Katalog Grażyna Błoszyk Przyroda, Scenariusze Ziemię mamy tylko jedną - scenariusz obchodów Dnia ZiemiScenariusz obchodów Dnia Ziemi organizowanych pod hasłem "Ziemię mamy tylko jedną"Scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas IV - VI. Impreza ma charakter współzawodnictwa klasowego o tytuł "Przyjaciela Ziemi".W czasie imprezy należy wykorzystać aulę szkolną ze stolikami dla jury oraz miejscami dla widzów; należy także przewidzieć miejsca dla ekspozycji prac uczniowskich. Cele: - promowanie obchodów Dnia Ziemi poprzez aktywne uczestnictwo uczniów klas IV - VI, - kształtowanie zaangażowania w problemy środowiska przyrodniczego, - propagowanie zachowań proekologicznych i prozdrowotnych poprzez gry, zabawy i konkursy. Przebieg: Faza przygotowawcza: 1. Dwa tygodnie przed zaplanowanymi obchodami Dnia Ziemi każda z klas zostaje poinformowana poprzez pisemne komunikaty o zadaniach do wykonania: - wykonanie plakatu promującego hasło obchodów "Ziemię mamy tylko jedną" - zazielenienie sal lekcyjnych Uwaga! termin wykonania tych zadań - 3 dni przed planowanymi obchodami - wykonanie i prezentacja stroju ekologicznego, - wykonanie z odpadów przedmiotu codziennego użytku i jego prezentacja, - wytypowanie reprezentacji klas do konkursu wiedzy ekologicznej, - wytypowanie reprezentacji klas do rozgrywek sprawnościowych, 2. Wybór jury oceniającego wykonanie zadań poszczególnych klas (w skład jury wchodzą: nauczyciele, pracownicy administracyjni, uczniowie) Faza realizacji: 1. Zapoznanie z ideą obchodów Dnia Ziemi - wystąpienie ucznia klasy V: Każdego roku 22 kwietnia cały świat uroczyście obchodzi Międzynarodowy Dzień Ziemi. Jest to święto o długotrwałej tradycji. Po raz pierwszy obchodzono je w 1970 roku w Stanach Zjednoczonych. Wówczas to Amerykanie wyszli na ulice w tanecznych korowodach. Z czasem idea świętowania Dnia Ziemi przyjęła się na całym świecie. W 1990 roku w marszach, paradach i happeningach poświęconych naszej planecie, wzięło udział 20 milionów osób w 140 krajach. Także w tym samym roku obchodzono Dzień Ziemi w Warszawie. My także chcąc uczcić to święto w naszej szkole przygotowaliśmy dzisiejszą uroczystość. Życzymy wszystkim udanej zabawy! 2. Ogłoszenie wyników za: - najciekawszy plakat. Plakaty wywieszono w holu szkoły 3 dni przed planowanymi obchodami; każdy uczeń szkoły i jej pracownik mógł typować swego "faworyta" wrzucając do stojącego obok pojemnika kartkę z informacją, która klasa go wykonała, np. 5a, 4d itd. Trzy klasy, które zebrały największą ilość kartek, otrzymują kolejno: 3,2,1 pkt.; pozostałe klasy po 0,5 pkt. - zieleń w salach lekcyjnych w czasie przygotowań do obchodów uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość wzbogacenia swych sal lekcyjnych o nowe rośliny doniczkowe, a także zadbanie o nie - przesadzanie, oczyszczanie z kurzu itp. Punkty przyznawane są ilość i stan roślin w klasach. 3. Pokaz i prezentacja mody ekologicznej. Pokaz jest pretekstem do prezentacji zachowań proekologicznych i promocji zdrowego trybu życia. Punkty przyznawane są za wykonanie stroju - elementy ekologiczne, humorystyczny sposób prezentacji. 4. Udział reprezentacji klas w konkursie wiedzy ekologicznej. Zasady konkursu: - pytania konkursowe obejmują wiadomości ekologiczne i sozologiczne uczniów z klas IV -VI (załącznik 1) - w konkursie biorą udział 3 osobowe reprezentacje klas - drużyny wybierają numer pytania od 1-45 (trzy kolejne tury pytań) i w ciągu 1 minuty udzielają odpowiedzi - za każdą prawidłową odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt - pytanie, na które drużyna nie udzieli odpowiedzi kierowane jest do widowni 5. Prezentacja przedmiotu codziennego użytku wykonanego z odpadów. Zadanie to miało na celu zwrócenie uwagi uczniów na możliwości wykorzystania odpadów; punkty przyznawane są za: przydatność przedmiotu w życiu codziennym, estetykę wykonania, sposób prezentacji. 6. Udział reprezentacji klas w konkursie sprawnościowym. Klasa zgłasza do konkursu 3 osobową reprezentację klasy, każda z tych osób bierze udział w jednym zadaniu: zwijanie na czas gazet jedną ręką, rzuty do kosza zwiniętych gazet, skoki na skakance z umieszczoną między nogami plastikową butelką). 7. Podsumowanie wyników. Klasa, która otrzymała największą ilość punktów otrzymuje dyplom "Przyjaciel Ziemi". Załącznik 1 Pytania na konkurs wiedzy ekologicznej. 1. Co to jest recykling? 2. Jak nazywa się nauka o ochronie przyrody? 3. Co jest przyczyną dziury ozonowej? 4. Jaki typ odpadów najdłużej zaśmieca środowisko przyrodnicze? 5. Co to jest i czym zajmuje się ekologia? 6. Co to jest smog? 7. Co jest przyczyną efektu cieplarnianego? 8. Wymień 3 formy ochrony przyrody. 9. Jak nazywa się najwyższa forma ochrony przyrody w Polsce? 10. Jaki kwas zawierają kwaśne deszcze? 11. Jaki park narodowy znajduje się najbliżej Poznania? 12. Jaki obszar zajmuje park narodowy? 13. Wymień 3 sposoby oszczędzania wody. 14. Co to jest ozon? 15. Wymień 4 sposoby ratowania przyrody 16. Jaką formą ochrony przyrody jest "Dębina"? 17. Podaj nazwę jednego parku krajobrazowego w województwie wielkopolskim. 18. Jaki wpływ na organizm człowieka ma smog? 19. Do czego może doprowadzić efekt cieplarniany? 20. Podaj przykład pomnika przyrody w Polsce. 21. Gdzie znajduje się dąb "Bartek"? - wystarczy podać nazwę krainy geograficznej 22. Wymień 3 sposoby oszczędzania energii elektrycznej. 23. W jaki sposób powstają kwaśne deszcze? 24. Jak nazywa się najstarszy park narodowy w Polsce? 25. Co jest symbolem Wielkopolskiego Parku Narodowego? 26. Podaj nazwę 1 rezerwatu przyrody mieszczącego się na terenie miasta Poznania. 27. Co chronimy w Dębinie? 28. Podaj nazwy 3 roślin chronionych w Polsce. 29. Podaj nazwę 1 nadmorskiego parku narodowego w Polsce. 30. Podaj nazwy 3 zwierząt chronionych w Polsce. 31. Podaj nazwę 1 parku narodowego znajdującego się na południu Polski. 32. Ile parków narodowych znajduje się na terenie Polski? 33. Jak nazywa się najmłodszy park narodowy w Polsce? 34. Podaj inna nazwę śmieci. 35. Po co segreguje się śmieci? 36. Jaki sposób ochrony przyrody zastosowali producenci śmieci? 37. Symbolem, którego z parku narodowych jest żubr? 38. Podaj nazwę jednego zakładu przemysłowego, który zanieczyszcza powietrze na Dębcu. 39. W jakich jednostkach podajemy natężenie hałasu? 40. Jak nazywają się szkodliwe dla organizmu promienie słoneczne? 41. Podaj nazwę organizmów żywych produkujących tlen. 42. Podaj nazwę jednej choroby występującej u ludzi, związanej z zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego. 43. Podaj nazwę procesu warunkującego życie na Ziemi. 44. Podaj nazwę jednego z 3 dębów, pomników przyrody występujących w Rogalinie 45. W czym mógł znajdować się freon?
Opracowanie: Grażyna Błoszyk Wyświetleń: 2136
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |