Katalog Renata Pietrzyk Przyroda, Konkursy O Polsce i formach ochrony przyrody - olimpiada z przyrody dla klas VOlimpiada z przyrody dla klas V "O Polsce i formach ochrony przyrody"II-etapowy drużynowy konkurs dla uczniów klas piątychBiorą udział drużyny czteroosobowe Cele konkursu: -poszerzenie wiedzy o Polsce i formach ochrony przyrody, -kształtowanie postawy wrażliwości i zainteresowania przyrodą, -uczenie "zdrowej rywalizacji" i współzawodnictwa, -zrozumienie konieczności podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska, -kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce. Etap I-test (biorą udział wszystkie zgłoszone drużyny) 1.Ochrona przyrody w Polsce polega na: a) karaniu niszczycieli środowiska i zwierząt b) tworzeniu ogrodów zoologicznych, botanicznych c) sprzedawaniu zagrożonych gatunków indywidualnym nabywcom d) tworzeniu parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów przyrody i pomników przyrody 2.Jednym z pierwszych władców Polski, którzy nakazywali ochronę gatunkową byli: a) Mieszko I b) Bolesław Chrobry c) Stefan Batory d) Kazimierz Wielki 3.Najstarszym parkiem narodowym w Polsce jest: a) Tatrzański b) Pieniński c) Świętokrzyski d) Białowieski 4. Największym polskim parkiem narodowym jest: a) Bieszczadzki b) Babiogórski c) Biebrzański d) Ojcowski 5.Najmniejszym polskim parkiem narodowym jest: a) Bieszczadzki b) Pieniński c) Ojcowski d) Babiogórski 6.Ze względu na wyjątkowe znaczenie, niektóre parki narodowe uznano za światowe rezerwaty biosfery. Nie należą do nich: a) Roztoczański i Biebrzański b) Kampinowski i Babiogórski c) Tatrzański i Słowiński d) Bieszczadzki i Tatrzański 7.Ochronie gatunkowej podlegają następujące owady: a) modliszka, daniel, trzmiel, paź królowej b) jelonek rogacz, modliszka, trzmiel, paź królowej c) tygrzyk paskowany, jelonek rogacz, trzmiel d) tygrzyk paskowany, łosoś, jelonek rogacz 8.Płazy chronione w Polsce to: a) kumaki, ropuchy, salamandra plamista b) salamandra plamista, jaszczurki, ropuchy c) żółw błotny, jaszczurki, salamandra plamista d) węże, żaby, ropuchy, kumaki 9.Ssaki objęte ochroną gatunkową to: a) świstak, żubr, wilk, padalec b) świstak, wilk, ryś, wiewiórka, jeż c) kozica, bóbr, jaszczurka, żbik d) niedźwiedź brunatny, nietoperz, żółw błotny 10.Grzybami objętymi ochroną są: a) pieczarka, borowik szlachetny, kania b) grzyby nie są objęte ochroną gatunkową c) szyszkowiec szyszkowaty, szmaciak gałęzisty, sromotnik bezwstydny d) muchomor sromotniikowy, maślak, podgrzybek 11.Kraina najbogatsza w kopaliny to: a) Nizina Śląska b) Nizina Mazowiecka c) Wyżyna Śląska d) Góry Świętokrzyskie 12. Województwo największej gęstości zaludnienia: a) małopolskie b) śląskie c) dolnośląskie d) łódzkie 13. Województwo o największej liczbie mieszkańców: a) mazowieckie b) śląskie c) dolnośląskie d) małopolskie 14. Województwo o najmniejszej ilości mieszkańców: a) wielkopolskie b) opolskie c) lubuskie d) pomorskie 15. Dopisz nazwę krainy, do której udasz się aby zobaczyć: a) Jaskinię Raj ..................................................................................... b) Jaskinię Mroźną ..................................................................................... c) Kozicę ..................................................................................... d) Gołoborza ..................................................................................... e) Śnieżkę .................................................................................... f) Limbę ...................................................................................... g) Lublin ..................................................................................... h) Żubry ...................................................................................... i) Dąb Bartek ...................................................................................... j) Przełom Dunajca ...................................................................................... k) Morskie Oko ...................................................................................... l) Grotę Łokietka ..................................................................................... ł) Górę Ślężę ...................................................................................... o) Łysicę .................................................................................... p) Tarnicę .................................................................................... r) Karpacz .................................................................................... s) Wąwozy lessowe ...................................................................................... t) Połoniny ..................................................................................... u) Gniezno ...................................................................................... w) Łebę ..................................................................................... Finał - część praktyczna (pięć najlepszych drużyn walczy przed publicznością, którą stanowią ich klasy wraz z wychowawcami). Środki dydaktyczne: Duża mapa fizyczna Polski, szary papier, kredki ołówkowe, pastele, karteczki z numerkami, mapki Polski z zaznaczonymi numerami parkami narodowymi, kartki z podanymi nazwami parków narodowych, czyste kartki, koperty, paski z nazwiskami sławnych Polaków i nazwami miast, losy z nazwami miast wojewódzkich. Przebieg finału. Czteroosobowe zespoły dzielą się na dwie grupy. Zadanie dla grupy pierwszej. Drużyna losuje nazwę krainy geograficznej Polski. Na arkuszu szarego papieru przedstawia krajobraz wylosowanej krainy, w czasie gdy dwójka pozostałych zawodników będzie odpowiadać na pytania. Po skończeniu swojego zadania zawodnicy mogą dołączyć do odpowiadających (warunek koledzy z drużyny rozpoznają po rysunku, jaka to kraina). Ocena po zakończeniu zmagań drugiej części zespołu Punktacja: rozpoznanie krainy za pierwszym razem przez drugą grupę-1 pkt. każdy element charakterystyczny dla danej krainy 1 pkt (maksymalnie można zdobyć 5 pkt). estetyka wykonania 1pkt. Zadania dla drugiej części drużyny. Zad.1 Każda drużyna losuje numery czterech parków narodowych, zaznaczonych na mapce i na karteczkach zapisują ich nazwy. Jeden uczeń przypina w odpowiednim miejscu na fizycznej mapie Polski podpisy parków, podając głośno ich nazwy. Punktacja: każda dobra odpowiedź 1 pkt. Zad.2 Podaj logo podanych na kartkach parków narodowych: Ojcowski P.N.- Tatrzański P.N.- Białowieski P.N.- Bieszczadzki P.N.- Punktacja: każda poprawna odpowiedź 1 pkt. Zad.3 Wypisz nazwy rezerwatów w pobliżu miejsca Twojego zamieszkania.Podaj dwie osobliwości danego terenu. Punktacja: każdy rezerwat 1pkt, 2osobliwości 1pkt. Zad.4 Uczniowie otrzymują dwie koperty w jednej są nazwiska słynnych Polaków, a w drugiej miasta, z którymi byli związani. Dopasowują postacie do miast, pary przyklejają na arkusz szarego papieru, by wszystkim móc zaprezentować swoje rozwiązanie. Fryderyk Chopin- Żelazowa Wola Jan Kochanowski -Czarrnolas Jan Matejko-Kraków Henryk Sienkiewicz-Oblęgorek Mikołaj Kopernik-Toruń Maria Konopnicka- Żarnowiec Punktacja każde poprawne połączenie 1 pkt.. Zad.5 Uczniowie losują nazwę trzech miast wojewódzkich. Należy pokazać je na mapie, podać nazwy województw, których są stolicami oraz opowiedzieć o jednym z wylosowanych miast, (wymieniając minimum trzy ciekawsze informacje na jego temat). Punktacja: pokazanie na mapie i podanie województwa 1pkt, opowiedzenie o wybranym mieście z podaniem min 3 informacji-2pkt, więcej niż trzech-3pkt.
Opracowanie: Renata Pietrzyk Wyświetleń: 4349
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |