Katalog

Bogumiła Czajka
Język polski, Plany metodyczne

Program realizacji ścieżki "Edukacja czytelnicza i medialna" (gimnazjum, kl. I).

- n +

Program realizacji ścieżki "Edukacja czytelnicza i medialna" gimnazjum klasa I

Program realizacji ścieżki "Edukacja czytelnicza i medialna" gimnazjum klasa I

Czas realizacji Szczegółowe cele kształcenia i wychowania Tematyka zajęć Pomoce dydaktyczne Odpowiedzialni Osiągnięcia ucznia - uczeń potrafi
IX - X
  • Uświadomienie istoty mediów
Uwaga: konspekt lekcji dotyczącej uświadomienia istoty i roli mediów (autorstwa B. Czajki) znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć
Zasady działania procesu komunikacji "Biblioteka w Szkole", słowniki j. polskiego, foliograf: schemat procesu komunikacyjnego, układanki wyrazowe, wystawka narzędzi medialnych nauczyciele j. polskiego lub bibliotekarze
  • odszukać hasło "media" w słowniku
  • czytać tekst ze zrozumieniem
  • wybrać właściwe miejsce dla każdego elementu w procesie komunikacji
  • zanalizować definicję "media"
  • rozróżnić definicję haseł "massmedia" i "multimedia" oraz "informacja" a "komunikat"
I - II
  • Przygotowanie do posługiwania się narzędziami mediów
  • Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa w związku z globalizacją kultury masowej
  • Przygotowanie odbiorców do świadomego i krytycznego odbioru mediów
Jesteśmy twórcami. - zdobywanie i wytwarzanie materiałów na wystawę

Uwaga: Konspekt lekcji na temat "Jesteśmy twórcami" znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć.
  • Wystawa narzędzi medialnych
  • Zbiory nazw mediów i komunikatów
nauczyciele j. polskiego, nauczyciele bibliotekarze, inni nauczyciele (w miarę potrzeb i chęci)
  • Zastosować narzędzia mediów
  • Zaprezentować działania mediów
  • Stworzyć słownik wyrazów i wyrażeń medialnych
Jesteśmy twórcami. - zdobywanie i wytwarzanie materiałów na wystawę

Uwaga: Konspekt lekcji na temat "Jesteśmy twórcami" znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć.
  • Wystawa narzędzi medialnych
  • Zbiory nazw mediów i komunikatów
nauczyciele j. polskiego, nauczyciele bibliotekarze, inni nauczyciele (w miarę potrzeb i chęci)
  • Zastosować narzędzia mediów
  • Zaprezentować działania mediów
  • Stworzyć słownik wyrazów i wyrażeń medialnych
Co wiesz o swoim regionie? - tworzenie kartoteki przed likwidacją wystawy
  • Komputer z oprogramowaniem "MOL"
  • Wzory opisów bibliograficznych
n-le bibliotekarze
  • Wykonać opis bibliograficzny
  • Obsłużyć program "MOL" w komputerze
III
  • Przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru mediów
  • Przygotowanie do posługiwania się narzędziami mediów
"Pan Tadeusz" jako dzieło literackie, filmowe i plastyczne
  • Komputer z programem "Pan Tadeusz"
  • Film A. Wajdy "Pan Tadeusz"
  • Poemat A. Mickiewicza
  • Wideo
  • Drukarka
  • Internet
  • Wystawa biblioteczna na temat "Pan Tadeusz" i jego twórców
  • N-le bibliotekarze
  • N-le j. polskiego
  • N-le informatyki
  • N-le plastyki
  • N-le zajęć technicznych
  • obsłużyć program w komputerze wydrukować ilustracje różnych mistrzów do książki A. Mickiewicza (Andrioli, Kossak, Szancer)
  • odróżnić dzieło epickie od adaptacji filmowej
  • wykonać napisy w programie graficznym do wystawki
  • zaprojektować i wykonać wystawkę o "Panu Tadeuszu"i jego twórcach
  • przeczytać tekst poetycki XIX wieku ze zrozumieniem
IV Kształtowanie postawy szacunku dla twórców regionu Spotkanie z twórcami regionu (pisarz, malarz lub rzeźbiarz)
  • prasa
  • dyktafon, magnetofon lub kamera video
  • wystawa o życiu i twórczości regionalnego twórcy
  • regionalna TV "Astra"
  • n-le bibliotekarze
  • n-le j. polskiego
  • przeprowadzić wywiad ze znaną osobą
  • zaplanować i wykonać wystawkę o życiu i twórczości działacza regionu
  • wykonać zdjęcia w czasie spotkania
V - VI
  • kształtowanie postawy szacunku dla dziedzictwa polskiego w związku z globalizacją kultury masowej
  • przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru mediów
  • kształtowanie postawy szacunku dla szkoły i jej patrona
Praca z nowo wybranym patronem gimnazjum, pt.: "Poświęćmy trochę czasu Janowi z Czarnolasu". Konkursy związane z Janem Kochanowskim:
  • literacki - (na najlepszą recenzję któregoś z dzieł patrona)
  • recytatorski
  • plastyczny
  • wiedzowy ("Co wiesz o patronie gimnazjum?")
Finał konkursów w czasie Święta Szkoły
  • komputer + encyklopedia multimedialna
  • wystaw o życiu i twórczości J. Kochanowskiego - ekspozycja stała
  • kartoteka dotycząca patrona gimnazjum
  • wystawa książek o patronie i jego dzieł
  • komputer z programem graficznym
  • scenografia do obchodów Święta Szkoły
  • scenariusz imprezy
  • nagranie imprezy
  • zdjęcia fotograficzne
  • n-le odpowiedzialni za program obchodów Swięta Szkoły
  • n-le wychowawcy
  • n-le muzyki
  • n-le plastyki
  • n-le bibliotekarze
  • oraz inni (w miarę potrzeb)
  • przeczytać tekst ze zrozumieniem
  • odnależć hasło w encyklopedii
  • opowiedzieć o życiu i twórczości patrona
  • wymienić dzieła patrona
  • odszukać w katalogu i w kartotece odpowiedniąe informacje o patronie
  • wykonwć projekt scenografii kostiumów
  • obsłużyć komputer (wykonać napisy do scenografii)
  • nagrac różne efekty dźwiękowe potrzebne do
  • nagrać inscenizację na video
  • zredagować odpowiednie przemówienie
  • przygotować i przeprowadzić konferansjerkę w czasie Święta Szkoły
  • zaprojektować i wykonać zaproszenia
XI - XII
  • Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa w związku z globalizacją kultury masowej
  • Przygotowanie odbiorców do świadomego i krytycznego odbioru mediów
  • Kształtowanie postawy szacunku dla szkoły i jej patrona
Poznajmy się bliżej - praca z nowo wybranym patronem gimnazjum
  • komputer + encyklopedia multimedialna
  • wystawa o życiu i twórczości nowo wybranego patrona gimnazjum - ekspozycja stała w bibliotece szkolnej
  • kartoteka dotycząca patrona gimnazjum
  • wystawa książek o patronie i napisanych przez patrona
  • Wszyscy n-le wychowawcy
  • N-le biblioteki
  • Przeczytać tekst ze zrozumieniem
  • Odnaleźć hasło w encyklopedii multimedialnej
  • Opowiedzieć o życiu i twórczości patrona gimnazjum
  • Wymienić dzieła patrona
  • Odszukać w katalogu i w kartotece odpowiednią kartkę książki
Co wiesz o patronie swojej szkoły? - coroczny konkurs wiedzy o patronie (finał na Święcie Szkoły)
  • encyklopedia multimedialna
  • książki o patronie
  • dzieła patrona
  • N-le wychowawcy
  • N-le historii
  • N-le biblioteki
  • Inni n-le w miarę potrzeb
  • Wyszukać hasło w encyklopedii
  • Opowiedzieć o życiu i twórczości patrona
  • Czytać ze zrozumieniem teksty literackie i historyczne dotyczące patrona
  • Wymienić dzieła patrona
  • Ocenić działalność patrona - określić jego zasługi dla ludzkości
  • Wymienić cechy patrona na których warto się wzorować

Opracowanie: Bogumiła Czajka

Wyświetleń: 2001


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.