Katalog

Renata Pietrzyk
Przyroda, Konkursy

O Polsce i formach ochrony przyrody - olimpiada z przyrody dla klas V

- n +

Olimpiada z przyrody dla klas V "O Polsce i formach ochrony przyrody"

II-etapowy drużynowy konkurs dla uczniów klas piątych

Biorą udział drużyny czteroosobowe

Cele konkursu:
-poszerzenie wiedzy o Polsce i formach ochrony przyrody,
-kształtowanie postawy wrażliwości i zainteresowania przyrodą,
-uczenie "zdrowej rywalizacji" i współzawodnictwa,
-zrozumienie konieczności podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska,
-kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce.

Etap I-test (biorą udział wszystkie zgłoszone drużyny)

1.Ochrona przyrody w Polsce polega na:
a) karaniu niszczycieli środowiska i zwierząt
b) tworzeniu ogrodów zoologicznych, botanicznych
c) sprzedawaniu zagrożonych gatunków indywidualnym nabywcom
d) tworzeniu parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów przyrody i pomników przyrody

2.Jednym z pierwszych władców Polski, którzy nakazywali ochronę gatunkową byli:
a) Mieszko I
b) Bolesław Chrobry
c) Stefan Batory
d) Kazimierz Wielki

3.Najstarszym parkiem narodowym w Polsce jest:
a) Tatrzański
b) Pieniński
c) Świętokrzyski
d) Białowieski

4. Największym polskim parkiem narodowym jest:
a) Bieszczadzki
b) Babiogórski
c) Biebrzański
d) Ojcowski

5.Najmniejszym polskim parkiem narodowym jest:
a) Bieszczadzki
b) Pieniński
c) Ojcowski
d) Babiogórski

6.Ze względu na wyjątkowe znaczenie, niektóre parki narodowe uznano za światowe rezerwaty biosfery. Nie należą do nich:
a) Roztoczański i Biebrzański
b) Kampinowski i Babiogórski
c) Tatrzański i Słowiński
d) Bieszczadzki i Tatrzański

7.Ochronie gatunkowej podlegają następujące owady:
a) modliszka, daniel, trzmiel, paź królowej
b) jelonek rogacz, modliszka, trzmiel, paź królowej
c) tygrzyk paskowany, jelonek rogacz, trzmiel
d) tygrzyk paskowany, łosoś, jelonek rogacz

8.Płazy chronione w Polsce to:
a) kumaki, ropuchy, salamandra plamista
b) salamandra plamista, jaszczurki, ropuchy
c) żółw błotny, jaszczurki, salamandra plamista
d) węże, żaby, ropuchy, kumaki

9.Ssaki objęte ochroną gatunkową to:
a) świstak, żubr, wilk, padalec
b) świstak, wilk, ryś, wiewiórka, jeż
c) kozica, bóbr, jaszczurka, żbik
d) niedźwiedź brunatny, nietoperz, żółw błotny

10.Grzybami objętymi ochroną są:
a) pieczarka, borowik szlachetny, kania
b) grzyby nie są objęte ochroną gatunkową
c) szyszkowiec szyszkowaty, szmaciak gałęzisty, sromotnik bezwstydny
d) muchomor sromotniikowy, maślak, podgrzybek

11.Kraina najbogatsza w kopaliny to:
a) Nizina Śląska
b) Nizina Mazowiecka
c) Wyżyna Śląska
d) Góry Świętokrzyskie

12. Województwo największej gęstości zaludnienia:
a) małopolskie
b) śląskie
c) dolnośląskie
d) łódzkie

13. Województwo o największej liczbie mieszkańców:
a) mazowieckie
b) śląskie
c) dolnośląskie
d) małopolskie

14. Województwo o najmniejszej ilości mieszkańców:
a) wielkopolskie
b) opolskie
c) lubuskie
d) pomorskie

15. Dopisz nazwę krainy, do której udasz się aby zobaczyć:

a) Jaskinię Raj .....................................................................................
b) Jaskinię Mroźną .....................................................................................
c) Kozicę .....................................................................................
d) Gołoborza .....................................................................................
e) Śnieżkę ....................................................................................
f) Limbę ......................................................................................
g) Lublin .....................................................................................
h) Żubry ......................................................................................
i) Dąb Bartek ......................................................................................
j) Przełom Dunajca ......................................................................................
k) Morskie Oko ......................................................................................
l) Grotę Łokietka .....................................................................................
ł) Górę Ślężę ......................................................................................
o) Łysicę ....................................................................................
p) Tarnicę ....................................................................................
r) Karpacz ....................................................................................
s) Wąwozy lessowe ......................................................................................
t) Połoniny .....................................................................................
u) Gniezno ......................................................................................
w) Łebę .....................................................................................

Finał - część praktyczna (pięć najlepszych drużyn walczy przed publicznością, którą stanowią ich klasy wraz z wychowawcami).

Środki dydaktyczne:

Duża mapa fizyczna Polski, szary papier, kredki ołówkowe, pastele, karteczki z numerkami, mapki Polski z zaznaczonymi numerami parkami narodowymi, kartki z podanymi nazwami parków narodowych, czyste kartki, koperty, paski z nazwiskami sławnych Polaków
i nazwami miast, losy z nazwami miast wojewódzkich.

Przebieg finału.

Czteroosobowe zespoły dzielą się na dwie grupy.

Zadanie dla grupy pierwszej.

Drużyna losuje nazwę krainy geograficznej Polski. Na arkuszu szarego papieru przedstawia krajobraz wylosowanej krainy, w czasie gdy dwójka pozostałych zawodników będzie odpowiadać na pytania. Po skończeniu swojego zadania zawodnicy mogą dołączyć do odpowiadających (warunek koledzy z drużyny rozpoznają po rysunku, jaka to kraina).
Ocena po zakończeniu zmagań drugiej części zespołu

Punktacja:
rozpoznanie krainy za pierwszym razem przez drugą grupę-1 pkt.
każdy element charakterystyczny dla danej krainy 1 pkt
(maksymalnie można zdobyć 5 pkt).
estetyka wykonania 1pkt.

Zadania dla drugiej części drużyny.

Zad.1 Każda drużyna losuje numery czterech parków narodowych, zaznaczonych na mapce
i na karteczkach zapisują ich nazwy. Jeden uczeń przypina w odpowiednim miejscu na fizycznej mapie Polski podpisy parków, podając głośno ich nazwy.

Punktacja: każda dobra odpowiedź 1 pkt.

Zad.2 Podaj logo podanych na kartkach parków narodowych:

Ojcowski P.N.-
Tatrzański P.N.-
Białowieski P.N.-
Bieszczadzki P.N.-

Punktacja: każda poprawna odpowiedź 1 pkt.

Zad.3 Wypisz nazwy rezerwatów w pobliżu miejsca Twojego zamieszkania.Podaj dwie osobliwości danego terenu.

Punktacja: każdy rezerwat 1pkt, 2osobliwości 1pkt.

Zad.4 Uczniowie otrzymują dwie koperty w jednej są nazwiska słynnych Polaków, a w drugiej miasta, z którymi byli związani. Dopasowują postacie do miast, pary przyklejają na arkusz szarego papieru, by wszystkim móc zaprezentować swoje rozwiązanie.

Fryderyk Chopin- Żelazowa Wola
Jan Kochanowski -Czarrnolas
Jan Matejko-Kraków
Henryk Sienkiewicz-Oblęgorek
Mikołaj Kopernik-Toruń
Maria Konopnicka- Żarnowiec

Punktacja każde poprawne połączenie 1 pkt..

Zad.5 Uczniowie losują nazwę trzech miast wojewódzkich. Należy pokazać je na mapie,
podać nazwy województw, których są stolicami oraz opowiedzieć o jednym z wylosowanych miast, (wymieniając minimum trzy ciekawsze informacje na jego temat).

Punktacja: pokazanie na mapie i podanie województwa 1pkt, opowiedzenie o wybranym mieście z podaniem min 3 informacji-2pkt, więcej niż trzech-3pkt.
 

Opracowanie: Renata Pietrzyk

Wyświetleń: 4349


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.