Katalog

Katarzyna Gołaszewska, Ewa Sulowska
Matematyka, Konspekty

Obliczenia procentowe - konspekt lekcji matematyczno-chemicznej w klasie I

- n +

Konspekt lekcji matematyczno - chemicznej w kl I Liceum Ogólnokształcącego

Wstęp
Uczniowie uczęszczając na lekcje nie zawsze widzą związek pomiędzy przedmiotami. Każdy przedmiot stanowi dla nich jednostkę odrębną. Nie potrafią wykorzystywać i powiązywać wiadomości z różnych przedmiotów. Warto jest zatem czasami zorganizować lekcję dwuprzedmiotową, aby pokazać uczniom jak ścisły jest związek między przedmiotami.

Temat: Obliczenia procentowe.

Cele operacyjne
Uczeń:
- Definiuje pojęcie procentu, zamienia liczbę na procent i odwrotnie (matematyka)
- Przypomina pojęcie stężenia procentowego oraz wzór na stężenie procentowe (chemia)
- Organizuje pracę w zespole, skutecznie komunikuje się w różnych sytuacjach, efektywnie współdziała w zespole, rozwiązuje problemy w twórczy sposób (matematyka, chemia);

Materiały dydaktyczne
- plansze, pisaki
- kartki z zadaniami
- ciekawostki związane z procentami

Metody
- problemowa
- ćwiczeniowa
- praca w grupach

Przebieg lekcji

1. Część matematyczno - chemiczna (5 minut)
Nauczyciele podają uczniom temat zajęć i wyjaśniają cele lekcji. Jeden z nauczycieli pyta, gdzie uczniowie spotkali się z procentami w życiu codziennym.

2. Część matematyczna (około 20 minut)
Uczniowie przypominają co oznacza słowo procent. Przeliczają liczby na procenty i odwrotnie. Przypominają jakie poznali trzy typy zadań dotyczące obliczeń procentowych.
A. Obliczanie procentu danej liczby
B. Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga
C. Wyznaczanie liczby, gdy dany jest jej procent.
Nauczyciel wywiesza na tablicy planszę z definicją procentu oraz z typami zadań na procenty.

Zadania wykonywane wspólnie

Zad 1.
Bluza kosztowała 75 zł. Jej cenę obniżono o 20%. Ile zaoszczędzimy, kupując ją po obniżce.

Zad 2. Za jedną akcję firmy sukces tydzień temu trzeba było zapłacić 24 zł a dzisiaj o 2,76 zł więcej. O ile procent podrożały akcje.

Zad 3. Po ususzeniu winogron otrzymuje się rodzynki, których masa stanowi 32% masy użytych owoców. Ile kilogramów winogron należy ususzyć, aby otrzymać 6 kg rodzynek.

Uczniowie wykonują obliczenia korzystając z proporcji. Objaśniają które zadanie jest danego typu.
A. Obliczanie procentu danej liczby - zad 1
B. Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga - zad 2
C. Wyznaczanie liczby, gdy dany jest jej procent- zad 3

3. Część chemiczna (20 minut)
Uczniowie analizują etykiety produktów spożywczych i medycznych na których podane jest stężenie procentowe składników. Następuje przypomnienie:
- co oznacz napis ocet 10 procentowy
- definicji stężenia procentowego i wzoru na stężenie procentowe
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczkę z zadaniami w których występuje analogia do zadań z części matematycznej. Uczniowie rozwiązują każde zadanie wraz z nauczycielem dwoma sposobami: ze wzoru oraz z proporcji.

Zadania wykonywane wspólnie

Zad 1. Ile gramów chlorku sodu NaCl potrzeba do sporządzenia 300g 5% roztworu.

Zad 2. Obliczyć stężenie procentowe roztworu otrzymanego po rozpuszczeniu 425g chlorku sodu w 1,5 kg wody destylowanej.

Zad 3. W ilu gramach wody należy rozpuścić 15 g substancji, aby otrzymać roztwór 20%.

4. Część matematyczno - chemiczna (35 minut)
Uczniowie po rozwiązaniu analizują pierwsze trzy zadania z matematyki i z chemii i mówią które zadanie z części matematycznej jest podobne do którego z części chemicznej
Zauważają, że:
zad 1 z obu części jest to typ zadania A
zad 2 z obu części jest to typ zadania B
zad 3 z obu części jest to typ zadania C

Praca w grupach

Część I
Nauczyciele dzielą klasę na 3 grupy. Każda grupa dostaje dużą kartkę i pisaki.

Grupa 1 mają za zadanie ułożyć jedno zadanie o treści matematycznej i jedno zadanie o treści chemicznej do typu zadania A
Grupa 2 mają za zadanie ułożyć jedno zadanie o treści matematycznej i jedno zadanie o treści chemicznej do typu zadania B
Grupa 3 mają za zadanie ułożyć jedno zadanie o treści matematycznej i jedno zadanie o treści chemicznej do typu zadania C

Uczniowie po napisaniu zadań wymieniają się zadaniami, sprawdzają poprawność treści. Następnie na forum klasy liderzy grup odczytują zadania i wraz z nauczycielem je omawiają.

Nauczyciel matematyki sprawdza zadania o treści matematycznej, natomiast nauczyciel chemii o treści chemicznej.

Część II
Nauczyciele dzielą klasę na 6 grup. (Im więcej grup tym może pojawić się więcej sposobów rozwiązania danego zadania). Każda grupa dostaje te same dwa zadania oraz dużą planszę.

Zad 1.
Cena netto komputera jest równa 9600 zł. Cena brutto komputera jest równa cenie netto plus 22% podatku VAT. Oblicz cenę brutto. Jaki procent ceny brutto stanowi podatek VAT.

Zad 2.
Ile gramów jodu i ile cm3 alkoholu etylowego (d=0,78g/cm3 ) potrzeba do sporządzenia 15 g jodyny, czyli 10% roztworu jodu i alkoholu etylowego.

Uczniowie rozwiązują je. Liderzy grup występują z planszą i objaśniają rozwiązanie zadań. Nauczyciele wraz z uczniami analizują różne sposoby rozwiązania danego zadania.

5. Podsumowanie lekcji (5 minut)
Nauczyciele rozmawiają z uczniami na temat lekcji, czy uczniowie zobaczyli związek między zadaniami z matematyki i z chemii. Na koniec przytaczają pewną ciekawostkę zostawiając ją do przemyślenia w domu

"Jeżeli polityk mówi, że każdy będzie płacił 12% podatku zamiast 19% to każdy rozumnie to ja będę płacił o 7% podatku mniej - to jest coś"

Zastanówcie się czy to stwierdzenie jest matematycznie poprawne.

6. Zadanie pracy domowej (5 minut)
Nauczyciel chemii zadaje zadania ze zbioru zadań z chemii.
Nauczyciel matematyki zadaje zadania z podręcznika do matematyki.
 

Opracowanie: mgr Katarzyna Gołaszewska - nauczyciel matematyki ZSP w Łochowie.
mgr Ewa Sulowska - nauczyciel chemii ZSP w Łochowie.

Wyświetleń: 4440


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.