa III
Numer programu nauczania: 2302/T-5,SP/MEN/1998.02.24
Cele projektu
Wynikające z kompetencji i standardów wymagań przyjętych w szkole:
- Konfrontacja zdobytej wiedzy z praktyką poprzez zdobywanie potrzebnych doświadczeń i nawyków.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych i grupowych działań edukacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
- Rozwijanie umiejętności prezentacji zdobytej wiedzy (kreatywności).
- Rozwijanie umiejętności oceny pracy własnej i grupowej.
- Rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym stylem pracy i stylem pracy grupowej.
Instrukcja do projektu
Temat
Planowanie wyposażenia magazynu z uwzględnieniem powierzchni magazynowej i rodzaju przechowywanego towaru oraz dobór środków transportu wewnętrznego do wielkości magazynu i rodzaju przemieszczanych towarów.
Cele
- Konfrontacja wiedzy o magazynowaniu towarów zdobytej na lekcjach i na podstawie dostępnej literatury z sytuacją jaka występuje na rynku lokalnym.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie:
- planowania pracy własnej i grupowej;
- współpracy i komunikacji w grupie;
- podejmowania decyzji grupowych;
- Rozwijanie umiejętności prezentacji zdobytej wiedzy.
- Rozwijanie umiejętności oceny pracy własnej i grupowej.
- Rozwijanie umiejętności refleksji nad własnym stylem pracy i stylem pracy grupowej.
Opis zadania
- Projekt będzie realizowany w grupach 8 osobowych. Każda grupa ma do wykonania takie same zadania:
- Zaplanowanie wyposażenia magazynu oraz dobranie środków transportu wewnętrznego z uwzględnieniem:
- typu magazynu;
- wielkości powierzchni magazynowej;
- rodzaju przechowywanych towarów;
- rozmieszczenia towarów z zachowaniem zasad towaroznawstwa.
- Teoretyczne uzasadnienie przyjętego rozwiązania.
- Sprawdzenie praktycznych rozwiązań dla przyjętego rozwiązania.
- Wskazanie cech wspólnych i różnic.
- Planując teoretyczne rozwiązania wyposażenia i transportu wewnątrzmagazynowego można wykorzystać:
- wiedzę zdobytą na lekcjach;
- podręcznik "Ogólne wiadomości z towaroznawstwa";
- dostępną literaturę fachową;
- czasopisma, biuletyny, prospekty, katalogi;
- informacje publikowane w internecie;
- inne źródła informacji.
Opis sposobu i przebiegu pracy
- Planowanie winno iść w takim kierunku, by móc porównać teoretyczne rozwiązania z rozwiązaniami praktycznymi(tzn. by można było odnieść się do konkretnego magazynu znajdującego się na rynku lokalnym lub przykładowego praktycznego rozwiązania przedstawionego na taśmie video, filmie, itp.).
- Rozpoczęcie projektu następuje z dniem realizacji pierwszego tematu lekcji nt. magazynowania.
- Planowanie zadań grupowych winno następować systematycznie wraz z realizacją kolejnych lekcji.
- Wiedza zdobyta na lekcjach a niezbędna do wykonania projektu zostanie sprawdzona w formie testu, po realizacji rozdziału "Magazynowanie towarów".
- Uzgodnienia dotyczące wyboru typu magazynu i zatwierdzenie harmonogramu pracy grupy odbędą się w pierwszym tygodniu po świętach wielkanocnych.
- Konsultacje grupowe w dniach (podane terminy)
- grupy I i II
- grupy III i IV
Opis zasad prezentacji
Prezentacja odbędzie się w dn. ........... (wszystkie grupy w jednym dniu). Grupa na prezentację będzie miała wyznaczony, ściśle określony czas. Ze względu na fakt, że każda z grup może przyjąć różne formy rozwiązań projektu, czas prezentacji zostanie uzgodniony w terminie późniejszym tak, by wszystkie grupy dysponowały tym samym czasem.
Opis systemu oceniania
Ocena pracy będzie przebiegała następująco:
- Test zostanie oceniony przez nauczyciela - po jego przeprowadzeniu.
- Za wykonanie projektu oceny wystawi nauczyciel:
- jedna ocena wystawiona zostanie za spełnienie wszystkich wymagań zawartych w instrukcji według szczegółowo opracowanych kryteriów;
- druga ocena dotyczyć będzie oryginalności i estetyki wykonania, przejrzystości w konstrukcji opracowania, systematyczności w realizacji zadań.
- Sposobu i formy prezentacji projektu dokonają uczniowie według opracowanych przez nauczyciela kryteriów, uzgodnionych z wszystkimi uczniami realizującymi projekt.
Karta oceny grupy (karta nauczyciela)
Grupa: ..............
Kryteria oceny |
Liczba punktów |
Suma punktów |
Ocena |
1. Spełnienie wymagań zawartych w instrukcji |
14 |
|
|
Czy grupa zaplanowała wyposażenie magazynu i dobrała środki transportu z uwzględnieniem:
- typu magazynu;
- wielkości powierzchni magazynowej;
- rodzaju przechowywanych towarów;
- rozmieszczenia towarów z zachowaniem zasad towaroznawstwa
|
1 - 5 |
|
Czy przyjęte przez grupę rozwiązanie było poparte szczegółowym opracowaniem teoretycznym? |
1 - 3 |
Czy grupa porównała przyjęte rozwiązanie z rozwiązaniem występującym na rynku lokalnym? |
1 - 3 |
Czy grupa wskazała cechy wspólne i różnice w rozwiązaniach? |
1 - 3 |
2. Oryginalność i estetyka wykonania, przejrzystość, systematyczność, zaangażowanie |
21 |
|
|
Czy grupa wykorzystała różne źródła informacji przy opracowywaniu projektu? |
1 - 3 |
|
Czy w konstrukcji projektu grupa zawarła schematy, modele, makiety, diagramy, nagrania itp.? |
1 - 3 |
Czy grupa opracowała projekt stosując techniki komputerowe, czy jest on czytelnie przedstawiony, wykonany estetycznie? |
1 - 3 |
Czy grupa miała opracowany plan pracy nad zadaniem, na ile on był rzeczywiście pomocny w pracy? |
1 - 3 |
W jakim stopniu odpowiedzialność za poszczególne zadania została sprawiedliwie rozłożona pomiędzy poszczególne osoby? |
1 - 3 |
Czy decyzje grupowe podejmowane były sprawnie i z uwzględnieniem możliwych alternatyw? Czy w trakcie podejmowania decyzji w grupie uwzględniane były opinie wszystkich członków grupy? |
1 - 3 |
Czy członkowie grupy pomagali sobie w realizacji zadania? |
1 - 3 |
UWAGA!
Określonej liczbie punktów odpowiadają oceny: |
Ocena 1 |
Ocena 2 |
celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny |
14 - 13 punktów
12 - 11 punktów
10 - 9 punktów
8 - 7 punktów
6 - 5 punktów
4 i mniej punktów |
21 - 20 punktów
19 - 18 punktów
17 - 15 punktów
14 - 11 punktów
10 - punktów
8 i mniej punktów |
|
Karta oceny prezentacji (uczniowie)
Kryteria oceny |
Punktacja w skali 1 - 6 |
Grupa I |
Grupa II |
Grupa III |
Grupa IV |
Konstrukcja prezentacji:
- czy prezentacja miała wyraźne wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie?
- czy zmieściła się w wyznaczonym czasie?
|
|
|
|
|
Zaangażowanie:
- w jakim stopniu członkowie grupy byli zaangażowani w prezentację?
|
|
|
|
|
Język prezentacji:
- czy język prezentacji był dla ciebie zrozumiały?
|
|
|
|
|
Oryginalność prezentacji:
- czy stosowane środki audiowizualne i inne pomoce wspierały prezentację?
- czy przyjęte rozwiązanie było niekonwencjonalne?
|
|
|
|
|
Zainteresowanie sposobem prezentacji:
- czy prezentacja skupiała twoją uwagę i wywoływała zainteresowanie?
|
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
Tabela zbiorcza wyników - oceny
Grupa |
Wyniki punktacji grup |
Suma punktów |
Ocena |
I |
|
|
|
|
|
II |
|
|
|
|
|
III |
|
|
|
|
|
IV |
|
|
|
|
|
UWAGA!
Określonej liczbie punktów odpowiadają oceny: |
Celujący
Bardzo dobry
Dobry
Dostateczny
Dopuszczający
Niedostateczny |
18 - 17 punktów
16 - 15 punktów
14 - 12 punktów
11 - 9 punktów
8 - 6 punktów
5 i mniej punktów |
Samoocena wkładu w pracę grupy
Grupa: ........... (ocena w skali 1 - 5)
Kryteria oceny |
I |
II |
III |
IV |
V |
Czy byłem(am) zaangażowany(a) w układanie planu pracy przez grupę? |
|
|
|
|
|
Czy byłem(am) pomocny(a) wówczas grupie? |
|
|
|
|
|
Czy starałem(am) się wpływać na decyzje grupy? |
|
|
|
|
|
Czy zastanawiałem(am) się nad argumentami zgłaszanymi przez inne osoby? |
|
|
|
|
|
Czy wywiązywałem(am) się z przyjętych w grupie rozwiązań? |
|
|
|
|
|
Czy byłem(am) zaangażowany(a) w pracę grupy? |
|
|
|
|
|
W jakim stopniu to, co robiłem(am) w grupie odpowiada moim możliwościom? |
|
|
|
|
|
Pytania pomocnicze do ustalenia zasad pracy w grupie
- Kto będzie naszym liderem (przewodniczącym grupy)?
- Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?
- Jak będziemy podejmować decyzje?
- W jaki sposób będziemy rozwiązywać konflikty, spory?
- Gdzie i w jakim czasie będą odbywały się spotkania naszej grupy?
- Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie, aby nam się dobrze pracowało?
Harmonogram pracy grupy
Lp. |
Zadania (co trzeba wykonać?) |
Osoba (osoby) odpowiedzialna (odpowiedzialne) |
Termin |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
Plan sprawozdania
- Strona tytułowa
- temat projektu;
- nazwisko i imię autorów projektu;
- nazwisko i imię nauczyciela koordynującego projekt;
- Spis treści
- Podziękowania
- dla osób, instytucji, które poświęciły swój czas, udzieliły Wam pomocy;
- Streszczenie
- przedstawienie najważniejszych osiągnięć, podkreślenie najważniejszych treści;
- Wstęp
- cele projektu;
- przedstawienie najważniejszego problemu;
- Część główna
- zatytułowane rozdziały;
- prezentacja rozwiązania;
- metody dojścia do celu;
- działania, które pozwoliły dojść do celu;
- Wnioski
- Załączniki
- Bibliografia
Plam prezentacji
- Wprowadzenie
- przedstawienie celu wystąpienia i zagadnień, które będą przedstawiane;
- Motywacja
- przekonanie słuchaczy, że warto wysłuchać tej prezentacji gdyż wysłuchają wiele ciekawych informacji na temat magazynowania;
- Plan prezentacji
- podanie przebiegu prezentacji;
- przedstawienie formy prezentacji;
- podanie osób odpowiedzialnych za przedstawienie poszczególnych zagadnień;
- Prezentacja właściwa
- przedstawienie zgodnie z planem poszczególnych zagadnień;
- podkreślenie najważniejszych treści, elementów;
- umiejętne wiązanie poszczególnych zagadnień tak, by stanowiły logiczną spójność, by wypowiedzi np. poszczególnych osób wiązały się ze sobą;
- Zakończenie
- podsumowanie całości, wyjaśnienie ewentualnych niejasności;
- Wnioski i uwagi
- odniesienie się do głównych założeń, tez;
- podanie wypływających z projektu wniosków;
- ustosunkowanie się do realizacji projektu przez członków grupy.
Opracowanie: Adela Hiero