AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Bijacik-Knappe
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć wychowawczych w I kl. Gimnazjum - pogadanka na temat: "Nasz świat wartości".

- n +

Scenariusz zajęć "Nasz świat wartości"
Scenariusz zajęć wychowawczych - pogadanka

"Nasz świat wartości"

  1. Temat: Nasz świat wartości
  2. Poziom - III etap edukacyjny - klasa I gimnazjum
  3. Cele zajęć:
    • Cel ogólny: znaczenie wartości w życiu człowieka.
    • Cele szczegółowe:
      • uczeń pozna znaczenie słowa "wartość";
      • pozna wartości uznane za ponadczasowe (prawda, dobro, piękno);
      • dokona selekcji własnych wartości;
      • pozna system wartości swych kolegów;
      • dokona porównania hierarchii własnych wartości i wartości kolegów;
      • będzie ćwiczył umiejętność współpracy w grupie, skuteczną komunikację.
  1. Przewidywane umiejętności uczniów: uczeń potrafi dokonać selekcji wartości.
  2. Metody realizacji zadań:
    • mini wykład;
    • burza mózgów;
    • praca w grupach;
    • dyskusja.
  1. Kluczowe pojęcia: wartość, miłość, dobro, prawda, piękno, ojczyzna, patriotyzm
  2. Środki dydaktyczne:
    • karta z pojęciem wartość, cytaty: Cycerona, Bethowena, Jana Pawła II;
    • kaseta magnetofonowa: M. Grechuta "10 ważnych słów";
    • prostokątne kartki papieru (cegły) z wypisanymi wartościami i antywartościami;
    • szary papier, klej;
    • kolorowe karteczki (podział na grupy).
  1. Czas trwania zajęć: 45 minut;
  2. Bibliografia: sławne cytaty;
  3. Tok zajęć:
Czas zajęć Czynności nauczyciela Czynności ucznia
Organizacyjna Przywitanie z klasą, sprawdzenie obecności

(Czas 3 min.)

 
Nawiązująca

Podanie tematu zajęć: wyjaśnienie tematu lekcji, terminu "wartość", mini wykład dotyczący wartości w życiu człowieka (przytoczenie 2 cytatów z Cycerona i Bethowena).

(Czas 7 min.)

Uczniowie słuchają nauczyciela siedząc w kręgu
Postępująca Nauczyciel prosi o wysłuchanie utworu p.t. "Ojczyzna" lub "Wolność" z płyty M. Grechuty. Następnie wyczytuje "10 ważnych słów" - (czyli utworów) zaprezentowanych na płycie pod tym tytułem przez M. Grechutę. Nauczyciel prosi o zebranie się uczniów w grupy (podział wg. kolorów) i zabranie wypisanych karteczek. Prosi o zbudowanie w grupach (z tych karteczek - cegiełek wartości) domu wg. schematu: Uczniowie wypowiadają się na temat wysłuchanego utworu, usłyszanych wartości. Uczniowie wypisują na nowych karteczkach uznane wartości.

Uczniowie zebrani w grupach "budują domy".
 

Fundament - najważniejsze wartości (powtarzające się u większości kolegów).
Ściany - wartości ważne.
Okna i drzwi - najrzadziej pojawiające się wartości (lub antywartości) typowane przez kolegów.

(Czas 20 min.)

Nauczyciel podsumowuje wartości, które uczniowie tej klasy uznali za najważniejsze (jeśli tą lekcję przeprowadził w innej klasie to prezentuje i omawia ich "domy").

(Czas 10 min.)

Liderzy grup przylepiają "domy" na tablicy. Uzasadniają wybór wartości lub antywartości, z których zbudowano "domy".

Jeden z liderów grupy zapisuje wartości - fundamenty tejże klasy
Podsumowująca Nauczyciel prosi o uzasadnienie wartości lub antywartości wytypowanych przez uczniów.

Nauczyciel zadaje pytanie: "dlaczego prawdę, dobro, piękno uznano za wartości ponadczasowe?", odczytuje cytat: myśl Jana Pawła II.

(Czas 5 min)

Dyskusja.
Uczniowie słuchają.
Pożegnanie.

WARTOŚĆ

podstawowa kategoria aksjologiczna, oznaczająca wszystko to co cenne i godne pożądania, co stanowi cel dążen ludzkich. Uznane wartości stanowią podstawę ocen, norm i wzorów kulturowych.

Dobro nie jest łatwe, jest ono zawsze tą "stromą ścieżką", o której mowa w Ewangelii.

Jan Paweł II

"Żadne miejsce nie powinno być dla ciebie milsze od ojczyzny."

Cyceron

"Czynić dobro, gdzie to jest możliwe, kochać wolność ponad wszystko, nie zaprzeć się prawdy nawet przed tronem!"

Ludwik Van Beethowen

Przykłady cegiełek

miłość pieniądze humor dobro
uczciwość zgoda zabawa pokora
Bóg zdrowie dyskoteka prawdomówność
modlitwa upór rodzina zaufanie
szczęście życzliwość małżonek otwartość
prawda piękno samodzielność radość
szczerość honor szacunek  

Opracowanie: mgr Elżbieta Bijacik-Knappe, Zespół Szkół Publicznych nr 3 w Pleszewie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10185


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.