AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Szerszeń
Lekcja wychowawcza, Sprawozdania

Realizacja programu profilaktyki uzależnień dla młodzieży

- n +

Realizacja programu profilaktyki uzależnień dla młodzieży "TAK czy NIE" w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Grajewie w klasie IIIA w roku szkolnym 2003/2004

W maju 2003 roku ukończyłam szkolenie uprawniające mnie do realizacji programu profilaktycznego pt: "TAK czy NIE" Witolda Skrzypczyka. Program ten jest częścią szkolnego programu profilaktyki a jego realizacja jest zadaniem wynikającym z priorytetów Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok 2003/2004.

Celem programu jest dostarczenie wiedzy na temat uzależnień oraz wpływu alkoholu i narkotyków na życie w rodzinie - ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, jak również kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z zażywaniem alkoholu i środków odurzających. Program ma również pomóc młodzieży w nabyciu praktycznych umiejętności umożliwiających samostanowienie i obronę własnych praw, ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia "NIE".

Jestem wychowawczynią klasy IIIA. Uczniowie mojej klasy sprawiają kłopoty wychowawcze, dlatego też elementy tego programu postanowiłam przeprowadzić w mojej klasie w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasowego. Zaplanowałam pracę z uczniami podczas 6 godzin.

Na zebraniu rodzicielskim w dniu 30 września 2003 roku omówiłam rodzicom cele i tematykę programu a po uzyskaniu ich akceptacji rozpoczęłam jego realizację z uczniami.

Aby zapoznać uczniów z tematyką problemów alkoholowych przeprowadziłam zajęcia, w których uczniowie uczestniczyli aktywnie. Włączali się do dyskusji i chętnie brali udział w scenkach jako aktorzy. Po odegraniu scenek bardzo dużo opowiadali o swoich odczuciach jako główni bohaterowie, a także obserwatorzy.

Temat następnych zajęć brzmiał: "Asertywność - umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą". Na początku zrobiłam krótki wykład o rodzajach zachowań człowieka: uległego, agresywnego i asertywnego (zgodnego ze sobą). Opisałam zachowanie asertywne, a następnie wychowankowie odegrali scenkę: "Odmawianie picia alkoholu" - jeden ochotnik odmawiał a dwie osoby namawiały. Pomimo różnych argumentów odpowiedź była zawsze taka sama - NIE, DZIĘKUJĘ, NIE PIJĘ. Potem poprosiłam osoby biorące udział w scence o odpowiedź na pytania:
-jak się czułeś odmawiając?
-jak się czułeś namawiając i słysząc odmowę?

Na końcu była dyskusja ze wszystkimi uczniami w klasie i dla ochotników - ćwiczenie w odmawianiu.

W ocenie uczniów cykle przeprowadzonych przeze mnie zajęć bardzo im pomogły nie tylko w rozpoznawaniu przejawów choroby alkoholowej i wszystkich problemów z nią związanych, ale także nauczyły odmawiania- ale asertywnego- ukazanego jako wyrażenie własnego zdania a nie bierność i uległość w sytuacjach szkodliwych dla każdego.
 

Opracowanie: Elżbieta Szerszeń

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2977


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.