Katalog

Krystyna Sawa
Historia, Konspekty

Konspekt lekcji diagnozującej z historii przeprowadzonej w klasie III gimnazjum

- n +

Konspekt lekcji diagnozującej z historii przeprowadzonej w klasie III gimnazjum

Cel lekcji: Monitorowanie umiejętności czytania i odbioru tekstów kultury oraz tworzenia własnego tekstu, na podst. wiadomości z okresu II wojny światowej.

Cele ogólne:
Uczeń:
1. czyta teksty kultury na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym,
2. interpretuje teksty kultury odróżniając fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji,
3. posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych,
4. posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
1. porządkować wydarzenia w kolejności chronologicznej,
2. zaznaczać wydarzenia na osi czasu
3. wyszukiwać informacje w tekstach źródłowych,
4. wyszukiwać informacje na mapach,
5. tworzyć teksty o charakterze informacyjnym dostosowane do sytuacji komunikacyjnej,
6. układać wypowiedzi na zadany temat, spójny pod względem logicznym,
7. na podstawie schematu przedstawić problem historyczny,
8. wypowiadać się na temat sytuacji problemowej dostrzeżonej w tekstach kultury.

Środki dydaktyczne:
Teksty źródłowe, karty pracy, mapki, ćwiczenia, mapa ścienna "Świat podczas II wojny światowej", podręcznik do historii (wyd. "Arka").

Metody:
1. Wypowiedzi uczniów przygotowane w oparciu o pozorny materiał nauczania.
2. Prace indywidualne i grupowe z tekstami źródłowymi i kartami pracy.

Karty pracy

1. Który ciąg wydarzeń z dziejów II wojny światowej jest ułożony w kolejności chronologicznej? Zakreśl poprawną odpowiedź.

a) Najazd Niemiec i ZSRR na Polskę; bitwa o Anglię; atak Niemiec na ZSRR; przystąpienie USA do wojny; bitwa stalingradzka; konferencja jałtańska; lądowanie aliantów w Normandii; zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę; kapitulacja Niemiec; kapitulacja Japonii.

b) Najazd Niemiec i ZSRR na Polskę; bitwa o Anglię; atak Niemiec na ZSRR; przystąpienie USA do wojny; bitwa stalingradzka; lądowanie aliantów w Normandii; konferencja jałtańska; kapitulacja Niemiec; kapitulacja Japonii.

c) Najazd Niemiec i ZSRR na Polskę; atak Niemiec na ZSRR; bitwa o Anglię; przystąpienie USA do wojny; bitwa stalingradzka; lądowanie aliantów w Normandii; konferencja jałtańska; kapitulacja Niemiec; kapitulacja Japonii; zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę.

2. Zaznacz na linii chronologicznej:

a) wybuch II wojny światowej;

b) okres sukcesów państw osi;

c) okres przełomu w II wojnie światowej;

d) okres zwycięstw państw koalicji;

e) daty kończące II wojnę światową.



3. Na podstawie fragmentów Karty Atlantyckiej:

a) określ jej sygnatariuszy (nazwiska, funkcje, reprezentowane kraje);

b) wymień wartości, o które walczyły państwa koalicji antyhitlerowskiej;

c) wyjaśnij, dlaczego zasady Kart Atlantyckiej są aktualne również dziś;

P A T R Z: P O D R Ę C Z N I K S. 1 3 5

4. Zaznacz na mapce konturowej miejsca większych bitew Września 1939r. Zamaluj kolorem zielonym kierunki wkroczenia Armii Czerwonej, kolorem czerwonym kierunki działań armii niemieckich, a kolorem czarnym granicę ustaloną między III Rzeszą a ZSRR.

(mapa: "Wojna obronna Polski w 1939r." - materiał ksero)

Zaznacz na mapce:
- ziemie pod okupacją niemiecką,
- ziemie pod okupacją radziecką.

(mapa: "Podział okupacyjny terytorium II Rzeczypospolitej w 1939r." - materiał ksero)

5. Którzy z wymienionych polityków i wojskowych reprezentują państwa osi, a którzy koalicję antyhitlerowską? Przyporządkuj niżej podane postacie w tabeli:

Winston Churchill, Stanisław Mikołajczyk, Józef Stalin, cesarz Hirohito, Adolf Hitler, Władysław Sikorski, Franklin Delano Roosevelt, Heinrich Himler, Benito Mussolini, Gieorgij Żukow, Bernard Law Montgomery, Edward Rydz-Śmigły.
Przedstawiciele państw osi Przedstawiciele koalicji antyhitlerowskiej




 
;

6. Omów udział Polaków w II wojnie światowej uzupełniając tabelę. Wykorzystaj wiadomości z różnych źródeł informacji.
Nazwa polskiej formacji Data jej utworzenia Miejscowość, państwo formowania Dowódcy






 
    l

7. Wyjaśnij pojęcie: "Polskie Państwo Podziemne". Narysuj schemat przedstawiający strukturę Polskiego Państwa Podziemnego.
























8. Na podstawie zdobytych informacji na temat II wojny światowej napisz rozprawkę: "Na czym polegało człowieczeństwo w nieludzkich czasach wojny?".
 

Opracowanie: Krystyna Sawa

Wyświetleń: 5102


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.