AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jarosław Jagodziński
Przyroda, Scenariusze

Mierzymy wysokość pagórka

- n +

Mierzymy wysokość pagórka - scenariusz zajęć edukacyjnych (przyroda kl.4)

1. Temat: Mierzymy wysokość pagórka.

2. Czas realizacji zajęć: 2 godziny lekcyjne w terenie

3. Cele operacyjne:
Uczeń:
- potrafi zmierzyć wysokość względną pagórka przy pomocy niwelatora szkolnego
- rozumie pojęcia: poziomica, niwelator, mapa poziomicowa
- potrafi wyznaczyć poziomice w terenie

4. Cele wychowawcze:
- wdrażanie do aktywnego udziału w lekcji i współpracy w grupie
- pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia

5. Metody:
- praktyczne (ćwiczenia w terenie), opis, pogadanka

6. Środki dydaktyczne:
- niwelatory szkolne i modele pagórków (wykonane przez starszych kolegów), karty pomiarów, słowniczki geograficzne

7. Formy pracy z uczniami:
- praca zespołowa

8. Przebieg zajęć:

a) część wstępna
- czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności
- informacja nauczyciela o sposobie pracy

b) część główna
- podanie tematu zajęć, przypomnienie pojęć wysokość względna i bezwzględna
- omówienie budowy i zasad posługiwania się niwelatorem szkolnym
- podział na zespoły, przydział stanowisk pomiarowych, rozdanie instrukcji oraz kart do notowania pomiarów (dwu- lub trzykrotnych)
- wyznaczenie poziomic przy pomocy niwelatora (wyszukanie definicji w słowniku)
- prezentacja szkolnych modeli pagórków- zaznaczanie poziomic, określanie stoku łagodnego oraz stromego
- określanie ewentualnej wysokości bezwzględnej pagórka/wzgórza (wykorzystanie map topograficznych okolic szkoły)
- rysowanie szkicu terenu, wyznaczenie kierunków głównych

c) synteza zajęć
- prezentowanie i porównanie wyników pomiarów wysokości pagórka/wzgórza
- określenie ewentualnych różnic i ich przyczyn

- usystematyzowanie i utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności

d) zakończenie zajęć
- ocena aktywności uczniów

INSTRUKCJA DLA UCZNIA
Pomiaru dokonuje zespół składający się z dwóch uczniów. Jeden ustawia pionowo niwelator w pierwszym punkcie pomiarowym (u podnóża pagórka). Drugi uczeń zaznacza miejsce celowania patykiem, kamieniem itp. Następnie niwelator ustawia się w zaznaczone miejsce itd. Wysokość pagórka uczniowie wyliczają - dodając liczbę stanowisk pomiarowych mnożąc przez 1m (wysokość niwelatora szkolnego).

KARTA POMIARÓW
   pomiar 1  pomiar 2  pomiar 3
Ilość stanowisk pomiarowych      
Wysokość niwelatora  1m  1m  1m
Wysokość względna pagórka      
NIWELATOR SZKOLNY

Opracowanie: Jarosław Jagodziński

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5868


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.