Katalog

Grażyna Błoszyk
Przyroda, Scenariusze

Ziemię mamy tylko jedną - scenariusz obchodów Dnia Ziemi

- n +

Scenariusz obchodów Dnia Ziemi organizowanych pod hasłem "Ziemię mamy tylko jedną"

Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas IV - VI. Impreza ma charakter współzawodnictwa klasowego o tytuł "Przyjaciela Ziemi".

W czasie imprezy należy wykorzystać aulę szkolną ze stolikami dla jury oraz miejscami dla widzów; należy także przewidzieć miejsca dla ekspozycji prac uczniowskich.

Cele:


- promowanie obchodów Dnia Ziemi poprzez aktywne uczestnictwo uczniów klas IV - VI,
- kształtowanie zaangażowania w problemy środowiska przyrodniczego,
- propagowanie zachowań proekologicznych i prozdrowotnych poprzez gry, zabawy i konkursy.

Przebieg:

Faza przygotowawcza:


1. Dwa tygodnie przed zaplanowanymi obchodami Dnia Ziemi każda z klas zostaje poinformowana poprzez pisemne komunikaty o zadaniach do wykonania:
- wykonanie plakatu promującego hasło obchodów "Ziemię mamy tylko jedną"
- zazielenienie sal lekcyjnych
Uwaga! termin wykonania tych zadań - 3 dni przed planowanymi obchodami
- wykonanie i prezentacja stroju ekologicznego,
- wykonanie z odpadów przedmiotu codziennego użytku i jego prezentacja,
- wytypowanie reprezentacji klas do konkursu wiedzy ekologicznej,
- wytypowanie reprezentacji klas do rozgrywek sprawnościowych,

2. Wybór jury oceniającego wykonanie zadań poszczególnych klas (w skład jury wchodzą: nauczyciele, pracownicy administracyjni, uczniowie)

Faza realizacji:


1. Zapoznanie z ideą obchodów Dnia Ziemi - wystąpienie ucznia klasy V:
Każdego roku 22 kwietnia cały świat uroczyście obchodzi Międzynarodowy Dzień Ziemi. Jest to święto o długotrwałej tradycji. Po raz pierwszy obchodzono je w 1970 roku w Stanach Zjednoczonych. Wówczas to Amerykanie wyszli na ulice w tanecznych korowodach. Z czasem idea świętowania Dnia Ziemi przyjęła się na całym świecie. W 1990 roku w marszach, paradach i happeningach poświęconych naszej planecie, wzięło udział 20 milionów osób w 140 krajach. Także w tym samym roku obchodzono Dzień Ziemi w Warszawie. My także chcąc uczcić to święto w naszej szkole przygotowaliśmy dzisiejszą uroczystość. Życzymy wszystkim udanej zabawy!

2. Ogłoszenie wyników za:

- najciekawszy plakat.
Plakaty wywieszono w holu szkoły 3 dni przed planowanymi obchodami; każdy uczeń szkoły i jej pracownik mógł typować swego "faworyta" wrzucając do stojącego obok pojemnika kartkę z informacją, która klasa go wykonała, np. 5a, 4d itd.
Trzy klasy, które zebrały największą ilość kartek, otrzymują kolejno: 3,2,1 pkt.; pozostałe klasy po 0,5 pkt.
- zieleń w salach lekcyjnych
w czasie przygotowań do obchodów uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość wzbogacenia swych sal lekcyjnych o nowe rośliny doniczkowe, a także zadbanie o nie - przesadzanie, oczyszczanie z kurzu itp. Punkty przyznawane są ilość i stan roślin w klasach.

3. Pokaz i prezentacja mody ekologicznej.
Pokaz jest pretekstem do prezentacji zachowań proekologicznych i promocji zdrowego trybu życia. Punkty przyznawane są za wykonanie stroju - elementy ekologiczne, humorystyczny sposób prezentacji.

4. Udział reprezentacji klas w konkursie wiedzy ekologicznej.

Zasady konkursu:
- pytania konkursowe obejmują wiadomości ekologiczne i sozologiczne uczniów z klas IV -VI (załącznik 1)
- w konkursie biorą udział 3 osobowe reprezentacje klas
- drużyny wybierają numer pytania od 1-45 (trzy kolejne tury pytań) i w ciągu 1 minuty udzielają odpowiedzi
- za każdą prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt
- pytanie, na które drużyna nie udzieli odpowiedzi kierowane jest do widowni

5. Prezentacja przedmiotu codziennego użytku wykonanego z odpadów.
Zadanie to miało na celu zwrócenie uwagi uczniów na możliwości wykorzystania odpadów; punkty przyznawane są za: przydatność przedmiotu w życiu codziennym, estetykę wykonania, sposób prezentacji.

6. Udział reprezentacji klas w konkursie sprawnościowym.
Klasa zgłasza do konkursu 3 osobową reprezentację klasy, każda z tych osób bierze udział w jednym zadaniu: zwijanie na czas gazet jedną ręką, rzuty do kosza zwiniętych gazet, skoki na skakance z umieszczoną między nogami plastikową butelką).

7. Podsumowanie wyników. Klasa, która otrzymała największą ilość punktów otrzymuje dyplom "Przyjaciel Ziemi".

Załącznik 1
Pytania na konkurs wiedzy ekologicznej.


1. Co to jest recykling?
2. Jak nazywa się nauka o ochronie przyrody?
3. Co jest przyczyną dziury ozonowej?
4. Jaki typ odpadów najdłużej zaśmieca środowisko przyrodnicze?
5. Co to jest i czym zajmuje się ekologia?
6. Co to jest smog?
7. Co jest przyczyną efektu cieplarnianego?
8. Wymień 3 formy ochrony przyrody.
9. Jak nazywa się najwyższa forma ochrony przyrody w Polsce?
10. Jaki kwas zawierają kwaśne deszcze?
11. Jaki park narodowy znajduje się najbliżej Poznania?
12. Jaki obszar zajmuje park narodowy?
13. Wymień 3 sposoby oszczędzania wody.
14. Co to jest ozon?
15. Wymień 4 sposoby ratowania przyrody
16. Jaką formą ochrony przyrody jest "Dębina"?
17. Podaj nazwę jednego parku krajobrazowego w województwie wielkopolskim.
18. Jaki wpływ na organizm człowieka ma smog?
19. Do czego może doprowadzić efekt cieplarniany?
20. Podaj przykład pomnika przyrody w Polsce.
21. Gdzie znajduje się dąb "Bartek"? - wystarczy podać nazwę krainy geograficznej
22. Wymień 3 sposoby oszczędzania energii elektrycznej.
23. W jaki sposób powstają kwaśne deszcze?
24. Jak nazywa się najstarszy park narodowy w Polsce?
25. Co jest symbolem Wielkopolskiego Parku Narodowego?
26. Podaj nazwę 1 rezerwatu przyrody mieszczącego się na terenie miasta Poznania.
27. Co chronimy w Dębinie?
28. Podaj nazwy 3 roślin chronionych w Polsce.
29. Podaj nazwę 1 nadmorskiego parku narodowego w Polsce.
30. Podaj nazwy 3 zwierząt chronionych w Polsce.
31. Podaj nazwę 1 parku narodowego znajdującego się na południu Polski.
32. Ile parków narodowych znajduje się na terenie Polski?
33. Jak nazywa się najmłodszy park narodowy w Polsce?
34. Podaj inna nazwę śmieci.
35. Po co segreguje się śmieci?
36. Jaki sposób ochrony przyrody zastosowali producenci śmieci?
37. Symbolem, którego z parku narodowych jest żubr?
38. Podaj nazwę jednego zakładu przemysłowego, który zanieczyszcza powietrze na Dębcu.
39. W jakich jednostkach podajemy natężenie hałasu?
40. Jak nazywają się szkodliwe dla organizmu promienie słoneczne?
41. Podaj nazwę organizmów żywych produkujących tlen.
42. Podaj nazwę jednej choroby występującej u ludzi, związanej z zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego.
43. Podaj nazwę procesu warunkującego życie na Ziemi.
44. Podaj nazwę jednego z 3 dębów, pomników przyrody występujących w Rogalinie
45. W czym mógł znajdować się freon?
 

Opracowanie: Grażyna Błoszyk
Szkoła Podstawowa 84, ul. Szczepana 3, 61-465 Poznań

Wyświetleń: 2136


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.