Katalog

Anna Kramarz
Informatyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji informatyki w kl. V - temat: Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem.

- n +

Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem
Informatyka

Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem

  1. Klasa: V
  2. Temat: Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem
  3. Czas trwania: 45 minut
  4. Cele lekcji:
    • Poznawczy: uczeń poznaje pojęcia: plik, folder, znaczenie nazwy pliku, rozszerzenia nazwy
    • Praktyczny: uczeń potrafi poruszać się po strukturze danych, utworzyć folder, wyjaśnić pojęcia plik i folder. Uczeń tworzy własne pliki, rozróżnia zastosowanie poleceń ZAPISZ, ZAPISZ JAKO
    • Wychowawczy: budzenie odpowiedzialności za dane przechowywane na dysku. Zwracanie uwagi na prawidłową organizację stanowiska pracy. Poszanowanie cudzej pracy i cudzych dokumentów.
  1. Metody nauczania: ćwiczenia, wykład;
  2. Środki dydaktyczne: tablica, komputer i oprogramowanie;
  3. Przebieg lekcji:
    1. sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej;
    2. podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji;
    3. odanie nowego materiału;
    4. kontrola i utrwalenie wiadomości i umiejętności: sformułowanie pytań dotyczących celów lekcji;
    5. podsumowanie

Kierowanie procesem przyswajania wiadomości i kształtowania umiejętności

1. Wszystkie ważne informacje (programy, dokumenty) przechowywane są w postaci plików.

Plik - to zbiór informacji zapisanych na dysku, przeznaczonych dla komputera lub powstałych w wyniku jego pracy.

W każdym pliku zgromadzone są informacje na inny temat. Jedne pliki służą do przechowywania danych, inne do uruchamiania programów (pliki wykonywalne). W środowisku Windows każdy rodzaj pliku posiada swoją ikonę. Dla zachowania należytego porządku wszystkim plikom w chwili zapisu na dysku nadaje się osobne nazwy, które zwykle składają się z dwóch części oddzielonych kropką. Nazwa pliku może mieć najwyżej 255 znaków, w tym część występująca po kropce - nazywana rozszerzeniem - najczęściej ma trzy znaki.

2. Pliki przechowuje się w folderach (katalogach). Ułatwia to odnalezienie na dysku potrzebnych danych

Foldery - służą do uporządkowania informacji zapisanych na dysku, ich tematycznego pogrupowania, oddzielenia plików jednego programu od drugiego.

3. Założenie folderu na dysku A:

  • otwieramy dyskietkę dwukrotnie klikając lewym przyciskiem myszy;
  • prawym przyciskiem myszy klikamy na obszarze roboczym;
  • wybieramy opcję Nowy obiekt;
  • wybieramy opcję Folder;
  • wpisujemy nazwę folderu MOJE PRACE;
  • zatwierdzamy klawiszem ENTER.

4. Zapisanie pracy na dysku

W Notatniku wybieramy z menu PLIK, polecenie ZAPISZ JAKO.

Teraz wykonujemy następujące kroki:

  • rozwiń listę ZAPISZ W;
  • klikając dwukrotnie myszą, wybierzemy dysk A:, a następnie folder MOJE PRACE; wyznaczamy w ten sposób miejsce zapisu naszego pliku;
  • w polu tekstowym NAZWA PLIKU wpiszemy nazwę pliku, np. ZESTAW KOMPUTEROWY;
  • kliknijmy na przycisku ZAPISZ.

5. Dwukrotne kliknięcie lewym przyciskiem mysz na ikonie pliku powoduje otwarcie dokumentu. Następuje to najczęściej w programie, w którym został utworzony dany plik.

6. Zapisywanym przez nas plikom starajmy się nadawać czytelne nazwy, wskazujące na ich zawartość. Wybierajmy takie miejsce zapisu plików aby ich odnalezienie było łatwe.

Opracowanie: mgr Anna Kramarz, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 33 w Gdyni

Wyświetleń: 3118


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.