Katalog Agnieszka Jackiewicz, Gabriela Skoracka Język angielski, Scenariusze Scenariusz lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem technik twórczego myśleniaScenariusz lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem technik twórczego myśleniaTECHNIKI ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI TWÓRCZEGO MYŚLENIA cz. 1: SKOJARZENIAData: 20.01.2004 Czas zajęć: 90 min. Poziom: klasa IV LO Forma: warsztat Temat zajęć: Techniki rozwijające zdolności twórczego myślenia: skojarzenia. CELE: 1. Ogólne: - rozwijanie zdolności twórczych uczniów, stymulowanie ich kreatywności - ćwiczenie płynności wyrażania się w języku obcym oraz umiejętności kojarzenia przydatnej w procesie uczenia się - odkrywanie i uświadamianie uczniom ich własnych uzdolnień w zakresie poznawczych operacji intelektualnych, polepszanie ich samooceny w sferze posługiwania się językiem angielskim - kształtowanie umiejętności współpracy w grupie 2. Operacyjne: A. Zapamiętanie wiadomości - uczeń zna rodzaje operacji myślowych odpowiedzialnych za twórcze myślenie - wie, że trenowanie twórczego myślenia jest możliwe, celowe i bardzo potrzebne - zna typy skojarzeń i ich wartość dla twórczego myślenia - zna zasady pracy w grupie B. Zrozumienie wiadomości - uczeń rozumie znaczenie ćwiczeń werbalnych dla rozwijania twórczego myślenia - rozumie rolę skojarzeń łańcuchowych w kreatywnym myśleniu C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych - uczeń tworzy długie łańcuchy skojarzeniowe dowolnych, przypadkowo dobranych pojęć - potrafi pracować, myśleć "zbiorowo" poprzez podchwytywanie i uzupełnianie pomysłów innych członków grupy - wykorzystuje znane sobie słownictwo w języku angielskim do celów praktycznych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych - uczeń śmiało generuje i podaje własne pomysły w języku obcym - uzasadnia zbieżność pozornie odległych obiektów, łącząc je logicznie za pomocą sieci skojarzeń - docenia wartość intuicji, olśnienia, paradoksu dla koncepcji abstrakcyjnego myślenia TOK LEKCJI: 1. Powitanie, podanie ogólnego celu zajęć: poznanie różnych technik twórczego myślenia. Trening pierwszej z nich - operacji kojarzenia odległych pojęć, rozwijanie umiejętności leksykalnych uczniów w języku angielskim. 2. Mini-wykład: This lesson will not be typical. It will employ one of the techniques of creative thinking - associations. - pytanie: co to jest twórczość, co to znaczy być twórczym? What is creative thinking?What does it mean to be a creative person? - analiza operacji umysłowych odpowiedzialnych za twórcze myślenie: dokonywanie skojarzeń, abstrahowanie, analogie, metaforyzowanie, transformowanie, parafraza - ich krótka charakterystyka Analyse the common processes governing our mind, responsible for creative thinking: metaphors, abstract thinking, analogies, analyses, transformations. Why do we use them? - dlaczego myślenie twórcze powinno poddawać się treningowi? Is it possible to train creative thinking?Is it important in our lives?Do you think we can learn to think in a creative way? 3. Podanie "Naszych zasad postępowania" - reguł sprzyjających twórczej pracy w grupie. 4. Ćwiczenie budujące klimat grupowy: - What kond of smell are you today? (Jakim zapachem dziś jesteś?) - zapisanie informacji na karteczkach; przypięcie ich na ramieniu - What thing or notion would you like to be and why?(I would like to be a stone because...) - krótka wypowiedź ustna - wypowiedź kilkuzdaniowa w języku angielskim o sobie (hobby, zainteresowania, upodobania, aktualny nastrój, marzenia, plany na przyszłość) 5. Rozgrzewka umysłowa: - Wymieniamy wszystko, co znajduje się w tym pomieszczeniu, a zaczyna się na literę "W" - ćwiczenie w języku polskim. Po kolei każdy uczestnik, siedząc w kółeczku, stara się poszukać w otoczeniu takich wyrazów - Wymieniamy wszystko, co znajduje się w tym pomieszczeniu, a zaczyna się na literę "D" (Things in this room starting with "D") - ćwiczenie w języku angielskim z podziałem na dwie grupy i zapisaniem efektów pracy na dużym arkuszu papieru - zaprezentowanie i porównanie wyników na forum przez liderów grup 6. Trening umiejętności dokonywania skojarzeń: a. Gwiazda skojarzeń (a star) - ćwiczenie w języku polskim polegające na opracowaniu w grupach i wymienieniu przez uczniów wszystkich nasuwających się skojarzeń od słowa "rodzina" - ćwiczenie w języku angielskim polegające na wypisaniu, z podziałem na grupy, jak największej ilości skojarzeń do słowa "school" (lub innych słów, np. peace, evil, shoe, love, matura exam) - zaprezentowanie wyników pracy na forum klasy - wybór najoryginalniejszych skojarzeń b. Łańcuch skojarzeń (a chain) - podanie dowolnego słowa przez członka grupy, np. "igła" - ćwiczenie w języku polskim - wyjście od słowa "igła": stopniowe oddalanie się od idei wyjściowej polegające na podawaniu skojarzeń do ostatniego usłyszanego słowa przez kolejnych uczniów siedzących w kręgu (trzy rundy) - analogiczne ćwiczenie w języku angielskim do słowa "home" (jeżeli grupa pracuje bardzo szybko, można zastosować inne wyrazy, np.: happiness, death, poverty) home - parents - peace - freedom - independence - safety - konkurs w grupach, w języku angielskim, polegający na połączeniu dwóch krańcowych wyrazów (słowa wyjściowego - "home" i ostatniego zaproponowanego wyrazu - "safety") poprzez zbudowanie najciekawszego łańcucha łączącego te słowa za pomocą 2-3 ogniw - przedstawienie wyników pracy pozostałym grupom - rozwiązanie konkursu - analiza trudności zadania od strony językowej, porównanie skali trudności budowania łańcuchów skojarzeń w języku polskim i angielskim c. Sieć (a network) - wyjaśnienie przez nauczyciela istoty tego typu skojarzenia, polegającego na łączeniu dwóch bardzo odległych pojęć w sposób pośredni, za pomocą poprzednich typów skojarzeniowych: gwiazdy i łańcucha d. "Sałatka literowa" (a literary salad) - konkurs w grupach polegający na ułożeniu jak największej ilości zdań z angielskimi wyrazami zaczynającymi się na litery: S... K... A... D... T... I... P... H... L (kolejność liter jest dowolna) 7. Układanie opowiadania (a story) - wycięcie dowolnej ilości rzeczowników i czasowników z gazet anglojęzycznych - praca w grupach - ułożenie z nich krótkiego opowiadania w języku angielskim i naklejenie go na duży arkusz papieru, wymyślenie tytułu dla opowiadania - zaprezentowanie efektów pracy na forum przez lidera grupy - ocena pomysłowości, jakości językowej i sposobu prezencji opowiadania przez klasę 8. Podsumowanie zajęć: - podziękowanie za wspólną pracę - podkreślenie wszystkich pozytywnych zachowań uczestników - krótka rozmowa na temat umiejętności zdobytych na lekcji - wypełnienie ankiety ewaluacyjnej przez uczniów METODY PRACY: - pogadanka - praca indywidualna - ćwiczenia w grupach metodami pedagogiki zabawy - współzawodnictwo grup POMOCE DYDAKTYCZNE: - plakaty do pogadanki: Rodzaje operacji myślowych, Typy skojarzeń - czyste arkusze papieru pakowego - kartki, mazaki, nożyczki, klej, taśma mocująca - kolorowe czasopisma angielskie
Opracowanie: Agnieszka Jackiewicz Wyświetleń: 3837
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |