Czas realizacji |
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania |
Tematyka zajęć |
Pomoce dydaktyczne |
Odpowiedzialni |
Osiągnięcia ucznia - uczeń potrafi |
IX - X |
- Uświadomienie istoty mediów
Uwaga: konspekt lekcji dotyczącej uświadomienia istoty i roli mediów (autorstwa B. Czajki) znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć |
Zasady działania procesu komunikacji |
"Biblioteka w Szkole", słowniki j. polskiego, foliograf: schemat procesu komunikacyjnego, układanki wyrazowe, wystawka narzędzi medialnych |
nauczyciele j. polskiego lub bibliotekarze |
- odszukać hasło "media" w słowniku
- czytać tekst ze zrozumieniem
- wybrać właściwe miejsce dla każdego elementu w procesie komunikacji
- zanalizować definicję "media"
- rozróżnić definicję haseł "massmedia" i "multimedia" oraz "informacja" a "komunikat"
|
I - II |
- Przygotowanie do posługiwania się narzędziami mediów
- Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa w związku z globalizacją kultury masowej
- Przygotowanie odbiorców do świadomego i krytycznego odbioru mediów
|
Jesteśmy twórcami. - zdobywanie i wytwarzanie materiałów na wystawę
Uwaga: Konspekt lekcji na temat "Jesteśmy twórcami" znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć. |
- Wystawa narzędzi medialnych
- Zbiory nazw mediów i komunikatów
|
nauczyciele j. polskiego, nauczyciele bibliotekarze, inni nauczyciele (w miarę potrzeb i chęci) |
- Zastosować narzędzia mediów
- Zaprezentować działania mediów
- Stworzyć słownik wyrazów i wyrażeń medialnych
|
Jesteśmy twórcami. - zdobywanie i wytwarzanie materiałów na wystawę
Uwaga: Konspekt lekcji na temat "Jesteśmy twórcami" znajduje się w bibliotece szkolnej wraz z zestawem pomocy dydaktycznych potrzebnych do zajęć. |
- Wystawa narzędzi medialnych
- Zbiory nazw mediów i komunikatów
|
nauczyciele j. polskiego, nauczyciele bibliotekarze, inni nauczyciele (w miarę potrzeb i chęci) |
- Zastosować narzędzia mediów
- Zaprezentować działania mediów
- Stworzyć słownik wyrazów i wyrażeń medialnych
|
Co wiesz o swoim regionie? - tworzenie kartoteki przed likwidacją wystawy |
- Komputer z oprogramowaniem "MOL"
- Wzory opisów bibliograficznych
|
n-le bibliotekarze |
- Wykonać opis bibliograficzny
Obsłużyć program "MOL" w komputerze
|
III |
- Przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru mediów
- Przygotowanie do posługiwania się narzędziami mediów
|
"Pan Tadeusz" jako dzieło literackie, filmowe i plastyczne |
- Komputer z programem "Pan Tadeusz"
- Film A. Wajdy "Pan Tadeusz"
- Poemat A. Mickiewicza
- Wideo
- Drukarka
- Internet
- Wystawa biblioteczna na temat "Pan Tadeusz" i jego twórców
|
- N-le bibliotekarze
- N-le j. polskiego
- N-le informatyki
- N-le plastyki
- N-le zajęć technicznych
|
- obsłużyć program w komputerze wydrukować ilustracje różnych mistrzów do książki A. Mickiewicza (Andrioli, Kossak, Szancer)
- odróżnić dzieło epickie od adaptacji filmowej
- wykonać napisy w programie graficznym do wystawki
- zaprojektować i wykonać wystawkę o "Panu Tadeuszu"i jego twórcach
- przeczytać tekst poetycki XIX wieku ze zrozumieniem
|
IV |
Kształtowanie postawy szacunku dla twórców regionu |
Spotkanie z twórcami regionu (pisarz, malarz lub rzeźbiarz) |
- prasa
- dyktafon, magnetofon lub kamera video
- wystawa o życiu i twórczości regionalnego twórcy
- regionalna TV "Astra"
|
- n-le bibliotekarze
- n-le j. polskiego
|
- przeprowadzić wywiad ze znaną osobą
- zaplanować i wykonać wystawkę o życiu i twórczości działacza regionu
- wykonać zdjęcia w czasie spotkania
|
V - VI |
- kształtowanie postawy szacunku dla dziedzictwa polskiego w związku z globalizacją kultury masowej
- przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru mediów
- kształtowanie postawy szacunku dla szkoły i jej patrona
|
Praca z nowo wybranym patronem gimnazjum, pt.: "Poświęćmy trochę czasu Janowi z Czarnolasu". Konkursy związane z Janem Kochanowskim:
- literacki - (na najlepszą recenzję któregoś z dzieł patrona)
- recytatorski
- plastyczny
- wiedzowy ("Co wiesz o patronie gimnazjum?")
Finał konkursów w czasie Święta Szkoły |
- komputer + encyklopedia multimedialna
- wystaw o życiu i twórczości J. Kochanowskiego - ekspozycja stała
- kartoteka dotycząca patrona gimnazjum
- wystawa książek o patronie i jego dzieł
- komputer z programem graficznym
- scenografia do obchodów Święta Szkoły
- scenariusz imprezy
- nagranie imprezy
- zdjęcia fotograficzne
|
- n-le odpowiedzialni za program obchodów Swięta Szkoły
- n-le wychowawcy
- n-le muzyki
- n-le plastyki
- n-le bibliotekarze
- oraz inni (w miarę potrzeb)
|
- przeczytać tekst ze zrozumieniem
- odnależć hasło w encyklopedii
- opowiedzieć o życiu i twórczości patrona
- wymienić dzieła patrona
- odszukać w katalogu i w kartotece odpowiedniąe informacje o patronie
- wykonwć projekt scenografii kostiumów
- obsłużyć komputer (wykonać napisy do scenografii)
- nagrac różne efekty dźwiękowe potrzebne do
- nagrać inscenizację na video
- zredagować odpowiednie przemówienie
- przygotować i przeprowadzić konferansjerkę w czasie Święta Szkoły
- zaprojektować i wykonać zaproszenia
|
XI - XII |
- Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa w związku z globalizacją kultury masowej
- Przygotowanie odbiorców do świadomego i krytycznego odbioru mediów
- Kształtowanie postawy szacunku dla szkoły i jej patrona
|
Poznajmy się bliżej - praca z nowo wybranym patronem gimnazjum |
- komputer + encyklopedia multimedialna
- wystawa o życiu i twórczości nowo wybranego patrona gimnazjum - ekspozycja stała w bibliotece szkolnej
- kartoteka dotycząca patrona gimnazjum
- wystawa książek o patronie i napisanych przez patrona
|
- Wszyscy n-le wychowawcy
- N-le biblioteki
|
- Przeczytać tekst ze zrozumieniem
- Odnaleźć hasło w encyklopedii multimedialnej
- Opowiedzieć o życiu i twórczości patrona gimnazjum
- Wymienić dzieła patrona
- Odszukać w katalogu i w kartotece odpowiednią kartkę książki
|
Co wiesz o patronie swojej szkoły? - coroczny konkurs wiedzy o patronie (finał na Święcie Szkoły) |
- encyklopedia multimedialna
- książki o patronie
- dzieła patrona
|
- N-le wychowawcy
- N-le historii
- N-le biblioteki
- Inni n-le w miarę potrzeb
|
- Wyszukać hasło w encyklopedii
- Opowiedzieć o życiu i twórczości patrona
- Czytać ze zrozumieniem teksty literackie i historyczne dotyczące patrona
- Wymienić dzieła patrona
- Ocenić działalność patrona - określić jego zasługi dla ludzkości
- Wymienić cechy patrona na których warto się wzorować
|