Katalog

Marzenna Gładysz
Zajęcia przedszkolne, Artykuły

Czytajmy dzieciom

- n +

Czytajmy dzieciom

"Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób - czytajmy dzieciom".

Ta myśl towarzysząca akcji "Cała Polska Czyta Dzieciom" była i jest przewodniczką moich działań wychowawczych w pracy z dziećmi 6 - letnimi od 20 lat. Gdy zaczynam spotkania z nową grupą dzieci zwykle okazuje się, że nie mają stałego, systematycznego kontaktu z książką. Wielu rodziców nie znajduje czasu, ani motywacji, by dzieciom czytać. Dla wielu z nich dobra książka jest niedostępna - bo zbyt droga. Wypiera książki również telewizja, komputer, agresja, pogoń za pieniądzem.

Dlatego głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości. Rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga zrozumieć siebie i innych. Rozwija język, pamięć i wyobraźnię, poprawia koncentrację. W prosty sposób pomaga utworzyć mocną więź między dorosłym i dzieckiem. Na pewno zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera.

NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.


Na początku spotkań z książką wprowadzam pewien obyczaj w mojej grupie. Codziennie po śniadaniu dzieci siadają lub kładą się wygodnie na dywanie, aby posłuchać głośnego czytania wierszy, opowiadań, bajek. Część wychowanków przyjmuje moją propozycję słuchania bez zapału. Ale już po kilku spotkaniach mam okazję obserwować ich żywą, pełną emocji reakcję, śmiech, napięcie czy współczucie. Bardzo szybko to nasze czytanie po śniadaniu staje się swoistym rytuałem, bez którego trudno byłoby przejść do następnych zabaw i zajęć. Początkowo zawieramy umowę, że w czasie czytania w sali powinno być cicho, a dzieci którym trudno się skupić mogą się spokojnie bawić drobnymi zabawkami, jednak tak by innym w słuchaniu nie przeszkadzać.

Z dużą starannością dobieram utwory do czytania. Na wstępie naszych spotkań proponuję zabawne wiersze, krótkie opowiadania. Później dzieci stają się wiernymi słuchaczami kolejnych "odcinków" dłuższych opowieści. Ważne jest by książki były ciekawe dla dziecka,
napisane poprawną polszczyzną, promujące pozytywne wzorce postępowania, budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

Pewien kanon książek cieszących się wielką popularnością już od wielu lat powtarza się.
To na pewno przygody Tomka, Ewy i Azorka - bohaterów "Dzieci z Leszczynowej Górki"
M.Kownackiej. Cykl książek tej samej autorki "Razem ze słonkiem" poszerza wiadomości dzieci o przyrodzie i uczy ją szanować i podziwiać. Rezolutny Plastuś -postać z "Plastusiowego pamiętnika" rozbawia dzieci i inspiruje do lepienia podobnych mu ludków z plasteliny, które towarzysza później dzieciom podczas pracy lub odpoczynku.

Wielką sympatią cieszy się zawsze Kubuś Puchatek i jego przygody opisane w książkach A.A. Milne'a "Kubuś Puchatek" i "Chatka Puchatka".

Od kilku lat wielką popularność zdobyła postać Malutkiej Czarownicy z książki O.Preusslera "Malutka Czarownica". W erze uwielbienia dla Harry Pottera wśród nastolatków, moje sześciolatki też zachwycają się magią Dobrej Malutkiej Czarownicy i jej przyjaciela kruka Abraksasa.

Bardzo często czytam dzieciom wiersze m in.: J.Brzechwy, J.Tuwima, W. Chotomskiej, D. Gellner, D. Wawiłow. Zdarza się, że dzieci proszą o wielokrotny powrót do tego samego utworu. Same sięgają po ulubione książki w "Kąciku książki". Przeglądają dokładnie ilustracje, komentują wydarzenia, pytają o wiele szczegółów. Wtedy to powstają ciekawe ilustracje do ulubionych bajek, opowiadań i wierszy oraz inne plastyczne wytwory będące plonem naszego wspólnego czytania.

Dzieci z mojej grupy uwielbiają nasze głośne czytanie.

Kampania "Cała Polska czyta dzieciom" jest skierowana głównie do rodziców. Sądzę, że przedszkola, oddziały przedszkolne, szkoły powinny się do niej włączyć, bowiem - "Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika- człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie sobie radzić w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści." (fragment programu "Klubu Czytających Przedszkoli" działającego w ramach kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom" )

 

Opracowanie: Marzenna Gładysz
nauczycielka Oddziału Przedszkolnego w Koszycach Wielkich

Wyświetleń: 1013


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.