![]() | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Katalog Anita Krysiak Geografia, Konspekty Wyżyny Polski - konspekt lekcji geografiiDlaczego Wyżyna Krakowsko - Częstochowska jest krainą białych skał?Konspekt lekcji geografii w klasie III gimnazjumDział programu: Krajobrazy wyżyn Zakres treści: 1. Krajobraz Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej zbudowanej ze skał wapiennych. 2. Zjawiska krasowe i formy rzeźby krasowej. 3. Zróżnicowanie roślinności na wyżynie. 4. Ochrona przyrody. Cele: Wiadomości: - Wymienia formy rzeźby krasowej, np. jaskinie, skałki wapienne, stalaktyty itd. - Wymienia nazwy charakterystycznych roślin. - Wymienia różne formy ochrony przyrody. Umiejętności: - Odnajduje na mapie: Ojców, Prądnik, Maczugę Herkulesa, Igłę Deotymy. - Wskazuje na mapie Wyżynę Krakowsko - Częstochowską. - Wyjaśnia proces powstawania form krasowych. - Rozpoznaje skałę wapienną. - Dostrzegam na rysunku podstawowe formy rzeźby krasowej. - Rozpoznaje charakterystyczną roślinności wyżyny. - Porównuje krajobraz Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej z Wyżyną Śląską. Postawy: - Objaśnia konieczność ochrony przyrody. - Rozwija samodzielne myślenie. - Jest świadom znaczenia bogactwa naturalnego i kulturowego Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej. Metody: - Pokaz, praca z podręcznikiem. Formy pracy: - Grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: - Mapa Polski, atlas, okaz skały wapiennej, zdjęcia, podręcznik. Tok lekcji: Faza wprowadzająca: 1. Sprawy organizacyjno - porządkowe. 2. Wprowadzenie do tematu poprzez wyświetlenie filmu pt. "Jura Krakowsko - Częstochowska" Faza wypowiedzi: 1. Określenie położenia geograficznego Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej. 2. Pokazanie uczniom okazu skały wapiennej, z której zbudowana jest wyżyna. 3. Podział klasy na grupy i przydzielanie zadań, rozdanie materiałów (zdjęcia, albumy, rysunki) 4. Uczniowie w grupach opracowują podane przez nauczyciela zagadnienia, które są wypisane na tablicy. Grupa 1: Na czym polegają zjawiska krasowe? Grupa 2: Wymień formy rzeźby krasowej. Grupa 3: Opisz dolinę wapienną na przykładzie Doliny Prądnika w okolicach Ojcowa. Grupa 4: Opisz roślinność Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej. Grupa 5: W jaki sposób chroni się piękny krajobraz i rzadką roślinność wyżyny? Fala podsumowująca: 1. Prezentacja zespołów. Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują i omawiają swoje zagadnienia, jednocześnie uzupełniają tabelę podsumowującą, która jest narysowana na tablicy. 2. Wspólne uzupełnianie tabeli.
4. Praca domowa: - wymyśl hasła zachęcające do odwiedzenia Wyżyny Krakowsko - Częstochowskiej. - Zadanie dla chętnych: opracuj trasę wycieczki po Wyżynie Krakowsko - Częstochowskiej. Opracowanie: Anita Krysiak Wyświetleń: 5607
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |