Katalog Marzena Próba Historia, Artykuły Lekcje muzealne istotnym czynnikiem procesu dydaktycznegoLekcje muzealne istotnym czynnikiem procesu dydaktycznegoMuzeum to miejsce, gdzie gromadzone są eksponaty szerokiego asortymentu. Wszystkie zbiory są unikalne i stanowią przykład niezwykle cennych pamiątek, pochodzących z różnego okresu.Ucząc przedmiotu historia i społeczeństwo zawsze staram się organizować zajęcia w formie ćwiczeń i warsztatów muzealnych. Są one doskonałą okazją do opuszczenia sali lekcyjnej w dosłownym i przenośnym tego słowa znaczeniu. Dają możliwość do oderwania się od codzienności i szkolnej tablicy. Sala muzealna to obcowanie z konkretnym przedmiotem, zabytkiem, tematem i czasem. To historia i teraźniejszość. Na uczestnika takie zajęcia mają szczególny wpływ. Oddziałują na jego wyobraźnię. Kształtują osobowość. Dostarczają wrażeń estetycznych jak również rozwijają kreatywność i aktywizują. Są okazją do rozważań i przemyśleń nad doznaniami w bezpośrednim kontakcie ze sztuką. Szczególnie dużym uznaniem wśród dzieci i młodzieży cieszą się te warsztaty, które łączą teorię z praktyką. Niektóre zajęcia przewidują możliwość dotykania w różnej postaci pamiątek z przeszłości bądź wykonywania różną techniką danego eksponatu czy wcielania się w daną rolę. Jest to doskonała okazja do aktywnego udziału obydwu ze stron, prowadzącego i uczestników. Takie zajęcia to także korelacja wiadomości z różnych dziedzin oraz integracja już zdobytej wiedzy i umiejętności. Z własnych doświadczeń wiem, że taka forma integruje również zespół. Jest zorganizowanym wyjściem w trakcie, którego uczniowie praktykują zasady właściwego zachowywania się np. w miejscach publicznych, w środkach komunikacji, w instytucji państwowej. To także dla nich sprawdzian przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Na podstawie prowadzonych z wychowankami rozmów stwierdzam, że niekiedy zajęcia muzealne organizowane w toku etapu edukacyjnego są dla nich jedyną okazją bycia w tak wyjątkowym miejscu. Rodzice i opiekunowie ze złożonych przyczyn takich jak np. praca, warunki ekonomiczne, odległość bardzo często nie znajdują czasu, chęci czy możliwości odwiedzania wspólnie ze swoimi dziećmi placówek i obiektów godnych podziwu oraz zachwytu. Ta argumentacja utwierdza mnie w słuszności kontynuowania współpracy z obiektami kultury i nauki, którego przykładem jest muzeum. Zachęcam również innych nauczycieli do wykorzystywania w swojej pracy pedagogicznej formy ćwiczeń i warsztatów muzealnych.
Opracowanie: Marzena Próba Wyświetleń: 731
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |