Katalog

Bogumiła Czajka
Język polski, Konspekty

Konspekt do lekcji "Edukacja czytelnicza i medialna" - dla klas gimnazjalnych.

- n +

Konspekt do lekcji "Edukacja czytelnicza i medialna" - dla klas gimnazjalnych

Konspekt do lekcji "Edukacja czytelnicza i medialna" - dla klas gimnazjalnych

(propozycja cyklu lekcji łączących edukację medialną z regionalną)

I. Temat:

Jak wypromować naszą Małą Ojczyznę - Krajnę?

II.

Uczestnikami zajęć z edukacji medialnej są uczniowie gimnazjum: może to być lekcja biblioteczna lub j. polskiego czy historii (a nawet każda inna, bo jest ona pierwszą lekcją z cyklu lekcji o regionie i od nauczyciela zależy, na jaką dziedzinę wiedzy czy życia w rejonie położy największy nacisk, np.: mniej o historii, położeniu czy urbanistyce, a więcej o kulturze z największym naciskiem na muzykę, gdy nauczyciel muzyki realizuje edukację regionalną).

III. Cele zajęć:

a) ogólne:

  • przygotowanie do posługiwania się narzędziami mediów;
  • kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa w związku z globalizacją kultury masowej.
b) operacyjne, szczegółowe;

Uczeń potrafi:

  1. wymienić wiele komunikatów medialnych i mediów dotyczących regionu;
  2. rozróżnić (podzielić) media wg kryterium kodu: słowo, obraz, dźwięk;
  3. odszukać hasło w słowniku;
  4. czytać tekst ze zrozumieniem;
  5. wybrać właściwe miejsce dla każdego elementu w procesie komunikacji;
  6. zanalizować definicję;
  7. rozróżnić definicje haseł "mass" i "multi-" oraz "informacja" a "komunikat";
  8. zaplanować działania mediów w związku z promocją Krajny;
  9. zastosować narzędzia mediów;
  10. zaprezentować działania mediów;
  11. ocenić działania mediów promujących Złotowszczyznę;
  12. stworzyć słownik wyrazów i wyrażeń medialnych.

IV. Metody:

pogadanka, obserwacja, pokaz, metoda działań praktycznych, drama, praca w grupach

V. Pomoce dydaktyczne:

  1. wystawka materiałów dotyczących Złotowszczyzny przyniesionych przez dzieci i nauczyciela oraz narzędzi medialnych przygotowanych przez nauczyciela (komputer, skaner, telewizor, kasety video, kamera filmowa, aparat fotograficzny, farby, mazaki, kolorowy papier, obrazy przedstawiające Krajnę, haft krajeński, materiały, nożyczki, igły, nici, plastelina);
  2. układanka wyrazowa (dla każdej czteroosobowej grupy);
  3. słowniki: języka polskiego, języka angielskiego, wyrazów obcych (po jednym na 2 ławki);
  4. tablice z definicjami haseł;
  5. etykietki z nazwami ekip medialnych;
  6. zbiory nazw mediów i komunikatów medialnych dotyczących Ziemi Złotowskiej.

VI. Przebieg zajęć:

1. Czynności wstępne:

Uczniowie składają przyniesione z domu materiały dotyczące Złotowszczyzny w przygotowanym przez nauczyciela miejscu i siadają w ławkach. Nauczyciell zaznacza w dzienniku wykonanie pracy domowej i wyjaśnia dzieciom cel zadania domowego, zachęcając uczniów do urządzenia wystawy o Ziemi Złotowskiej, np.: w czytelni z okazji kolejnej rocznicy wyzwolenia miasta albo w klasie czy na korytarzu w czasie wywiadówki dla rodziców. Można też ich zmotywować tym, że skoro tyle się ostatnio mówi o "wejściu do Europy", to dobrze by było wejść do niej nie chyłkiem kuchennymi drzwiami, chowając się po kątach, lecz godnie "wkroczyć głównymi drzwiami i głośno, wyraźnie się przedstawić", czyli opowiedzieć o sobie, kim jesteśmy, jaki jest nasz kraj. Nie musimy się go wstydzić. Zacznijmy od naszej Ziemi Złotowskiej.

2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji:

"Jak wypromować naszą Małą Ojczyznę - Krajnę?"

Dzieci zapisują go w zeszycie. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie słowa "promocja" i odczytanie definicji w "Słowniku j. polskiego". Następnie naradza się z uczniami, z usług jakich instytucji skorzystamy promując Krajnę. Uczniowie wymieniają: prasę, radio, telewizję, Internet.

3. Definiowanie

Nauczyciel tak kieruje rozmową, aby doprowadzić do użycia terminu "środki masowego przekazu" albo "media", które uczniowie próbują definiować a następnie poszukują w słowniku "Wyrazów obcych" (prawdopodobnie bezskutecznie) i "Słowniku języka polskiego" (prawdopodobnie również bezskutecznie) oraz (ze względu na pochodzenie) w "Słowniku angielsko-polskim". Nauczyciel odsłania na tablicy (przepisaną wcześniej z tego słownika) definicję, aby można było w dalszej części lekcji do niej nawiązywać. Zwraca uwagę na użyte w niej słowo "pośrednik", pytając, między kim a kim pośredniczą media. Odsłania też następne hasła przepisane ze słownika j. angielskiego, tj.: "mass" i "multi- upewniając się, czy uczniowie właściwie je rozumieją.

4. Uświadamianie działania mediów

Uczniowie odwracając się w odpowiedni sposób (tzn.: uczniowie z pierwszej ławki odwracają krzesła tyłem do nauczyciela a przodem do uczniów z ławki drugiej, uczniowie z trzeciej odwracają się do uczniów z czwartej ławki itd.) tworzą zespoły. Każda z grup otrzymuje układankę, w której podane wyrazy i wyrażenia należy ułożyć właściwie i jak najszybciej.

Podane wyrazy i wyrażenia to:

  • odbiorca informacji;
  • informacja;
  • komunikat;
  • media;
  • źródło informacji.
natomiast układanka wygląda następująco:

Nauczyciel dla ułatwienia odsłania definicje haseł: "komunikat" i "informacja", aby uczniowie sami spostrzegli różnicę między tymi terminami.

Uczniowie z grupy zwycięskiej otrzymują oceny.

Nauczyciel poleca uczniom zastanowić się, w którym miejscu tego wykresu jesteśmy, gdy zbieramy informacje do wystawy o Złotowszczyźnie. Uczniowie uświadamiają sobie płynność elementów biorących udział w procesie komunikacji, oraz to iż każdy człowiek może być zarówno odbiorcą jak i źródłem informacji czy jej przekaźnikiem.

6. Wejście w role mediów.

Nauczyciel poleca uczniom, aby utworzyli 4 ekipy. Są to:

  • reporterzy i redaktorzy (telewizyjni, radiowi, prasowi);
  • pisarze i bibliotekarze (ludzie związani z książką);
  • artyści (fotograficy, plastycy, hafciarki...);
  • komputerowcy (internauci, graficy)

Dzieci wybierają ekipy zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i chęciami. Następnie dobierają sobie odpowiednie narzędzia z przygotowanej wcześniej przez nauczyciela wystawki narzędzi mediów (mogą to być narzędzia - zabawki czy makiety narzędzi) i materiałów dotyczących danego regionu przyniesionych przez uczniów i nauczyciela, na której znajdują się: kamera filmowa, aparat fotograficzny, komputer (skaner, wejście do Internetu), gazety miejscowe, książki dotyczące regionu, farby, mazaki kolorowy papier, kostiumy teatralne (materiały, rekwizyty związane z danym terenem), magnetofon + kasety, zdjęcia, reprodukcje, obrazy, widokówki i in.

Przez 5 minut uczniowie przygotowują jedno-dwuminutową scenkę, pt.: "Ekipa pracuje", którą następnie przedstawiają klasie. Uczniowie w czasie tej zabawy kolejno wchodzą w role mediów i wychodzą z niej, by wejść w rolę, np. źródeł informacji czy odbiorców komunikatów.

Na przykład jako reporterzy radiowi przeprowadzali wywiad ze znanymi złotowskimi poetami: Aleksandrem Rozenfeldem i jego synem, a później ich wywiad wydrukowali w "Aktualnościach" koledzy z ekipy - redaktorzy prasowi. Ekipy muszą ze sobą współpracować, np.: fotograficy "pstrykają" zdjęcia dla "pisarzy" i "pisarzom". W czasie przygotowywania nauczyciel przechodzi od jednej ekipy do kolejnych i doradza, pomaga, podpowiada.

7. Podsumowanie.

(Modyfikacja definicji "media")

Uczniowie dzielą się wrażeniami ze swojej pracy, mówią o odczuciach, uświadamiając sobie charakter pracy mediów, ich działanie. Trzeba również zwrócić uwagę uczniów na płynność elementów biorących udział w procesie przekazywania informacji (czasem nie wiadomo, co jest komunikatem, co narzędziem, a co medium) oraz na fakt, że medium to nie tylko instytucje i ludzie, ale także urządzenia, materiały i przedmioty a nawet czynności (komputer).

Nauczyciel wspólnie z uczniami definiują ponownie termin "media", a następnie odsłania zmodyfikowaną definicję mediów stworzoną przez prof. Stryjkowskiego z poznańskiego UAM.

1. Układanie zbiorów mediów

Nauczyciel odsłania przypięte pola zbiorów i wręcza ekipom karteczki (z nazwami mediów) odpowiedniego koloru, które uczniowie umieszczają w odpowiednim polu zbiorów. Po ułożeniu uczniowie odkryją podział mediów na media: słowne, obrazowe, dźwiękowe i multimedia (wielokodowe) . Należy dzieciom uświadomić, iż wśród tych ostatnich wyróżnia się Internet, jako medium prowokujące czynność (medium interakcyjne).

2. Zadanie domowe.

Ułożyć wyrazy i wyrażenia medialne w kolejności alfabetycznej tworząc słowniczek medialny.

Cykl lekcyjny, który zapoczątkowała powyższa lekcja (edukacji medialnej) powinien być kontynuowany jako lekcje poświęcone poznawaniu regionu (edukacja regionalna) przy okazji przygotowywanej wspólnie wystawy.

Opracowanie: Bogumiła Czajka, nauczyciel-bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 3 w Złotowie

Wyświetleń: 2660


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.