Katalog

Bogumiła Czajka
Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela bibliotekarza.

- n +

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela: mgr Bogumiły Czesławy Czajki
Adres zamieszkania: Złotów ul. Szkolna 18/15
Nazwa szkoły, w której odbywa się staż: Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotowie
Zajmowane stanowisko: nauczyciel - bibliotekarz (oraz 3 h tygodniowo: instruktor teatru dziecięcego)
Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany.
Staż pedagogiczny: 24 lata
Wykształcenie: studia magisterskie (WSP w Opolu - Filologia polska), studia podyplomowe (UMK w Toruniu), kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa (WOM w Pile), warsztaty pomiaru dydaktycznego, kultury żywego słowa, "Słoneczna biblioteka".
Data rozpoczęcia stażu: 1. 09. 2000
Okres odbywania stażu: 9 miesięcy
Data zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego: 15.10.2000

Strefa rozwoju zawodowego Lp. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
O
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
a
1. Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącychawansu zawodowego VIII - IX Poprawnie sformułowanywniosek o rozpoczęciestażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju
2. Poznawanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły Analiza dokumentacji statutu, programu rozwoju szkoły, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Udział w pracach komisji do spraw patrona IX -X Wnioski do planu pracy biblioteki i planu zajęć teatru dziecięcego
3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań 1. Przygotowanie materiałów (książek, notatek,wydruków komputerowych, zdjęć, ksero) dotyczących kandydatów na miana patrona IX - X Ksero protokołów,sprawozdań, zdjęcia.
2. Nawiązanie współpracy z innymi bibliotekami wcelu przygotowania zestawów bibliograficznych na temat książek dotyczących naszych kandydatów na miano patrona a znajdujących sięw innych bibliotekach IX Ksero protokołów wypożyczeń międzybibliotecznych
3. Wykonanie wystawek na temat kandydatów namiano patrona, teczki dotyczącej kandydatów oraz kartoteki na ich temat IX - X Zdjęcia trzech wystawek o kandydatach na miano patrona, ksero kartek katalogowych z kartoteki zagadnieniowej na temat w.w. kandydatów
4. Przeprowadzenie dodatkowych lekcji bibliotecznych dla nauczycieli i uczniów na temat kandydatów na miano patrona Zgodnie zpotrzebami nauczycieli Scenariusz lekcji o kandydatach na miano patrona gimnazjum, zdjęcia wykonane przez uczniów, harmonogram lekcji bibliotecznych
5. Udział w posiedzeniach komisji do spraw patrona gimnazjum IX - XI Sprawozdania z obrad komisji
6. Zebranie materiałów na temat wybranego patrona (bardziej szczegółowych), i wykonanie dużej wystawy informującej o życiu i twórczości wybranego patrona XI - XII Zdjęcia, ksero kartekkatalogowych z kartoteki zagadnieniowej dotyczącej patrona
7. Zakupienie nowych pozycji książkowych o wybranym patronie XII ksero dowodów wpływu
8. Sprowadzenie książek z innych bibliotek o nowo wybranym patronie XI - XII Ksero protokołów wypożyczeń
9. Przeprowadzenie lekcji pokazowej o patronie dla nauczycieli lub wydrukowanie artykułu o sylwetce patrona naszego gimnazjum w lokalnej prasie XI - XII Scenariusz lekcji lub ksero artykułu, zdjęcia
Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli Zgodnie z harmonogramem  
4. Aktywna i systematyczna współpraca z:
1. Poradnią Pedagogiczno-Zawodową w Złotowie
  • udział w spotkaniu pedagoga z Poradni Pedagogiczno-Zawodowej w Złotowie p. Rzemykowskiej z wychowawcami naszego gimnazjum na temat preorientacji zawodowej
  • zakup książek potrzebnych do realizacji tego zadania
X





XI - XII
Ksero rachunku, materiały na temat preorientacji zawodowej
2. Bibliotekami Pedagogiczną i Miejską
  • otrzymanie zestawów bibliograficznych na temat kandydatów na miano patrona
  • wypożyczenie książek, publikacji i prasowych potrzebnych czytelnikom, np.; na temat patronagimnazjum
IX - X
(patrz: pkt 8)

XI - XII
(patrz: pkt 8)


protokoły wypożyczeń międzybibliotecznych
3. Innymi bibliotekami szkolnymi Wypożyczanie różnych materiałów na wystawy i konkursy, wymiany doświadczeń i informacji, wspólne imprezy i spotkania, np.: spotkanie z poetami regionalnymi A. i A. Rozenfeld. w miarę potrzeb - 2.XI.2000 zdjęcia, protokoły wypożyczeń międzybibliotecznych, ksero informacji zamieszczonych w mediach
4. Muzeum Ziemi Złotowskiej
  • wycieczka teatru dziecięcego do muzeum na wystawę pt.: "Czar dawnej elegancji"
  • wypożyczenie eksponatów na wystawy
  • wzięcie udziału w Prezentacji Ośrodków Kultury w Powiecie poprzez napisanie scenariusza pantomimy przedstawiającej legendę o złotowskim jeleniu
14.IX


w miarę potrzeb
zdjęcia


protokoły wypożyczeń
5. Strukturami samorządowymi
  • otwarcie Powiatowego Konkursu Oratorskiego (współtworzonego przez naszą bibliotekę wraz z OPP) przez przedstawiciela Rady Miejskiej
  • spotkania z rzecznikiem prasowym Urzędu Miejskiego w celu zdobycia nowych materiałów na temat miasta i regionu oraz wymiana informacji
  • spotkania z pracownicami starostwa (dział promocji i informacji) - zapraszanie ich na imprezy biblioteczne (Pasowanie na czytelnika i inne)
III




1- 2 razy na semestr, w razie potrzeby telefon
Protokół konkursu, zdjęcia, ksero informacji z mediów


Protokoły przekazania materiałów
6. Złotowskim Domem Kultury
  • udział teatru w przeglądzie teatralnym "Pinokio"
  • zorganizowanie dla miasta inscenizacji legendy o poznańskich koziołkach
III - IV

II - III
Program przeglądu teatralnego "Pinokio"
Ksero afisza i informacji z mediów, zdjęcia. Regulamin i protokół
7. Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej
  • zorganizowanie Powiatowego Konkursu Oratorskiego dla Gimnazjów
  • zorganizowanie w OPP Dnia Babci i Dziadka
  • inscenizacja dla rodziców małych aktorów
  • udział w spotkaniach i szkoleniach instruktorów OPP
  • inscenizacja dla dzieci w czasie ferii zimowych. Praca w jury konkursu ortograficznego
III.22


III

Zgodnie z harmonogramem
II
Ksero protokołu konkursu. Zdjęcia, scenariusz imprezy informacja z mediów. Harmonogram Rad Pedagogicznych OPP. Zdjęcia
8. Towarzystwem Przyjaciół Dzieci
  • opieka nad dziećmi w czasie wycieczki do Leszna
  • zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla środowiska w czasie ferii zimowych
II

II - III
zdjęcia, ksero zapisu o wycieczce z dziennika
zdjęcie, ksero informacji z mediów
9. Towarzystwem Przeciwdziałania Alkoholizmowi
  • korekta czasopisma "Zagrożenia"
  • wizyta teatru "GZUB" w świetlicy terapeutycznej, wspólna zabawa i inscenizacja legendy
raz w miesiącu
II - III
Ksero stopki redakcyjnej.
Zdjęcia, informacja - podziękowanie przesłane do szkoły
10. Mediami Zaproszenie mediów na wszystkie znaczące imprezy, inscenizacje i uroczystości szkolne:
  • spotkanie z poetami
  • inscenizacje teatralne
  • pasowanie na czytelnika
  • Powiatowy Konkurs Oratorski
  Zdjęcia, ksero informacji zamieszczonej w mediach
11. Innymi szkołami
  • inscenizacja teatrzyku w SzkolePodstawowej w Śmiardowie z okazji Dnia Dziecka
  • inscenizacja teatrzyku w SzkolePodstawowej w Zalesiu
VI


V
podziękowanie przesłane ze szkoły w Śmiardowie

podziękowanie przesłane jw.
12. Ze świetlicą szkolną
  • przeprowadzenie konkursu olimpijskiego wspólnie ze świetlicą szkolną
  • wykonanie wystawy o Olimpiadzie w Sydney 2000
  • wykonanie przez nauczyciela świetlicy trzech metalowych podpórek do księgozbioru podręcznego
  • wykonywanie oprawy graficznej do wystaw i konkursów organizowanych przez świetlicę
  • wspólne zorganizowanie Wiosennej Loterii Fantowej
  • wspólne zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla środowiska
  • wspólne zorganizowanie walentynkowego konkursu "Miłość niejedno ma imię"
  • wspólne wykonanie gazetki milenijnej podsumowującej 1000 lat działań ludzkości "Oni zmieniali losy świata..."
  • wspólne zorganizowane lekcje ekologii "Dobroczynne działanie pszczoły w Środowisku przyrodniczym" połączone z pokazem i wystawą
IX - X


IX - X

XI

wg potrzeb świetlicy

III

II


II


XII - I



XII
Regulamin konkursu


Zdjęcia

Zdjęcie

Wydruki komputerowe


Zdjęcia

informacja w mediach

Regulamin konkursu, zdjęcia, wiersze dzieci





zdjęcia
13. Innymi nauczycielami
  • wspólnie ze świetlicą wykonanie scenografii do Konkursu Piosenki Gimnazjalnej organizowanej przez nauczyciela muzyki oraz wydruk dyplomów, certyfikatów, regulaminu i protokołu
  • przyjęcie prac dzieci z Koła Historycznego wykonane pod kierunkiem p T. Wójcik i wyeksponowanie ich na wystawach: regionalnej, o patronie i innych
  • eksponowanie prac plastycznych wykonanych przez dzieci pod kierunkiem p. J. Jelonka
  • wspólnie z nauczycielkami klas pierwszych przygotowanie imprezy Pasowania na czytelnika
  • przygotowanie dwu wystaw: 1. książkowej: "Motywy religijne w literaturze i sztuce" z okazji rekolekcji oraz 2. "Przysłowia dotyczące tematyki religijnej", projekcja filmów w czasie rekolekcji oraz zorganizowanie programu "Decyzja należy do ciebie" dla klas VI rekolek.
XI





cały rok (stała ekspozycja)


jw.


I


V - VI
Zdjęcia, ksero informacji w mediach





zdjęcia



zdjęcia


IV


VI
14. Z innymi, np.: sklepami, rzemieślnikami
  • sponsorowanie imprez uczniowskich, np.: fantów do wiosennej loterii
  • nieodpłatne przekazy różnych materiałów, np.: reklam z aptek i sklepów
  • przyjmowanie darowizn od prywatnych rzemieślników, np.: styropianu

V - VI Przedstawienie sprawozdania dyrekcji szkoły
15. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
  • sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju
  • gromadzenie dokumentów poświadczającychdziałania nauczyciela
   
d
y
d
a
k
t
y
c
z
n
a
1. Udział biblioteki w realizacji ścieżek edukacyjnych

Wychowanie do życia w społeczeństwie, czyli:

Wychowanie do życia w rodzinie realizowane było poprzez:

  1. wystawy (rekolekcyjne (III), walentynkową (II))
  2. imprezę "Decyzja należy do ciebie"

Wychowanie regionalna realizowano poprzez:

1. Ekspozycję stałą wystawy regionalnej dotyczącej województwa wielkopolskiego, Krajny oraz Złotowa

  • przeprowadzenie dodatkowych lekcji bibliotecznych o patronie
  • zaproszenie na spotkanie pani Marii Jaszczyk, nauczycielkę biologii i pszczelarkę na cykl lekcji ekologicznych, pt.: "Dobroczynna rola pszczoły w środowisku przyrodniczym" - zorganizowanie wspólnie ze świetlicą spotkań dla całej szkoły
  • zajęcia w teatru związane z inscenizacją legend regionalnych
  • przeprowadzenie konkursu wiedzy pt.: "Czytam pięknie i ze zrozumieniem", w którym wykorzystane będą teksty regionalne
  • spotkanie z poetami regionu - A. I. A. Rozenfeld
  • lekcja biblioteczna - wywiad z młodym poetą regionu A. P. Rozenfeld

Wychowanie patriotyczne i obywatelskie realizowano poprzez:

1. Wystawy:

  • o pisarzach (Konopnicka, Reymont, Mickiewicz, Kochanowski...)
  • o wielkich ludziach (Paderewski, ród Działyńskich, zasłużeni w II tysiącleciu)
    • "Nasza mała ojczyzna"
    • Polscy olimpijczycy - Sydney 2002
2. Konkurs oratorski i olimpijski
3. Spotkania z twórcami regionu

Wychowanie czytelnicze i medialne realizowano poprzez:

Wystawy:

  • o kandydatach na miano patrona szkoły
  • o pisarzach (Reymont, M. Konopnicka, autorzy ulubionych lektur, Mickiewicz, Kochanowski)
  • o zasłużonych dla ludzkości: "Oni zmieniali losy świata"
  • o polskich sportowcach
  • pokonkursowe (walentynkowa, przemówienia z konkursu oratorskiego

Konkursy:

  • czytelniczy: "Czytam pięknie i ze zrozumieniem"
  • Powiatowy Konkurs Oratorski
  • Walentynkowy: "Miłość niejedno ma imię"
  • Olimpijski: "Sydney 2000"

Imprezy środowiskowe:

  • "Decyzja należy do Ciebie"
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Dzień Matki
  • Pasowanie na czytelnika z udziałem zaproszonych gości

Przeprowadzanie dodatkowych lekcji bibliotecznych

Zajęcia z aktywem bibliotecznym - egzamin na stopień znajomości pracy bibliotecznej i wiedzy o książce

Przeprowadzenie zajęć szkoleniowych dla nauczycieli polonistów na temat obsługi programu bibliotecznego MOL - szukanie w katalogach, zapis bibliograficzny

Zajęcia z teatrzykiem "GZUB"

Wychowanie prozdrowotne realizowano poprzez:

  • przygotowanie wystawki pt.: "W zdrowym ciele - zdrowy duch"
  • wzbogacenie księgozbioru o nowości na temat zdrowia i wychowania fizycznego
  • lekcje biblioteczne

Wychowanie filozoficzne realizowano poprzez:

  1. Wystawy ("Oni zmieniali losy świata", rekolekcyjną)
  2. Powiatowy Konkurs Oratorski
  3. Spotkanie z poetami, promocja książki A. Rozenfelda oraz "Decyzja należy do ciebie"

Wychowanie europejskie realizowano poprzez:

  1. Wystawy ("Zasłużeni w II tysiącleciu", o Paderewskim i Kochanowskim oraz olimpijska i rekolekcyjna)
  2. Konkurs olimpijski
  3. Promocję książki A. Rozenfelda






III, II

III




Ekspozycja stała
Stale


IX - X

XII






X - VI

IV



XI








IX - X

IX - V

X
XII - I

IX - X
II - III
IV





II
II


IX - X

II - VI





I

V
W miarę potrzeb
II



II
X - VI
IV
II






zdjęcia

zdjęcia




zdjęcia, scenariusz lekcji



zdjęcia

zdjęcia






Scenariusz teatralny, zdjęcia

Scenariusz imprezy, zdjęcia



Informacje w mediach























zdjęcia
zdjęcia


zdjęcia

zdjęcia




Regulamin konkursu, ksero dyplomu, protokół







Informacje w mediach, zdjęcia


Zdjęcia, ksero dyplomów, scenariusz imprezy, zdjęcia

Ksero zapisu w dzienniku zajęć



Ksero zapisu w dzienniku zajęć



Sprawozdanie ze szkolenia



Ksero zapisów w dzienniku zajęć teatralnych




Zdjęcie

Ksero dowodów wpływu

Ksero zapisu w dzienniku zajęć
2. Opracowanie programu autorskiego z edukacji czytelniczej i medialnej do realizacji w roku szkolnym 2001 - 2002 w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Złotowie
  • przedstawienie programu na Radzie Pedagogicznej
  • umieszczenie programu w zestawie szkolnych programów nauczania, wychowania i opieki
  Ksero protokołu z Rady Pedagogicznej
3. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej 1. Wykonywanie napisów informacyjnych potrzebnych do oznaczania księgozbioru    
2. Wykonywanie napisów informacyjnych, haseł, notatek bio- i bibliograficznych potrzebnych do wystaw i ekspozycji:
  • scenografia lekcji ekologicznej
  • wystaw o kandydatach...
  • wystawa o patronie
  • wystawa o Wł. Reymoncie
  • wystawa o M. Konopnickiej
  • wystawa o ulubionych autorach
  • wystawa o zasłużonych w II tysiącleciu
  • wystawa o A. Mickiewiczu
  • stała ekspozycja regionalna
  • scenografia do gimnazjalnego konkursu piosenki
  • scenografia do "Decyzja należy do ciebie"
konkursów:
  • czytelniczego
  • oratorskiego
  • literackiego




XII
IX - X
IX
X - XI
IV - V
XII - I
XII - I
XII
I
IV

III


II


zdjęcia















protokół
3. Wykonywanie notatek służbowych, planów pracy, zestawień czytelnictwa, i bibliograficznych na zamówienie nauczycieli lub uczniów, sprawozdań, zaproszeń, dyplomów, certyfikatów oraz wszelkiego rodzaju pomocy dydaktycznych koleżankom i kolegom W miarę potrzeb wydruki komputerowe
4. Korzystanie z programów komputerowych, płyt kompaktowych i encyklopedii multimedialnych w czasie lekcji bibliotecznych, np.: odtwarzanie muzyki Paderewskiego i ukazanie jego sylwetki z encyklopedii multimedialnej "Muzyka klasyczna"   wydruki komputerowe
5. Opieka czytelnią multimedialną oraz nad uczniami korzystającymi z komputerów w czasie przerw i poza lekcjami - nauczanie poruszania się w obrębie encyklopedii multimedialnych i korzystania z nich   wydruki komputerowe
W
y
c
h
o
w
a
w
c
z
a
1. Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań nauczyciela wychowawcy
  • analiza programu, refleksja i określenie zadań biblioteki szkolnej i teatru dziecięcego w powiązaniu z analizowanym programem
IX - X Ksero planu pracy biblioteki i teatrzyku
2. Andragogika
  • pogadanka dla rodziców na temat pozytywnego wpływu zabawy w teatr, który uczy, bawi i rozwija osobowość dziecka
  • program "Decyzja należy do ciebie" przeprowadzany z udziałem całych rodzin
II



II
 
3. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy
  • Urządzenia Dnia Babci i Dziadka dla środowiska w czasie ferii zimowych
  • Przyjęcie dla mam z okazji ich święta
  • Zajęcia z dziećmi w ramach teatrzyku dziecięcego
    • wzbudzanie szacunku dla dorobku kulturalnego Polski, języka ojczystego
    • kształcenie kultury osobistej
    • kształcenie samodzielności i współżycia w grupie
    • rozwijanie osobowości dziecka (zachowań asertywnych, otwartości, optymizmu)
    • wyrabianie nawyku korzystania z dóbr kultury (teatru, literatura, sztuka)
  • Spotkania poetyckie z dziećmi piszącymi wiersze
  • Spotkanie dzieci piszących wiersze z młodym poetą
    • umożliwienie rozwoju własnych zainteresowań
    • kształcenie umiejętności wzajemnej tolerancji
    • kształcenie kultury osobistej
  • Zajęcia z dziećmi z aktywu bibliotecznego
    • wzbudzanie szacunku do pracy
    • wzbudzanie szacunku dla dorobku kulturalnego ludzkości
  • Prowadzenie lekcji bibliotecznych
    • kształcenie kultury osobistej
    • wzbudzanie szacunku dla dorobku ludzkości
    • kształcenie współżycia w zespole
  • Wystawki o pisarzach i ich twórczości
    • wzbudzanie szacunku dla osiągnięć ludzkości
    • rozwijanie zainteresowań
  • Konkursy, imprezy
    • wzbudzanie ambicji
    • rozwijanie zainteresowań
    • kształcenie umiejętności współżycie w zespole
  • Lekcje o patronie
    • wzbudzanie szacunku dla małej i dużej ojczyzny
    • rozwijanie zainteresowań
    • kształcenie kultury osobistej
    • wzbudzanie przynależności do zespołu szkolnego
    • wzbudzanie odpowiedzialności za szkołę
  • Spotkania z twórcami regionu
    • wzbudzanie patriotyzmu regionalnego
    • uświadamianie przynależności do małej ojczyzny
II

V
X - VI














XI -XII

2 XI




Praca ciągła


wg harmonogramu




wg harmonogramu





wg planu pracy




wg planu pracy





wg harmonogramu









wg potrzeb
 
O
s
o
b
i
s
t
a
1. Wstępna ocena własnych umiejętności
  • Określenie formuły oceny, autorefleksja
VIII - IX  
2. Obserwacja i analiza potrzeb czytelniczych
  • zbieranie informacji, natychmiastowe reagowanie na potrzeby czytelnicze uczniów i nauczycieli, np.: sprowadzenie książek potrzebnych do pracy nad wyborem patrona gimnazjum z innych bibliotek albo zakup książek potrzebnych do preorientacji zawodowej czy nowości czytelniczej "Hary Potter"
  • udział w pracach komisji do spraw patrona
Stale



XI - XII

IX - X

IX
 
3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu
  • uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych pzez WOM
  • uczestniczenie w szkoleniach na Radach Pedagogicznych
  • uczestniczenie w pracy zespołu wychowawczego
  • uczestniczenie w pracy komisji socjalnej przy podziale darów przed świętami
  • udział w szkoleniu dotyczącym posługiwania się projektorem multimedialnym
wg harmonogramu


wg harmonogramu

wg harmonogramu



w miarę możliwości
 
4. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań
  • udział w sesjach metodycznych, naukowych, dyskusjach
  • doskonalenia warsztatu pracy:
    • wymyślenie sposobu oznaczania kart nauczycielskich (połączenie cyfr i liter, np.: 1A - Adamczyk Bożena, 2 A - Augustyn Wanda itd.)
    • zastosowanie kolorów i ich odcieni w kartotece zagadnieniowej, co ułatwia wyszukiwanie informacji
  • doskonalenie w pracy z komputerem
w miarę możliwości


IX




XII



Stale
 
5. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, ich promocja
  • przygotowanie materiałów szkoleniowych dla polonistów na temat programu bibliotecznego MOL
  • publikacja artykułu o Ziemi Złotowskiej
  • opublikowanie własnych scenariuszy teatralnych
  • prezentacja encyklopedii multimedialnych na uroczystym otwarciu czytelni multimedialnej
  • publikacja notatki prasowej o uroczystym otwarciu czytelni multimedialnej w biuletynie WOM - Piła
  • próby publikacji w Internecie na stronie: www.profesor.pl
II


XI
III

20.02


IV
 
6. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych
  • udział w zajęciach warsztatowych
  • zbieranie i gromadzenie informacji, dowodów, autorefleksja
   

Opracowanie: Bogumiła Czajka

Wyświetleń: 4788


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.