AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jan Kowalski
Edukacja europejska, Program nauczania

"Europa w dziesięciu odsłonach" - program Szkolnego Klubu Europejskiego "Hoczew-Polska-Europa" (2001-2004)

- n +

"Europa w dziesięciu odsłonach" - program Szkolnego Klubu Europejskiego "Hoczew-Polska-Europa"

Rok szkolny 2001/2002

Tematyka spotkań:

1. Pojecie Europy w geografii i historii

- granice geograficzne Europy jako kontynentu
- powierzchnia i liczba ludności Europy
- państwa europejskie i ich stolice (państwa tworzące Unię Europejską i pozostałe państwa)
- religie, języki i ludy europejskie
- opowieść o mitologicznej Europie

2. Symbole europejskiej jedności

- flaga: projekt Madariaga y Rojo i Arsene'a Heitz'a zatwierdzony w 1955 roku.

- hymn: słowa pochodzą z "Ody do radości" Fryderyka Schillera, muzyka pochodzi z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, aranżacji dokonał Herbert von Karajan.

- waluta: najpierw ecu, później euro

- święto: Dzień Europy (9 maja), tego dnia Robert Schuman (minister spraw zagranicznych Francji) przedstawił utworzenia Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali.

- chrześcijańscy patroni Europy: Św. Benedykt z Nursji, Świeci Cyryl i Metody , Św. Brygida Szwedzka, Św. Katarzyna ze Sieny, Św. Teresa Benedykta od Krzyża

- Syriusz: maskotka dla dzieci w Unii Europejskiej, w każdym kraju Syriusz występuje z jego narodowym elementem

- ojcowie założyciele: Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide de Gaspari, Jean Monnet, Paul-Henri Spaak, Józef Retinger

- paszport europejski: w kolorze burgundzkiego wina z napisem "Unia Europejska" pod nazwa państwa

3. Wizyta w krajach Beneluksu - Belgia, Holandia, Luksemburg

4. Wizyta na Półwyspie Skandynawskim - Szwecja, Finlandia

5. Europejskie kontrasty krajobrazowe, czyli wizyta w Danii i Austrii.

6. Wizyta za Kanałem La Manche - Wielka Brytania, Irlandia

7. Wizyta nad Morzem Śródziemnym - Włochy, Grecja

8. Co słychać u naszych zachodnich sąsiadów - Niemcy

9. Wizyta na Półwyspie Pirenejskim - Hiszpania, Portugalia

10. Wizyta w ojczyźnie Schumana i de Gaulle'a

Podczas spotkań klubu europejskiego uczniowie będą realizować tematy dotyczące państw należących do Unii Europejskiej w grupach przygotowując plakat-prezentację. Plakat będzie zawierać materiały fotograficzne związane z danym państwem oraz następujące informacje:

- nazwa państwa
- stolica i najważniejsze państwa
- język urzędowy
- waluta
- ustrój polityczny (nazwiska przywódców politycznych)
- flaga
- liczba ludności
- najciekawsze zabytki
- najwięksi artyści i ich dzieła
- charakterystyczne potrawy
- najważniejsze gałęzie przemysłu i charakterystyczne wyroby przemysłowe

Prezentacja najlepiej wykonanych plakatów nastąpi podczas "Święta Zdrowia" w szkole.

Stosowane metody: praktyczne działanie - plakat (prezentacja tematyczna) , praca w grupach, analiza wykresów i schematów, wykład, pogadanka, praca z tekstem.

Osiągnięcia uczniów:
uczeń wie (zna): uczeń potrafi (umie):
1. jakie państwa tworzą Unię Europejską
2. jakie są symbole jedności europejskiej
3. najważniejsze dane dotyczące państw Unii Europejskiej
4. grecki mit o Europie
1. czytać wykresy i schematy
2. wyszukiwać informacje w tekście
3. korzystać z mapy
4. korzystać z rocznika statystycznego
5. wyszukiwać informacje w internecie
6. pokazać na mapie państwa należące do Unii Europejskiej

"Kandydaci do Unii Europejskiej w dziesięciu odsłonach" - program Szkolnego Klubu Europejskiego "Hoczew-Polska-Europa"

Rok szkolny 2002/2003

1. Pierwsza odsłona - Czechy

2. druga odsłona - Słowacja

3. Trzecia odsłona - Litwa

4. Czwarta odsłona - Łotwa

5. Piąta odsłona - Estonia

6. Szósta odsłona - Cypr i Malta

7. Siódma odsłona - Słowenia

8. Ósma odsłona - Węgry

9. Dziewiąta odsłona - Polska

10. Regionalne organizacje międzynarodowe w Europie:

- Grupa Wyszehradzka

- Środkowoeuropejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (CEFTA)
- Trójkąt Weimarski

Podczas spotkań klubu europejskiego uczniowie będą realizować tematy dotyczące państw kandydujących do Unii Europejskiej w grupach przygotowując plakat-prezentację. Plakat będzie zawierać materiały fotograficzne związane z danym państwem oraz następujące informacje:

- nazwa państwa
- stolica i najważniejsze państwa
- język urzędowy
- waluta
- ustrój polityczny (nazwiska przywódców politycznych)
- flaga
- liczba ludności
- najciekawsze zabytki
- najwięksi artyści i ich dzieła
- charakterystyczne potrawy
- najważniejsze gałęzie przemysłu i charakterystyczne wyroby przemysłowe

Prezentacja najlepiej wykonanych plakatów nastąpi podczas "Święta Zdrowia" w szkole.

Stosowane metody: praca z tekstem źródłowym w grupach, praca z mapą, miniwykład, praktyczne działanie - plakat (prezentacja tematyczna), analiza wykresów i schematów, pogadanka.

Osiągnięcia uczniów:
uczeń wie (zna): uczeń potrafi (umie):
1. jakie państwa ubiegają się o przyjęcie do Unii Europejskiej
2. zna podstawowe informacje o państwach kandydujących do Wspólnot Europejskich
3. zna niektóre organizacje regionalne w Europie do których należy Polska
7. czytać wykresy i schematy
8. wyszukiwać informacje w tekście
9. korzystać z mapy
10. korzystać z rocznika statystycznego
11. wyszukiwać informacje w internecie
12. pokazać na mapie państwa kandydujące do Unii Europejskiej

"Europa w dziesięciu odsłonach, czyli traktaty, dokumenty, instytucje" - program Szkolnego Klubu Europejskiego "Hoczew-Polska-Europa"

rok szkolny 2003/2004

Tematyka spotkań:

1. Przemówienie Winstona Churchilla o planie zjednoczenia Europy na uniwersytecie w Zurychu (19.09.1946 rok)

- sytuacja polityczna i gospodarcza w Europie po zakończeniu II wojny światowej
- sylwetka Winstona Chirchilla
- jaką wizje ładu europejskiego przedstawił Churchill (analiza fragmentów przemówienia) - praca z tekstem w grupach według instrukcji

2. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (1950 rok)
- sytuacja polityczna w Europie w momencie powstania konwencji
- kto i kiedy uchwalił konwencję
- o jakich prawach i wolnościach człowieka mówiła konwencja (analiza wybranych artykułów) - praca w grupach

3. Traktat Paryski o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (18.04.1951 rok)

- sylwetka Jeana Monneta
- jakie państwa podpisały traktat
- jakie zmiany wprowadził Traktat Paryski

4. Traktat Rzymski o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (25.03.1957 rok)

- sylwetka Paula Henri Spaaka
- jakie państwa podpisały traktat
- praca w grupach nad fragmentem traktatu według instrukcji

5. Traktat z Maastricht o utworzeniu Unii Europejskiej (10.12.1991 rok)

- praca w grupach nad fragmentem traktatu według przygotowanej wcześniej instrukcji

6. Traktat Amsterdamski uzupełniający postanowienia traktatu o utworzeniu Unii Europejskiej (2.10.1997 rok)

Traktat nicejski (26.02.2001 rok)

- praca w grupach według instrukcji z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela i uczniów z prasy i internetu

7. Działalność Konwentu Europejskiego i sprawa Konstytucji Europejskiej

- praca w grupach według instrukcji z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela i uczniów z prasy i internetu

8. Od szóstki do piętnastki, czyli proces rozszerzania się Unii Europejskiej

- 1951 rok: Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Włochy

- 1973 rok: Wielka Brytania, Dania, Irlandia

- 1981 rok: Grecja

- 1995 rok: Austria, Finlandia, Szwecja

9-10. Główne instytucje Unii Europejskiej

- Komisja Europejska (Bruksela)

- Parlament Europejski (Strasburg)

- Rada Europejska (stolica państwa aktualnie przewodniczącego Unii Europejskiej)

- Rada Unii Europejskiej (Bruksela)

- Trybunał Sprawiedliwości (Luksemburg)

W oparciu o teksty źródłowe uczniowie uzupełniają przygotowaną tabelę.
organ UE skład sposób wyłaniania członków miejsce i czas obrad Kompetencje
(co może robić)
Komisja Europejska  
 
   
Parlament Europejski  
 
   
Rada Europejska  
 
   
Rada Unii Europejskiej  
 
   
Trybunał Sprawiedliwości  
 
   
Stosowane metody: praca z tekstem źródłowym w grupach, praca z mapą , miniwykład, pogadanka, praca z tabelą

Osiągnięcia uczniów:
uczeń wie (zna) uczeń potrafi (umie)
1. jakie traktaty określały funkcjonowanie wspólnot europejskich
2. jakie są główne instytucje Unii Europejskiej i ich kompetencje
3. jak przebiegał proces integracji europejskiej (kolejne rozszerzenia)
1. wyszukiwać informacje w tekście źródłowym
2. znaleźć siedziby instytucji europejskich na mapie
3. zaznaczać wydarzenia na osi czasu
4. porządkować wydarzenia chronologicznie
5. wyszukiwać informacje w internecie
6. działać w grupie, współpracować
 

Opracowanie: Jan Kowalski
opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego
"Hoczew-Polska-Europe".

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2087


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.