Katalog

Irena Dynys-Król
Język polski, Konspekty

"Przepaść" - konspekt lekcji języka polskiego

- n +

"Przepaść" - konspekt lekcji języka polskiego

KONSPEKTY LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL.V

TEMAT: Drogi Ojcze! - sztuka pisania listu i zaproszenia na podstawie tekstu Jana Parandowskiego pt. "Królestwo morza".

Cele:

- redagowanie listu i zaproszenia do bohatera literackiego w imieniu innego bohatera
- właściwe rozumienie i znajomość praktycznego zastosowania słów: akapit, list, zaproszenie, nagłówek, podpis,...
- budowanie wypowiedzeń z użyciem związków wyrazowych
- stosowanie techniki komputerowej
- współpraca w grupie
- stosowanie zwrotów grzecznościowych.

Metody: symulacja, metoda programowa - użycie komputera.

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach.

Pomoce:
tekst "Królestwo morza", kartki: format A-5 - na list i zaproszenie, karteczki z drukowanymi napisami: PODPIS-2x, WSTĘP, ROZWINIĘCIE, ZAKOŃCZENIE, DATA, MIEJSCOWOŚĆ, NAGŁÓWEK, ZAPROSZENIE, KIEDY?, KTO?, KOGO?, GDZIE?, W JAKIM CELU?, komputery, klej, nożyczki.

Przebieg lekcji:

1. Podzielenie klasy na 2-osobowe grupy. Ułożenie i zaprezentowanie krótkich dialogów, przedstawiających rozmowę Amfitryty z mężem, w celu zorganizowania uroczystości związanej z pierwszą rocznicą ich ślubu.
2. Nawiązanie do sposobów zapraszania gości, dawniej i dziś. (osobiście, listownie,...)
3. Przypomnienie formy graficznej i przykładowych treści listu i zaproszenia.
4. Zapisanie tematu lekcji do zeszytów.

TEMAT: Drogi Ojcze! - sztuka pisania listu i zaproszenia na podstawie tekstu Jana Parandowskiego pt. "Królestwo morza".

5. Rozdanie czystych kartek i "napisów" do listu i zaproszenia.
Praca samodzielna uczniów - wycinanie i przyklejanie na czystych kartkach elementów listu i zaproszenia. Pozostawianie wolnego miejsca na treść.

Uwaga! Dla uczniów słabszych można przygotować pocięte na akapity gotowe teksty dowolnego listu i zaproszenia. Po właściwym ułożeniu elementów, mogą wkleić list i zaproszenie do zeszytów.

6. Podzielenie klasy na 4-osobowe grupy. Dwie układaja list, a pozostałe zaproszenie. Zapisanie ich w komputerze. Nadrukowanie.

7. Ocenienie prac. Wyróżnienie najbardziej pomysłowego zaproszenia, nie tylko pod względem treści, ale i formy, np. zastosowania programu ClipArt, itp.

Zadanie domowe:
Wkleić do zeszytów nadrukowane listy i zaproszenia.


KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI

TEMAT: Czym dla mnie jest przepaść - na podstawie utworu Tadeusza Różewicza.

Cele:

- wnioskowanie na podstawie tekstu literackiego
- odczytanie przenośnego znaczenia utworu
- wypowiadanie się na tematy związane z rzeczywistością pozalekcyjną, ale tematycznie łączące się z lekcją
- posługiwanie się pojęciami: poezja, podmiot liryczny, przenośnia, nadawca, odbiorca
- współpraca w grupie
- wnioskowanie i wypowiadanie się na temat wartości ponadczasowych: dobra, miłości, pomocy starszym
- jasne i przekonujące wyrażanie swoich myśli
- używanie zwrotów grzecznościowych.

Metody: drama, słoneczko, ranking, metaplan, dyskusja.

Pomoce: arkusze papieru, flamastry, kółka, kwadraty wycięte z kolorowego papieru; tekst wiersza; słownik wyrazów bliskoznacznych.

Przebieg lekcji:

1. Przedstawienie celów lekcji.
2. Wstępna pogadanka nawiązująca do problematyki utworu.
- Czego oczekują od nas ludzie starsi?
- Jak powinniśmy się zachować wobec potrzebujących pomocy?
- Jak należy rozumieć, dosłownie i przenośnie, słowo "przepaść"?
- Dlaczego warto pomagać ludziom?
3. Rozpoczęcie lekcji dramą: uczniowie z zamkniętymi oczyma przechodzą
spod tablicy na koniec sali (można postawić przeszkody). Wracają. Dobierają się parami - jedna osoba ma zamknięte oczy, druga-otwarte, trzymając pod rękę koleżankę, prowadzi ją między ławkami, sygnalizując jej ruchem albo słowem, gdzie są przeszkody.
4. Uczniowie budują dłuższą wypowiedź na temat swoich wrażeń związanych z dramą. Nawiązuje się krótka dyskusja na temat poczucia bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych, potrzeby bliskości drugiego człowieka w pobliżu.
5. Uczniowie otrzymują po dwie karteczki. Mają na nich zapisać skojarzenia ze słowem "przepaść".
Uczniowie słabsi przy pomocy nauczyciela wyszukują w Słowniku wyrazów bliskoznacznych słowo "przepaść".
6. Przyklejają je na duży arkusz powieszony na tablicy.



7. Ranking - np.: przepaść - uczucie, przepaść - miejsce.



8. Nawiązanie do wiersza Tadeusza Różewcza "Przepaść". Odczytanie utworu przez nauczyciela.

9. Omówienie treści wiersza.
- Czego dowiadujemy się od podmiotu lirycznego?
- Co znaczy połączenie wyrazowe "świeci iskierka miłości"?
- Co to za środek poetycki?
- Kto jest nadawcą, a kto odbiorcą utworu?
- Czym różnią się dwie interpretacje słowa "przepaść"? (osoby mówiącej i nasza)
- Jakimi połączeniami słownymi zaskakuje wiersz? (wskazanie i wytłumaczenie sensu przenośni).
10. Zapisanie tematu lekcji:
Czym dla mnie jest przepaść- na podstawie utworu Tadeusza Różewicza.
11. Wpisanie do zeszytów słoneczek.
12. Nawiązanie do problemu ludzi starszych.
- Czy powinniśmy pomagać starszym?
13. Podzielenie klasy na 2-3 -osobowe grupy.
Uczniowie otrzymują po kilka karteczek. Zapisują swoje przemyślenia na powyższy temat, tworząc metaplan na dużych arkuszach papieru:



13. Prezentacja przemyśleń grup.
14. Ocena pracy grup.
15. Analiza i zapisanie na tablicy jednego wspólnego metaplanu. Wpisanie go do zeszytów.

Zadanie domowe:
Na podstawie metaplanu napisz wypracowanie na temat: Czy powinniśmy pomagać
starszym?


KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. V

Temat: Sytuacja materialna i atmosfera rodzinna bohaterów nowelek Marii Konopnickiej.

Cele:

- poznanie trudnej sytuacji rodzin robotniczych w Polsce XIX -wiecznej
- opowiadanie wg planu
- umiejętność wnioskowania o historii na podstawie tekstu literackiego
- kształtowanie postawy czytelniczej
- redagowanie planu notatki
- korzystanie ze słownika języka polskiego, historii Polski
- chęć czytania tekstów dodatkowych
- przeżywanie losów bohaterów.

Metoda: praca z tekstem, drama.

Formy pracy: praca indywidualna i w grupach.

Pomoce: nowelki: "Nasza szkapa", "Dym", kartki, mazaki, słownik języka polskiego, Słownik Historii Polski.

Przebieg lekcji:

1. Sprawdzenie zadania domowego: ułożenie planu wydarzeń przeczytanych nowelek: "Dym" i "Nasza szkapa".
2. Wspólna ocena planów (równoważnikami lub zdaniami).
3. Określenie statusu społecznego bohaterów i czasu akcji nowelek. Wyszukanie i odczytanie odpowiednich cytatów.
4. Odszukanie informacji historycznych o losie robotników w XIX wieku - źródła historyczne.
5. Zapisanie tematu:

Sytuacja materialna i atmosfera rodzinna bohaterów nowelek Marii Konopnickiej.

6. Słownikowe wyjaśnienie pojęć: sytuacja (materialna) i atmosfera (rodzinna) - wpis do zeszytów:

sytuacja - zespół okoliczności, położenie, w jakim się ktoś znajduje, ogół warunków, w których się coś dzieje, coś się rozwija;
atmosfera - nastrój panujący w jakimś środowisku, otaczający jakieś osoby, miejsca, zjawiska;

7. Drama: podzielenie klasy na 3 - osobowe grupy - praca nad wyszukaniem w lekturach treści mówiących o sytuacji rodzin. Przygotowanie prezentacji bohaterów: wdowy, Filipa Mostowiaka, jego żony i Marcysia.
8. Przedstawienie i ocena prac zespołów.
9. Wspólne redagowanie planu notatki do tematu lekcji, np.:
1) Ogólna sytuacja rodzin robotniczych w XIX - wiecznej Polsce.
2) Warunki życia Mostowiaków.
3) Sytuacja materialna i warunki życia wdowy i Marcysia.

Zadanie domowe

Rozwiń plan, dodając na końcu swoje zdanie.

 

Opracowanie: Irena Dynys - Król
Szkoła Podstawowa w Mokrem

Wyświetleń: 10762


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.