Katalog Małgorzata Tkacz Ekologia, Konkursy Konkurs ekologiczny dla gimnazjalistówKonkurs ekologiczny dla gimnazjalistówI. Konkurs adresowany jest do uczniów gimnazjów.III. Zakres treści programowych: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu ekologii: gatunek, populacja, biocenoza, biotop, ekosystem. 2. Cechy populacji biologicznej. 3. Charakterystyka biocenozy: zespoły roślinne i zwierzęce, rozwój biocenozy, zależności pokarmowe, oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne. 4. Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. 5. Przegląd wybranych gatunków roślin, zwierząt i grzybów żyjących w różnych siedliskach oraz ich przystosowań do warunków życia. II. Cele konkursu: 1. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów. 2. Umiejętne wykorzystywanie posiadanej wiedzy z zakresu ekologii. 3. Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się poznaną terminologią. 4. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania gatunków. IV. Konkurs składa się z dwóch etapów: pisemnego i ustnego, o wynikach decyduje suma uzyskanych punktów. V. Zestaw pytań do części pisemnej: (W każdym z pytań należy wybrać jedną poprawną odpowiedź.) 1.Do zadań ekologii należą: a) tworzenie parków narodowych i rezerwatów, b) badanie wzajemnych zależności między organizmami a ich środowiskiem, c) przywracanie równowagi biologicznej w ekosystemie, d) zapobieganie niszczeniu środowiska. 2. Gatunki wskaźnikowe to takie, które: a) mogą żyć w warunkach dużej zmienności czynników środowiskowych, b) łatwo przystosowują się do zmieniających się warunków środowiska, c) maja szeroki zakres tolerancji wobec czynników środowiska, d) mają wąski zakres tolerancji a ich zdolności przystosowawcze są małe. 3. Populacją biologiczną nazywamy: a) zespół organizmów żyjących w jednym środowisku i nie wpływających na siebie, b) różnogatunkowy zespół organizmów żyjących w określonym środowisku, c) zespół organizmów jednego gatunku, wzajemnie na siebie wpływających i żyjących w jednym środowisku, d) zespół gatunków roślin i zwierząt żyjących w danym środowisku. 4. Ekosystem to podstawowa jednostka funkcjonalna w przyrodzie składająca się z: a) wielu biocenoz, b) wielu populacji, c) biocenozy i jej biotopu, d) biocenozy i biomów. 5. Gatunek to: a) grupa osobników zamieszkująca niewielki obszar i mających podobne wymagania, b) grupa osobników należąca do tego samego poziomu troficznego, c) grupa populacji podobnych do siebie osobników, krzyżujących się ze sobą i mających wspólne pochodzenie, d) grupa osobników należących do jednej biocenozy. 6. Producenci to organizmy: a) samożywne, które przeprowadzają proces fotosyntezy, b) odżywiające się związkami organicznymi wytworzonymi przez rośliny zielone, c) żyjące kosztem innych organizmów, d) zjadające konsumentów. 7. Z niżej wymienionych organizmów biocenozy leśnej do poziomu troficznego producentów nie należą: a) sosna zwyczajna, dąb bezszypułkowy, b) borowik szlachetny, opieńka miodowa, c) języcznik zwyczajny, mech płonnik, d) leszczyna pospolita, kalina koralowa. 8. Przykładem zależności antagonistycznych jest: a) współżycie grzybów z korzeniami roślin nasiennych, b) współbiesiadnictwo wilka i kruka, c) symbioza glonu z grzybem, d) zależność między kuną i wiewiórką. 9. Drapieżnikiem nie jest: a) ropucha, b) mszyca, c) jaskółka, d) pływacz zwyczajny. 10. Przykładem konkurencji międzygatunkowej może być zależność pomiędzy: a) jaskółką i muchą, b) jeleniem i żubrem, c) krową i pierwotniakami żyjącymi w jej przewodzie pokarmowym, d) bąkojadem i nosorożem. 11. W naturalnych ekosystemach: a) materia krąży a energia przepływa, b) występuje obieg materii i energii, c) energia krąży a materia przepływa, d) materia i energia przepływają. 12. Grupę kun leśnych zamieszkujących Bieszczady nazwiemy: a) populacją, b) kolonią, c) biocenozą, d) gatunkiem. 13. Do zwiększenia liczebności populacji przyczyniają się: a) rozrodczość i imigracja b) emigracja i imigracja c) rozrodczość i emigracja d) imigracja i śmiertelność 14. Buczynę karpacką wraz z jej mieszkańcami, glebą i czynnikami klimatycznymi nazwiemy: a) biotopem b) biomem c) ekosystemem d) biocenozą 15. Które ze zdań nie dotyczy torfowiska wysokiego: a) powstaje w miejscu gdzie nie ma przepływu wody, b) jest ubogie w składniki odżywcze, c) jest słabo zakwaszone, d) jest zasilane głównie wodą opadową. 16. Populację biologiczną określamy jako rozwijającą się, gdy: a) dominują w niej osobniki stare niezdolne do rozmnażania, b) przeważają w niej osobniki młode w wieku rozrodczym, c) liczba osobników wszystkich grup wiekowych jest równa, d) brak w niej osobników młodych w wieku rozrodczym. 17. Organizmami, które odgrywają dużą rolę w obiegu azotu w przyrodzie są: a) bakterie i glony, b) grzyby i bakterie, c) glony i porosty, d) grzyby i glony. 18. Mieszkańcy środowisk wodnych zamieszkujący strefę denną stanowią: a) plankton, b) nekton, c) bentos, d) Pelagia 19. Jemioła jest półpasożytem, ponieważ: a) nie posiada chlorofilu, b) jest zdolna do fotosyntezy, ale wodę i sole mineralne czerpie z rośliny na której żyje, c) substancje organiczne pobiera z rośliny na której żyje, d) jest zdolna do fotosyntezy, ale może także czerpać gotowe związki organiczne z rośliny na której wyrasta. 20. Roślinami pasożytniczymi są: a) zaraza żółta i lepiężnik różowy, b) kanianka pospolita i lepiężnik różowy, c) lepiężnik biały i kanianka pospolita, d) kanianka pospolita i łuskiewnik różowy. Odpowiedzi do testu:
1. Rozpoznawanie gatunków zwierząt na podstawie przeźroczy. 2. Rozpoznawanie gatunków roślin zielnych - przeźrocza lub zasuszone okazy. 3. Rozpoznawanie gatunków drzew i krzewów leśnych - zasuszone okazy. 4. Losowanie karteczek z nazwami zależności międzygatunkowych, wyjaśnianie istoty tych zależności i podawanie przykładów.
Opracowanie: Małgorzata Tkacz Wyświetleń: 2088
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |