Katalog

Barbara Tobys
Pedagogika, Artykuły

Dlaczego dziecko doświadcza niepowodzeń w szkole?

- n +

Dlaczego dziecko doświadcza niepowodzeń w szkole?

Problem trudności w nauce jest ciągle aktualny. Od wielu już lat skupia uwagę psychologów, pedagogów, nauczycieli, lekarzy i rodziców. Wszystkim nam przecież zależy na zapewnieniu dzieciom możliwości wysokiego poziomu wychowania i wykształcenia. Problem trudności szkolnych w dużym stopniu dotyczy uczniów najmłodszych czyli klas I - III. Dlaczego tak się dzieje? Często zadajemy sobie to pytanie my nauczyciele.

Nauka w klasach początkowych jest najważniejszym okresem w nauce każdego dziecka, gdyż warunkuje dalszy przebieg jego kariery szkolnej i życiowej. Właśnie w klasach I - III poza zdobywaniem umiejętności i wiadomości, kształtuje swój stosunek do wykonywanej pracy i podejmowanych zadań. Pierwsze jego sukcesy dają mu wiarę we własne siły, możliwości, potęgują jego aktywność, budzą radość życia. Napotykane większe trudności i niepowodzenia wywołują w dziecku zniechęcenie, apatię i różnego rodzaju stresy.

Jedną z najczęstszych przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów klas najmłodszych są deficyty w rozwoju. Jak zauważyłam w trakcie wielu lat pracy trudności te ujawniają się przede wszystkim w nauce czytania i pisania. Przez fachowców to zjawisko nazywane jest dysleksją i dysgrafią. Trudności te polegają na tym, że dziecko nie jest w stanie opanować techniki czytania i pisania w określonym czasie i na poziomie wymaganym przez program szkolny, chociaż ich rozwój jest normalny. Stwierdza się wtedy u dziecka wybiórcze opóźnienie i zaburzenia funkcji poznawczych (percepcji słuchowej i wzrokowej), rozwoju ruchowego oraz zaburzeń emocjonalnych. Opóźnienia te i zaburzenia mogą być niewielkie i przez to trudne do zaobserwowania. Stają się jednak przyczyną niemożliwości nauczenia się przez dziecko czytania i pisania.

Według badań H. Spionek wśród uczniów z niepowodzeniami szkolnymi dzieci takich jest 70 - 90 %. Dlatego wczesna interwencja może w znacznej mierze zmniejszyć skutki tych zaburzeń. Zainteresował mnie bardzo ten temat, gdyż od wielu lat prowadzę w szkole zajęcia korekcyjno - kompensacyjne i wiem jak bardzo dzieci te przeżywają różna niepowodzenia w szkole. Uważam, iż konieczne jest otoczenie szczególną troską i opieką pedagogiczną oraz wyjaśnienie wychowawcom i rodzicom istoty tych zaburzeń, wskazywanie sposobów pracy z nimi. W ramach pedagogizacji rodziców staram się o to, aby spowodować właściwy stosunek do dzieci, których niepowodzenia szkolne są wynikiem czynników niezależnych od chęci i woli dziecka. Chciałabym, aby hasło "Zadbajmy o to, aby dziecko czuło się w szkole szczęśliwe" było mottem przewodnim szczególnie dla tych dzieci.

Literatura:
1. Czajkowska T.; Herda K. - Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole. Warszawa 1989.
2. Kujawa E.; Kurzyna M. - Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa 1994.
 

Opracowanie: mgr Barbara Tobys
nauczyciel nauczania zintegrowanego
i terapii pedagogicznej

Wyświetleń: 991


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.