AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Florczak
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych dla Koła Ekologicznego ("Gospodarka odpadami").

- n +

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych dla Koła Ekologicznego

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych dla Koła Ekologicznego

Temat: Gospodarka odpadami

Proponowane zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć ochrony i kształtowania środowiska w szkole średniej (w formie skróconej) lub też na zajęciach Koła ekologicznego lub biologicznego w szkole średniej lub w gimnazjum i szkole podstawowej po pewnym skróceniu.

Zajęcia niezależnie od treści poznawczych nastawione są na kształtowanie postaw proekologicznych i realizację celów wychowawczych. Na całość zajęć składa się wycieczka terenowa, obserwacja własna ucznia (praca w domu) oraz prezentacja wyników i dyskusja na lekcji. Całość propozycji powinna być zrealizowana w ciągu 3, 5 tygodni. W przypadku wycieczki po dzikich wysypiskach śmieci należy zwrócić uwagę na zasady BHP.

Cele zajęć

Cel ogólny

Kształtowanie właściwego stosunku emocjonalnego ucznia do otaczającego środowiska.

Cele szczegółowe

Po zajęciach uczeń potrafi:

  • wyjaśnić pojęcie odpady;
  • wskazać rodzaje i źródła odpadów;
  • wyjaśnić szkodliwość śmieci dla środowiska (zagadnienia toksykologiczne i epidemiologiczne);
  • wskazać sposoby zagospodarowywania odpadów i niebezpieczeństwa z nimi związane (szczególnie ze spalaniem śmieci);
  • pracować w grupie;
  • uzasadnić celowość badań nad otaczającym środowiskiem;
  • wyciągać wnioski z przeprowadzonych obserwacji;
  • dostrzegać rolę edukacji ekologicznej społeczeństwa lokalnego.

Formy pracy

Grupowa, zbiorowa i indywidualna.

Metody pracy

Pogadanka, badawcza, obserwacja w terenie, wycieczka, dyskusja, wykład.

Środki dydaktyczne:

Zdjęcia, film, foliogramy, plan okolic szkoły, kartki i długopisy.

Faza przygotowawcza:

(wyjście ze szkoły, przybycie na miejsce)

  • krótka pogadanka - "Człowiek a przyroda na przestrzeni wieków" (należy przy tym zwrócić uwagę na stale zwiększającą się ilość śmieci, która towarzyszy postępowi cywilizacyjnemu);
  • zapoznanie z tematem zajęć - (temat: Gospodarka odpadami). Krótko omawiamy zagadnienia, które powinniśmy zrealizować: (Co to jest odpad? Rodzaje, szkodliwość, sposoby zagospodarowywania odpadów?).

Faza realizacyjna:

Przedstawiamy zadania praktyczne do wykonania podczas wycieczki. (Można klasę podzielić na grupy).

  • wykonać dokumentację fotograficzną lub filmową;
  • zanotować ilość zlokalizowanych dzikich wysypisk śmieci (zaznaczyć je na planie zwiedzanej okolicy);
  • zaznaczyć rodzaj znalezionych odpadów (zaznaczyć je na planie zwiedzanej okolicy);
  • podać ich wpływ na środowisko.

Nauczyciel wspomaga prowadzenie obserwacji. Wskazuje różne rodzaje odpadów (papier, tworzywa sztuczne, metale, resztki organiczne). Zwraca uwagę na ilość śmieci i zagrożenia jakie one za sobą niosą (zanieczyszczenie gleb i wód gruntowych, możliwość pojawienia się epidemii, szpecenie krajobrazu, nieprzyjemne zapachy, zajmowanie terenów rolnych i leśnych, zanieczyszczenie łańcucha pokarmowego). Należy przy tym podkreślić szczególnie zły wpływ na środowisko dzikich wysypisk śmieci.

Praca w domu

Dzielimy klasę na grupy:

  • zbierze podobną dokumentację dotyczącą najbliższego wysypiska zorganizowanego;
  • zbierze informacje o ilości śmieci produkowanych przez miasto, wieś, gminę, w której znajduje się szkoła. Mogą to być dane statystyczne lub wywiad środowiskowy przeprowadzony z osobą zajmującą się gospodarką odpadami na danym terenie;
  • wybieramy uczniów, mieszkających w różnych dzielnicach miasta lub gminy, którzy przeprowadzą podobne obserwacje wokół swego domu i umieszczą je na planie;
  • doświadczenie - Jak zachowuje się wata bawełniana i folia polietylenowa w środowisku naturalnym?

Siatkę ze sztucznego tworzywa o dużych oczkach wypełniamy watą bawełnianą. Następnie do drugiej tego typu siatki wkładamy pociętą na paski folię. Obie siatki zakopujemy obok siebie w ogródku. Po 2 do 5 tygodni sprawdzamy ich zawartość. Wszystkie zaobserwowane zmiany notujemy i wyciągamy wnioski. Jeżeli to możliwe obie próby przynosimy na zajęcia.

Wszyscy uczniowie:

  • przez 2 tygodnie obserwuj swój dom i notuj ilość wyrzucanych śmieci (wiadra, kilogramy, litry). Zwróć uwagę na to co jest wyrzucane. Po 2 tygodniach oblicz średnią dobową produkcję odpadów na jedną osobę. Zastanów się co można zrobić aby ograniczyć ilość śmieci?

Faza podsumowująca (w klasie)

Poszczególne grupy przedstawiają swoje wyniki i wnioski.

Nauczyciel: Co zrobić z odpadami, które już powstały?

Uczniowie wskazują rozwiązania:

  • gromadzenie na wysypiskach;
  • kompostowanie;
  • spalanie;
  • produkcja biogazu;
  • segregacja;
  • powtórne użycie.

Każdą z propozycji przedstawioną przez uczniów nauczyciel krótko charakteryzuje (podaje zasadę działania, wady i zalety, możliwości wykorzystania w najbliższej okolicy) wykorzystując np. zdjęcia lub foliogramy.

Nauczyciel: Co zrobić aby odpady nie powstawały?

Uczniowie wskazują rozwiązania:

  • kupować produkty w opakowaniach wielokrotnego użytku i nadających się do recyklingu;
  • do zakupów używać koszyków, toreb płóciennych lub bawełnianych zamiast foliowych;
  • powtórnie wykorzystywać surowce wtórne (makulaturę, metale, szkło);
  • odpady organiczne kompostować;
  • likwidować dzikie wysypiska śmieci;
  • poszerzyć edukację ekologiczną społeczeństwa;
  • współpracować z władzami lokalnymi;
  • i inne.

Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje aby uczniowie opracowali kilka haseł mówiących o gospodarce odpadami.

Literatura:

  1. M. Barnier, Atlas wielkich zagrożeń, Warszawa 1995.
  2. D. Cichy, Przygotowanie młodzieży do ochrony i kształtowania środowiska, Warszawa 1984.
  3. D. Cichy, Szkoła ekologiczna. Funkcjonowanie i perspektywy rozwoju, Krosno 1996.
  4. S. Czachorowski, Ekologia krajobrazu, Olsztyn-Szczytno 1994.
  5. E. Grochowicz, J. Korytkowski, Ochrona gleb, Warszawa 1997.
  6. M. Hafner, Ochrona środowiska. Księga eko-testów do pracy w szkole i w domu. Kraków 1993.
  7. E. Jędrych (red.), Ekologia w twoim domu, Warszawa 1993.
  8. A. Kalinowska, Ekologia - wybór przyszłości, Warszawa 1991.
  9. K. Łopata, E. Rudnik. E. Nowak, Tajemnice gleby - chroń swoje środowisko, Warszawa 1998.
  10. D. Morsztyn, Edukacja ekologiczna w szkole, Propozycje programowe, Suwałki 1995.
  11. Problemy środowiska lokalnego, Materiały z konferencji "Edukacja ekologiczna w szkole", Jadwisin 1992.
  12. N. W. Skinder, Chemia a ochrona środowiska, Warszawa 1998.
  13. D. Soida, T. Kotynia, Edukacja środowiskowa w terenie, Kraków 1994.
  14. D. Soida, Zasady i techniki edukacji ekologicznej, Kraków-Ojców 1993.
  15. M. Stankiewicz, M. Wawrzyniak-Kulczyk, Poznaj, zbadaj, chroń środowisko, w którym żyjesz, Warszawa 1998.

Opracowanie: mgr Renata Florczak, Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Ostrołęce

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9685


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.