Katalog Jolanta Rewers Religia, Konspekty Czcimy Maryję - Królową PolskiCzcimy Maryję - Królową PolskiKlasa III szkoły podstawowejCele: Uczeń po lekcji: - zna określenia odnoszące się do Maryi. - wie, że Maryja jest naszą Matką i Królową Polski. - umie określić sposoby oddawania czci Maryi, wyrażania uczuć względem Maryi przez słowo i dobre uczynki. Środki dydaktyczne: - mapa Polski, Obraz Maryi, płyta CD z nagraniami pieśni maryjnych, kontury Polski, rozsypanka wyrazowa, teksty Apelu Jasnogórskiego. Metody: - pokazowa, dyskusja, oglądowa, praca indywidualna. Przebieg katechezy: 1. Powitanie. 2. Rozpoczęcie modlitwą do Ducha Świętego. 3. Sprawdzenie obecności. 4. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej katechezy. 5. Wprowadzenie do tematu stanowi pieśń: "Maryjo Królowo Polski". - Analiza tekstu wysłuchanej pieśni: (Uczniowie wymieniają określenia dotyczące Maryi: Matka Boga, Matka wszystkich ludzi, Opiekunka, Pośredniczka, Królowa Polski). 6. Zapis tematu: Czcimy Maryję - Królową Polski. 7. Rozwinięcie: - Katecheta zadaje uczniom pytania dotyczące w/w określeń: - Dlaczego Maryja jest Matką Bożą? (urodziła Syna Bożego - Jezusa Chrystusa). - Dlaczego jest Matką wszystkich ludzi? (Jezus Chrystus umierając na krzyżu powiedział do Jana - "Oto Matka Twoja"; do Maryi - "Oto Syn Twój", troszczy się o nas, o nasze zdrowie, naszych rodziców, opiekuje się nami,) - Skoro Maryja jest naszą Matką, to my jako jej dzieci musimy posiadać takie cechy, za które będzie nas kochała. - Katecheta rozdaje rozsypankę wyrazową z pozytywnymi i negatywnymi zachowaniami np.: (jestem dobry, chętnie pomagam innym, nie słucham rodziców, jestem bezinteresowny, modlę się, jestem leniwy, biję się z kolegami, modle się, chodzę do kościoła, nie odrabiam lekcji) Uczniowie wybierają 5 właściwych określeń, z których Maryja jest zadowolona, i wpisują w poszczególne palce swojej ręki, której kontury odrysowały w zeszycie. W dłoń wpisują własne propozycję. - Po upływie 5 minut kilkoro uczniów przedstawia wyniki pracy. - Po krótkiej prezentacji katecheta podkreśla, że Maryja również posiadała takie cechy, za które została nagrodzona - wzięta do nieba i ukoronowana na Królową Nieba i ziemi. - W dalszej dyskusji katecheta nawiązuje do kolejnego określenia: Maryja - Królową Polski związanego ze Świętem obchodzonym 3 maja. (Przedstawia dzieciom historię z 1655 roku - napad Szwedów na Jasną Górę i Cudowną obronę Sanktuarium przez Maryję. Nadanie w 1656 roku przez Króla Jana Kazimierza tytułu - Królowej Polski.) - Uczniowie wskazują na mapie dwa słynne i znane Sanktuaria Maryjne: Częstochowa i Licheń. Następnie wklejają do zeszytu przygotowany w domu kontur Polski i zaznaczają powyższe miejscowości. - W kolejnym etapie katecheta nawiązuje do różnych sposobów oddawania czci i wdzięczności Maryi: (uczniowie wymieniają: modlitwę, różaniec, litanię, pieśni maryjne, sanktuaria, kościoły pod wezwaniem maryjnym, książki o tematyce maryjnej, święta ku Czci Matki Bożej. - Na zakończenie katecheta nawiązuje do Apelu Jasnogórskiego, którego treść rozdaje na kartkach. Po wspólnym odśpiewaniu - dzieci wklejają do zeszytu. 8. Podsumowanie: - Kim dla nas jest Maryja? - Jak możemy okazać miłość względem Maryi? 9. Zapis do zeszytu - stanowią wcześniej wykonane polecenia (kontur Polski, uzupełniona dłoń, tekst Apelu Jasnogórskiego). 10. Praca domowa. Dzieci nauczą się Apelu Jasnogórskiego na pamięć. 11. Modlitwa. Słowami modlitwy: Zdrowaś Maryjo dziękujemy Matce Bożej i naszej Matce - Królowej Polski za opiekę i troskę nad całym narodem. 12. Pożegnanie.
Opracowanie: mgr Jolanta Rewers Wyświetleń: 5997
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |