Tematyka (dział) zajęć |
Umiejętności |
Ilośc godzin |
Podstawy obsługi mikrokomputera |
- rozpoznawanie elementów składowych zestawu komputerowego (jednostka centralna: pamięć, procesor, urz. peryferyjne);
- parametry obecnie używanych komputerów;
- prawidłowe uruchamianie i kończenie pracy z komputerem;
- przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem;
|
1 |
Wprowadzenie do pracy z systemem Windows |
- znajomość podstawowych pojęć: system operacyjny, środowisko pracy, oprogramowanie, pulpit, ikona, okno, pasek zadań, opcja, menu, menu podręczne, pasek zadań, przycisk Start;
|
1 |
- rozróżnianie typów okien: okna programu, okna dialogowe, okna komunikatów, elementy okna;
- wykonywanie operacji na oknach programu otwieranie, zamykanie, przesuwanie, zmiana rozmiarów okna programu;
|
1 |
- wykorzystanie programów wchodzących w skład grupy Akcesoria: Notatnik, Kalkulator (wykonywanie obliczeń za pomocą Kalkulatora);
|
1 |
- umiejętność dostosowania interfejsu użytkownika do jego wymagań;
|
1 |
Jak przechowujemy informacje |
- znajomość jednostek miary informacji;
- rozróżnianie nośników informacji: dyski stałe, dyskietki, dyski optyczne;
- przygotowanie dyskietki do pracy (formatowanie);
- pojęcia: plik, katalog, drzewo katalogów;
- tworzenie folderów, zmiana nazwy, usuwanie folderów;
- tworzenie nowych plików, zachowywanie ich na wybranym dysku i folderze pod odpowiednią nazwą;
- umiejętność kopiowania, przenoszenia i usuwania plików;
- usuwanie dokumentów i przywracanie ich z Kosza;
|
3 |
- korzystanie z Eksploratora Windows;
|
1 |
Uruchamianie programów w systemie Windows |
- metody uruchamiania programów w systemie WIN w tym tworzenie skrótów na pulpicie;
|
2 |
Tworzenie rysunków za pomocą edytora grafiki |
- omówienie interfejsu użytkownika;
- wykonywanie prostych rysunków z wykorzystaniem dostępnych narzędzi;
|
2 |
- operacje na fragmentach rysunków (kopiowanie, przekształcanie, przesuwanie, przenoszenie do innych dokumentów);
|
2 |
- dodawanie tekstu do rysunku;
- zachowywanie i odczytywanie dokumentów z dysku;
|
2 |
Tworzenie dokumentów tekstowych z wykorzystaniem edytora tekstu WordPad |
- wykorzystanie klawiatury jako narzędzia do pisania tekstu;
- umiejętność obsługi okna programu;
|
1 |
- znajomość podstawowych pojęcia związanych z edycją tekstu: układ strony, czcionka i jej atrybuty, akapit, formatowanie akapitu;
- znajomość zasady edycji tekstu na komputerze;
|
2 |
- pisanie prostego tekstu z zachowaniem zasad interpunkcji poprawianie gotowego tekst;
- poruszanie się po tekście wykorzystując klawiaturę, mysz;
|
2 |
- wykonywanie operacji na blokach tekstu" kopiowanie, przenoszenie, usuwanie, zmiana wyglądu;
|
1 |
Tworzenie dokumentów tekstowych z wykorzystaniem edytora Word |
- umiejętność obsługi okna programu;
- projektowanie i ustawianie dla danego dokumentu układu strony;
|
2 |
- edycja tekstu za pomocą edytora Word (redagowanie tekstu o pożądanym wyglądzie, a w szczególności stosowanie różnych czcionek, dzielenie tekstu na akapity, nadawanie im określonego formatu);
|
4 |
- stosowanie wypunktowania i numerowania w tekście oraz konspektów numerowanych;
|
1 |
- wprowadzanie tekstu w kolumnach z zastosowaniem tabulatorów;
|
1 |
- wstawianie i wypełnianie tabel oraz ich modyfikacja;
|
2 |
- ozdabianie tekstu rysunkami, korzystanie z galerii Clipartów, WordArt, Autokształtów, modyfikowanie ich i łączenie z tekstem;
|
2 |
- wykorzystanie korespondencji seryjnej;
- tworzenie stopek i nagłówków w dokumencie;
- korzystanie z szablonów dokumentów;
- przygotowanie dokumentów do wydruku;
|
2 |
Ćwiczenia podsumowujące prace z edytorem tekstu |
- sprawdzenie umiejętności tworzenia dokumentów tekstowych
|
2 |
Tworzenie dokumentów za pomocą arkusza kalkulacyjnego |
- zasady pracy z arkuszem, podstawowe pojęcia: komórka, kolumna, wiersz, adres komórki;
- wprowadzanie danych do arkusza oraz ich modyfikacja;
- obliczenia w arkuszu - stosowanie formuł zawierających działania arytmetyczne
- adresowanie względne i bezwzględne;
|
3 |
- automatyczne wypełnianie komórek arkusza;
- ilustracja na wykresie danych z arkusza;
|
3 |
- rozwiązywanie zadań obliczeniowych w arkuszu m. in. obliczenia procentowe;
- przygotowanie dokumentów do wydruku;
|
3 |
Ćwiczenia podsumowujące pracę z arkuszem kalkulacyjny |
- sprawdzenie umiejętności tworzenia arkusza;
|
2 |
Multimedialne programy edukacyjne. |
- korzystanie z multimedialnych źródeł informacji np. płyt CD;
- uruchamianie i obsługa wybranych programów edukacyjnych (encyklopedie, leksykony, itp.);
- odszukiwanie w wybranym programie potrzebnych informacji;
|
2 |
Wyszukiwanie informacji w sieci Interet |
- znajomość pojęć: sieć lokalna i globalna, Internet, usługi świadczone za pośrednictwem Internet-u;
- korzystanie z popularnych wyszukiwarek do znajdywania informacji zgromadzonych na stronach www (wyszukiwanie informacji przydatnych w pracy nauczycielskiej).
|
4 |