Katalog Maciej Deska Różne, WSO Nowe zasady oceniania zachowania w Szkole Podstawowej nr 4 w ŻywcuNowe zasady ocenianie zachowania w szkole podstawowej nr 4 w ŻywcuW ostatnich latach problemy wychowawcze, z jakimi spotykamy się w środowiskach szkolnych, stanowią coraz poważniejszy problem społeczny. Jednym z najważniejszych zadań współczesnej szkoły, oprócz nauczania i kształtowania niezbędnych umiejętności, jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, jak również kształtowanie właściwych postaw i relacji międzyludzkich. Problemy z poprawą zachowania uczniów w szkole i poza nią stanowią bardzo ważny element pracy wychowawczej każdej placówki, który ma duży wpływ na osiągane przez uczniów wyniki edukacyjne.Na początku roku szkolnego rodzice i uczniowie naszej szkoły zapoznawani byli z zasadami oceniania zawartymi w WSO. Oficjalnie nie wnosili żadnych zastrzeżeń do jego funkcjonowania. Opinie nauczycieli, dotyczące oceniania zachowania i efektów działania opisowych kryteriów oceny z zachowania, wskazywały na słabnące ich oddziaływanie na niektórych uczniów. Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły potwierdziło konieczność podjęcia działań naprawczych. Odpowiedź na pytanie Dlaczego istniejący sposób oceny zachowania nie przynosił oczekiwanych skutków wychowawczych stanowiła podstawę określenia sposobu zmian oceniania zachowania. Wyniki ogólnoszkolnej dyskusji wskazały na problemy związane z oceną zachowania w formie podsumowania na zakończenie semestru. Zeszyty wychowawcze zawierały niepełny obraz postaw uczniowskich, ocena w klasie nie uwzględniała w pełni postawy ucznia w relacjach ogólnoszkolnych. Najważniejszym problemem były bardzo duże trudności uczniów w określeniu postaw uznawanych za normy wychowawcze w opisowych kryteriach oceny z zachowania. Wspólnie z wychowawcą świetlicy podjąłem pracę nad zmianami WSO w zakresie oceniania zachowania. Po analizie wielu funkcjonujących w innych placówkach punktowych systemów oceniania i zebraniu informacji na temat ich funkcjonowania, przystąpiliśmy do tworzenia punktowego systemu oceniania zachowania, dostosowanego do potrzeb i specyfiki naszej szkoły. Szkoła w której pracuję jest szkołą małą, uczy się w niej przeciętnie około 100 uczniów. Dzięki temu nauczyciele mają bardzo dobre rozeznanie w sytuacji rodzinnej swoich wychowanków, środowisk w których żyją i zagrożeń z jakimi mogą się spotykać. Założenia przyjęte przy tworzeniu nowego systemu oparliśmy o specyfikę małej szkoły w której duży udział w opiniowaniu postaw uczniowskich maja nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również pracownicy szkoły. Opracowany projekt punktowego oceniania zachowania oparto na przyznawaniu punktów za określone, szczegółowe elementy postaw uczniowskich. W dziennikach lekcyjnych zamiast typowego "zeszytu uwag" są karty oceny zachowania ucznia. Ocenianie jest przeprowadzane cztery razy w roku szkolnym, w połowie każdego semestru i na jego zakończenie. Każdy uczeń i rodzic otrzymuje tabelaryczne zestawienie ocenianych postaw i możliwości uzyskania odpowiedniej liczby punktów za ich spełnianie. Podczas spotkań z rodzicami wychowawcy przekazują im wypełnioną kartę z przyznaną punktacją. W ten sposób rodzice otrzymują bardzo szczegółową informację dotyczącą postępowania dziecka i problemów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę w dalszej pracy wychowawczej. Uczniowie mają możliwości poprawy swojego zachowania przy następnej ocenie. Propozycje zmian systemu oceniania zachowania przyjęte zostały z bardzo dużym zainteresowaniem. Rodzice podkreślali możliwość szczegółowej analizy postawy o dziecka w oparciu o otrzymaną kartę oceny. W opinii uczniów proponowany system jest czytelny i pozwala na bieżąco kontrolować swoje postawy. Uwzględniając sugestie samorządu uczniowskiego wprowadziliśmy możliwość poprawy zachowania w kolejnym semestrze w wypadku wyeliminowania przez ucznia zachowań negatywnych. Rodzice zaproponowali zapis uwzględniający możliwość obniżenia oceny do nieodpowiedniej, w przypadkach: częstego udziału w bójkach, narażania swojego zdrowia lub zdrowia innych. KARTA OCENIANIE ZACHOWANIA Ocena z zachowania, będzie ustalana na podstawie tabeli, w oparciu o uzyskaną liczbę punktów. Ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy po zebraniu opinii uczniów klasy, nauczycieli i pracowników szkoły. I. STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNCH
Ocenianie będzie prowadzone w połowie i na zakończenie każdego semestru. W dziale I punkt 1,2,5, uczeń ma prawo dwa razy w czasie semestru nie spełniać zadań bez konsekwencji. Zadania wymienione w dziale: II punkt 2,3,4,5,6,7,8 IV punkt 1,2 oceniane na koniec I semestru, można poprawić zachowaniem w II semestrze i otrzymać wyższą ocenę z zachowania na świadectwie. Opracowanie: mgr inż. Maciej Deska Wyświetleń: 2482
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |