AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Grochała
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Co potrafi człowiek? - konspekt zajęć zintegrowanych w klasie II SP

- n +

Konspekt lekcji - nauczanie zintegrowane klasa II

Celem głównym tej lekcji było rozwijanie u dzieci samodzielności myślowej i pomysłowości w sytuacjach problemowych. Należy tu wspomnieć, iż program nauczania J. Korzańskej i R. Mreńcy "ABC Figielek" na podstawie którego opracowałam ten konspekt, kładzie duży nacisk na myślenie i działanie twórcze dzieci.

I Nazwa bloku: Kim będę?
II Temat dnia: Co potrafi człowiek?
III Cele szczegółowe:

-rozszerzenie pojęcia rzeczownika, poprzez wyłonienie grupy nazw przedmiotów codziennego użytku,
-wyrabianie umiejętności kształtnego pisania liter i prawidłowego ich łączenia,
-rozwijanie samodzielności myślowej i pomysłowości dzieci przez sytuacje problemowe,
-wdrażanie do swobodnych wypowiedzi wielozdaniowych,
-zwrócenie uwagi na skrót "L" (litr),
-wyrabianie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków
-inspirowanie twórczej aktywności (przy zapisywaniu sylabowych "śpiewanek")
-utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 20 (24)
bez przekroczenia progu dziesiątkowego (zadania z niewiadomą)
-wyrabianie szacunku do pracy ludzi różnych zawodów,
-zwrócenie uwagi na problem oszczędzania wody.

IV Metody pracy: rozmowa, eksponująca, pytań wspomagających rozumie poleceń, problemowa
V Formy pracy: zbiorowa, grupowa, jednolita, indywidualna, zróżnicowana
VI Środki dydaktyczne: karta pracy, naczynia litrowe, butelki o jednakowej pojemności do wykonania ksylofonu, wycięte z gazet i ulotek reklamowych fotografie różnych urządzeń technicznych, waga kuchenna, plansze dydaktyczne
VII Działania dydaktyczne:

N - nauczyciel
U - uczniowie

N - sprawdza zadania domowe, które polegało na napisaniu zdań z wybranym rzeczownikiem

U - czytają ułożone przez siebie zdania

N - Wystukuje rytm piosenki i prosi o odgadnięcie jej tytułu. Ponieważ piosenka była dzieciom wcześniej znana, dlatego przy akompaniamencie nauczyciela uczniowie śpiewają piosenkę "Płynie Wisła, płynie".

U - wskazują na mapie rzekę Wisłę, miasta przez które przepływa. Odnajdują w zgromadzonych informacjach dane dotyczące długości tej rzeki.

N - stawia problem "dlaczego rzeka płynie w tzw. rowie i co byłoby gdyby rzeka wylała?" Następnie objaśnia pojęcie koryto rzeki i powódź,

U - uczniowie oglądają pojemniki, puszki, słoiki i inne naczynia, które zgromadzili i odczytują napis 1 litr.

N - omawia jednostkę pojemności (plansza)

U - wykonują doświadczenia (przelewają wodę z jednych pojemników do drugich, sprawdzają ich pojemność oraz ważą wodę w pojemnikach).

Wspólne wyciągniecie wniosków. Zapisanie notatki do zeszytu z matematyki.
U - Oglądają ilustracje na kartach pracy. Tworzą wyrazy pokrewne do podanych rzeczowników np. mleczarz - mleczarski,

N - zwraca uwagę uczniów na regułę ortograficzną, że "rz" wymienia się na "r". Umieszcza planszę na tablicy z przykładami.

N - Przygotował osiem butelek szklanych, w których znajduje się różny poziom wody. Demonstruje dźwięki, które one wydają. Gra fragmenty znanych melodii i prosi o odgadnięcie ich tytułów.

U - odgadują różne melodie (gama C- dur, "Kotek" itp.)

N - omawia instrument o nazwie KSYLOFON, demonstruje planszę, omawia wygląd i sposób wydobywania dźwięków.

U - próbują grać na butelkowym ksylofonie.

U - wykonują dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 20 z wykorzystaniem poznanej miary objętości płynów.
Wykonują zadania z treścią na tablicy z jedną niewiadomą.

N - omawia zadanie domowe oraz na zakończenie proponuje zabawy utrwalające różnicowanie dźwięków wysokich i niskich,

U - tworzą sylabową "śpiewankę" do melodii wygranej na flecie przez nauczyciela.

Przeprowadzone zajęcia pokazują, że dzieci bardzo dobrze radzą sobie w sytuacjach problemowych, chętnie wykonują różnego rodzaju doświadczenia, próbują wyciągać właściwe wnioski, aktywnie uczestniczą w zajęciach korzystając z przygotowanych przez siebie różnych źródeł wiedzy (albumy, mapy, atlasy). Postawione cele zostały zrealizowane, uczniowie zdobyli nowe wiadomości i umiejętności.
 

Opracowanie: Joanna Grochała

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4320


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.