Katalog Joanna Grochała Zajęcia zintegrowane, Konspekty Co potrafi człowiek? - konspekt zajęć zintegrowanych w klasie II SPKonspekt lekcji - nauczanie zintegrowane klasa IICelem głównym tej lekcji było rozwijanie u dzieci samodzielności myślowej i pomysłowości w sytuacjach problemowych. Należy tu wspomnieć, iż program nauczania J. Korzańskej i R. Mreńcy "ABC Figielek" na podstawie którego opracowałam ten konspekt, kładzie duży nacisk na myślenie i działanie twórcze dzieci.I Nazwa bloku: Kim będę? II Temat dnia: Co potrafi człowiek? III Cele szczegółowe: -rozszerzenie pojęcia rzeczownika, poprzez wyłonienie grupy nazw przedmiotów codziennego użytku, -wyrabianie umiejętności kształtnego pisania liter i prawidłowego ich łączenia, -rozwijanie samodzielności myślowej i pomysłowości dzieci przez sytuacje problemowe, -wdrażanie do swobodnych wypowiedzi wielozdaniowych, -zwrócenie uwagi na skrót "L" (litr), -wyrabianie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków -inspirowanie twórczej aktywności (przy zapisywaniu sylabowych "śpiewanek") -utrwalanie dodawania i odejmowania w zakresie 20 (24) bez przekroczenia progu dziesiątkowego (zadania z niewiadomą) -wyrabianie szacunku do pracy ludzi różnych zawodów, -zwrócenie uwagi na problem oszczędzania wody. IV Metody pracy: rozmowa, eksponująca, pytań wspomagających rozumie poleceń, problemowa V Formy pracy: zbiorowa, grupowa, jednolita, indywidualna, zróżnicowana VI Środki dydaktyczne: karta pracy, naczynia litrowe, butelki o jednakowej pojemności do wykonania ksylofonu, wycięte z gazet i ulotek reklamowych fotografie różnych urządzeń technicznych, waga kuchenna, plansze dydaktyczne VII Działania dydaktyczne: N - nauczyciel U - uczniowie N - sprawdza zadania domowe, które polegało na napisaniu zdań z wybranym rzeczownikiem U - czytają ułożone przez siebie zdania N - Wystukuje rytm piosenki i prosi o odgadnięcie jej tytułu. Ponieważ piosenka była dzieciom wcześniej znana, dlatego przy akompaniamencie nauczyciela uczniowie śpiewają piosenkę "Płynie Wisła, płynie". U - wskazują na mapie rzekę Wisłę, miasta przez które przepływa. Odnajdują w zgromadzonych informacjach dane dotyczące długości tej rzeki. N - stawia problem "dlaczego rzeka płynie w tzw. rowie i co byłoby gdyby rzeka wylała?" Następnie objaśnia pojęcie koryto rzeki i powódź, U - uczniowie oglądają pojemniki, puszki, słoiki i inne naczynia, które zgromadzili i odczytują napis 1 litr. N - omawia jednostkę pojemności (plansza) U - wykonują doświadczenia (przelewają wodę z jednych pojemników do drugich, sprawdzają ich pojemność oraz ważą wodę w pojemnikach). Wspólne wyciągniecie wniosków. Zapisanie notatki do zeszytu z matematyki. U - Oglądają ilustracje na kartach pracy. Tworzą wyrazy pokrewne do podanych rzeczowników np. mleczarz - mleczarski, N - zwraca uwagę uczniów na regułę ortograficzną, że "rz" wymienia się na "r". Umieszcza planszę na tablicy z przykładami. N - Przygotował osiem butelek szklanych, w których znajduje się różny poziom wody. Demonstruje dźwięki, które one wydają. Gra fragmenty znanych melodii i prosi o odgadnięcie ich tytułów. U - odgadują różne melodie (gama C- dur, "Kotek" itp.) N - omawia instrument o nazwie KSYLOFON, demonstruje planszę, omawia wygląd i sposób wydobywania dźwięków. U - próbują grać na butelkowym ksylofonie. U - wykonują dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 20 z wykorzystaniem poznanej miary objętości płynów. Wykonują zadania z treścią na tablicy z jedną niewiadomą. N - omawia zadanie domowe oraz na zakończenie proponuje zabawy utrwalające różnicowanie dźwięków wysokich i niskich, U - tworzą sylabową "śpiewankę" do melodii wygranej na flecie przez nauczyciela. Przeprowadzone zajęcia pokazują, że dzieci bardzo dobrze radzą sobie w sytuacjach problemowych, chętnie wykonują różnego rodzaju doświadczenia, próbują wyciągać właściwe wnioski, aktywnie uczestniczą w zajęciach korzystając z przygotowanych przez siebie różnych źródeł wiedzy (albumy, mapy, atlasy). Postawione cele zostały zrealizowane, uczniowie zdobyli nowe wiadomości i umiejętności.
Opracowanie: Joanna Grochała Wyświetleń: 4320
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |