![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Komaniecka Różne, Artykuły Promocja zdrowiaReferat nt. "Promocja Zdrowia"O pojawieniu się terminu "promocji zdrowia" zadecydowała konieczność stworzenia idei zespalającej tych, którzy rozumieją, że krzewienie zdrowia wymaga zmian w stylu i warunkach życia ludzi.Promocja zdrowia jest odpowiednikiem strategii mediacyjnej obejmującej ludzi i ich środowisko, uwzględniającej jednostkową i społeczną odpowiedzialność za zdrowie. Celem jej jest kreowanie zdrowszej przyszłości. Promocja zdrowia jest procesem umożliwiającym ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Wywodzi się ona z koncepcji zdrowia utożsamianego z potencjałem, którym dysponują jednostki i grupy w procesie zaspokajania potrzeb i aspiracji oraz przeobrażenia i kontroli środowiska. Zdrowie jest tu rozumiane nie jako cel ale jako rodzaj zasobu niezbędnego do codziennego życia. W tej pozytywnej koncepcji zdrowia szczególnie akcentowane są indywidualne, społeczne, polityczne oraz instytucjonalne zasoby, jak również możliwości fizyczne. Za promocję zdrowia nie jest wyłącznie odpowiedzialny sektor zdrowia ale wychodzi ona poza obszar zdrowego stylu życia i zmierza ku dobrostanowi. Zasady promocji zdrowia: 1. Promocja zdrowia nie tylko skupia się na grupach ludzi zagrożonych określonymi chorobami, co uwzględnia ludność jako całość, w kontekście jej codziennego życia. 2. Promocja zdrowia zmierza do oddziaływania na warunkowania i podstawowe czynniki zwiększające potencjał zdrowia. 3. Promocja zdrowia łączy różne ale uzupełniające się metody podejścia w tym sposoby komunikowania się, edukacją, legislację, stosowanie właściwej polityki fiskalnej, zmiany organizacyjne, rozwój społeczności lokalnych oraz spieranie spontanicznych akcji lokalnych skierowanych przeciwko zagrożeniu zdrowia. 4. Promocja zdrowia ma szczególnie na celu osiągnięcie skutecznego i konkretnego uczestnictwa ludzi w podejmowanych działaniach. 5. Promocja zdrowia jest głównie społecznym i politycznym przedsięwzięciem, a nie tylko sprawą służb medycznych. Strategia promocji zdrowia zawiera się w pytaniu: "Gdzie jest kształtowane zdrowie?". Istotne komponenty promocji zdrowia to: - orędowanie na rzecz tworzenia właściwej polityki zdrowia publicznego oraz kreowanie środowisk sprzyjających zdrowiu, - umożliwienie społecznościom i jednostkom osiągnięcie pełni potencjału zdrowia, - pośredniczenie w celu osiągnięcia zdrowia pomiędzy różnymi interesami występującymi w społeczeństwie, Główne obszary działania promocji zdrowia: 1. Budowa polityki zdrowia publicznego. 2. Kreowanie środowisk sprzyjających zdrowiu. 3. Wzmacnianie działań społeczności lokalnych. 4. Rozwijanie osobistych prozdrowotnych umiejętności. 5. Reorientacja służb zdrowotnych dla potrzeb promowania zdrowia. Do głównych cech promocji zdrowia należy: a) rozumienie (reagowanie na potrzeby ludzi), b) oparcie się na naukowo udokumentowanych założeniach, c) ukazywanie celowości kierunków i spójności przyjętej strategii, d) zbieranie, analizowanie i posługiwanie się informacją, e) reorientowanie osób sprawujących władzę, f) kontaktowanie się ze wszystkimi resortami i instytucjami, g) stosowanie komplementarnych podejść zarówno w stosunku do osób, jak i społecznego i fizycznego otoczenia, h) zachęcanie do intensywnego uczestnictwa i identyfikowanie się z podejmowanymi działaniami, i) dostarczenie technicznego, organizacyjnego i szkoleniowego wsparcia, j) realizowanie określonych działań i programów. Idee promocji zdrowia mogą być przekazywane w różnych środowiskach, ale pojmując zdrowie w ujęciu holistycznym, czyli biopsychospołeczym, gdzie główny akcent położony jest nie na choroby i czynniki ryzyka, ale na ludzi i miejsca, które powinny stać się przedmiotem oddziaływania edukacyjnego. Dlatego też, biorąc pod uwagę fakt, że dzieciństwo i młodość są okresami w życiu człowieka, gdzie oddziaływania edukacyjne mogą przynieść najlepsze rezultaty szczególną uwagę powinno poświęcać się w programach edukacyjnych na oddziaływania w zakresie promocji zdrowia ludzi młodych, czyli: - stwarzać warunki sprzyjające wyborom korzystnym dla zdrowia, - ukształtować właściwe pojmowanie szacunku dla siebie samego i innych, - dostarczyć właściwej wiedzy i umiejętności niezbędnych dla promowania zdrowia, - stwarzać otoczenie sprzyjające zdrowiu, - umożliwić udział w działania na rzecz promocji zdrowia młodych ludzi, ich rodzin i społeczności, w których żyją, - poprawiać i rozwijać służby działające na rzecz zdrowia, - ochraniać przed produktami zagrażającymi zdrowiu, - umożliwiać uczestnictwo w działaniach bezpiecznych i korzystnych dla zdrowia, - podnosić jakość, wiedzę i umiejętności osób odpowiedzialnych za młodych ludzi. Opracowanie: Aleksandra Komaniecka Wyświetleń: 1356
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |