![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Bajorek Przyroda, Plany pracy Program kółka przyrodniczegoProgram kółka przyrodniczegoProgram edukacji przyrodniczej do realizacji na kółku przyrodniczym opracowałam zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.Jest on przeznaczony do realizacji na drugim etapie kształcenia szkoły podstawowej. Proponowana tematyka przyrodnicza i ekologiczna stanowi uzupełnienie i rozszerzenie treści realizowanych w ramach edukacji przyrodniczej na lekcjach przyrody. CEL OGÓLNY Głównym zadaniem programu jest zachęcenie dzieci do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Cele szczegółowe Umiejętności Uczeń: * obserwuje zmiany zachodzące w środowisku - w najbliższej okolicy * dobiera techniki obserwacji oraz urządzenia obserwacyjne w zależności od obiektu * potrafi wyznaczyć kierunki świata za pomocą przyrządów oraz bez przyrządów * posługuje się właściwą terminologią odnoszącą się do pozytywnych i negatywnych przejawów ingerencji człowieka w środowisko * planuje i przeprowadza doświadczenia * charakteryzuje podstawowe czynności organizmów i zależności pokarmowe w przyrodzie * poznaje wpływ działalności człowieka na zmiany w krajobrazie * potrafi wyjaśnić znaczenie wody dla życia * bada zanieczyszczenie wód, powietrza, gleby * potrafi uzasadnić, że lasy to jedno z największych bogactw naturalnych na Ziemi * rozpoznaje najpospolitsze rośliny rosnące w lesie w najbliższej okolicy * umie korzystać z planu i mapy * odróżnia rodzaje map * lokalizuje obiekty w terenie, kojarzy znaki na mapie z obiektami w terenie * dostrzega rolę piękna przyrody i jej rolę w regeneracji sił człowieka * potrafi ukazać jak żyć, aby zachować warunki ekologiczne dla siebie i następnych pokoleń * przestrzega zasad ochrony środowiska * wymienia przyczyny zanieczyszczenia przyrody najbliższej okolicy i sposoby poprawy stanu środowiska przyrodniczego * wyszukuje artykuły ekologiczne w czasopismach * rozpoznaje i odczytuje znaki i symbole ekologiczne * wykonuje proste działania na rzecz ochrony środowiska * stosuje zasady zdrowego żywienia * określa, jak można ustrzec się przed spożywaniem niewłaściwych produktów żywnościowych * wskazuje, na co wracać szczególną uwagę podczas zakupów produktów żywnościowych * dostrzega wpływ zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby, hałasu na zdrowie człowieka Postawy * ukazanie, że człowiek jest cząstką przyrody ożywionej * przekonanie o konieczności poszanowania przyrody * przekonanie, że środowisko należy tak wykorzystywać aby zachować je dla przyszłych pokoleń * kształtowanie emocjonalnych więzi z przyrodą, wrażliwości na środowisko przyrodnicze, szacunek dla niego, wrażliwość na piękno przyrody * tworzenie postaw proekologicznych * kształtowanie postawy bacznego obserwatora przyrody * rozwijanie cech dociekliwości poznawczych * przekonanie o możliwości udziału w propagowaniu idei ochrony przyrody * kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania na wycieczce przyrodniczej * wyrabianie pozytywnych cech charakteru, jak pracowitość, spostrzegawczość, systematyczność, dokładność, zdyscyplinowanie Wiadomości Zagadnienia programowe, zakres treści, ćwiczenia, wycieczki, gry dydaktyczne. I Przyroda i jej elementy 1.Otaczająca przyroda, elementy ożywione i nieożywione. KALAMBURY: uczniowie mają za zadanie narysować lub pokazać (nie używając słów) elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. Rozwiązywanie krzyżówek. 2.Obserwacje przyrodnicze. WYCIECZKA -właściwy dobór przyrządów i pomocy. 3. Przygotowanie i obserwacja preparatów mikroskopowych. ĆWICZENIA: uczniowie przygotowują preparaty mikroskopowe z okazów przyrodniczych zgromadzonych podczas wycieczki jak również prowadzą obserwacje gotowych preparatów biologicznych i mikroskopowych 4. Określamy kierunki świata. ĆWICZENIA: * wyznaczanie kierunków głównych w sali za pomocą kompasu lub busoli * wyznaczanie kierunków głównych na podwórku * WYCIECZKA - wyznaczanie kierunków świata na podstawie obserwacji przyrodniczych 5. Jaką dziś mamy pogodę? - obserwacje meteorologiczne. ĆWICZENIA: * odczytywanie wskazań termometru i obliczanie różnicy temperatur * obserwacja zachmurzenia nieba * prowadzenie dzienniczka obserwacji pogody w różnych porach roku * analiza prognozy pogody (na podstawie map pogody publikowanych w gazetach) 6.Obserwacja roślin i zwierząt. ĆWICZENIA: przygotowanie hodowli roślin takich jak: fasola, rzeżucha, zboża (pszenica, żyto ) * prowadzenie notatek w dzienniczkach obserwacji: jak rośliny reagują na światło, jak rośliny reagują na intensywność podlewania * hodowla roślin z pestek * obserwacja zwierząt domowych np.; chomiki, papugi, kanarki, świnki morskie, ryby akwariowe (wykonanie rysunków, fotografii, opisów) * prezentacja i wystawa prac II Życie na Ziemi 1.Ziemia w "Układzie Słonecznym" ĆWICZENIA: * prezentacja przeźroczy i ilustracji * nazywanie planet Układu Słonecznego 2. Następstwo dnia i nocy. ĆWICZENIA: * obserwacje padania promieni świetlnych (np. z rzutnika na globus) 3. Widoma wędrówka Słońca. ĆWICZENIA: * obserwacja w terenie zmian długości i kierunku padania cienia na powierzchnię Ziemi * doświadczenie z rzutnikiem, globusem i jabłkiem obrazujące zaćmienie Słońca i Księżyca 4. Barwy rzeczywistości. ĆWICZENIA: * obserwacja rozszczepienia światła przechodzącego przez pryzmat 5. Znaczenie wody jako nieodzownego składnika życia. ĆWICZENIA: * opis i wyjaśnienie na schemacie jak krąży woda w przyrodzie * wskazywanie na mapie i nazywanie rzek oraz jezior najbliższego regionu 6. Czystość wód płynących i stojących. ĆWICZENIA: * doświadczenia nad zbiornikiem wodnym w najbliższej okolicy - których celem jest określenie czystości wód na podstawie załączników do pracy: "Zwierzęta wodne wskaźnikami czystości wód" (wg E.Tyrolska -Wojtycza, 1994) oraz "Rośliny wodne wskaźnikiem czystości wód" (wg E.Tyrolska - Wojtycza, 1994) * wywiad nt. woda w gospodarstwie domowym; do jakich celów jest używana, jak można oszczędnie gospodarować jej zasobami * doświadczenie - badanie czystości śniegu 7. Las jego mieszkańcy. WYCIECZKA -wycieczka do lasu - obserwacja środowiska leśnego, nazywanie mieszkańców lasu ĆWICZENIA: * analizowanie mapy "Lasy w Polsce" * wykonanie makiety "lasu" - wykorzystanie materiału przyrodniczego zgromadzonego podczas wycieczki 8. Las jako miejsce wypoczynku ludzi. ĆWICZENIA: * opracowanie kodeksu zachowań w lesie * oglądanie filmu o rabunkowej gospodarce człowieka - przewidywanie skutków takich działań * doświadczenie z mchem - znaczenie lasu w przyrodzie (ochrona przed powodziami ) 9. Dlaczego giną lasy? ĆWICZENIA: * rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew, krzewów i leśnych roślin zielnych * badanie zanieczyszczeń dwutlenkiem siarki za pomocą skali porostowej * analiza mapy "Parki Narodowe" 10. Co słychać w lesie? ĆWICZENIA: * ćwiczenia słowne - "Las to........." * rozsypana obrazkowa: wybieranie spośród ilustracji zwierząt tych, które można spotkać w lesie, umieszczanie ich na makiecie lasu wraz z podpisami * "zabawa z listkiem" - rozpoznawanie z jakiego drzewa spadł ten liść, nazywanie owocu tego drzewa * naśladowanie głosów mieszkańców lasu 11. Gleba jako środowisko życia. ĆWICZENIA: * zbieranie próbek i okazów * badanie składu gleby * badanie odczynu gleby * pomiar temperatury gleby trzy ostatnie podpunkty wg przygotowanych kart pracy III Poznajemy nasze otoczenie 1.Położenie i nazwa miejscowości. ĆWICZENIA: * określenie typu miejscowości (miasto, wieś) oraz jej położenia w stosunku do miejscowości sąsiednich * wyjaśnienie pochodzenia nazwy miejscowości na podstawie zgromadzonych informacji z literatury, rozmów z rodzicami i starszymi mieszkańcami 2. Krajobraz najbliższej okolicy. ĆWICZENIA: * wyszukiwanie elementów naturalnych przekształconych krajobrazu wokół szkoły * opisywanie oglądanego krajobrazu i przedstawianie go za pomocą rysunku ( szkicu) 3. Skala na mapie. ĆWICZENIA: * rysowanie prostych przedmiotów w skali * zamiana skali liczbowej na liniową i odwrotnie 4. Mapa i plan podstawowym źródłem informacji o okolicy. ĆWICZENIA: * opisywanie trasy wycieczki na podstawie otrzymanych planów: a) miasta b) wsi * obliczanie za pomocą podziałki długości przebytej trasy * charakterystyka miejsca zamieszkania na podstawie znaków znajdujących się na mapie turystycznej 5. Poziomice i kolory na mapie. ĆWICZENIA: * jak odróżnić na mapie góry od dolin - odczytywanie wysokości z mapy * czytanie mapy hipsometrycznej Polski np. - której części Polski leżą niziny, w której wyżyny,, a w której góry? (podać nazwy) - odczytaj nazwy nizin,, wyżyn i gór w Polsce - znajdź najwyższy szczyt w Polsce, odczytaj jego wysokość - znajdź obszar najniżej położony w Polsce i odczytaj jego głębokość - oblicz różnicę wysokości między depresją a najwyższym szczytem IV Zagrożenia środowiska przyrodniczego. 1.Podstawowe pojęcia ekologiczne. Ćwiczenia: * samodzielne definiowanie następujących pojęć: ekologia, biodegradacja, dzikie wysypisko, makulatura, recykling, surowce wtórne. * praca z encyklopedią, słownikami - porównywanie i uzupełnianie definicji 2. Czy zasypią nas śmieci? Ćwiczenia: * moja rodzina a śmieci - wg scenariusza z pakietu edukacyjnego "Śmieci mniej Ziemi lżej" aut. E.Tyrolska - Wojtycza * sklep z drugiej ręki -j.w. 3. Czy twój dom jest ekologiczny? Ćwiczenia: * jak oszczędzać energie, wodę w domu - giełda pomysłów * analiza opakowań produktów - wg scenariusza z pakietu "Śmieci mniej Ziemi lżej" 4. Zanieczyszczenie i ochrona powietrza atmosferycznego. Ćwiczenia: * badanie kwaśnego deszczu za pomocą papierka lakmusowego * pyły w powietrzu - badanie obecności pyłów na liściach WYCIECZKA - obserwujemy stan najbliższego otoczenia - przyczyny zanieczyszczenia przyrody (powietrza) najbliższej okolicy 5. Przyroda województwa małopolskiego. Ćwiczenia: * analiza mapki województwa -określanie lokalizacji rezerwatów przyrody (fauny i flora) WYCIECZKA do rezerwatu Sucha Góra V Człowiek i środowisko. 1. Składniki naszego pokarmu. Ćwiczenia: * analiza piramidy zdrowego żywienia * przygotowanie zestawów na drugi śniadanie zgodnie z zasadą prawidłowego żywienia 2. Syntetyczne dodatki do żywności. Ćwiczenia: * analiza symbolu "E" z cyfrowym oznaczeniem na opakowaniach produktów spożywczych * porównywanie etykiet z wody mineralnej i innych napoi - samodzielne wnioski * układanie spisu zdrowej żywności - analiza ulotek inf. z targów zdrowej żywności 3. Wpływ hałasu na człowieka i środowisko. Ćwiczenia: * pomiar natężenia hałasu w różnych punktach (przy ulicy, na skrzyżowaniu dróg, na boisku, w parku.....) 4. Wpływ alkoholu i nikotyny na zdrowie człowieka. Ćwiczenia: * przygotowanie inscenizacji pt. "Sąd nad papierosem" na podstawie scenariusza zawartego w miesięczniku "Blblioteka w Szkole" Nr 11-12/98 * przygotowanie plakatów o paleniu i jego szkodliwym działaniu na zdrowie człowieka - wystawa prac 5. Prezentacja programu multimedialnego pt. "EKOLOGIA" rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, quizów. VI Kiedy zachorujesz. 1. Przyczyny powstawania różnych chorób. Ćwiczenia: * uzupełnianie schematów i tabel dotyczących chorób cywilizacyjnych i społecznych 2. Metody zapobiegania chorobom zakaźnym i zwalczania ich. Ćwiczenia: * spotkanie z lekarzem medycyny 3. Jak postępować w razie wypadku. Ćwiczenia: * spotkanie z pielęgniarką * ćwiczenia w udzielaniu pierwszej pomocy 4. Medycyna niekonwencjonalna. Ćwiczenia: * rozpoznawanie ziół dziko rosnących (w pobliskim lesie, na łące) * sporządzenie zielników - przygotowanie wystawy Bibliografia: Przyroda dla kl. IV wyd. Nowa Era 1999 Geografia dla kl. IV wyd. WSiP 1996 Biologia dla kl. IV wyd. Żak 1997 AURA nr 3/98, 5/98, 12/98, 11/99, 2/2000 T. Umiński: Ekologia, środowisko, przyroda, WSiP, Warszawa 1995 Opracowanie: Małgorzata Bajorek Wyświetleń: 14713
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |