Katalog Mariola Sochacka Zajęcia zintegrowane, Konspekty Niepełnosprawni są wśród nas - Blok tematyczny. Temat ośrodka: NiewidomiZapoznanie z pojęciem "człowiek niepełnosprawny", poznanie trudności z jakimi spotykają się w życiu codziennym osoby niewidomeKlasa IIIBlok tematyczny: Niepełnosprawni są wśród nas Temat ośrodka: Niewidomi Cele ogólne: - dostrzega w swoim otoczeniu osoby niepełnosprawne i akceptuje je, - poznaje różne rodzaje niepełnosprawności, - dowiaduje się w jaki sposób osoby niewidome funkcjonują w społeczeństwie, - poznaje elementy alfabetu Brailla. Cele operacyjne: - definiuje pojęcie "niepełnosprawność", - uczy się pełnej akceptacji osób niepełnosprawnych, - rozróżnia typy niepełnosprawności, - dostrzega różnice między osobami niewidomymi a niedowidzącymi, - dowiadują się jaką rolę pełnią zmysły w życiu człowieka, - poznają sposoby jakimi radzą sobie w życiu codziennym osoby niewidome. Metody: - słowne, - oglądowe, - działalności praktycznej. Formy pracy: - zbiorowa, - indywidualna, - grupowa Środki dydaktyczne: Opowiadanie pt. "Zamknięte oczy", przedmioty potrzebne do doświadczenia, karta z alfabetem brajla, rozsypanka wyrazowa dla każdego dziecka. Przebieg zajęć 1. Wprowadzenie do tematu zajęć - rozwiązanie krzyżówki z hasłem "niepełnosprawny". 2. Wyjaśnienie hasła "osoba niepełnosprawna", podanie rodzajów niepełnosprawności i ich przyczyn (ruchowa, słuchowa, wzrokowa). 3. Wysłuchanie opowiadania pt. "Zamknięte oczy". 4. Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. - Kto jest głównym bohaterem opowiadania? - Jak wygląda książka dla niewidomych? - Na co zwracał uwagę niewidomy chłopiec? - Jakimi zmysłami Janek poznawał otaczający świat? 5. Postawienie problemu. W jaki sposób można pomóc osobom niewidomym i jak one same radzą sobie w życiu codziennym. Praca w grupach - przygotowanie scenek rodzajowych na w/w temat: - pomoc psa przewodnika, - charakterystyczna biała laska - znak rozpoznawczy osoby niewidomej. 6. Przedstawienie scenek. 7. Rozmowa na temat roli jaką pełnią zmysły, szczególnie u osób niewidomych. 8. Przeprowadzenie doświadczenia: - Dziecko ma zasłonięte oczy, polecamy mu rozpoznać za pomocą innych zmysłów różne przedmioty (np. owoce, książka, ubranie). 9. Sformułowanie i zapisanie wniosku z doświadczenia. - "Brak zmysłu wzroku powoduje lepsze wykorzystanie innych zmysłów, szczególnie dotyku". 10. Wyjaśnienie znaczenie zdania "Gdy słucha się uważnie, można poznać świat". 11. Praca w grupach. Zaproponowanie pomysłów zabaw, w których może uczestniczyć dziecko niewidome, prezentacja zabaw. 12. Zapoznanie z elementami czytania techniką Brailla. - Rozpoznaj literę "a" wśród innych liter pisanych tą metodą. W brajlu każda litera to odpowiedni znak, układem sześciu podstawowych punktów. - Niewidomi czytają "widząc" litery czubkami palców. Książki dla niewidomych są drukowane na grubym papierze, by możliwe było wytłoczenie wypukłych punktów. 13. Ułożenie i zapisanie zdań z rozsypanki wyrazowej oraz uzupełnienie tekstu z lukami: - są nas. Niepełnosprawni wśród - może też Niewidomy kolegą. być dobrym - przewodnik. pomaga Niewidomym pies Chłopcy wybrali się na wycieczkę do (lasu). Zabrali ze sobą (niewidomego) chłopca. Dzieci (wąchały) kwiatki i (słuchały) śpiewu ptaków. Podczas spaceru po lesie nie (obserwowali) otoczenia i nie (zapamiętali) powrotnej drogi. Niewidomy chłopiec (odnajduje) drogę do domu. Wycieczka (kończy się) szczęśliwie. 14. Rozmowa na temat jak dbać o swój wzrok. - prawidłowe oświetlenie podczas pracy, - zachowanie odległości od telewizora i komputera, oraz długość czasu, - mechaniczne uszkodzenia wzroku, - kontrola wzroku u okulisty. 15. Podsumowanie zajęć, ocena pracy dzieci. 16. Zadanie pracy domowej: Ułóż krótką rymowankę z wyrazem "okulary". Aneks Krzyżówka 1. Cenne substancje występujące w warzywach i owocach 2. W szkole zastępuje lekarza 3. Powinieneś je pić codziennie 4. Mama kładzie ci go na czoło w czasie choroby 5. Osoba, która pomoże ci w czasie choroby 6. Służą do badania np. rytmu serca 7. Owijasz nim ranę 8. Gdy jesteś chory masz ją wysoką 9. Połykasz je, gdy jesteś chory 10. Chory w szpitalu 11. Oddychasz nim 12. Jedzie na sygnale do chorego 13. Bez niej nie ma życia 14. Silny lek podawany przy przeziębieniu 15. Inaczej higiena Alfabet brajla
Opracowanie: Mariola Sochacka Wyświetleń: 6236
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |