Strefa rozwoju zawodowego |
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi |
O r g a n i z a c y j n a |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącychawansu zawodowego |
VIII - IX |
Poprawnie sformułowanywniosek o rozpoczęciestażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju |
2. |
Poznawanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły |
Analiza dokumentacji statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Udział w pracach komisji do spraw patrona |
IX -X |
Wnioski do planu pracy biblioteki i planu zajęć teatru dziecięcego |
3. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań |
1. Przygotowanie materiałów (książek, notatek,wydruków komputerowych, zdjęć, ksero) dotyczących kandydatów na miana patrona |
IX - X |
Ksero protokołów,sprawozdań, zdjęcia. |
2. Nawiązanie współpracy z innymi bibliotekami wcelu przygotowania zestawów bibliograficznych na temat książek dotyczących naszych kandydatów na miano patrona a znajdujących sięw innych bibliotekach |
IX |
Ksero protokołów wypożyczeń międzybibliotecznych |
3. Wykonanie wystawek na temat kandydatów namiano patrona, teczki dotyczącej kandydatów oraz kartoteki na ich temat |
IX - X |
Zdjęcia trzech wystawek o kandydatach na miano patrona, ksero kartek katalogowych z kartoteki zagadnieniowej na temat w.w. kandydatów |
4. Przeprowadzenie dodatkowych lekcji bibliotecznych dla nauczycieli i uczniów na temat kandydatów na miano patrona |
Zgodnie zpotrzebami nauczycieli |
Scenariusz lekcji o kandydatach na miano patrona gimnazjum, zdjęcia wykonane przez uczniów, harmonogram lekcji bibliotecznych |
5. Udział w posiedzeniach komisji do spraw patrona gimnazjum |
IX - XI |
Sprawozdania z obrad komisji |
6. Zebranie materiałów na temat wybranego patrona (bardziej szczegółowych), i wykonanie dużej wystawy informującej o życiu i twórczości wybranego patrona |
XI - XII |
Zdjęcia, ksero kartekkatalogowych z kartoteki zagadnieniowej dotyczącej patrona |
7. Zakupienie nowych pozycji książkowych o wybranym patronie |
XII |
ksero dowodów wpływu |
8. Sprowadzenie książek z innych bibliotek o nowo wybranym patronie |
XI - XII |
Ksero protokołów wypożyczeń |
9. Przeprowadzenie lekcji pokazowej o patronie dla nauczycieli lub wydrukowanie artykułu o sylwetce patrona naszego gimnazjum w lokalnej prasie |
XI - XII |
Scenariusz lekcji lub ksero artykułu, zdjęcia |
Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli |
Zgodnie z harmonogramem |
|
4. |
Aktywna i systematyczna współpraca z:
1. Poradnią Pedagogiczno-Zawodową w Złotowie |
- udział w spotkaniu pedagoga z Poradni Pedagogiczno-Zawodowej w Złotowie p. Rzemykowskiej z wychowawcami naszego gimnazjum na temat preorientacji zawodowej
- zakup książek potrzebnych do realizacji tego zadania
|
X
XI - XII |
Ksero rachunku, materiały na temat preorientacji zawodowej |
2. Bibliotekami Pedagogiczną i Miejską |
- otrzymanie zestawów bibliograficznych na temat kandydatów na miano patrona
- wypożyczenie książek, publikacji i prasowych potrzebnych czytelnikom, np.; na temat patronagimnazjum
|
IX - X
(patrz: pkt 8)
XI - XII |
(patrz: pkt 8)
protokoły wypożyczeń międzybibliotecznych |
3. Innymi bibliotekami szkolnymi |
Wypożyczanie różnych materiałów na wystawy i konkursy, wymiany doświadczeń i informacji, wspólne imprezy i spotkania, np.: spotkanie z poetami regionalnymi A. i A. Rozenfeld. |
w miarę potrzeb - 2.XI.2000 |
zdjęcia, protokoły wypożyczeń międzybibliotecznych, ksero informacji zamieszczonych w mediach |
4. Muzeum Ziemi Złotowskiej |
- wycieczka teatru dziecięcego do muzeum na wystawę pt.: "Czar dawnej elegancji"
- wypożyczenie eksponatów na wystawy
- wzięcie udziału w Prezentacji Ośrodków Kultury w Powiecie poprzez napisanie scenariusza pantomimy przedstawiającej legendę o złotowskim jeleniu
|
14.IX
w miarę potrzeb |
zdjęcia
protokoły wypożyczeń |
5. Strukturami samorządowymi |
- otwarcie Powiatowego Konkursu Oratorskiego (współtworzonego przez naszą bibliotekę wraz z OPP) przez przedstawiciela Rady Miejskiej
- spotkania z rzecznikiem prasowym Urzędu Miejskiego w celu zdobycia nowych materiałów na temat miasta i regionu oraz wymiana informacji
- spotkania z pracownicami starostwa (dział promocji i informacji) - zapraszanie ich na imprezy biblioteczne (Pasowanie na czytelnika i inne)
|
III
1- 2 razy na semestr, w razie potrzeby telefon |
Protokół konkursu, zdjęcia, ksero informacji z mediów
Protokoły przekazania materiałów |
6. Złotowskim Domem Kultury |
- udział teatru w przeglądzie teatralnym "Pinokio"
- zorganizowanie dla miasta inscenizacji legendy o poznańskich koziołkach
|
III - IV
II - III |
Program przeglądu teatralnego "Pinokio"
Ksero afisza i informacji z mediów, zdjęcia. Regulamin i protokół |
7. Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej |
- zorganizowanie Powiatowego Konkursu Oratorskiego dla Gimnazjów
- zorganizowanie w OPP Dnia Babci i Dziadka
- inscenizacja dla rodziców małych aktorów
- udział w spotkaniach i szkoleniach instruktorów OPP
- inscenizacja dla dzieci w czasie ferii zimowych. Praca w jury konkursu ortograficznego
|
III.22
III
Zgodnie z harmonogramem
II |
Ksero protokołu konkursu. Zdjęcia, scenariusz imprezy informacja z mediów. Harmonogram Rad Pedagogicznych OPP. Zdjęcia |
8. Towarzystwem Przyjaciół Dzieci |
- opieka nad dziećmi w czasie wycieczki do Leszna
- zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla środowiska w czasie ferii zimowych
|
II
II - III |
zdjęcia, ksero zapisu o wycieczce z dziennika
zdjęcie, ksero informacji z mediów |
9. Towarzystwem Przeciwdziałania Alkoholizmowi |
- korekta czasopisma "Zagrożenia"
- wizyta teatru "GZUB" w świetlicy terapeutycznej, wspólna zabawa i inscenizacja legendy
|
raz w miesiącu
II - III |
Ksero stopki redakcyjnej.
Zdjęcia, informacja - podziękowanie przesłane do szkoły |
10. Mediami |
Zaproszenie mediów na wszystkie znaczące imprezy, inscenizacje i uroczystości szkolne:
- spotkanie z poetami
- inscenizacje teatralne
- pasowanie na czytelnika
- Powiatowy Konkurs Oratorski
|
|
Zdjęcia, ksero informacji zamieszczonej w mediach |
11. Innymi szkołami |
- inscenizacja teatrzyku w SzkolePodstawowej w Śmiardowie z okazji Dnia Dziecka
- inscenizacja teatrzyku w SzkolePodstawowej w Zalesiu
|
VI
V |
podziękowanie przesłane ze szkoły w Śmiardowie
podziękowanie przesłane jw. |
12. Ze świetlicą szkolną |
- przeprowadzenie konkursu olimpijskiego wspólnie ze świetlicą szkolną
- wykonanie wystawy o Olimpiadzie w Sydney 2000
- wykonanie przez nauczyciela świetlicy trzech metalowych podpórek do księgozbioru podręcznego
- wykonywanie oprawy graficznej do wystaw i konkursów organizowanych przez świetlicę
- wspólne zorganizowanie Wiosennej Loterii Fantowej
- wspólne zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla środowiska
- wspólne zorganizowanie walentynkowego konkursu "Miłość niejedno ma imię"
- wspólne wykonanie gazetki milenijnej podsumowującej 1000 lat działań ludzkości "Oni zmieniali losy świata..."
- wspólne zorganizowane lekcje ekologii "Dobroczynne działanie pszczoły w Środowisku przyrodniczym" połączone z pokazem i wystawą
|
IX - X
IX - X
XI
wg potrzeb świetlicy
III
II
II
XII - I
XII |
Regulamin konkursu
Zdjęcia
Zdjęcie
Wydruki komputerowe
Zdjęcia
informacja w mediach
Regulamin konkursu, zdjęcia, wiersze dzieci
zdjęcia |
13. Innymi nauczycielami |
- wspólnie ze świetlicą wykonanie scenografii do Konkursu Piosenki Gimnazjalnej organizowanej przez nauczyciela muzyki oraz wydruk dyplomów, certyfikatów, regulaminu i protokołu
- przyjęcie prac dzieci z Koła Historycznego wykonane pod kierunkiem p T. Wójcik i wyeksponowanie ich na wystawach: regionalnej, o patronie i innych
- eksponowanie prac plastycznych wykonanych przez dzieci pod kierunkiem p. J. Jelonka
- wspólnie z nauczycielkami klas pierwszych przygotowanie imprezy Pasowania na czytelnika
- przygotowanie dwu wystaw: 1. książkowej: "Motywy religijne w literaturze i sztuce" z okazji rekolekcji oraz 2. "Przysłowia dotyczące tematyki religijnej", projekcja filmów w czasie rekolekcji oraz zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla klas VI rekolek.
|
XI
cały rok (stała ekspozycja)
jw.
I
V - VI |
Zdjęcia, ksero informacji w mediach
zdjęcia
zdjęcia
IV
VI |
14. Z innymi, np.: sklepami, rzemieślnikami |
- sponsorowanie imprez uczniowskich, np.: fantów do wiosennej loterii
- nieodpłatne przekazy różnych materiałów, np.: reklam z aptek i sklepów
- przyjmowanie darowizn od prywatnych rzemieślników, np.: styropianu
|
V - VI |
Przedstawienie sprawozdania dyrekcji szkoły |
15. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju |
- sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju
- gromadzenie dokumentów poświadczającychdziałania nauczyciela
|
|
|
d y d a k t y c z n
a |
1. |
Udział biblioteki w realizacji ścieżek edukacyjnych |
Wychowanie do życia w społeczeństwie, czyli:
Wychowanie do życia w rodzinie realizowane było poprzez:
- wystawy (rekolekcyjne (III), walentynkową (II))
- imprezę "Decyzja należy do ciebie"
Wychowanie regionalna realizowano poprzez:
1. Ekspozycję stałą wystawy regionalnej dotyczącej województwa wielkopolskiego, Krajny oraz Złotowa
- przeprowadzenie dodatkowych lekcji bibliotecznych o patronie
- zaproszenie na spotkanie pani Marii Jaszczyk, nauczycielkę biologii i pszczelarkę na cykl lekcji ekologicznych, pt.: "Dobroczynna rola pszczoły w środowisku przyrodniczym" - zorganizowanie wspólnie ze świetlicą spotkań dla całej szkoły
- zajęcia w teatru związane z inscenizacją legend regionalnych
- przeprowadzenie konkursu wiedzy pt.: "Czytam pięknie i ze zrozumieniem", w którym wykorzystane będą teksty regionalne
- spotkanie z poetami regionu - A. I. A. Rozenfeld
lekcja biblioteczna - wywiad z młodym poetą regionu A. P. Rozenfeld
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie realizowano poprzez:
1. Wystawy:
- o pisarzach (Konopnicka, Reymont, Mickiewicz, Kochanowski...)
- o wielkich ludziach (Paderewski, ród Działyńskich, zasłużeni w II tysiącleciu)
- "Nasza mała ojczyzna"
- Polscy olimpijczycy - Sydney 2002
2. Konkurs oratorski i olimpijski
3. Spotkania z twórcami regionu
Wychowanie czytelnicze i medialne realizowano poprzez:
Wystawy:
- o kandydatach na miano patrona szkoły
- o pisarzach (Reymont, M. Konopnicka, autorzy ulubionych lektur, Mickiewicz, Kochanowski)
- o zasłużonych dla ludzkości: "Oni zmieniali losy świata"
- o polskich sportowcach
pokonkursowe (walentynkowa, przemówienia z konkursu oratorskiego
Konkursy:
- czytelniczy: "Czytam pięknie i ze zrozumieniem"
- Powiatowy Konkurs Oratorski
- Walentynkowy: "Miłość niejedno ma imię"
- Olimpijski: "Sydney 2000"
Imprezy środowiskowe:
- "Decyzja należy do Ciebie"
- Dzień Babci i Dziadka
- Dzień Matki
- Pasowanie na czytelnika z udziałem zaproszonych gości
Przeprowadzanie dodatkowych lekcji bibliotecznych
Zajęcia z aktywem bibliotecznym - egzamin na stopień znajomości pracy bibliotecznej i wiedzy o książce
Przeprowadzenie zajęć szkoleniowych dla nauczycieli polonistów na temat obsługi programu bibliotecznego MOL - szukanie w katalogach, zapis bibliograficzny
Zajęcia z teatrzykiem "GZUB"
Wychowanie prozdrowotne realizowano poprzez:
- przygotowanie wystawki pt.: "W zdrowym ciele - zdrowy duch"
- wzbogacenie księgozbioru o nowości na temat zdrowia i wychowania fizycznego
- lekcje biblioteczne
Wychowanie filozoficzne realizowano poprzez:
- Wystawy ("Oni zmieniali losy świata", rekolekcyjną)
- Powiatowy Konkurs Oratorski
- Spotkanie z poetami, promocja książki A. Rozenfelda oraz "Decyzja należy do ciebie"
Wychowanie europejskie realizowano poprzez:
- Wystawy ("Zasłużeni w II tysiącleciu", o Paderewskim i Kochanowskim oraz olimpijska i rekolekcyjna)
- Konkurs olimpijski
- Promocję książki A. Rozenfelda
|
III, II
III
Ekspozycja stała
Stale
IX - X
XII
X - VI
IV
XI
IX - X
IX - V
X
XII - I
IX - X
II - III
IV
II
II
IX - X
II - VI
I
V
W miarę potrzeb
II
II
X - VI
IV
II
|
zdjęcia
zdjęcia
zdjęcia, scenariusz lekcji
zdjęcia
zdjęcia
Scenariusz teatralny, zdjęcia
Scenariusz imprezy, zdjęcia
Informacje w mediach
zdjęcia
zdjęcia
zdjęcia
zdjęcia
Regulamin konkursu, ksero dyplomu, protokół
Informacje w mediach, zdjęcia
Zdjęcia, ksero dyplomów, scenariusz imprezy, zdjęcia
Ksero zapisu w dzienniku zajęć
Ksero zapisu w dzienniku zajęć
Sprawozdanie ze szkolenia
Ksero zapisów w dzienniku zajęć teatralnych
Zdjęcie
Ksero dowodów wpływu
Ksero zapisu w dzienniku zajęć |
2. |
Opracowanie programu autorskiego z edukacji czytelniczej i medialnej do realizacji w roku szkolnym 2001 - 2002 w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Złotowie |
- przedstawienie programu na Radzie Pedagogicznej
- umieszczenie programu w zestawie szkolnych programów nauczania, wychowania i opieki
|
|
Ksero protokołu z Rady Pedagogicznej |
3. |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej |
1. Wykonywanie napisów informacyjnych potrzebnych do oznaczania księgozbioru |
|
|
2. Wykonywanie napisów informacyjnych, haseł, notatek bio- i bibliograficznych potrzebnych do wystaw i ekspozycji:
- scenografia lekcji ekologicznej
- wystaw o kandydatach...
- wystawa o patronie
- wystawa o Wł. Reymoncie
- wystawa o M. Konopnickiej
- wystawa o ulubionych autorach
- wystawa o zasłużonych w II tysiącleciu
- wystawa o A. Mickiewiczu
- stała ekspozycja regionalna
- scenografia do gimnazjalnego konkursu piosenki
- scenografia do "Decyzja należy do ciebie"
konkursów:
- czytelniczego
- oratorskiego
- literackiego
|
XII
IX - X
IX
X - XI
IV - V
XII - I
XII - I
XII
I
IV
III
II |
zdjęcia
protokół |
3. Wykonywanie notatek służbowych, planów pracy, zestawień czytelnictwa, i bibliograficznych na zamówienie nauczycieli lub uczniów, sprawozdań, zaproszeń, dyplomów, certyfikatów oraz wszelkiego rodzaju pomocy dydaktycznych koleżankom i kolegom |
W miarę potrzeb |
wydruki komputerowe |
4. Korzystanie z programów komputerowych, płyt kompaktowych i encyklopedii multimedialnych w czasie lekcji bibliotecznych, np.: odtwarzanie muzyki Paderewskiego i ukazanie jego sylwetki z encyklopedii multimedialnej "Muzyka klasyczna" |
|
wydruki komputerowe |
5. Opieka czytelnią multimedialną oraz nad uczniami korzystającymi z komputerów w czasie przerw i poza lekcjami - nauczanie poruszania się w obrębie encyklopedii multimedialnych i korzystania z nich |
|
wydruki komputerowe |
W y c h o w a w c z a |
1. |
Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy |
- analiza programu, refleksja i określenie zadań biblioteki szkolnej i teatru dziecięcego w powiązaniu z analizowanym programem
|
IX - X |
Ksero planu pracy biblioteki i teatrzyku |
2. |
Andragogika |
- pogadanka dla rodziców na temat pozytywnego wpływu zabawy w teatr, który uczy, bawi i rozwija osobowość dziecka
- program "Decyzja należy do ciebie" przeprowadzany z udziałem całych rodzin
|
II
II |
|
3. |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy |
- Urządzenia Dnia Babci i Dziadka dla środowiska w czasie ferii zimowych
- Przyjęcie dla mam z okazji ich święta
- Zajęcia z dziećmi w ramach teatrzyku dziecięcego
- wzbudzanie szacunku dla dorobku kulturalnego Polski, języka ojczystego
- kształcenie kultury osobistej
- kształcenie samodzielności i współżycia w grupie
- rozwijanie osobowości dziecka (zachowań asertywnych, otwartości, optymizmu)
- wyrabianie nawyku korzystania z dóbr kultury (teatru, literatura, sztuka)
- Spotkania poetyckie z dziećmi piszącymi wiersze
- Spotkanie dzieci piszących wiersze z młodym poetą
- umożliwienie rozwoju własnych zainteresowań
- kształcenie umiejętności wzajemnej tolerancji
- kształcenie kultury osobistej
- Zajęcia z dziećmi z aktywu bibliotecznego
- wzbudzanie szacunku do pracy
- wzbudzanie szacunku dla dorobku kulturalnego ludzkości
- Prowadzenie lekcji bibliotecznych
- kształcenie kultury osobistej
- wzbudzanie szacunku dla dorobku ludzkości
- kształcenie współżycia w zespole
- Wystawki o pisarzach i ich twórczości
- wzbudzanie szacunku dla osiągnięć ludzkości
- rozwijanie zainteresowań
- Konkursy, imprezy
- wzbudzanie ambicji
- rozwijanie zainteresowań
- kształcenie umiejętności współżycie w zespole
- Lekcje o patronie
- wzbudzanie szacunku dla małej i dużej ojczyzny
- rozwijanie zainteresowań
- kształcenie kultury osobistej
- wzbudzanie przynależności do zespołu szkolnego
- wzbudzanie odpowiedzialności za szkołę
- Spotkania z twórcami regionu
- wzbudzanie patriotyzmu regionalnego
- uświadamianie przynależności do małej ojczyzny
|
II
V
X - VI
XI -XII
2 XI
Praca ciągła
wg harmonogramu
wg harmonogramu
wg planu pracy
wg planu pracy
wg harmonogramu
wg potrzeb |
|
O s o b i s t a |
1. |
Wstępna ocena własnych umiejętności |
- Określenie formuły oceny, autorefleksja
|
VIII - IX |
|
2. |
Obserwacja i analiza potrzeb czytelniczych |
- zbieranie informacji, natychmiastowe reagowanie na potrzeby czytelnicze uczniów i nauczycieli, np.: sprowadzenie książek potrzebnych do pracy nad wyborem patrona gimnazjum z innych bibliotek albo zakup książek potrzebnych do preorientacji zawodowej czy nowości czytelniczej "Hary Potter"
- udział w pracach komisji do spraw patrona
|
Stale
XI - XII
IX - X
IX |
|
3. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu |
- uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych pzez WOM
- uczestniczenie w szkoleniach na Radach Pedagogicznych
- uczestniczenie w pracy zespołu wychowawczego
- uczestniczenie w pracy komisji socjalnej przy podziale darów przed świętami
- udział w szkoleniu dotyczącym posługiwania się projektorem multimedialnym
|
wg harmonogramu
wg harmonogramu
wg harmonogramu
w miarę możliwości |
|
4. |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań |
- udział w sesjach metodycznych, naukowych, dyskusjach
- doskonalenia warsztatu pracy:
- wymyślenie sposobu oznaczania kart nauczycielskich (połączenie cyfr i liter, np.: 1A - Adamczyk Bożena, 2 A - Augustyn Wanda itd.)
- zastosowanie kolorów i ich odcieni w kartotece zagadnieniowej, co ułatwia wyszukiwanie informacji
- doskonalenie w pracy z komputerem
|
w miarę możliwości
IX
XII
Stale |
|
5. |
Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja |
- przygotowanie materiałów szkoleniowych dla polonistów na temat programu bibliotecznego MOL
- publikacja artykułu o Ziemi Złotowskiej
- opublikowanie własnych scenariuszy teatralnych
- prezentacja encyklopedii multimedialnych na uroczystym otwarciu czytelni multimedialnej
- publikacja notatki prasowej o uroczystym otwarciu czytelni multimedialnej w biuletynie WOM - Piła
- próby publikacji w Internecie na stronie: www.profesor.pl
|
II
XI
III
20.02
IV |
|
6. |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych |
- udział w zajęciach warsztatowych
- zbieranie i gromadzenie informacji, dowodów, autorefleksja
|
|
|