Katalog Irena Dynys-Król Język polski, Konspekty "Przepaść" - konspekt lekcji języka polskiego"Przepaść" - konspekt lekcji języka polskiegoKONSPEKTY LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL.VTEMAT: Drogi Ojcze! - sztuka pisania listu i zaproszenia na podstawie tekstu Jana Parandowskiego pt. "Królestwo morza". Cele: - redagowanie listu i zaproszenia do bohatera literackiego w imieniu innego bohatera - właściwe rozumienie i znajomość praktycznego zastosowania słów: akapit, list, zaproszenie, nagłówek, podpis,... - budowanie wypowiedzeń z użyciem związków wyrazowych - stosowanie techniki komputerowej - współpraca w grupie - stosowanie zwrotów grzecznościowych. Metody: symulacja, metoda programowa - użycie komputera. Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach. Pomoce: tekst "Królestwo morza", kartki: format A-5 - na list i zaproszenie, karteczki z drukowanymi napisami: PODPIS-2x, WSTĘP, ROZWINIĘCIE, ZAKOŃCZENIE, DATA, MIEJSCOWOŚĆ, NAGŁÓWEK, ZAPROSZENIE, KIEDY?, KTO?, KOGO?, GDZIE?, W JAKIM CELU?, komputery, klej, nożyczki. Przebieg lekcji: 1. Podzielenie klasy na 2-osobowe grupy. Ułożenie i zaprezentowanie krótkich dialogów, przedstawiających rozmowę Amfitryty z mężem, w celu zorganizowania uroczystości związanej z pierwszą rocznicą ich ślubu. 2. Nawiązanie do sposobów zapraszania gości, dawniej i dziś. (osobiście, listownie,...) 3. Przypomnienie formy graficznej i przykładowych treści listu i zaproszenia. 4. Zapisanie tematu lekcji do zeszytów. TEMAT: Drogi Ojcze! - sztuka pisania listu i zaproszenia na podstawie tekstu Jana Parandowskiego pt. "Królestwo morza". 5. Rozdanie czystych kartek i "napisów" do listu i zaproszenia. Praca samodzielna uczniów - wycinanie i przyklejanie na czystych kartkach elementów listu i zaproszenia. Pozostawianie wolnego miejsca na treść. Uwaga! Dla uczniów słabszych można przygotować pocięte na akapity gotowe teksty dowolnego listu i zaproszenia. Po właściwym ułożeniu elementów, mogą wkleić list i zaproszenie do zeszytów. 6. Podzielenie klasy na 4-osobowe grupy. Dwie układaja list, a pozostałe zaproszenie. Zapisanie ich w komputerze. Nadrukowanie. 7. Ocenienie prac. Wyróżnienie najbardziej pomysłowego zaproszenia, nie tylko pod względem treści, ale i formy, np. zastosowania programu ClipArt, itp. Zadanie domowe: Wkleić do zeszytów nadrukowane listy i zaproszenia. KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI TEMAT: Czym dla mnie jest przepaść - na podstawie utworu Tadeusza Różewicza. Cele: - wnioskowanie na podstawie tekstu literackiego - odczytanie przenośnego znaczenia utworu - wypowiadanie się na tematy związane z rzeczywistością pozalekcyjną, ale tematycznie łączące się z lekcją - posługiwanie się pojęciami: poezja, podmiot liryczny, przenośnia, nadawca, odbiorca - współpraca w grupie - wnioskowanie i wypowiadanie się na temat wartości ponadczasowych: dobra, miłości, pomocy starszym - jasne i przekonujące wyrażanie swoich myśli - używanie zwrotów grzecznościowych. Metody: drama, słoneczko, ranking, metaplan, dyskusja. Pomoce: arkusze papieru, flamastry, kółka, kwadraty wycięte z kolorowego papieru; tekst wiersza; słownik wyrazów bliskoznacznych. Przebieg lekcji: 1. Przedstawienie celów lekcji. 2. Wstępna pogadanka nawiązująca do problematyki utworu. - Czego oczekują od nas ludzie starsi? - Jak powinniśmy się zachować wobec potrzebujących pomocy? - Jak należy rozumieć, dosłownie i przenośnie, słowo "przepaść"? - Dlaczego warto pomagać ludziom? 3. Rozpoczęcie lekcji dramą: uczniowie z zamkniętymi oczyma przechodzą spod tablicy na koniec sali (można postawić przeszkody). Wracają. Dobierają się parami - jedna osoba ma zamknięte oczy, druga-otwarte, trzymając pod rękę koleżankę, prowadzi ją między ławkami, sygnalizując jej ruchem albo słowem, gdzie są przeszkody. 4. Uczniowie budują dłuższą wypowiedź na temat swoich wrażeń związanych z dramą. Nawiązuje się krótka dyskusja na temat poczucia bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych, potrzeby bliskości drugiego człowieka w pobliżu. 5. Uczniowie otrzymują po dwie karteczki. Mają na nich zapisać skojarzenia ze słowem "przepaść". Uczniowie słabsi przy pomocy nauczyciela wyszukują w Słowniku wyrazów bliskoznacznych słowo "przepaść". 6. Przyklejają je na duży arkusz powieszony na tablicy. 7. Ranking - np.: przepaść - uczucie, przepaść - miejsce. 8. Nawiązanie do wiersza Tadeusza Różewcza "Przepaść". Odczytanie utworu przez nauczyciela. 9. Omówienie treści wiersza. - Czego dowiadujemy się od podmiotu lirycznego? - Co znaczy połączenie wyrazowe "świeci iskierka miłości"? - Co to za środek poetycki? - Kto jest nadawcą, a kto odbiorcą utworu? - Czym różnią się dwie interpretacje słowa "przepaść"? (osoby mówiącej i nasza) - Jakimi połączeniami słownymi zaskakuje wiersz? (wskazanie i wytłumaczenie sensu przenośni). 10. Zapisanie tematu lekcji: Czym dla mnie jest przepaść- na podstawie utworu Tadeusza Różewicza. 11. Wpisanie do zeszytów słoneczek. 12. Nawiązanie do problemu ludzi starszych. - Czy powinniśmy pomagać starszym? 13. Podzielenie klasy na 2-3 -osobowe grupy. Uczniowie otrzymują po kilka karteczek. Zapisują swoje przemyślenia na powyższy temat, tworząc metaplan na dużych arkuszach papieru: 13. Prezentacja przemyśleń grup. 14. Ocena pracy grup. 15. Analiza i zapisanie na tablicy jednego wspólnego metaplanu. Wpisanie go do zeszytów. Zadanie domowe: Na podstawie metaplanu napisz wypracowanie na temat: Czy powinniśmy pomagać starszym? KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. V Temat: Sytuacja materialna i atmosfera rodzinna bohaterów nowelek Marii Konopnickiej. Cele: - poznanie trudnej sytuacji rodzin robotniczych w Polsce XIX -wiecznej - opowiadanie wg planu - umiejętność wnioskowania o historii na podstawie tekstu literackiego - kształtowanie postawy czytelniczej - redagowanie planu notatki - korzystanie ze słownika języka polskiego, historii Polski - chęć czytania tekstów dodatkowych - przeżywanie losów bohaterów. Metoda: praca z tekstem, drama. Formy pracy: praca indywidualna i w grupach. Pomoce: nowelki: "Nasza szkapa", "Dym", kartki, mazaki, słownik języka polskiego, Słownik Historii Polski. Przebieg lekcji: 1. Sprawdzenie zadania domowego: ułożenie planu wydarzeń przeczytanych nowelek: "Dym" i "Nasza szkapa". 2. Wspólna ocena planów (równoważnikami lub zdaniami). 3. Określenie statusu społecznego bohaterów i czasu akcji nowelek. Wyszukanie i odczytanie odpowiednich cytatów. 4. Odszukanie informacji historycznych o losie robotników w XIX wieku - źródła historyczne. 5. Zapisanie tematu: Sytuacja materialna i atmosfera rodzinna bohaterów nowelek Marii Konopnickiej. 6. Słownikowe wyjaśnienie pojęć: sytuacja (materialna) i atmosfera (rodzinna) - wpis do zeszytów: sytuacja - zespół okoliczności, położenie, w jakim się ktoś znajduje, ogół warunków, w których się coś dzieje, coś się rozwija; atmosfera - nastrój panujący w jakimś środowisku, otaczający jakieś osoby, miejsca, zjawiska; 7. Drama: podzielenie klasy na 3 - osobowe grupy - praca nad wyszukaniem w lekturach treści mówiących o sytuacji rodzin. Przygotowanie prezentacji bohaterów: wdowy, Filipa Mostowiaka, jego żony i Marcysia. 8. Przedstawienie i ocena prac zespołów. 9. Wspólne redagowanie planu notatki do tematu lekcji, np.: 1) Ogólna sytuacja rodzin robotniczych w XIX - wiecznej Polsce. 2) Warunki życia Mostowiaków. 3) Sytuacja materialna i warunki życia wdowy i Marcysia. Zadanie domowe Rozwiń plan, dodając na końcu swoje zdanie.
Opracowanie: Irena Dynys - Król Wyświetleń: 10762
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |