![]() |
![]() |
Katalog Iwona Słowiak Język francuski, Sprawdziany i testy Pomiar dydaktyczny - Le subjonctifPomiar dydaktyczny - Le subjonctifPomiar dydaktyczny wielu osobom może wydawać się wielu osobom zbyt skomplikowanym i pracochłonnym, by go używać w pracy dydaktycznej. Jeśli chodzi o mnie, okazał się bardzo pomocny, gdy chodzi o przygotowanie sprawdzianów z dużej partii materiału gramatycznego. Uczniowie słabsi często w ogóle rezygnują z przygotowania się do takiego sprawdzianu - "Przecież i tak się tego nie nauczę." Jeśli jednak materiał jest podzielony na poziomy, a co za tym idzie na oceny, każdy uczeń przygotowuje się z tej partii materiału (czyli na tą ocenę), z której jest w stanie się przygotować.Tryb "subjonctif" jest tym bardziej skomplikowany dla Polaków uczących się języka francuskiego, że jego odpowiednik nie istnieje w języku polskim. Wprowadzam więc materiał gramatyczny dzieląc od razu na poziomy: Poziom konieczny Uczeń powinien wiedzieć/potrafić: 1. Co to jest tryb subjonctif. 2. O czym należy pamiętać odmieniając czasowniki w trybie "subjonctif" 3. Jakie są zasady odmiany czasowników regularnych 4. Co wyraża "subjonctif" 5. Odmienić czasowniki regularne (-er, -ir, -re) a także czasowniki nieregularne "ętre" i "avoir". 6. Wskazać w grupie czasowników te, po których używa się "subjonctif" (vouloir, demander, exiger, souhaiter, prier, désirer, préférer, douter, je ne pense pas, je ne crois pas, je n'espère pas, craindre, avoir peur, ętre content, mécontent, heureux, malheureux, surpris, étonné, ravi, triste, désolé, avoir honte) Poziom podstawowy Uczeń powinien wiedzieć/potrafić: 1. Odmieniać czasowniki nieregularne (1 temat) 2. W grupie wyrażeń wskazać te, po których używamy "subjonctif" (il faut, il est possible, (!!! il est probable +ind), il est impossible, il semble, (!!! il me semble + ind), il est dommage, il est nécessaire, il est indispensable, il est douteux, il suffit, il vaut mieux, pour que, bien que, quoi que, jusqu'à ce que, en attendant que, à condition que, à moins que avant que, de peur que) 3. Wskazać zdania, w których został użyty "subjonctif" 4. Użyć w zdaniach trybu "subjonctif" (tylko te czasowniki z 2 dotychczasowych poziomów) Poziom rozszerzający Uczeń powinien wiedzieć/potrafić: 1. Odmieniać czasowniki nieregularne (2 tematy) 2. Używać w zdaniach odpowiedniego trybu Poziom dopełniajacy Uczeń powinien wiedzieć/potrafić: 1. Używać w zdaniach odpowiedniego trybu 2. Używać odpowiednich wyrażeń Poziom wykraczający Uczeń powinien wiedzieć/potrafić: 1. Używać w zdaniach odpowiedniego trybu W zależności od poziomu użyte zdania mają odpowiedni poziom trudności. Ocena z testu zależy od zaliczonego poziomu. Przejście na następny poziom zależy od zaliczenia poziomu poprzedniego. Poziom jest zaliczony jeśli odpowiednio DOP. - 4 zadania z 6, DST - 3 z 5, DB -3 z 5, BDB -2 z 3, CEL - 1 z 2 Zaliczenie zadania leży w sugestii sprawdzającego. Na przykład w zadaniu czwartym i siódmym dopuszczam jedną pomyłkę, w zadaniu dziesiątym lub jedenastym 1 zdanie błędne. NOM................ PRENOM.................... WIELOSTOPNIOWY TEST SPRAWDZAJACY Z J. FRANCUSKIEGO /SUBJONCTIF --------------------------------------------- POZIOM KONIECZNY - OCENA DOPUSZCZAJACA ZAD. 1. CO TO JEST SUBJONCTIF? 0 - 1 PKT. ZAD. 2. JAK SIĘ TWORZY SUBJONCTIF I O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ: 0 - 1 PKT. ZAD. 3. CO WYRAŻA SUBJONCTIF? 0 - 1 PKT. ZAD. 4. PODKREŚL TE WYRAŻENIA, PO KTÓRYCH UŻYWAMY SUBJONCTIF: 0 - 1 PKT. vouloir, je pense, avoir peur, avoir faim, ętre heureux, je ne crois pas, avoir honte, préférer ZAD. 5. ODMIEŃ CZASOWNIKI REGULARNE W L. POJ. I L.MN.: regarder, finir, entendre 0 - 1 PKT. ZAD. 6. ODMIEŃ CZASOWNIKI NIEREGULARNE W L.POJ I MN: ętre, avoir 0 - 1 PKT. -------------------------------------------- POZIOM PODSTAWOWY - OCENA DOSTATECZNA ZAD.7. PODKREŚL TE WYRAŻENIA, PO KTÓRYCH UŻYWAMY SUBJONCTIF: 0 - 1 PKT. Il raconte que, il me semble que, à moins que, il est probable que, il semble, il vaut mieux, il dit que ZAD. 8. ODMIEŃ W L.POJ CZASOWNIKI O 1 TEMACIE: 0 - 1 PKT. faire, pouvoir ZAD. 9. ODMIEŃ W L. MN. CZASOWNIKI O 1 TEMACIE: 0 - 1 PKT. savoir, mettre ZAD.10 W KTÓRYCH Z PONIŻSZYCH ZDAŃ WYSTĘPUJE SUBJONCTIF, PODKREŚL JE: 0 - 1 PKT. Je voulais qu'il aille avec moi. Je ne crois pas qu'il parte. Il est sûr qu'il vient demain. ZAD. 11. UŻYJ SUBJONCTIF: 0 - 1 PKT. C'est dommage qu'il(faire)..................froid. Il vaut mieux que tu (vendre)......... ta voiture. Il est possible qu'il(arriver).................dans 3 jours. --------------------------------------------- POZIOM ROZSZERZAJACY - OCENA DOBRA ZAD. 12. ODMIEŃ W L.POJ CZASOWNIKI O 2 TEMATACH: 0 - 1 PKT. venir boire prendre ZAD. 13. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT. Nous ne sommes pas contentes que tu (ne pas venir)..........................chez nous cet été. ZAD. 14. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT. Avant que tu (faire)..........................ton voyage, économise tes dépenses ! ZAD.15. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT. Il est sûr qu'il(perdre)...........................ses bagages pendant ce voyage, il est si distrait. ZAD.16. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT. Je doute que vous(se sentir).................................... bien lors de votre séjour à l'étranger. -------------------------------------------- POZIOM DOPELNIAJACY - OCENA BARDZO DOBRA ZAD. 17. WSTAW ODPOWIEDNIE WYRAŻENIE: 0 - 1 PKT. Elle lui donne cette information..............................lui le déconseilles. ZAD. 18 WSTAW ODPOWIEDNIE WYRAŻENIE: 0 - 1 PKT. ...........................ils soient très fatigués, ils font encore leurs devoirs. ZAD.19. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT Il me semble que je les (voir).....................................devant le magasin. --------------------------------------------- POZIOM WYKRACZAJACY - OCENA CELUJACA ZAD. 20. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT Il lui montrera cet article afin qu'elle (savoir).................toute la vérité. ZAD. 21. UŻYJ ODPOWIEDNIEGO TRYBU: 0 - 1 PKT. J'aime croire que vous(faire).............................tous ces exercices. Materiały dodatkowe Le subjonctif LE SOUHAIT, LA VOLONTÉ, LA NÉCESSITÉ: vouloir, demander, exiger, souhaiter, prier, désirer, préférer, LA DOUTE: douter, je ne pense pas, je ne crois pas, je n'espère pas ATTENTION!!! - je pense, je crois, j'espère + indicatif LA CRAINTE: craindre, avoir peur LE SENTIMENT: ętre content, mécontent, heureux, malheureux,surpris, étonné, ravi, triste, désolé, avoir honte EXPRESSIONS IMPERSONNELLES: il faut, il est possible, (!!! il est probable +ind), il est impossible, il semble, (!!! il me semble + ind), il est dommage, il est nécessaire, il est indispensable, il est douteux, il suffit, il vaut mieux, pour que, bien que, quoi que, jusqu'à ce que, en attendant que, à condition que, à moins que, avant que, de peur que Opracowanie: Iwona Słowiak Wyświetleń: 4510
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |