Katalog

Beata Nowak-Macniak
Zawodowe, Scenariusze

Projektowanie uczniowskiej prezentacji multimedialnej pod tytułem "Moje przedsiębiorstwo" - scenariusz lekcji

- n +

Scenariusz lekcji - Projektowanie uczniowskiej prezentacji multimedialnej pod tytułem "Moje przedsiębiorstwo"

Kształcenie ogólnozawodowe:
Blok:
Administrowanie przedsiębiorstwem usługowym
Moduł: Techniki multimedialne

Klasa: II Liceum Profilowanego o profilu usługowo-gospodarczym

Cel główny lekcji: Uczniowie zaprojektują w oparciu o wcześniej zgromadzone materiały prezentację własnego przedsiębiorstwa

Cele edukacyjne
Uczeń potrafi:
- zaplanować treść prezentacji i zawartość poszczególnych slajdów
- tworzyć pojedyncze slajdy
- kopiować i wklejać tekst do slajdów
- wzbogacać prezentację o elementy graficzne, efekty dźwiękowe, animacje, i tło
- odpowiednio ustawić animację poszczególnych slajdów oraz elementów slajdu
- zapisać prezentację
- wyświetlić pokaz

Metody i formy pracy:
- metoda projektów
- praca w dwuosobowych zespołach
- czynnościowa
- aktywizująca

Środki dydaktyczne:
- komputery z zainstalowanym programem Power Point
- internet
- zeszyty przedmiotowe
- teczka zasobów ucznia (z wcześniejszymi pracami indywidualnymi uczniów)
- rzutnik multimedialny

Sposób realizacji zajęć:

Zajęcia w ramach kształcenia ogólnozawodowego w klasie II liceum profilowanego o profilu usługowo-gospodarczym odbywają się w pracowni symulacyjnej.
Kształcenie obejmuje dwa bloki:
1) Przygotowanie do prowadzenia działalności usługowej, w ramach którego realizowane są moduły:
- Marketing usług
- Podstawy rachunkowości
2) Administrowanie przedsiębiorstwem usługowym, w ramach którego realizowane są moduły:
1) Komputeropisanie i korespondencja przedsiębiorstwa usługowego
2) Zastosowanie pakietu biurowego z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń biurowych
3) Techniki multimedialne
Zajęcia odbywają się w pracowni symulacyjnej wyposażonej w 30 stanowisk komputerowych z podłączeniem do internetu, m.in. oprogramowanie MS Office (Word, Excel i Power Point) oraz rzutnik multimedialny.

Temat projektu prezentacji multimedialnej jest niejako podsumowanie i zebraniem wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów w klasie II zarówno w ramach "Administrowania przedsiębiorstwem usługowym" jak i "Przygotowania do prowadzenia działalności usługowej" oraz przypomnieniem umiejętności zdobytych przez uczniów w klasie I w ramach przedmiotu "Technologia informacyjna".

Cykl zajęć należy rozpocząć od zapoznania uczniów z metodą projektów, ogólnym wprowadzeniu i przybliżeniu zagadnień związanych z prezentowaniem własnej działalności.
Następnie wspólnie z uczniami ustalamy:
1) kryteria dobrej prezentacji, na które powinny się złożyć m.in. takie cechy jak:
1. atrakcyjna forma i treść (powinna zaciekawić potencjalnego odbiorcę)
2. wzbogacenie slajdów o dodatkowe elementy (np. rysunki, cliparty, tabele, wykresy, schematy),
3. zastosowanie efektów specjalnych takich jak: animacja, efekty dźwiękowe; kolorystyka tła i animacji
2) zawartość prezentacji:
- nazwa i logo firmy
- charakterystyka firmy, w tym: czym firma będzie się zajmować, lokalizacja, jaka jest jej forma organizacyjno-prawna, jak przedstawia się majątek przedsiębiorstwa, mocne i słabe strony przedsiębiorstwa
- opis produktu lub usługi (asortyment oferowanych produktów lub usług, zalety poszczególnych produktów lub usług z punktu widzenia klienta
- analiza rynku, w tym: rozmiar rynku i udział firmy w rynku, charakterystyka potencjalnych nabywców (ich potrzeby i preferencje, segmenty nabywców, rozmiar popytu), charakterystyka konkurentów (nazwy, oferowane przez nich produkty bądź usługi, ceny, stosowane sposoby aktywizacji sprzedaży itp.)
- plan marketingowy (polityka cenowa przedsiębiorstwa, stosowane kanały dystrybucji, formy reklamy i promocji sprzedaży, planowane koszty marketingowe)
- plan organizacyjny (schemat organizacyjny przedsiębiorstwa, charakterystyka pracowników, w szczególności kadry kierowniczej, rozmiar i struktura zatrudnienia, wymagane kwalifikacje pracowników, polityka płacowa i sposoby motywowania pracowników)
- plan finansowy (bilans otwarcia, rachunek zysków i strat, w tym: przewidywane przychody, wydatki i wynik finansowy, analiza progu rentowności i analiza wskaźnikowa - wskaźnik zyskowności przedsięwzięcia)
3) zasady oceny uczniów, na które składają się:
- indywidualna praca ucznia, jego wkład w dzieło zespołu i aktywność na zajęciach
- treść prezentacji
- atrakcyjność prezentacji
- prezentacja własnej pracy przez uczniów

Kolejnym etapem jest podział uczniów na zespoły, ustalenie zakresu projektów i podpisanie z nimi kontraktów.

Lekcje odbywają się w dwugodzinnych blokach, stąd poszczególne bloki obejmować będą:
1. ustalenie zasad tworzenia prezentacji i ustalenie treści prezentacji
2. przypomnienie umiejętności obsługi programu Power Point (układ slajdu, tło, animacja, wstawianie obiektów do slajdu), zaplanowanie konspektu prezentacji
3. selekcja zgromadzonych przez uczniów materiałów i przyporządkowanie ich do poszczególnych slajdów oraz gromadzenie elementów graficznych przydatnych do wzbogacenia treści slajdów
4. ostateczna weryfikacja materiałów i dodawanie efektów specjalnych do slajdów tzn. efektów dżwiękowych i animacji poszczególnych elementów slajdu, a także ustawienie animacji i przejścia slajdów
5. prezentowanie efektów własnej pracy przez zespoły uczniów (ok. 10 - 15 minut dla jednego zespołu)

Łącznie na opracowanie prezentacji uczniowskich przeznaczyłam 10 godzin lekcyjnych, przy założeniu, że uczniowie mogą wykorzystać zgromadzone przez siebie wcześniej na lekcjach materiały i opracowania z marketingu i rachunkowości.
Na ostatnich zajęciach uczniowie mogli nie tylko oglądać prezentacje swoich kolegów, ale także wypowiedzieć się na temat poszczególnych prezentacji, poprzez dyskusję. Uczniowie dość trafnie potrafili wskazać zalety i wady kolejnych prezentacji.
Przy ocenianiu brałam pod uwagę takie elementy jak: treść, formę i atrakcyjność prezentacji oraz prezentację projektów przez autorów i indywidualną aktywność ucznia w trakcie pracy nad projektem.

Podsumowanie
Moim zdaniem wybór metody projektu do tematyki tego typu zajęć okazał się bardzo trafny, ponieważ wymagała ona od uczniów dużej aktywności, kreatywności, umiejętności pracy w zespole oraz stworzyła możliwość doskonalenia przez uczniów umiejętności autoprezentacji, które na pewno okażą się przydatne w ich przyszłym życiu zawodowym. Kolejną zaletą tworzenia przez uczniów prezentacji pod tytułem "Moje przedsiębiorstwo" była korelacja wiedzy i umiejętności zdobytych przez uczniów w ramach różnych przedmiotów i modułów w kształceniu ogólnozawodowym.
 

Opracowanie: Beata Nowak-Macniak
Nauczyciel Zespołu Szkół Ekonomicznych
we Wrocławiu

Wyświetleń: 3158


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.