Katalog Bogumiła Czajka Język polski, Konspekty Konspekt do lekcji "Edukacja czytelnicza i medialna" - dla klas gimnazjalnych.Konspekt do lekcji "Edukacja czytelnicza i medialna" - dla klas gimnazjalnych(propozycja cyklu lekcji łączących edukację medialną z regionalną)I. Temat:Jak wypromować naszą Małą Ojczyznę - Krajnę? II.Uczestnikami zajęć z edukacji medialnej są uczniowie gimnazjum: może to być lekcja biblioteczna lub j. polskiego czy historii (a nawet każda inna, bo jest ona pierwszą lekcją z cyklu lekcji o regionie i od nauczyciela zależy, na jaką dziedzinę wiedzy czy życia w rejonie położy największy nacisk, np.: mniej o historii, położeniu czy urbanistyce, a więcej o kulturze z największym naciskiem na muzykę, gdy nauczyciel muzyki realizuje edukację regionalną). III. Cele zajęć:a) ogólne:
Uczeń potrafi:
IV. Metody:pogadanka, obserwacja, pokaz, metoda działań praktycznych, drama, praca w grupach V. Pomoce dydaktyczne:
VI. Przebieg zajęć:1. Czynności wstępne:Uczniowie składają przyniesione z domu materiały dotyczące Złotowszczyzny w przygotowanym przez nauczyciela miejscu i siadają w ławkach. Nauczyciell zaznacza w dzienniku wykonanie pracy domowej i wyjaśnia dzieciom cel zadania domowego, zachęcając uczniów do urządzenia wystawy o Ziemi Złotowskiej, np.: w czytelni z okazji kolejnej rocznicy wyzwolenia miasta albo w klasie czy na korytarzu w czasie wywiadówki dla rodziców. Można też ich zmotywować tym, że skoro tyle się ostatnio mówi o "wejściu do Europy", to dobrze by było wejść do niej nie chyłkiem kuchennymi drzwiami, chowając się po kątach, lecz godnie "wkroczyć głównymi drzwiami i głośno, wyraźnie się przedstawić", czyli opowiedzieć o sobie, kim jesteśmy, jaki jest nasz kraj. Nie musimy się go wstydzić. Zacznijmy od naszej Ziemi Złotowskiej. 2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji:"Jak wypromować naszą Małą Ojczyznę - Krajnę?" Dzieci zapisują go w zeszycie. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie słowa "promocja" i odczytanie definicji w "Słowniku j. polskiego". Następnie naradza się z uczniami, z usług jakich instytucji skorzystamy promując Krajnę. Uczniowie wymieniają: prasę, radio, telewizję, Internet. 3. DefiniowanieNauczyciel tak kieruje rozmową, aby doprowadzić do użycia terminu "środki masowego przekazu" albo "media", które uczniowie próbują definiować a następnie poszukują w słowniku "Wyrazów obcych" (prawdopodobnie bezskutecznie) i "Słowniku języka polskiego" (prawdopodobnie również bezskutecznie) oraz (ze względu na pochodzenie) w "Słowniku angielsko-polskim". Nauczyciel odsłania na tablicy (przepisaną wcześniej z tego słownika) definicję, aby można było w dalszej części lekcji do niej nawiązywać. Zwraca uwagę na użyte w niej słowo "pośrednik", pytając, między kim a kim pośredniczą media. Odsłania też następne hasła przepisane ze słownika j. angielskiego, tj.: "mass" i "multi- upewniając się, czy uczniowie właściwie je rozumieją. 4. Uświadamianie działania mediówUczniowie odwracając się w odpowiedni sposób (tzn.: uczniowie z pierwszej ławki odwracają krzesła tyłem do nauczyciela a przodem do uczniów z ławki drugiej, uczniowie z trzeciej odwracają się do uczniów z czwartej ławki itd.) tworzą zespoły. Każda z grup otrzymuje układankę, w której podane wyrazy i wyrażenia należy ułożyć właściwie i jak najszybciej. Podane wyrazy i wyrażenia to:
Nauczyciel dla ułatwienia odsłania definicje haseł: "komunikat" i "informacja", aby uczniowie sami spostrzegli różnicę między tymi terminami. Uczniowie z grupy zwycięskiej otrzymują oceny. Nauczyciel poleca uczniom zastanowić się, w którym miejscu tego wykresu jesteśmy, gdy zbieramy informacje do wystawy o Złotowszczyźnie. Uczniowie uświadamiają sobie płynność elementów biorących udział w procesie komunikacji, oraz to iż każdy człowiek może być zarówno odbiorcą jak i źródłem informacji czy jej przekaźnikiem. 6. Wejście w role mediów.Nauczyciel poleca uczniom, aby utworzyli 4 ekipy. Są to:
Dzieci wybierają ekipy zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i chęciami. Następnie dobierają sobie odpowiednie narzędzia z przygotowanej wcześniej przez nauczyciela wystawki narzędzi mediów (mogą to być narzędzia - zabawki czy makiety narzędzi) i materiałów dotyczących danego regionu przyniesionych przez uczniów i nauczyciela, na której znajdują się: kamera filmowa, aparat fotograficzny, komputer (skaner, wejście do Internetu), gazety miejscowe, książki dotyczące regionu, farby, mazaki kolorowy papier, kostiumy teatralne (materiały, rekwizyty związane z danym terenem), magnetofon + kasety, zdjęcia, reprodukcje, obrazy, widokówki i in. Przez 5 minut uczniowie przygotowują jedno-dwuminutową scenkę, pt.: "Ekipa pracuje", którą następnie przedstawiają klasie. Uczniowie w czasie tej zabawy kolejno wchodzą w role mediów i wychodzą z niej, by wejść w rolę, np. źródeł informacji czy odbiorców komunikatów. Na przykład jako reporterzy radiowi przeprowadzali wywiad ze znanymi złotowskimi poetami: Aleksandrem Rozenfeldem i jego synem, a później ich wywiad wydrukowali w "Aktualnościach" koledzy z ekipy - redaktorzy prasowi. Ekipy muszą ze sobą współpracować, np.: fotograficy "pstrykają" zdjęcia dla "pisarzy" i "pisarzom". W czasie przygotowywania nauczyciel przechodzi od jednej ekipy do kolejnych i doradza, pomaga, podpowiada. 7. Podsumowanie.(Modyfikacja definicji "media") Uczniowie dzielą się wrażeniami ze swojej pracy, mówią o odczuciach, uświadamiając sobie charakter pracy mediów, ich działanie. Trzeba również zwrócić uwagę uczniów na płynność elementów biorących udział w procesie przekazywania informacji (czasem nie wiadomo, co jest komunikatem, co narzędziem, a co medium) oraz na fakt, że medium to nie tylko instytucje i ludzie, ale także urządzenia, materiały i przedmioty a nawet czynności (komputer). Nauczyciel wspólnie z uczniami definiują ponownie termin "media", a następnie odsłania zmodyfikowaną definicję mediów stworzoną przez prof. Stryjkowskiego z poznańskiego UAM. 1. Układanie zbiorów mediówNauczyciel odsłania przypięte pola zbiorów i wręcza ekipom karteczki (z nazwami mediów) odpowiedniego koloru, które uczniowie umieszczają w odpowiednim polu zbiorów. Po ułożeniu uczniowie odkryją podział mediów na media: słowne, obrazowe, dźwiękowe i multimedia (wielokodowe) . Należy dzieciom uświadomić, iż wśród tych ostatnich wyróżnia się Internet, jako medium prowokujące czynność (medium interakcyjne). 2. Zadanie domowe.Ułożyć wyrazy i wyrażenia medialne w kolejności alfabetycznej tworząc słowniczek medialny. Cykl lekcyjny, który zapoczątkowała powyższa lekcja (edukacji medialnej) powinien być kontynuowany jako lekcje poświęcone poznawaniu regionu (edukacja regionalna) przy okazji przygotowywanej wspólnie wystawy. Opracowanie: Bogumiła Czajka, nauczyciel-bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 3 w Złotowie Wyświetleń: 2660
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |